försäkringsfrågor!

imported_gerbera

Trådstartare
Jag träffade en person med shizu (öhm, stavning?) igår som berättade att man försäkringen inte täcker deras hud och ögon för att de har så mycket problem. Jag har tänkt på det en del och tycker det låter vettigt. Även om försäkringsbolagens tankar inte är så ädla så blir ju konsekvensen att de uppmanar till avel av relativt friska raser. Vill man ha en hund som har mycket rasbundna sjukdomar så kommer det kosta en slant.

Stämmer detta att alla försäkringsbolag inte försäkrar hundar med mycket rasbundna sjukdomar? eller just att försäkringen inte täcker dessa grejer?

Gäller det även leder hos hundar med dysplasi tex?

och hur fungerar det att försäkra blandraser? kostar det mer än vissa renraser? Måste man redovisa vilka raser som är i? Är det inte väldigt lätt att ljuga om ifall det är någon ras med mycket problem i?
 
Sv: försäkringsfrågor!

Både ja och nej, beror på bolag så det kan stämma för just den ägaren.
Dock tror jag de flesta bolag INTE har resv. på just Shih-tzu.
(men kan ju vara så i denna hunds försäkrings bolag, kan skilja mellan olika bolag)
Men det finns en del raser som har resv. i de flesta bolag för hud som Shar Pei.

Nej såvitt jag vet försäkrar bolagen alla raser, men en del ersätter inte allt på alla raser inkl blandraser
Och ja en del bolag har resv. på vissa raser (kan vara olika på olika bolag dock)

Visa raser har också resv för deformerad gom, förträngningar/missbildning i svalget samt i de övre luftvägarna ( Boston, och Fransk/Engelsk Bulldog.) Men som sagt även för det kan det skilja mellan olika bolag.

Samma gäller kejsarsnitt i vissa bolag finns det resv på en del raser, medan det på ett annat bolag ingår på samma ras.
Det gäller att kola med sitt bolag om man har ras som brukar ha förlossnings svårigheter alltså och om man tänker para sin tik.

När det gäller HD/AD så skiljer det sig inte när det gäller ras, däremot kan skilja på kraven för utbetalning.

I alla bolag (såvitt jag vet, kan ju vara något som har någon annan regel, men tror inte det)

Så ska hunden vara införsäkrad FÖRE 4 månaders ålder och inte ha något ”glapp” i försäkringen för att ersättning för HD/AD.
det är grunden för att det överhuvudtaget ska ersättas och det är jag till 99% säker på att samtliga har som krav

Dessutom ska båda föräldrarna vara röntgade ua i dom raser där det finns hälsopgram för rasen när det gäller HD/AD

När det gäller blandraser/oreg så skiljer det sig lite mellan bolagen.
Men i de flesta gäller att om det är oreg av ras med hälsoprogram för HD/AD då gäller ovan för valpen, hjälper inte att den är oreg alltså.
Något att tänka på om man köper renrasig oreg valp av någon av dessa raser, att kolla om båda föräldrarna röntgade ua.

På din sista fråga om blandraser kunde vara dyrare att försäkra än visa renrasiga, så är svaret ja
En blandras kan aldrig ligga i den lägsta risk gruppen, som vissa renrasiga ligger.
De ligger alltid i ”mellangruppen” resp i den högsta om det är blaning av dom raserna som ligger där.
 
Senast ändrad:
Sv: försäkringsfrågor!

:rofl:

Jag tänkte väl! Jag har haft Shih-Tzu i 20 år och blev väldigt förvånad först :D. Men ja, lite skillnad om det egentligen var Shar-Pei. :angel: Den rasen har ju en del problem.
 
Sv: försäkringsfrågor!

:rofl: Förklarar min stora förvåning, har aldrig hört att något bolag hade resv på Shi-Tzu, men man ska aldrig säga aldrig....
 
Sv: försäkringsfrågor!

:rofl:

Jag tänkte väl! Jag har haft Shih-Tzu i 20 år och blev väldigt förvånad först :D. Men ja, lite skillnad om det egentligen var Shar-Pei. :angel: Den rasen har ju en del problem.

hahahaha förlåt. :angel::angel: jag kan inte tänka innan första koppen kaffe på morgonen alt. framåt eftermiddagen om jag inte får kaffe. Men nu har jag lärt mig att stava till shih-tzu i alla fall, det var ju upplysande om något!

Men för att fortsätta på spåret om försäkringsboladet tanke, anser man att shar-pei är för "sjuka" som ras för att vilja försäkra dem? Borde inte det uppmuntra folk till att skaffa friska raser? Eller skiter man i att försäkra?
 
Sv: försäkringsfrågor!

Försäkringsbolaget försäkrar dem, men vissa raser är sjukare än andra och därför finns det restriktioner. Det blir ju lätt dyrt för bolaget annars. Då får nog ägaren själv ta ställning till om denne ska ha en sådan hund som ligger i den riskzoonen eller strunta i att försäkra vilket iofs kan vara väldigt dumt.

Jag har en boxertik t ex och de är ofta dyrare än andra raser att försäkra på grund av att de anses sjukare än normalt. Jag har ju dock valt boxer ändå, blir ju lite skevt om man ska gå efter vad som är billigast att försäkra :D. Och hon är givetvis fullt försäkrad!
 
Sv: försäkringsfrågor!

Jag har en boxertik t ex och de är ofta dyrare än andra raser att försäkra på grund av att de anses sjukare än normalt. Jag har ju dock valt boxer ändå, blir ju lite skevt om man ska gå efter vad som är billigast att försäkra :D. Och hon är givetvis fullt försäkrad!

Jag tänker absolut inte kritisera ditt val av ras och jag tycker din hund är hemskt fin.
Men blir det verkligen skevt om man väger in försäkringen i hundköpet? Alltså borde det inte ge en utveckling mot friskare hundar?
Nog för att många är beredda att betala mycket för sina hundar, någon kanske blir påverkad att köpa en "friskare" ras. Skulle inte det kunna ses som positivt?
 
Sv: försäkringsfrågor!

Finns ju uppfödare som avlar på friska kartonger oxå, o som precis som med andra utsatta raser brinner för sin ras.
Umgås med flera boxrar varje vecka o de är friska som nötkärnor.

funny-dog-pictures-boxer-with-gloves.jpg
:banana:
 
Sv: försäkringsfrågor!

sant, ja det är väl viktigt att komma ihåg att det blir grova generaliseringar när försäkringsbolag avgör försäkringspremier. Vad jag förstår har de inte möjlighet att se till varje individ? Eller kikar de på stamen osv?
 
Sv: försäkringsfrågor!

Tvivlar jag på.
Men o andra sidan om rasklubbarnas RAS o valpförmedlingsregler lobbas till dem så kan det ju vara ett bra sätt att premiera bättre/sundare avel.
Det skulle ju i längden oxå gagna dem, de får mer intäkter o färre utgifter.

mvh
 
Sv: försäkringsfrågor!

Jag förstår hur du menar, men som vallhund säger så arbetar seriösa uppfödare för att göra sin ras friskare. Att välja bort drömhunden för att försäkringsbolaget är dåligt uppdaterad bidrar inte till en förbättring till rasen. Boxer hade en del sjukdomar, cancer osv mer förr än idag skulle jag nog säga men försäkringspremien är fortfarande hög.

Försäkringsbolag ser inte till varje enskild individ (oj, vilket jobb det skulle bli!), en individ kan ju vara frisk vid försäkringstillfället men senare ändå insjukna i sjukdomar som är typisk för den rasen. Inte heller ser de till stam.
 
Sv: försäkringsfrågor!

Flera frågor här så jag ska försöka svarar er alla!

Självklart går det att försäkra alla hundar/raser inget bolag nekar vissa raser.
Men de flesta (alla?) bolag har olika riskgrupper (olika premier på olika raser)

Riskgrupperna väljer bolagen på en enda sak, nämligen hur mycket man fått in i premie resp betalt ut på den rasen, utifrån det placeras rasen i riskgruppen.

Det innebär alltså inte att en viss ras som ligger i en låg riskgrupp behöver vara så mycket friskare, det kan vara sånt som inte ersätts av bolagen.

Vi kan ta Cavalier som exempel som alla vet har problem med hjärtan ändå ligger den i i de flesta bolag i den bästa risk gruppen.
Orsaken till det är att hjärt operationer nästan aldrig utförs på hund och därmed ingen kostnad för försäkrings bolagen.
Dessutom lever ofta Cavalierna länge trots hjärtfel, inget ovanligt att de blir gamla.

Och som vi redan har varit inne på i vissa raser finns det resv på olika saker för just den rasen.
Det innebär alltså att hunden blir försäkrad men just den sjukdomen gäller inte försäkringen för (är lite olika på olika försäkringsbolag, så det får man kolla med sitt bolag) men försäkringen gäller självklart för allt annat.

Och jodå flera bolag (åtminstone Sveland och If) har faktiskt bonus på skade fria hundar, man får alltså lägre premie när man inte utnutjar försäkringen.
 
Sv: försäkringsfrågor!

Mycket välformulerat inlägg.
Vill dock göra ett tillägg, vissa i övrigt friska raser, som vall o jakthundar hamnar högre i klasserna, inte pga sjukdomar, utan pga att de skadas oftare pga att de arbetar.
 
Sv: försäkringsfrågor!

orsaken till det är alltså:
"Riskgrupperna väljer bolagen på en enda sak, nämligen hur mycket man fått in i premie resp betalt ut på den rasen, utifrån det placeras rasen i riskgruppen"
 
Sv: försäkringsfrågor!

Jo jag läste o vet det, ville nog mest förtydliga att man inte kan avgöra en ras´s fysiska sundhet utifrån var de landar i grupperna.

mvh
 
Sv: försäkringsfrågor!

Och jodå flera bolag (åtminstone Sveland och If) har faktiskt bonus på skade fria hundar, man får alltså lägre premie när man inte utnutjar försäkringen.

Agria har självriskrabatt för skadefria år. Känns synnerligen bakvänt iofs, att ge FRISKA djur en rabatt som enbart kan användas om/när de blir SJUKA.

Men för att vara korrekt i bonussystem etc.

Och att IF har - vilket de andra inte har i nuläget iaf - påslag på premien när man utnyttjar försäkringen, dvs det blir dyrare året efter.

Vad gäller Sveland och Agria så kan det förutom årliga allmänna premiehöjningar inte bli dyrare än den uppgift du får vid tecknande, men hos IF kan du få dyrare premie om du behöver använda försäkringen. Värt att notera vid en ev premiejämförelse, dock så¨innan man jmf premie bör man jmf villkoren, det är där de stora skillnaderna ligger, och när man hittat den omfattning man vill ha - DÅ kan man kika på premie. Och där kommer bonussystemen in också. Hos Agria kan du aldrig få en lägre premie hur frisk hunden än är, däremot sänkt självrisk när hunden väl blir sjuk/skadad. Hos IF och Sveland kan du få upp till XX% sänkt premie om hunden är frisk och kry och håller sig frisk och kry. (eller XX% höjd premie hos IF då om oturen är framme, men då ska man ha rejäl otur då den ökar med 8% per år du fått utnyttja den)
 
Sv: försäkringsfrågor!

Helt rätt Alexandra, hos If fungerar det precis som på en bilförsäkring, alltså vid skadefria år högre bonus och lägre premie och omvänt när man använder försäkringen.

If har i och för sig inte självrisk minskning om hunden har hållit sig frisk, utan ovan bonus system.
Men om man har sak försäkringar (bil/hem osv) i If så får man vid skadefria år insatt pengar på ett självriskkonto, pengar som man sedan kan använda till att få ner självrisken på vilken försäkring som helst inkl hunden!
(men det kräver alltså att man har andra försäkringar i If än djur)
 
Sv: försäkringsfrågor!

orsaken till det är alltså:
"Riskgrupperna väljer bolagen på en enda sak, nämligen hur mycket man fått in i premie resp betalt ut på den rasen, utifrån det placeras rasen i riskgruppen"

Doberman ligger tex högt hos försäkringsbolagen. Bortsett från att jag ägt en sjuk så har jag mött mycket få "sjuka" dobermans - däremot kan jag på rak arm räkna upp minst en handfull som dött/skadats mycket svårt i bilolyckor. Ett par andra som knäckt ben och liknande i andra olyckor och bettskador men inte en massa besvärliga sjukdomar så att säga.
De är snabba hundar och alla ägare hinner inte med...
 
Sv: försäkringsfrågor!

Ja, det är detta som folk (läs kvällspressen) inte förstår..
För hur ofta ser man inte rubriker som " så frisk är din ras" och så har man gått på försäkrings bolagens risk indelning.
Och som sagt det behöver inte alls handla om sjukdomar även om det ofta gör det förstås.

En annan sak som oftast missas är att en ras kan ligga i olika risk grupper på olika bolag.
Därför kan det ibland vara stora premie skillnader på samma ras!
(inte så ofta men det förekommer)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 987
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 064
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 468
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp