Bukefalos 28 år!

Försäkra moped till ungdom

A

Annika_38

Hur mycket kostar det per månad att försäkra en 30-moped?
Ska köpa en Yamaha DT-90 till grabben, det är det han vill ha.
Men så handlar det ju också om att lära barnen ekonomi, tanken är att han ska få ta en del av barnbidraget för att täcka försäkring och bensin, men hur mycket kostar det?
Kan tillägga att vi bor på landet, om det nu spelar någon roll.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

du menar väl en dt50? en dt90 brukar man vanligtvis kalla en trimmat yamaha dt med 90cc cylinder.

och en sådan är det nog inte många försäkringsbolag som vill försäkra.
dock brukar det itne vara fruktansvärt dyrt med mopedförsäkringar, var väldigt länge sen jag hade moped men då betalade jag 1300kr per år. i trafkförsäkring givetvis.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Ja, menade en DT-50 såklart! Blir tokigt ibland;)
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Det är stor prisskillnad mellan premien mellan olika försäkringsbolag. du får ringa runt och jämföra. Ibland kan en försäkring kosta lika mycket som en bilförsäkring. Mopeder är inte direkt billiga att försäkra. Är det bara trafikförsäkring du ska ha eller hel/halv ?
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Vi bor på landet och därför har vi valt att bara ha trafikförsäkring på mopparna. Barnen har äldre 30 mopeder som DT och FS1:a. Vi betalar 1271:- till Trygghansa nu för FS1:an och har för mig att det gäller samma för DT. Tror att en halvförsäkrings skulle gå på runt 2000:-. En 30 moppe är ofta billigare att försäkra än EU-mopparna. De är nämligen mer stöldbegärliga och tror även att det förekommer med skador på dom för försäkringsbolaget. Kompisens EU-moppe kostar upp mot 4000:-, fast då är den helförsäkrad.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Skriv moppens försäkring på en vuxen annars blir det snordyrt.
Hos oss är IF billigast tätt följt av Länets.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

En moppe står på gubben och den andra står på sonen, 16 år snart. Det är samma premie för båda.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Dotterns Ciao, trafikförsäkrad i LF kostar runt 800:-. Vi bor i glesbygd i Stlms Län.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Vi har försäkrat dotterns Yamaha-DT i pappans namn för ca 554kr/halvår när vi försäkrade den så sa vi till om att det var en under 18år som skulle köra så dom lag til det i försäkrings brevet. Här var det trygghansa som var billigast.
 
Sv: Försäkra moped till ungdom

Har idag varit och köpt mopeden, jättefin:).
Men, försäkringen var enligt mig skitdyr, 167:-/mån. hos If.
Får sätta mig imorgon och ringa runt och jämföra.
Men, nu är den i alla fall försäkrad (trafik), han vill ju ut och åka;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 389
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 784
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp