Försäkringskassan fungerar bra?

Eftersom det inte är läkarna som drabbas av att det skrivs ut undermåliga/svårbedömda intyg sjukintyg så behöver de ju ingen ursäkt. Ingen ställer läkare mot väggen för att de inte skriver ut bra intyg. Istället är det patienten och handläggaren som får betala priset. Är det dessutom vanligt med dåligt skrivna intyg så är det ju ett systemfel och inte en stor grupp individer som är problemet. Att bara peka finger mot gruppen läkare och säga fy skäms leder ju ingen vart. Istället får man ju då titta på vad det är som gör att alla dessa läkare skriver dåliga intyg (om det nu är så) och sedan rätta till det felet. Kanske har man delvis gjort det genom att låta det ingå i läkarutbildngen eller så hade du tur och fick en AT-läkare som lärt sig skriva intyg på något annat sätt, kanske genom att hon gått brevid en annan läkare som var van eller på något annat sätt fått till sig hur man gör.

I många fall är de nya läkarna bättre på att skriva läkarintyg än de gamla, speciellt inom psykiatrin. Det finns en personalgrupp som arbetar kontinuerligt med att förbättra samarbetet mellan i första hand mellan psykiatrin och Försäkringskassan, jag hoppas på en förbättring snart. Det jag personligen tycker är lite konstigt är att de läkarutlåtandena som vi får in där är det mellan 10-13 frågor ställs till läkaren som hen bara kan svara rakt av gällande patienten men tyvärr slarvas det mycket med detta och det går ofta ut över de enskilda individerna.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 177
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 847
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 577
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp