Förebygga eksem på import?

Kunskap om eksem kan man väl ändå inte få om man inte varit utsatt för det innan??
Ett forum är väl alla tiders att lära sig mer om saker som man inte själv vet så mycket om, eller?
Det är liksom det som är poängen, har man ingen kunskap så bör man undvika trubbel så gott det går, det kommer oftast ändå förr eller senare. Den kunskap man kan få utifrån ett forum är begränsat. Man måste liksom se och uppleva hur jobbigt det kan vara för att göra ett informerat val att man är beredd att ta risken. Inte så att man behöver äga hästen men vara i dess närhet, se hur mycket jobb det är och så börjar hästen ändå tokklia sig och må synbart dåligt.
 
Nu är det ju inte så att jag har letat efter en importerad häst, utan den här dök liksom bara upp.. ( som jag nu inte ska köpa, av andra anledningar...)
Ser väl hellre att en redan importerad häst kommer till någon som vill göra allt för att hästen ska få det så bra som möjligt och inte utveckla eksem ( och frågar på forum, pga okunskap), än till någon som inte bryr sig/ inte vågar söka kunskap på tex forum för att riskeras att dumförklaras av folk.

Om du bor på en gynsam plats nära havet eller liknade och därmed minskar risken betydligt eller är beredd på att det kanske finns en chans på 10 eller så att hästen får ett besvärligt eksem som kommer generera mycket blod svett och kanske även tårar (och dryga kostnader) och i enstaka fall leda till livslångt lidande eller avlivning så behöver du knte stryka importer från listan. Flertalet eksemhästar är dock inte alls så svårskötta och klarar sig bra med lite extra pyssel + täcke, så det behöver inte alls bli så besvärligt, men det är klen tröst om man blir drabbad.

Ser du det som dumförklaring att folk påtalar risken så är det upp till dig.
 
Nu är det ju inte så att jag har letat efter en importerad häst, utan den här dök liksom bara upp.. ( som jag nu inte ska köpa, av andra anledningar...)
Ser väl hellre att en redan importerad häst kommer till någon som vill göra allt för att hästen ska få det så bra som möjligt och inte utveckla eksem ( och frågar på forum, pga okunskap), än till någon som inte bryr sig/ inte vågar söka kunskap på tex forum för att riskeras att dumförklaras av folk.

Blir man störtkär i hästen är det ju svårt värja sej. Jag har haft två eksemhästar varav en hade bott i Sverige tre-fyra år innan och något år efter han varit hos mig utvecklade han en fruktansvärd eksem med stora blåsor som torkade fast i eksemtäcket. Han kliade sig sönder och samman mot husväggar, träd som han kom åt, det var fruktansvärt. När inte ens injektion av cortison lindrade klådan avlivades han pga djurskyddsskäl. Det var ledsamt för det var en riktig töltkanon och görsnäll häst.
Bor du bra som t ex havsnära eller väldigt blåsigt eller i fjällen är chansen ganska bra hästen klarar sig. Hästen ovan kom från fjällen ner till inland så det skiljer sig alltså inom Sverige också.
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 223
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp