Förebygga eksem på import?

Sv: Förebygga eksem på import?

Svidknott behöver fuktig mark eller våtmark för att lägga ägg inte rinnande vatten. Här vaknar de när det blir varmt dygnet runt och tillräckligt fuktigt. Det sker här i södra Skåne redan i april, oftast.
Torra somrar som förra året dök de inte upp förrän i slutet av juni och eftersom sommaren var väldigt torr förra året så hade vi väldigt lite svidknott (och sniglar).

Men det har inte med gräset att göra utan värme och fuktighet.

Rolle
IpL
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Han har alltid gått på bete förut och varit full av eksem, som har uppkommit i samband med att gräset har kommit. Han har blivit täckt i god tid innan insekterna kommit, men utvecklat massor av eksem.

På senare år har vi inte haft möjligthet att ha honom på så mycket gräs och eksemet har blivit mycket bättre.

Min slutsats är att gräset ger upphov till min hästs eksem.

Det du tar upp är vad vi trodde tidigare. Idag vet vi att det inte är själva gräset som är orsak till eksemet. Det finns idag så mycket forskning att det bara är att räkna bort gräs som orsak till eksem. Om så vore skulle halva islandshästpopulationen ha eksem och fara illa.

Knott syns inte. Det som går att räkna med är att så fort temperaturen är över +10 dagtid får vi tänka knott.

De ställen som knotthästar mår bra på är havsnära bete och bete på blåsiga, öppna platser samt fjälltrakter. Där trivs inte knotten. Där finns gott om gräs.
 
Tack tack för alla råd och tips :)

en tilläggsfråga :).... Om man nu behandlar hästen som att den har eksem och sätter den på stall om natten, skall den fortfarande ha eksemtäcket på sig inne? kanske en dum fråga :angel:
 
Jag hade täcke på min när han stod inne värsta knottperioden, för att han inte skulle klia sönder man och svans. Nu stod han inte inne så många gånger men de gångerna gick det bra att ha på inne.
 
Bästa sättet att förebygga är att INTE importera alls från Island*ler* Det finns mer oh bättre hästar utanför så de klara vi oss på utan problem=) Ska man köpa från Island så importera sperma därifrån istället från bra hingstar
 
Bästa sättet att förebygga är att INTE importera alls från Island*ler* Det finns mer oh bättre hästar utanför så de klara vi oss på utan problem=) Ska man köpa från Island så importera sperma därifrån istället från bra hingstar

Den eviga diskussion, haha! :D Själv sitter jag med en häst från Island som inte visar ett enda tecken på eksem. Honom hade jag inte bytt för något i världen och jag tycker att slandsimporterna är otroligt fina hästar. ;)
 
Den eviga diskussion, haha! :D Själv sitter jag med en häst från Island som inte visar ett enda tecken på eksem. Honom hade jag inte bytt för något i världen och jag tycker att slandsimporterna är otroligt fina hästar. ;)

Du kommer att uppskatta honom lika mycket med eksem jag lovar, däremot kommer du efter avslutad kompanjonskap säga aldrig mer eksem häst (om möjligt) inget man kan gardera sig mot tyvärr.

Boj med 20 årig karriär med eksemhäst importerad från Island
 
Det ÄR skillnad på islandsfödda och svenskfödda tycker jag, bästa hästarna finns på Island och standarden här på en ridhäst är mycket högre än i Sverige :)

Tur att man bor på Island och kan njuta av islandsfödda utan eksem ;)
 
Du kommer att uppskatta honom lika mycket med eksem jag lovar, däremot kommer du efter avslutad kompanjonskap säga aldrig mer eksem häst (om möjligt) inget man kan gardera sig mot tyvärr.

Boj med 20 årig karriär med eksemhäst importerad från Island

Hoppas att de kommer fram till något vaccin i framtiden!
 
Bästa sättet att förebygga är att INTE importera alls från Island*ler* Det finns mer oh bättre hästar utanför så de klara vi oss på utan problem=) Ska man köpa från Island så importera sperma därifrån istället från bra hingstar

Visst kan man förhindra eksem genom att inte importera, och det finns de som söker hästar som är svåra att hitta i sverige. Alla har för övrigt inte ett sto att betäcka och få hingstar går på semin över huvudtaget.
 
Bästa sättet att förebygga är att INTE importera alls från Island*ler* Det finns mer oh bättre hästar utanför så de klara vi oss på utan problem=) Ska man köpa från Island så importera sperma därifrån istället från bra hingstar
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt, så ser du att JAG ska inte importera.... Utan jag har hittat en häst som nyligen är importerad och då ville jag veta hur man förebygger eksem :)
 
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt, så ser du att JAG ska inte importera.... Utan jag har hittat en häst som nyligen är importerad och då ville jag veta hur man förebygger eksem :)

Har två eksemhästar, en svenskfödd och en Islandsfödd och de har täcken samt smörjs in. Det går inte att se att de har eksem idag och då har den svenskfödde ganska svår eksem. Har ett par islandsfödda till utan eksem, en med täcke i förebyggande syfte, och en av de övriga svenskfödda är ett gränsfall.
Så lyssna inte på Krösamajjorna, utan sköt din häst så är det inga problem :D

Rolle
IpL
 
Har två eksemhästar, en svenskfödd och en Islandsfödd och de har täcken samt smörjs in. Det går inte att se att de har eksem idag och då har den svenskfödde ganska svår eksem. Har ett par islandsfödda till utan eksem, en med täcke i förebyggande syfte, och en av de övriga svenskfödda är ett gränsfall.
Så lyssna inte på Krösamajjorna, utan sköt din häst så är det inga problem :D

Rolle
IpL
Eller så läser man den forskning som finns på området och tar ställning till om det är värt att utsätta en import för den extremt mycket högre risk att att drabbas av eksem än en svenskfödd.
 
Eller så läser man den forskning som finns på området och tar ställning till om det är värt att utsätta en import för den extremt mycket högre risk att att drabbas av eksem än en svenskfödd.

Jaha, hmm förstår inte riktigt vad du menar med det. Mitt svar var att det går att få en eksemhäst att inte lida av eksemet om man sköter det på rätt sätt.
Enligt SLU länk: http://www.slu.se/sv/institutioner/...er-av-lymfocytar-thyreoidit-hos-hund12246111/
så är risken för eksem 30% för Islandsfödda och 8 % för Svenskfödda, kan inte se det som extremt högre risk.

Jag anser att om man hittar en bra häst på Island så ska man inte automatiskt ha dåligt samvete för det, det är fortfarande så att de bästa hästarna finns där ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift.
 
Måst
Jaha, hmm förstår inte riktigt vad du menar med det. Mitt svar var att det går att få en eksemhäst att inte lida av eksemet om man sköter det på rätt sätt.
Enligt SLU länk: http://www.slu.se/sv/institutioner/...er-av-lymfocytar-thyreoidit-hos-hund12246111/
så är risken för eksem 30% för Islandsfödda och 8 % för Svenskfödda, kan inte se det som extremt högre risk.

Jag anser att om man hittar en bra häst på Island så ska man inte automatiskt ha dåligt samvete för det, det är fortfarande så att de bästa hästarna finns där ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift.
måste bara säga att den där studiens siffror ser lite väl optimistiska ut, för bara nått år sedan talade man väl om att alla studier visade att 60-70 % av alla importerade islandshästar fick eksem innan sin död - ska denna risk ha minskat så avsevärt? Då skulle jag vilja veta vad som har förändrats, är det bara att folk är mer pålästa eller har hästarna idag bättre immunförsvar?

Dock kan jag tycka att det är en jäkla skillnad på 8% och 30% också - 80 individer av 1000 eller 300 individer av 1000
 
Jaha, hmm förstår inte riktigt vad du menar med det. Mitt svar var att det går att få en eksemhäst att inte lida av eksemet om man sköter det på rätt sätt.
Enligt SLU länk: http://www.slu.se/sv/institutioner/...er-av-lymfocytar-thyreoidit-hos-hund12246111/
så är risken för eksem 30% för Islandsfödda och 8 % för Svenskfödda, kan inte se det som extremt högre risk.

Jag anser att om man hittar en bra häst på Island så ska man inte automatiskt ha dåligt samvete för det, det är fortfarande så att de bästa hästarna finns där ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift.

Här redovisar man arvbarheten som ca 30 %, men det är ju inte hela sanningen. och något helt annat.I en annan studie även den från SLU har man konstaterat att efter 7 år hade över 70 % av importerna utvecklat eksem.
 
Jaha, hmm förstår inte riktigt vad du menar med det. Mitt svar var att det går att få en eksemhäst att inte lida av eksemet om man sköter det på rätt sätt.
Enligt SLU länk: http://www.slu.se/sv/institutioner/...er-av-lymfocytar-thyreoidit-hos-hund12246111/
så är risken för eksem 30% för Islandsfödda och 8 % för Svenskfödda, kan inte se det som extremt högre risk.

Jag anser att om man hittar en bra häst på Island så ska man inte automatiskt ha dåligt samvete för det, det är fortfarande så att de bästa hästarna finns där ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift.
Men en del lider ändå och tyvärr sköts inte alla eksemhästar särskilt väl. Och jo, även skillnaden i studien du visar på är STOR. Även om den nu bara visar arvbarheten.
 
Länken är uppdaterad 2013-12-11 och den säger bl.a. "Av de islandshästar som importeras till Sverige från Island får omkring 30 % sommareksem, medan frekvensen hos svenskfödda islandshästar är cirka 8 %."

En senare länk: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...arftliga-hastsjukdomar-studeras-i-eu-projekt/


Vidare är det andra saker som också utlöser eksem, stress är en bidragande orsak. Hur långt tillbaka studien sträcker sig vet jag inte men är övertygad om att det var betydligt mer stressig med lång båtfärd och om hanteringen inte var den bästa så påverkade nog det också. Det kom även undersökning för några år sedan som visade att avmaskning i samband med exports kunde påverka. Har ingen referens till det så jag kan inte verifiera det.
Men min åsikt är att man med bättre kunskap och importmetoder som det är idag, så kommer eksemutbrotten på hästarna snarare minska än öka.

@Boj Jo de äldre undersökningarna pekade på högre tal men ju mer underlag man får, ju mer riktigt blir resultatet hos SLU. Har du länk till den äldre undersökningen?

@Gimlan Nä och tyvärr sköts inte alla hästar väl över huvud taget men det var inte det som upprörde vissa, vilket det borde göra istället för att okritiskt skriva nedlåtande om importen. Men det gläder mig att skillnaden gått från extrem till stor ;)
:D
 
Men varför ta risken om du inte ska ha något väldigt speciellt? Varför riskera att utsätta en häst för det lidande det ibland innebär?
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 223
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp