Försäkringar för varmblod

Sv: Försäkringar för varmblod

Min försäkring kostar 1040 kr per år
för A1 liv 15000 och
A1 vet för 50 000.

Kan tillägga att detta gäller kallblodstravare i Folksam. Tycker att det är skitbilligt jämfört med andra raser..
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Är det en travare du ska försäkra? Det kan skilja mellan olika raser, och jag misstänker att ett halvblod kostar mer?

Jag har Folksam till min ridtravare. 10.000:- liv och 30.000:- vet, kostar mig ca 1700/år.
Självrisken är på 1900:- om jag inte minns fel.

Jag ringde bara upp Folksam och de försäkrade henne på telefon utan besiktning. Kan kanske ha att göra med att det rör sig om såpass lite pengar för deras del, de begär nog besiktning om man försäkrar för högre belopp?

Har inte utnyttjat försäkringen hittills, så jag kan tyvärr inte säga något om servicen...
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Först och främst: är det en ridhäst du ska försäkra? Har du en varmblodstravare som tränas och tävlas för trav kan du inte teckna A1-försäkring, detsamma gäller för t ex galopphästar.

Själv har jag Folksam till min kallblodstravare (som går som ridhäst). Jag har hittills aldrig behövt ett veterinärintyg för att försäkra (nyförsäkring på tidigare oförsäkrade hästar), men då har det rört sig om mycket låga livbelopp. Tror att det kan vara olika från bolag till bolag, men jag har aldrig hört något bolag som kräver vetintyg för minsta livbelopp (ibland är detta 5000 kr, ibland 10 000 kr).

På det stora hela är jag nöjd med Folksam. Deras sämsta sida (som verkligen är urdålig) är administrationen. Har haft 4 hästar försäkrade där utan att en enda blivit rätt från början. Vid försäljning var det ett himla strul innan det blev rätt. Men när det väl löper på - inga problem. Gigantiskt strul vid utbetalning behandling (flertal gånger, här gäller det att ha pengar att lägga upp under tiden!), men snabb handläggning vid utdömning, vilket är oerhört skönt då hästen under handläggningstiden ofta inte mår särskilt bra (den är ju utdömd av någon orsak...).

Tidigare har jag haft Sveland och Sleipner, helhetsbetyget blir betydligt bättre för Folksam.
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Mitt varmblod är försäkrad i Agria för 10.000 kr. Han är 8 år och ostartad om det spelar in?
Är försäkrad i A1 för 10.000 kr
Betalar 700/halvår tror jag.
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Någon som vet skillnaden mellan vanlig A1 försäkring som man har för ridhästar och racingförsäkringen som man har för travhäst i träning? Har hört att det skall vara bättre att ha kvar racingförsäkringen som hästen oftast redan har än att teckna en ny ridhästförsäkring... eller är jag helt ute och cyklar???
 
Sv: Försäkringar för varmblod

a2 försäkringen för t ex aktiva travare täcker inte lika mycket som a1. Men den är billigare
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Jag lånar tråden för att fråga om det är någon som vet vad det kan tänkas kosta att försäkra ett föl på sju månader och vad som är det bästa alternativet? Ett fullblod då alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Försäkringar för varmblod

Jag har aldrig någonsin behövt besikta mina travare....som jag har i Folksam....
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Har min vbl-valack försäkrad i Agria 10.000 liv o 25 eller 30.000 vet.vård o det kostar 1400 om året..
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Men om jag har förstått det rätt kan man inte försäkra (livförsäkra) en inköpt travare för så mycket mer än köpesumman? Oftast ligger ju inköpssumman runt 10000:-. Racingförsäkringen som jag övertog på min gamla travare låg på liv 30000:-, vet.vård på 30000:- ... På försäkringsbolaget rådde de mig då att ha kvar försäkringen, trots att de skulle ha tjänat mer pengar på att jag tecknade ny ridhästförsäkring... Just för att skillnaden på vad de täckte inte var så stor.... Nu hade jag tur och behövde aldrig använda den...
 
Sv: Försäkringar för varmblod

livförsäkringen kan man veterligen bestämma själv, ju större värde, desto dyrare. Den försäkring som jag tycker är viktigast, är den som täcker veterinärkostnader. Det är den man har mest nytta av.

Köper man en fd travare till ett lågt belopp, finns ingen anledning att ha en hög livförsäkring till skillnad för t ex ett halvblod du kanske betalt 100 000 för med lånade pengar, i detta läge är det viktigt eftersom att om något skulle hända, så vill man kunna köpa en ny. försäkra den i vad du har betalt.

Jag vet inte varför de rådde dig till att behålla den gamla försäkringen, den enda gången du tjänar på det är om hästen dör plötsligt, men dit räknas inte förslitningskador, t ex om man får den utdömd för att den inte är ridbar på grund av t ex kronisk kotledsinflammation eller liknande, som man kan få för en "vanlig" ridhäst.

Jag hade om jag varit du, ringt ett försäkringsbolag och bett dem förklara för mig skillnaden på a1 och a2 försäkring, samt när livförsäkringen gäller
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Jag har ett av mina varmblod försäkrade i Agria för 30.000 i racing och betalar bara 675 kr/år. Dessutom ingår vet.vård för 100.000 gratis för alla hästar i Agria fram till minst juli nästa år och man får ut allt utöver självrisken vid skador. Man behöver alltså inte betala t ex 20% på resterande belopp utöver självrisken. :)
 
Sv: Försäkringar för varmblod

Denise är A1 försäkrad i Folksam för 7000 liv och 50 000 vetvård.
Det kostar mig 1687 kr/år.
Ingen vetbesiktning behövdes.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 129
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 636
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria...
2
Svar
20
· Visningar
1 511
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 451
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp