Förebygga eksem på import?

Men varför ta risken om du inte ska ha något väldigt speciellt? Varför riskera att utsätta en häst för det lidande det ibland innebär?

Hur många gör det idag? Om man räknar bort blodsfölen?:banghead:
TR ville veta hur man sköter en import och då kom alla Krösamajjorna:cool:
 
Jag har ingen siffra, men långt från alla importer är något du inte hade hittat i Sverige och Europa.
 
Varför är du så dryg och otrevlig? Jag har inte tittat efter någon siffra, men ja, importer finns det många av, det vet du likaväl som jag bara att gå in på Hästnet, tex.
 
Varför är du så dryg och otrevlig? Jag har inte tittat efter någon siffra, men ja, importer finns det många av, det vet du likaväl som jag bara att gå in på Hästnet, tex.

Så gick vi över till nedlåtande av person istället för sakfrågan, effektivt sätt att ta fokus från det som diskuterades. Tack och adjö.
 
Eller så läser man den forskning som finns på området och tar ställning till om det är värt att utsätta en import för den extremt mycket högre risk att att drabbas av eksem än en svenskfödd.
Men jag utsätter väl inte hästen för större risk om jag köper den?:confused: Den är ju redan importerad från Island ( i höstas), så "skadan" är ju redan skedd så att säga...
 
Men jag utsätter väl inte hästen för större risk om jag köper den?:confused: Den är ju redan importerad från Island ( i höstas), så "skadan" är ju redan skedd så att säga...
Det var ju mer en allmän diskussion men Man kan ju se det i ett större perspektiv, med utbud och efterfrågan. Om efterfrågan på importer minskar så kommer det inte heller importeras så många.
 
Det var ju mer en allmän diskussion men Man kan ju se det i ett större perspektiv, med utbud och efterfrågan. Om efterfrågan på importer minskar så kommer det inte heller importeras så många.

Men så länge man som köpare får höra att det är så mycket finare hästar på Island , fast det är i stort sett samma gener på de svenska så köper folk t.o.m. valacker därifrån. Att man sen måste rida lika bra är en annan historia.
 
Det är för mig helt ofattbart hur fort alla "poliser" dyker upp så fort ordet import visar sig på något slags forum.
Låt folk göra precis som dom vill!

Skulle själv hellre leta häst på island!
 
Men jag utsätter väl inte hästen för större risk om jag köper den?:confused: Den är ju redan importerad från Island ( i höstas), så "skadan" är ju redan skedd så att säga...
Indirekt gör du det. Den som är emot import pga eksemrisken kan visa det genom att inte köpa importhästar, även de som redan finns i landet, finns det ingen efterfrågan så leder det ill minskad import.
 
Det är för mig helt ofattbart hur fort alla "poliser" dyker upp så fort ordet import visar sig på något slags forum.
Låt folk göra precis som dom vill!

Skulle själv hellre leta häst på island!
Alla får givetvis göra som de vill, men att kalla folk "poliser" för att de informerar om riskerna är väl ändå till att ta i? Liksom du utövar rätten att om du så önskar importera hästar från island så utövar jag min rätt att informera om riskerna. Jag ser dessutom inget fel i att importera avelsmaterial, en häst man förälskat sig i eller en tävlingshäst på hög nivå eller för den delen om man inte hittar hästen man söker i Sverige. Det jag ogillar är när mer eller mindre okunniga köper importhästar.

Huvudreglen borde vara att om man känner sig så pass osäker om man vill ha en islandsfödd häst att man frågar på ett forum eller på annat vis om lämpligheten att importera/köpa importhäst så bör man avstå. Likaså om man inte alls känner till problematiken ( men då är man chanslös att ta ett väl underbyggt beslut). De som har kunskaper nog behöver inte fråga för att ta ett informerat beslut.
 
Jag önskar verkligen att nån för 16 år sen hade förklarat för mig att en svenskfödd hade haft större chans att klara sig från eksem. Tog bara ett år (3 år efter importen) så hade han utvecklat eksem men det vara bara att gilla läget. Med all kunskap vi har idag har jag lite svårt att förstå varför man köper valacker från Island. Men tycker man att eksem är en baggis så , varför inte.
 
Jag önskar verkligen att nån för 16 år sen hade förklarat för mig att en svenskfödd hade haft större chans att klara sig från eksem. Tog bara ett år (3 år efter importen) så hade han utvecklat eksem men det vara bara att gilla läget. Med all kunskap vi har idag har jag lite svårt att förstå varför man köper valacker från Island. Men tycker man att eksem är en baggis så , varför inte.
Vill fylla ut med att jag har svårt att förstå varför man importerar fritidshästar. Tävlingshästar på hög nivå, avelsdjur som kan tillföra den svenska aveln nånting - absolut! Men annars förstår jag verkligen inte varför man vill riskera att utsätta ett djur för eksem helt i onödan.
 
Jag önskar verkligen att nån för 16 år sen hade förklarat för mig att en svenskfödd hade haft större chans att klara sig från eksem. Tog bara ett år (3 år efter importen) så hade han utvecklat eksem men det vara bara att gilla läget. Med all kunskap vi har idag har jag lite svårt att förstå varför man köper valacker från Island. Men tycker man att eksem är en baggis så , varför inte.
Tvärt om, de som importerar hästar till försäljning ( mycket vanligt för men har minskat) har varit benägna till att tala om att exemrisken inte är större, att om man sköter hästen kan man undvika det ( underförstått att om ens häst får eksem så beror det på skötslen inte att den är importerad) och förringa problemet.

Jag har haft en eksemhäst och trots att den klarade sig med minimal extra skötsel och täcke, faktum var att hon stod obekymrad med sitt eksemtäcka när kompisarna slogs med flygfäna, så tänker jag minimera risken. Jag har sett en del otäcka eksem där man inte lyckats få hästen ens hyfsat symptomfri. Det är inte det vanliga, men dessa stackare har ett helvete 5 månader om året eller så, och sedan har vi de dåligt skötta eksemen....
 
Länken är uppdaterad 2013-12-11 och den säger bl.a. "Av de islandshästar som importeras till Sverige från Island får omkring 30 % sommareksem, medan frekvensen hos svenskfödda islandshästar är cirka 8 %."

En senare länk: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...arftliga-hastsjukdomar-studeras-i-eu-projekt/


Vidare är det andra saker som också utlöser eksem, stress är en bidragande orsak. Hur långt tillbaka studien sträcker sig vet jag inte men är övertygad om att det var betydligt mer stressig med lång båtfärd och om hanteringen inte var den bästa så påverkade nog det också. Det kom även undersökning för några år sedan som visade att avmaskning i samband med exports kunde påverka. Har ingen referens till det så jag kan inte verifiera det.
Men min åsikt är att man med bättre kunskap och importmetoder som det är idag, så kommer eksemutbrotten på hästarna snarare minska än öka.

@Boj Jo de äldre undersökningarna pekade på högre tal men ju mer underlag man får, ju mer riktigt blir resultatet hos SLU. Har du länk till den äldre undersökningen?

@Gimlan Nä och tyvärr sköts inte alla hästar väl över huvud taget men det var inte det som upprörde vissa, vilket det borde göra istället för att okritiskt skriva nedlåtande om importen. Men det gläder mig att skillnaden gått från extrem till stor ;)
:D

På samma sida som den du hämtade din egen ifrån.

Det är främst islandshästar och ponnyer av olika raser som drabbas av sommareksem. Allra vanligast är det hos islandshästar som exporteras från Island till kontinenten i vuxen ålder. Islandshästar som importeras till Sverige drabbas till 25 procent. Islandsfödda hästar har 6.3 gånger högre risk att utveckla eksem i Sverige jämfört med svenskfödda hästar. Inom den sistnämnda gruppen drabbas cirka fem procent av populationen.


Det är allergi mot Culicoides spp (svidknott) som orsakar eksem. De hästar som drabbas får kronisk allergi som uppträder i slutet av våren och ända fram till hösten.
I allmänhet krävs det 3.2 betessäsonger för att utveckla sjukdomen och den har en tendens att förvärras med åren.


Sommareksem ses framför allt i Uppland, Bergslagen, Småländska höglandet och Boråstrakten. Eksem förekommer även i övriga delar av landet men i mindre omfattning.


För att behandla de hästar som drabbats ska man försöka hålla knotten borta genom att hålla hästarna på stall, använda täcken, diverse salvor och liniment samt lindra klådan genom antihistamin, kortison, diverse salvor och liniment.
Hans Broström, veterinär och docent i kirurgi vid institutionen för kirurgi och medicin, stordjur.

Här: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=30

Och det var det jag menade när jag skrev att det är att göra det enkelt för sig. Eksem är mer komplicerat än så. Med 6,3 gånger högre risk att drabbas av eksem, påvisade vid en förfrågan att efter 7 år i Sverige hade nästan 70 % utvecklat eksem. Alla utvecklar ju inte detta efter 2-3 året här i vårt land, för vissa tar det ibland lite längre tid vilket bl a hänger samman med miljö men även andra faktorer spelar ju som sagt in.

Jo och måste också hålla med om att ditt tonfall är oerhört högdraget, och ja det är oförskämt att tillskriva andra användare öknamn.
 
Senast ändrad:
Och det var det jag menade när jag skrev att det är att göra det enkelt för sig. Eksem är mer komplicerat än så. Med 6,3 gånger högre risk att drabbas av eksem, påvisade vid en förfrågan att efter 7 år i Sverige hade nästan 70 % utvecklat eksem. Alla utvecklar ju inte detta efter 2-3 året här i vårt land, för vissa tar det ibland lite längre tid vilket bl a hänger samman med miljö men även andra faktorer spelar ju som sagt in.
För att inte tala om alla som behandlas som om de har eksem.

Som du skriver 30% är lågt räknat med tanke på alla variabler som gör siffran kryper ner. Man ska dock inte glömma att när det gäller lättare eksem är det mest mattar och hussar som lider eller snarare deras plånböcker. Många eksemhästar är så gott som symptomfria med behandling och täcke. Det är så gott som alltid en dålig affär rent ekonomiskt med en eksemhäst. Från någon tusenlapp och uppåt om året i form av installning, täcken, tillskott och smörjor är inte ovanligt.
 
Alla får givetvis göra som de vill, men att kalla folk "poliser" för att de informerar om riskerna är väl ändå till att ta i? Liksom du utövar rätten att om du så önskar importera hästar från island så utövar jag min rätt att informera om riskerna. Jag ser dessutom inget fel i att importera avelsmaterial, en häst man förälskat sig i eller en tävlingshäst på hög nivå eller för den delen om man inte hittar hästen man söker i Sverige. Det jag ogillar är när mer eller mindre okunniga köper importhästar.

Huvudreglen borde vara att om man känner sig så pass osäker om man vill ha en islandsfödd häst att man frågar på ett forum eller på annat vis om lämpligheten att importera/köpa importhäst så bör man avstå. Likaså om man inte alls känner till problematiken ( men då är man chanslös att ta ett väl underbyggt beslut). De som har kunskaper nog behöver inte fråga för att ta ett informerat beslut.

Kunskap om eksem kan man väl ändå inte få om man inte varit utsatt för det innan??
Ett forum är väl alla tiders att lära sig mer om saker som man inte själv vet så mycket om, eller?
 
Indirekt gör du det. Den som är emot import pga eksemrisken kan visa det genom att inte köpa importhästar, även de som redan finns i landet, finns det ingen efterfrågan så leder det ill minskad import.

Nu är det ju inte så att jag har letat efter en importerad häst, utan den här dök liksom bara upp.. ( som jag nu inte ska köpa, av andra anledningar...)
Ser väl hellre att en redan importerad häst kommer till någon som vill göra allt för att hästen ska få det så bra som möjligt och inte utveckla eksem ( och frågar på forum, pga okunskap), än till någon som inte bryr sig/ inte vågar söka kunskap på tex forum för att riskeras att dumförklaras av folk.
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 223
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp