Försäkring som täcker ridhjälm

Anna-Bella

Trådstartare
Hej,
Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner att ridhjälmen bör kasseras. Min nuvarande hemförsäkring (Folksam) tar visserligen hemförsäkringen det, men självrisken är på 1800 kr och det är ju ungefär vad ridhjälmen kostar. Är det någon som har en försäkring med bättre villkor (när man INTE uppsökt vård)?
 
Hej,
Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner att ridhjälmen bör kasseras. Min nuvarande hemförsäkring (Folksam) tar visserligen hemförsäkringen det, men självrisken är på 1800 kr och det är ju ungefär vad ridhjälmen kostar. Är det någon som har en försäkring med bättre villkor (när man INTE uppsökt vård)?
Min ridhjälm kom med försäkring, dvs jag kunde skicka tillbaka den för reparation/ngt/koll om jag föll av med den inom X år, vilket jag iofs inte gjorde så har inte testat det.
 
Eftersom en ridhjälm inte har så lång livslängd så går den inte att sakförsäkra som en extra grej. Har man en "drulleförsäkring" ingår så är det den får använda. Alltså om vart klantig med att tappa ridhjälmen eller dylikt. Är det fabrikationsfel på den så gäller konsumentgarantin i 3 år.

/Lizzie
 
Det är ju olycksfallsförsäkring som täcker ridhjälmen, och då brukar det krävas att det skett en olycka som man behöver söka vård för. Annars är det ju ingen olycka i den bemärkelsen utan något lösöre som gått sönder och det i så fall helt rimligt går på hem-/drulleförsäkring. Att ramla av utan att skada sig är ju i det fallet mer att likställa med att man tappat hjälmen i backen, t.ex. och det är ju ingen olycka.
 
Om man tar det på olycksfallsförsäkringen så krävs att man uppsökt vård, ja. Det kan även gå på hemförsäkringen (utan att ha sökt vård) men tycks vara olika beroende på bolag, därav frågan innan jag ringer runt till alla 🙂

Jag köper ju såklart ny hjälm ändå, men nu när jag behövt köpa två inom loppet av lika många månader så hade det varit trevligt om det gick på någon försäkring
 
Jag är rätt säker på att min drulleförsäkring skulle ta det (självrisken var 500:- sist jag behövde den, Trygghansa), men om man hävdar att man haft sån otur att man pajjat flera hjälmar om året utan att trilla av kanske de blir lite skeptiska. :confused:
 
Jag har senaste åren åkt av så mycket att jag använt medlemsförsäkringen via SvRf. Dessutom är jag extraförsäkrad via min man i Folksam så då har jag fått fullt belopp för hjälpen plus ersättning för läkarbesöket/en.
 
Jag har senaste åren åkt av så mycket att jag använt medlemsförsäkringen via SvRf. Dessutom är jag extraförsäkrad via min man i Folksam så då har jag fått fullt belopp för hjälpen plus ersättning för läkarbesöket/en.
När du använt försäkringen via SvRF, har du uppsökt sjukvården då? Det var vad de sa till mig krävdes iaf 😅
 
När du använt försäkringen via SvRF, har du uppsökt sjukvården då? Det var vad de sa till mig krävdes iaf 😅
Har man åkt av och slagit i huvudet så är det ju ganska klokt att söka vård, bara för att få det dokumenterat. Kan ju vara ett vårdcentralsbesök nästa vardag tex, man måste inte åka till akuten.
Då har du läkarbesöket som krävs för ny hjälm + dokumentation om du får problem efteråt pga smällen.
 
Har man åkt av och slagit i huvudet så är det ju ganska klokt att söka vård, bara för att få det dokumenterat. Kan ju vara ett vårdcentralsbesök nästa vardag tex, man måste inte åka till akuten.
Då har du läkarbesöket som krävs för ny hjälm + dokumentation om du får problem efteråt pga smällen.
Åker in när jag känner att det behövs, men tycker inte om att åka in och ta upp tid från vården bara för att när den redan är ansträngd 🙂
 
Jag ringde in för råd en gång (till vårdcentralen) och fick skadad antecknad i min journal så det är också ett alternativ ibland :)
 
Jag ringde in för råd en gång (till vårdcentralen) och fick skadad antecknad i min journal så det är också ett alternativ ibland :)
Dock räknar de inte det som sökt vård om man har otur. Jag bröt svanskotan i ett fall. Ringde vc just för att få det antecknat, jag vet att de inte gör något behandlingsmässigt så länge man kan kissa och bajsa och har känslel osv. Mycket riktigt så tyckte de inte jag skulle komma in. Men antecknade ifall det skulle komma mer eller framtida problem.
I övrigt mådde jag bra, hade repor på hjälmen men inte ont i huvud eller liknande.

Dock ansåg försäkringsbolaget inte det som sökt vård/behövt söka vård så ingen ersättning för hjälmen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Catsu
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 731
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 018
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 368
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp