Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Energidrycker håller jag mig långt ifrån, särskilt Red bull "red bull ger dig vingar" ja ibland för gott, den skiten borde inte finnas alls. Har inte smakat på någon energidryck alls. Sambon var typ beroende av red bull när vi träffades, jag försökte få honom sluta men givetvis lyssnade han inte på det- någon med ett beroende måste vilja sluta själv. Så när en bekant för några år sedan fick plötsligt hjärtstopp och dog endast 24 år gammal (han hade brukat en del red bull ihop med alkohol) blev plötsligt sambon rädd och slutade med skiten direkt.
 
Tycker det är gott och har en uppiggande funktion. Men det är dyrt så jag trycker koffeintabletter istället. Typ 80 kr för "100 nocco". Tar en varje morgon för att komma igång, precis som kaffedrickare gör.

Jag har hållt mig till sockerfria varianter.
 
Enda effekten koffein har på mig är att jag får svårt att sova, jag blir inte och har aldrig blivit pigg av kaffe. Jag har heller aldrig haft problem med att avstå från kaffe och får ingen huvudvärk om jag inte tar en kopp. Ibland kan jag känna att det är gott med kaffe och andra gånger kan det gå någon vecka innan jag dricker någon kopp om jag är ledig. Jag gillar inte heller kaffesmak när det gäller bakverk och har aldrig gjort och jag har aldrig druckit en "energidryck" som varit god.
 
Jag tar en när jag är trött och behöver något uppiggande. Jag dricker kaffe också men en kopp kaffe innehåller långt ifrån lika mycket koffein som en energidryck.
Jag tyckte mycket illa om smaken förut men nu tycker jag att det finns flera som är goda. Ja, vanlig läsk är godare men innehåller ju också sjukt mycket socker (och inget koffein).
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
Jag blir piggare (om det är placebo eller ej vet jag inte och bryr mig inte heller!) och har mycket svårt att sova om jag dricker en energidryck för sent på dagen. Dock dricker jag inte varje dag, man vänjer sig väl vid koffeinet och dricker man mycket koffein tror jag effekten uteblir. Obs tror.
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
Jag blir det. Men inte om jag dricker regelbundet och ofta. Så upplever jag att kroppen vänjer sig.
 
Jag förstår inte varför det är svårare att förstå att man gillar energidryck än att man gillar kaffe eller te?
To each their own.

Och att uppehålla sig vid det semantiska i att det heter energidryck... Måste man ha konsumerat ett överflöd av kalorier för att få kalla sig energisk, tycker du?
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.

Inte piggare som att ha sovit ordentligt. Däremot kan jag bli speedad.
Har inga problem att sova även om jag dricker en precis innan.
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
Jag "vaknar" av de på morgonen. Dricker jag en efter typ 17 får jag svårt att somna.
 
Jag har ett slight beroende på monster ultra och den nya lewis hamilton. Jag dricker kaffe men får inte mycket effekt utav kaffe. Energidryck får jag en koffein kick av.
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
Samma. Men jag blir lite piggare. Jag har läst någonstans att om man har adhd kan man ha mindre effekt av koffein. Vet ej om det stämmer. Men jag blir piggare av energi dryck men jag kan också dricka en sån eller kaffe och sen gå lägga mig direkt 🤣
 
Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
Varför skulle en dryck som ger energi inte kallas för energidryck? Jag blir iallafall pigg av den. Precis som när folk dricker kaffe så dricker jag hellre en redbull för jag avskyr kaffesmak. Jag gillar inte riktigt söta drycker plus att hög sockerhalt gör mig bara trött så en sockerfri redbull fungerar utmärkt för mig. Plus att det är gott.
 
Samma. Men jag blir lite piggare. Jag har läst någonstans att om man har adhd kan man ha mindre effekt av koffein. Vet ej om det stämmer. Men jag blir piggare av energi dryck men jag kan också dricka en sån eller kaffe och sen gå lägga mig direkt 🤣
För mig beror det helt på vad jag gör med energin, jag kan också dricka redbull och sen sova men om jag är aktiv efter jag druckit en så ger det en extra energikick.
 
Samma. Men jag blir lite piggare. Jag har läst någonstans att om man har adhd kan man ha mindre effekt av koffein. Vet ej om det stämmer. Men jag blir piggare av energi dryck men jag kan också dricka en sån eller kaffe och sen gå lägga mig direkt 🤣
Haha jag har inte det vet jag vet 😅 men koffeintabletter funkar inte heller på mig.

När jag tränade superseriöst för några år sen så körde jag en ”stack” med synefrin (man ska ta 1/dag men då är det bara skit, tror jag tog 5-6 kanske?) koffeintabletter och aspirin. Så jäkla ohälsosamt 😂
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.

Jag märker skillnad om jag tagit 200 mg koffein (en nocco är 180 mg) eller inte på morgonen. Ibland missar jag innan jobbet och sitter då och känner mig seg och trött och funderar på varför. Kan inte heller ta koffein för sent om jag behöver ta mer.

Tar jag t ex en till kl 16 har jag ungefär samma koffeinhalt i mig kl 04 på morgonen som jag annars skulle ha haft kl 20 på kvällen. Det påverkar mig helt klart.
 
Jag dricker inte så många energidrycker per år men dricker jag är det för att det är gott.
Jag dricker inte kaffe, te, läsk eller bubbelvatten. Dricker oftast vatten, sockerfri saft eller mjölk men lite då och då energidryck.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 781
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 923
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 124
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp