Förklara beroende för ny dejt?

Hur gör man?
Om ni inte läst min dagbokstråd jag skrev så är jag alkoholist.

Vi har en andra dejt imorgon, vi ska äta godis, chips och se film.
En kompis tyckte att jag skulle berätta det ganska omgående. Men jag vet inte? Kanske är klokt att bara rycka plåstret?

Hur börjar man ens? Kanske fråga hur hans relation till alkohol är?

Först och främst är det ju viktigt att ni inte hamnar i en situation där du dricker fast du inte tänkt göra det, nykterheten före resten. Den kommer bli en vattendelare framöver, mellan ditt bättre liv och det som alkoholen förstör. För att inte hamna i den situationen är det viktigt att klargöra att ert umgänge inte skall innefatta alkohol. Att säga att du inte dricker kan vara ett sätt att etablera det, inget dricka här, och öppna för honom att fråga om du har problem med alkoholen. För någon du endast träffat någon gång och det är osäkert vilken relation ni kommer ha tycker inte jag du är skyldig att berätta för, men vill du är det naturligtvis inte fel. Däremot om det uppstår någonting mellan er, om det blir fler dejter och planer som alkoholen kan sabba för, då är det sjysst mot dig och honom att tala om som det är. Alla kommer inte vilja vara med på det tåget, och då kanske det är bra att rycka plåstret tidigt.
Utan att prata detaljer så har jag hört aktiva och nykta säga att de önskar de berättat för personer de inlett/försökte ha en relation med under sin tid som aktiva. Men rädslan satte stopp och det blev inte bra i längden. Jag var ärlig mot min ex-partner när vi har på gång tillsammans, men varken han eller jag hade förstod hur allvarligt det stod till för mig då utan trodde nog att med paus och ändring i livet skulle jag kunna ha ett neutralt förhållande till alkoholen (och dricka socialt ibland). Det blev såklart inte bra det heller.
 
Tack för era svar!
Jag svarar om några timmar vaknade upp nu mitt i natten pga sover riktigt illa denna vecka!
Jag hade i detta läge, dvs ni känner inte ens varandra, berättat typ ”jag dricker inte alkohol då jag inte kan hantera det” och då känt av läget om det kommer följdfrågor på det eller inte. Kommer det följdfrågor hade jag gått på magkänslan för stunden gällande hur mycket detaljer du vill eller kan berätta.
Jag tycker absolut inte att det finns något ”måste” kring det hela, ni har ju enbart träffats en enda gång hittills!
Det är också fullt förståeligt om en skulle ha svårt att berätta en sådan personlig grej för en ny person så här tidigt och ärligt talat är det faktiskt inte ditt problem om han blir upprörd för att du ”inte berättat tidigare”. Du har inte ansvar för hans tidigare upplevelser och hans känslor.
Du berättar när du känner för det och kan göra det.

Jag kan absolut förstå de i tråden som har en relation till alkoholmissbruk på ett eller annat sätt och vill veta tidigt, men samtidigt så måste det också finnas förståelse för att det är otroligt svårt att berätta om en sådan känslig och jobbig sak som ett alkoholmissbruk som inte är under kontroll för tillfället redan på andra dejten. Vi är liksom inte ens i det stadie än där det börjar bli seriösa känslor inblandade eller går mot någon form av relation så jag tycker inte att det behöver prompt behöver berättas om alls i nuläget.
 
Hur gör man?
Om ni inte läst min dagbokstråd jag skrev så är jag alkoholist.

Vi har en andra dejt imorgon, vi ska äta godis, chips och se film.
En kompis tyckte att jag skulle berätta det ganska omgående. Men jag vet inte? Kanske är klokt att bara rycka plåstret?

Hur börjar man ens? Kanske fråga hur hans relation till alkohol är?
Jag skulle vilja veta om sådant snabbt som attan, och bli ganska besviken om jag inte fick veta tidigt i ett förhållande.
 
Nu är ju dock detta inte ens i närheten av ett förhållande utan det handlar om en person som @pepp träffat i max några timmar.

Exakt.
Jag tror jag kommer ställa in idag och föreslå en annan dag. Är så himla trött.
Men tror även att jag kommer ta upp det tidigt, det är en så stor del av mig nu. Plus att jag lär få gå på mycket möten sen = kommer vara upptagen.
 
Nu är ju dock detta inte ens i närheten av ett förhållande utan det handlar om en person som @pepp träffat i max några timmar.

Håller med.

@pepp jag hade varit tydlig från början med att jag inte dricker. Så att jag inte hamnat i en situation då det erbjuds alkohol och det antingen blir obekvämt, diskussionen forceras fram och blir inte som jag vill, eller att jag helt enkelt drack för att undvika ovan. Så se till att han vet att du inte dricker. Alkoholismen som sjukdom kan du ta när du vill och känner dig bekväm.
 
Exakt.
Jag tror jag kommer ställa in idag och föreslå en annan dag. Är så himla trött.
Men tror även att jag kommer ta upp det tidigt, det är en så stor del av mig nu. Plus att jag lär få gå på mycket möten sen = kommer vara upptagen.

Det låter klokt! Jag tycker att du ska vara öppen med det (och också förklara tydligt vad du behöver från dem) så att de runt omkring dig kan underlätta för dig genom att inte dricka när ni umgås. Det är nog bättre att du förklarar det i förväg än när de står där med alkoholen framme. Se till att inte hamna i situationer där alkohol finns. Längre fram kommer du säkert klara av det men just nu är du sårbar. Jag hejar på dig! Du verkar vara en så go person så jag hoppas verkligen att du ommer ur det här och kan må bra!
 
Så är det ju, men om man nu är en person som vill bli ett par efter några dejter så kan man inte heller förvänta sig att man vet allt om varandra vid det läget, och att den man träffat har kunnat bli redo att öppna upp sig om allt. En risk man får ta om man har bråttom.
Ja, jag kan ju bara tala för mig själv och berätta hur jag resonerar och sannolikt hade reagerat. Om du inte gillar det så står det dig fritt att tycka så. :)
 
Så är det ju, men om man nu är en person som vill bli ett par efter några dejter så kan man inte heller förvänta sig att man vet allt om varandra vid det läget, och att den man träffat har kunnat bli redo att öppna upp sig om allt. En risk man får ta om man har bråttom.

För mig handlar det om att det är en deal breaker, typ som om att någon inte skulle berätta att dom har barn eller tänkte flytta utomlands inom en månad. Då är det ingen idé att slösa tid på att springa på dejter liksom. Så jag skulle vilja veta så fort som möjligt.
 
För mig handlar det om att det är en deal breaker, typ som om att någon inte skulle berätta att dom har barn eller tänkte flytta utomlands inom en månad. Då är det ingen idé att slösa tid på att springa på dejter liksom. Så jag skulle vilja veta så fort som möjligt.

Ja det förstår jag. Men jag antar då att du inte heller blir tillsammans efter några dejter och förväntar dig att du vet allt om din partner då?
 
Ja, jag kan ju bara tala för mig själv och berätta hur jag resonerar och sannolikt hade reagerat. Om du inte gillar det så står det dig fritt att tycka så. :)

Jag har inte sagt att jag varken gillar eller ogillar någonting alls. Min poäng är att man inte lär känna en person fullt ut på några dejter, och om man ändå vill inleda en relation då så måste man räkna med att man inte vet allt. Partnern kan ju omöjligt veta vad som är en dealbreaker för den andre och riva av allt på första, andra dejten för säkerhets skull?
 
Sen tycker jag det är dumt att använda ord som alkoholist eller alkis för alkoholberoende, det är onödigt stigmatiserande. Alkohol är bara en i en hel rad saker man kan bli beroende av som: socker, nikotin, läkemedel, narkotika osv. bättre att använda det mer neutrala alkoholberoende. Dessutom är det mycket vanligt, tror jag läste att var fjärde vuxen svensk har en alkoholkonsumtion som gör att de ligger i farozonen för att utveckla ett regelrätt beroende.
 
Sen tycker jag det är dumt att använda ord som alkoholist eller alkis för alkoholberoende, det är onödigt stigmatiserande. Alkohol är bara en i en hel rad saker man kan bli beroende av som: socker, nikotin, läkemedel, narkotika osv. bättre att använda det mer neutrala alkoholberoende. Dessutom är det mycket vanligt, tror jag läste att var fjärde vuxen svensk har en alkoholkonsumtion som gör att de ligger i farozonen för att utveckla ett regelrätt beroende.

Det där är ju lite en smaksak. Jag har en förälder som är högfungerande alkoholist men sjukdomen är väldigt allvarlig, mycket svårare än vad jag tidigare förstått. Jag, och nog hela familjen, har behövt att det även låter allvarligt och inte är samma sak som att bara konsumera för mycket av något. En svår sjukdom. Sen finns det ju alla grader av beroende också och hur man benämner sin egen problematik kan man ju känna sig fram till. Själv har har i perioder kallat mig riskbrukare.
 
Jag har inte sagt att jag varken gillar eller ogillar någonting alls. Min poäng är att man inte lär känna en person fullt ut på några dejter, och om man ändå vill inleda en relation då så måste man räkna med att man inte vet allt. Partnern kan ju omöjligt veta vad som är en dealbreaker för den andre och riva av allt på första, andra dejten för säkerhets skull?
Ja, jag tillhör den kategorin där detta är en dealbeaker, och alla vanligen förekommande sådana vill jag veta om innan jag går vidare med något. Har en förälder som är mindre fungerande alkoholist.
Det är en såpass stor grej, och ligger för mig i samma liga som rökning, allvarlig annan sjukdom som påverkar förhållandet eller något liknande. De andra två (rökning eller annan allvarlig sjukdom) är inte dealbeakers för just mig, men är inte osannolikt att vara det för någon annan - och därför ligger de för mig i samma kategori. Dvs informera om asap.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp