Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Nej tänker mest red bull med taurinskiten som gör det hela ännu värre.

Vad är problemet med Taurin?

Jag brukar ha en redbull i bilen utifall jag skulle blir tvärtrött när jag reser, i övrigt kan jag tycka att drinkar med redbull är gott men är lite orolig för att det ska påverka hjärtat. Jag gillar den lite kemiska och torra smaken.
 
Jag förstår att det jag tycker är "icke-gott" kan smaka toppen för andra!
Det är inte mitt problem med energidrycker.

Jag vet också att det finns många som vare sig gillar te eller kaffe.

Efter att ha läst i tråden, så ser jag att det är mer populärt än jag trodde.

Men hur mycket är marknadsföring och hur mycket är "jättegod dryck"?


Alltså en av sakerna jag försökte få fram är att "bli pigg" med hjälp av koffein, inte är samma sak som "att få energi".

Energi får man av sockerarter som höjer blodsockret, medan koffein "stimulerar hjärnan" utan att ge mer energi till det metaboliska systemet.

Det som också är underligt, är att energidrycker med socker i, ofta innehåller mer socker än t.ex. Coca-cola (välj valfri läsk).

Läsken ses som "jättedåligt för att den innehåller socker", medan ungdomar som är storkonsumenter av energidryck, verkar se den som "nyttig och bra".

Är det marknadsföring mot en trendkänslig grupp som skapar populäriteten?

Att energidryckerna kopplas ihop med gym-kultur?

Energi i den här bemärkelsen är inte enbart sockerarter som höjer blodsockret.

Jag tycker att energidrycker blir problematiska om folk dricker de istället för att äta, sova och motionera på ett hälsosamt sätt. De hjälper människor att orka leva ett ohälsosamt liv. Det tycker jag för övrigt att koffein i alla former gör. Det ger inte energi. Det ger illusionen av energi men i verkligheten så lånar man bara energi från framtiden. Därför dricker jag inte ens kaffe. Det är bättre att leva hälsosamt.
 
Vad är problemet med Taurin?

Jag brukar ha en redbull i bilen utifall jag skulle blir tvärtrött när jag reser, i övrigt kan jag tycka att drinkar med redbull är gott men är lite orolig för att det ska påverka hjärtat. Jag gillar den lite kemiska och torra smaken.

Just för taurin är farligt för oss (påverkar hjärtat- individuellt hur mycket) katter däremot måste ha taurin 😄
 
Jag förstår att det jag tycker är "icke-gott" kan smaka toppen för andra!
Det är inte mitt problem med energidrycker.

Jag vet också att det finns många som vare sig gillar te eller kaffe.

Efter att ha läst i tråden, så ser jag att det är mer populärt än jag trodde.

Men hur mycket är marknadsföring och hur mycket är "jättegod dryck"?


Alltså en av sakerna jag försökte få fram är att "bli pigg" med hjälp av koffein, inte är samma sak som "att få energi".

Energi får man av sockerarter som höjer blodsockret, medan koffein "stimulerar hjärnan" utan att ge mer energi till det metaboliska systemet.

Det som också är underligt, är att energidrycker med socker i, ofta innehåller mer socker än t.ex. Coca-cola (välj valfri läsk).

Läsken ses som "jättedåligt för att den innehåller socker", medan ungdomar som är storkonsumenter av energidryck, verkar se den som "nyttig och bra".

Är det marknadsföring mot en trendkänslig grupp som skapar populäriteten?

Att energidryckerna kopplas ihop med gym-kultur?

Jag gillar i princip ingen läsk alls, tycker bara det är sött och slibbigt.
Kan dricka någon Pepsi Max lime på burk ibland. Läsk med socker är vidrigt.
Dricker heller inte energidrycker med socker.
Jag är varken ungdom eller intresserad av trender 😁
Dricker energidryck för att det är gott och för att speeda upp mig själv lite på morgonen.
 
Dricker det för att det är gött. Jag dricker inte kaffe. Men ni andra som också dricker energidryck, blir ni faktiskt piggare av det? Det blir inte jag, kan svepa en på kvällen och sen gå och lägga mig utan problem.
Blir inte ett dugg pigg. Dricker för att det är gott bara. Som vilken läskeblask som helst.
 
Forskningen är i sin linda på taurin och människor ännu, men man har hittat vissa samband.

"I en studie från Norrlands universitetssjukhus, där man lät tio friska försökspersoner dricka tre burkar energidryck enbart eller i kombination med alkohol före ett maximalt arbetsprov, observerade man signifikant förändrad hjärtfrekvensvariabilitet (HRV) redan 30 minuter efter intag och före arbetsprovets genomförande. Effekten på HRV förstärktes när energidryck kombinerades med alkohol [11]. Minskad HRV anses vara ett uttryck för obalans i hjärtats autonoma nervsystem korrelerad med ökad risk för arytmi, vilket i sin tur kan ge ökad risk för plötslig död [12]. Studien från Norrlands universitetssjukhus kunde inte påvisa någon ökad förekomst av arytmier.
Biokemiska förklaringsmodeller för taurinets verkan inkluderar påverkan på cAMP-koncentrationen i centrala nervsystemet, med nedsatt aktivitet som följd, och/eller modulerad Ca2+-metabolism i myocyterna [13]."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2006/09/energidryck-ndash-farlig-eller-inteae/
 
Just för taurin är farligt för oss (påverkar hjärtat- individuellt hur mycket) katter däremot måste ha taurin 😄

Nu har det gjorts en studie på möss som visar på ökad bentäthet och föryngring.
Blir intressant om samma resultat kommer visas på människor. Då kan taurin göra stor skillnad för äldre människor.

Skulle inte förvåna mig faktiskt. Först är något bra, sen dåligt och sen bra igen.
Drick mycket vatten, nej, drick inte mycket vatten, njurarna tar skada! Ät ägg, så bra! Ät absolut inte ägg, livsfarligt!
 
Nu har det gjorts en studie på möss som visar på ökad bentäthet och föryngring.
Blir intressant om samma resultat kommer visas på människor. Då kan taurin göra stor skillnad för äldre människor.

Skulle inte förvåna mig faktiskt. Först är något bra, sen dåligt och sen bra igen.
Drick mycket vatten, nej, drick inte mycket vatten, njurarna tar skada! Ät ägg, så bra! Ät absolut inte ägg, livsfarligt!

Jaså! Intressant! Ja jösses ja och glöm inte potatisen 😂
 
Tonåringar och vuxna bantar på skiten. Äter inte mat. Det är inte hälsosamt någonstans. Snacka om ätstörning. Det är min åsikt.
 
Ingen jag känner dricker det för att de tror att det är nyttigt och bra. 😅
Nej, det tror jag att det är ganska ovanligt att folk gör. Däremot är det lite av en "permissible indulgence", alltså något som egentligen inte är särskilt nyttigt men där producenten ger kunden "tillåtelse" att njuta av produkten ändå genom att marknadsföra den som något lite sportigt och coolt, eller som något som ger en väldigt positiv effekt på kundens mående. Där spelar även den sockerfria aspekten in, Nocco mfl hade aldrig någonsin blivit så populära som de är ifall de hade innehållit socker.

Det finns massor av märken och produkter som bevisat att så länge den utlovade positiva effekten är stark nog, eller så länge en produkt innehåller tillräckligt mycket av en önskvärd ingrediens/makronutrient (typ frukt och grönt eller protein) så kan kunderna som annars säger att de helst vill konsumera naturliga och "rena" produkter förlåta både den ena och den andra tillsatsen ;)
 
Nu ser jag förresten att man inte kallar dem Energidryck längre, utan Funktionsdryck! Jättestor skillnad, eller....
 
Energi i den här bemärkelsen är inte enbart sockerarter som höjer blodsockret.

Jag tycker att energidrycker blir problematiska om folk dricker de istället för att äta, sova och motionera på ett hälsosamt sätt. De hjälper människor att orka leva ett ohälsosamt liv. Det tycker jag för övrigt att koffein i alla former gör. Det ger inte energi. Det ger illusionen av energi men i verkligheten så lånar man bara energi från framtiden. Därför dricker jag inte ens kaffe. Det är bättre att leva hälsosamt.
Varför skulle energidryck eller andra drycker med koffein göra så man lever ohälsosamt? Det är liksom inte två motpoler det här.
 
För mig är poängen koffeintillskottet. Jag tycker att koffein i tablettform smakar potta, och motsvarande mängd kaffe är mer aggressivt mot min mage.

Sen skulle jag gärna se fler energidrycker med bara just koffein, utan de andra typiska tillsatserna som taurin, glukuronolakton m fl. Det finns några sådana produkter men jag tycker inte om deras smak.
 
Varför skulle energidryck eller andra drycker med koffein göra så man lever ohälsosamt? Det är liksom inte två motpoler det här.

Det sa jag inte. Jag sa att de kan underlätta ett ohälsosamt liv genom att man får illusionen av energi utan att faktiskt ha energin.
 
Det sa jag inte. Jag sa att de kan underlätta ett ohälsosamt liv genom att man får illusionen av energi utan att faktiskt ha energin.

För mig underlättar det ett trevligt liv. Stor skillnad på att vara glad och driven på jobbet jämfört med trött, ilsken och sur 😆
Det spelar ingen roll hur lite eller mycket jag sover, jag är ingen morgonmänniska. Min Celsius kan iaf fejka fram den 😁
 
Det sa jag inte. Jag sa att de kan underlätta ett ohälsosamt liv genom att man får illusionen av energi utan att faktiskt ha energin.
Med tanke på att du avslutar med "Därför dricker jag inte ens kaffe. Det är bättre att leva hälsosamt" så låter det ju som att du anser att koffein = ohälsosamt?
För de flesta av oss påverkar inte koffein hur vi lever - men det kan göra livet lite trevligare som mycket annat. Jag är tex rätt otrevlig att ha att göra med utan koffein på morgonen oavsett sömn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 781
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 923
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 124
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp