Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Energidrycker håller jag mig långt ifrån, särskilt Red bull "red bull ger dig vingar" ja ibland för gott, den skiten borde inte finnas alls. Har inte smakat på någon energidryck alls. Sambon var typ beroende av red bull när vi träffades, jag försökte få honom sluta men givetvis lyssnade han inte på det- någon med ett beroende måste vilja sluta själv. Så när en bekant för några år sedan fick plötsligt hjärtstopp och dog endast 24 år gammal (han hade brukat en del red bull ihop med alkohol) blev plötsligt sambon rädd och slutade med skiten direkt.
Varför skulle det inte få finnas?
 
Jag märker skillnad om jag tagit 200 mg koffein (en nocco är 180 mg) eller inte på morgonen. Ibland missar jag innan jobbet och sitter då och känner mig seg och trött och funderar på varför. Kan inte heller ta koffein för sent om jag behöver ta mer.

Tar jag t ex en till kl 16 har jag ungefär samma koffeinhalt i mig kl 04 på morgonen som jag annars skulle ha haft kl 20 på kvällen. Det påverkar mig helt klart.
Aha nä jag känner absolut ingenting. Inte ens om jag dricker flera i rad.
 
Det är stor skillnad mot hur två starka kaffekoppar känns i kroppen jämfört med en Nocco (180mg).

Dom har fått till en riktigt fin blandning med aminosyrorna, piggheten är rejält boostad och det är extremt bra för att ta bort hjärndimma. Smakerna går att överleva, den här sommarens Peach Melba var rätt bra. Jag dricker det alltså inte för att det är gott, utan för att den är den minst läskiga smakmässigt och har de bättre sötningsmedlena, och jag vill ha effekten.

Jag dricker oftast bara en halv Nocco och sparar den i kylen till nästa dag. Lite tråkigare när den inte har bubblor längre men fullt funktionell dagen efter...

Min sambo är fast i Monster Ultra White träsket, han tycker det är gott och avskyr kaffesmak. Vi jobbar på att trappa ner han...
 
Jag dricker Monster zero för att den är skitgod och piggar upp mig. Kan sitta och dricka en långsamt en hel förmiddag. De få gånger jag har druckit nära sömn kan jag fortsatt sova men får otroligt livliga drömmar.
 
Min sambo är fast i Monster Ultra White träsket, han tycker det är gott och avskyr kaffesmak. Vi jobbar på att trappa ner han...
🤣 jag är iaf nöjd att jag endast dricker 1-2 per vecka. Jag hade lätt kunna dricka en varje dag men tror inte det är så bra för kroppen så jag försöker hålla mig. Vissa veckor dricker jag ingen. Jag tycker inte nocco är goda alls heller och inte celcius.
 
🤣 jag är iaf nöjd att jag endast dricker 1-2 per vecka. Jag hade lätt kunna dricka en varje dag men tror inte det är så bra för kroppen så jag försöker hålla mig. Vissa veckor dricker jag ingen. Jag tycker inte nocco är goda alls heller och inte celcius.

Folk dricker ju tio koppar från jobbets automatkaffe utan att blinka, och det är nog betydligt tuffare för magsäck och tarm...

Han tycker Nocco är svinäckligt. Jag tycker alla andra energidrycker än Nocco är svinäckliga 😅. Ultra White smakar ju typ söt läsk. Red Bull smakar som att tugga på en multivitamin och innehåller saker jag inte vill ha. Jag gillar min energidryck smaklös och fri från taurin och aspartam 😂.
 
Jag dricker inte kaffe. Inte te. Skulle jag kunna ta koffeintabletter? Ja ibland gör jag det men av någon anledning kommer det drakpuffar ur näsan en stund efter trots ordentligt med vatten :crazy: Haha nämen energidrycken ger även vätska vilket kan vara behövligt, något gott till maten eller fikat. För gott kan det vara! Testat igenom många olika genom åren. Att dricka en Nocco Cola är som att dricka vilken coladryck som helst och det finns flera i samma stil. Den klassiska energidryckssmaken som RedBull och ofta lågprismärken har är inte för alla men finns annat:)

Inget som ska missbrukas eller som jag tycker hör hemma till vardags för barn. Det är mycket brandname i det hela med att Nocco och Celsius verkar ses coolare än andra, kampanjer som lyckas men som kanske inte är bra när det gäller just hur barn uppfattar dessa märken med mycket koffein i sina drycker. Så visst är det kluvet men för mig som behöver energi är det toppen.
 
Folk dricker ju tio koppar från jobbets automatkaffe utan att blinka, och det är nog betydligt tuffare för magsäck och tarm...

Han tycker Nocco är svinäckligt. Jag tycker alla andra energidrycker än Nocco är svinäckliga 😅. Ultra White smakar ju typ söt läsk. Red Bull smakar som att tugga på en multivitamin och innehåller saker jag inte vill ha. Jag gillar min energidryck smaklös och fri från taurin och aspartam 😂.
Nej men precis. Jag försöker dock oftast att minska skiten i min kropp. Jag dricker inte äckligt kaffe från automaten heller 🤣 Jag har en ritual när jag jobbar hemma så dricker jag en kopp på morgonen av min hemmabrygg men annars kan jag gå flera dagar utan att dricka kaffe med 😄
 
Jag förstår att det jag tycker är "icke-gott" kan smaka toppen för andra!
Det är inte mitt problem med energidrycker.

Jag vet också att det finns många som vare sig gillar te eller kaffe.

Efter att ha läst i tråden, så ser jag att det är mer populärt än jag trodde.

Men hur mycket är marknadsföring och hur mycket är "jättegod dryck"?


Alltså en av sakerna jag försökte få fram är att "bli pigg" med hjälp av koffein, inte är samma sak som "att få energi".

Energi får man av sockerarter som höjer blodsockret, medan koffein "stimulerar hjärnan" utan att ge mer energi till det metaboliska systemet.

Det som också är underligt, är att energidrycker med socker i, ofta innehåller mer socker än t.ex. Coca-cola (välj valfri läsk).

Läsken ses som "jättedåligt för att den innehåller socker", medan ungdomar som är storkonsumenter av energidryck, verkar se den som "nyttig och bra".

Är det marknadsföring mot en trendkänslig grupp som skapar populäriteten?

Att energidryckerna kopplas ihop med gym-kultur?
 
Jag förstår att det jag tycker är "icke-gott" kan smaka toppen för andra!
Det är inte mitt problem med.

Jag vet också att det finns många som vare sig gillar te eller kaffe.

Utan efter att ha läst i tråden, så ser jag att det är mer populärt än jag trodde.


Alltså en av sakerna jag försökte få fram är att "bli pigg" med hjälp av koffein, inte är samma sak som "att få energi".

Energi får man av sockerarter som höjer blodsockret, medan koffein "stimulerar hjärnan" utan att ge mer energi till det metaboliska systemet.

Det som också är underligt, är att energidrycker med socker i, ofta innehåller mer socker än t.ex. Coca-cola (välj valfri läsk).

Läsken ses som "jättedåligt för att den innehåller socker", medan ungdomar som är storkonsumenter av energidryck, verkar se den som "nyttig och bra".

Är det marknadsföring mot en trendkänslig grupp som skapar populäriteten?

Att energidryckerna kopplas ihop med gym-kultur?
Kan ju endast svara för mig själv. Men jag dricker aldrig energidryck med socker. Båda för kalorier men också tänderna. Jag överlag minskar mycket på sockerintag. Har dock gått sämre nu över sommaren då det blivit semester mode. Men tror dom flesta dricker det för det är.gott. precis man varför man käker godis etc. Jag upplever det nog mest som en boost för hjärntrötthet och vid träning. Men kan över köpa en energi dricka om jag inte känner jag har ork för ridning på vägen till stallet. Det brukar hjälpa.
 
Jag förstår att det jag tycker är "icke-gott" kan smaka toppen för andra!
Det är inte mitt problem med energidrycker.

Jag vet också att det finns många som vare sig gillar te eller kaffe.

Efter att ha läst i tråden, så ser jag att det är mer populärt än jag trodde.

Men hur mycket är marknadsföring och hur mycket är "jättegod dryck"?


Alltså en av sakerna jag försökte få fram är att "bli pigg" med hjälp av koffein, inte är samma sak som "att få energi".

Energi får man av sockerarter som höjer blodsockret, medan koffein "stimulerar hjärnan" utan att ge mer energi till det metaboliska systemet.

Det som också är underligt, är att energidrycker med socker i, ofta innehåller mer socker än t.ex. Coca-cola (välj valfri läsk).

Läsken ses som "jättedåligt för att den innehåller socker", medan ungdomar som är storkonsumenter av energidryck, verkar se den som "nyttig och bra".

Är det marknadsföring mot en trendkänslig grupp som skapar populäriteten?

Att energidryckerna kopplas ihop med gym-kultur?

Populariteten kommer nog från att det är en typ av rusdryck, om vi ska vara ärliga. Det förändrar hur det känns att vara. Det påverkar hjärnans signaler.

Precis som kaffe. Varför är kaffe så populärt? Marknadsföring OCH funktion.

Energidryck ger inte fysisk energi (ATP) men det snabbar på systemet med hjälp av koffein och olika aminosyror.
 
Jag har just skrivit om den svenska energidrycksmarkanden för jobbets räkning, eftersom den är ganska unik på flera sätt. Det var även den enda kategorin på den svenska dryckesmarknaden som såg en ökning sett till omsättning under förra året (+8%), och omsättningen har ökat med över 450% sedan 2010.

Enligt min åsikt är marknadsföring en extremt stor del av det hela. En person i en artikel jag läste beskrev det som "det handlar om att sälja snygghet på burk" och jag tror att det ligger mycket i det. Det finns flera svenska, hyfsat nya märken som verkligen lyckats sälja in energidrycker som något "coolt", trendigt och till och med hälsosamt, något som allt från influencers till sportprofiler utan att tveka inkluderar i sin vardag. Märkena (tänker här främst på Nocco, Clean och Celsius) har från första början satsat stort på sociala medier och samarbeten med diverse populära profiler - ofta inom fitnessbranschen - vilket är extremt effektivt om man riktar sig åt unga personer som den här sortens märken oftast gör. De är också väldigt bra på att bygga upp "hype" kring sina produkter genom att t.ex. lansera säsongs-specifika smaker.

Sedan finns det naturligtvis de som köper energidryck av andra anledningar, vilket den här tråden är bevis på, men överlag tror jag att vi alla är ganska påverkade av de nya svenska märkenas framfart och sättet de har lyckats introducera energidrycker som något trendigt och "nyttigt" (eller åtminstone inte onyttigt) som platsar i de flesta personers vardag.

Samtidigt har energidrycker något vi i min bransch brukar kalla för en "feel the benefit appeal", produkterna levererar alltså snabbt en kännbar och positiv skillnad, och det är extremt effektivt för att få folk att komma tillbaka. Den funktionen ska definitivt inte underskattas!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 779
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 923
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 122
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp