Försäkringskassan fungerar bra?

Det största problemet verkar ju vara att så många läkare inte skriver tillräckligt tydliga intyg.

Jag var sjukskriven förra året och första läkarens intyg "dög inte". Som tur är blev jag hänvisad till företagshälsovården och intyget därifrån täckte även upp den tiden jag var sjukskriven för från början.

Och jag tycks ju inte vara ensam om just det problemet och det är ju inte försäkringskassans fel.

Om man har ett brutet högerben och på något vis kör bil/buss/lastbil etc så är det ju inte så svårt att få det rätt. Men är man t ex deprimerad (inte djupt) så kan det ju vara bra om intyget visar att man har koncentrationssvårigheter och liknande som de facto påverkar körförmågan. Och så vidare.
 
Det är inte alls ovanligt med dåligt skrivna intyg tyvärr. Och det tar mycket tid för alla.
Är intygsskrivande något som ingår i läkarutbildningen eller är det en sån grej man får lära sig i yrket? För saker man ska lära sig i yrket innebär ju en hel del trial and error tyvärr på patientens och handläggarens bekostnad #processutveckling.
 
Är intygsskrivande något som ingår i läkarutbildningen eller är det en sån grej man får lära sig i yrket? För saker man ska lära sig i yrket innebär ju en hel del trial and error tyvärr på patientens och handläggarens bekostnad #processutveckling.
Det förväntas väl att en som gått igenom en 7 års utbildning ska kunna skriva ett intyg. Men FK har ju ändrat på förutsättningarna numera med koder på allt så då blev det genast svårare. Och att alla inte har svenska som modersmål.

Vill ändå tillägga att själv har jag aldrig haft problem med intyg utan bara med konstiga företagsläkare.
 
Angående media-skriverier om FK:
Det var inte så länge sedan det var en person som fått sin personliga assistans indragen och det var det var ett blödigt reportage i tidningen om det. Det tidningen inte vet, är att personen inte har ett funktionshinder som ger rätt till personlig assistans - denne är psykiskt sjuk och missbrukare. Ökänd hos assistansbolag och assistenter i stan, klart att FK reagerar när personen byter bolag var tredje månad och går utan PA långa perioder (nej, ingen anhörig hjälper personen). Ingen vill ta i brukaren med tång och ingen vill arbeta där för personen är så pass psykiskt sjuk att denne är farlig. Men det förstod ju inte tidningen. Tar därför dessa snyftreportage med en stor nypa salt.
 
Det förväntas väl att en som gått igenom en 7 års utbildning ska kunna skriva ett intyg. Men FK har ju ändrat på förutsättningarna numera med koder på allt så då blev det genast svårare. Och att alla inte har svenska som modersmål.
Men det är väll ganska stor skillnad på att medicinsk kunskap och juridisk/byråkratisk som intygsskrivning är. Det handlar om att använda rätt formuleringar och skriva på ett sätt så att en handläggare som inte är medicinsktutbildad lätt kan förstå och sätta sig in i problemet.
 
När jag hade aktivitetsstöd var man tvungen att skicka blankett varje månad med vanlig post och det var inte drygt ett år sedan. Förhoppningsvis har det ändrats nu men med tanke på hur länge man kunnat sköta alla sina bankärenden och dylikt helt elektroniskt så har FK legat rejält efter.

Aktivitetsstöd är det arbetsförmedlingen som ansvarar för inte Försäkringskassan. Försäkringskassan sköter bara om att göra utbetalningen.

Sedan är de flesta fall läkarintygen och läkarutlåtandena som gör att en person inte får någon ersättning inte handläggaren i sig. Handläggaren följer bara regelverket som finns. Vår bedömning handlar om att bedöma nedsättning av arbetsförmågan vilket vi inte får göra utan vettigt läkarintyg. Det är viktigt att veta att allting som vi gör ska kunna hålla i domstol, därför måste vi många gånger vara paragrafryttare.

Visst finns det handläggare som inte är lämpliga för sitt arbete som i alla andra arbeten.
 
Aktivitetsstöd är det arbetsförmedlingen som ansvarar för inte Försäkringskassan. Försäkringskassan sköter bara om att göra utbetalningen.

Blanketten "Försäkran Aktivitetsstöd" skickas till FK just eftersom de ansvarar för utbetalningarna och det var därför jag gärna hade gjort det elektroniskt.
 
Är intygsskrivande något som ingår i läkarutbildningen eller är det en sån grej man får lära sig i yrket? För saker man ska lära sig i yrket innebär ju en hel del trial and error tyvärr på patientens och handläggarens bekostnad #processutveckling.

När jag skulle få min sjukskrivning förlängd fick jag träffa en tjej som var så ny från läkarutbildningen att jag bokstavligt talat var hennes första patient (de kallas väl AT-läkare innan de är helt klara?). Hon hade koll på vad som krävdes för att ett intyg skulle godkännas av FK, så jag har svårt att se vad andra läkare skulle ha för ursäkt.
 
När jag skulle få min sjukskrivning förlängd fick jag träffa en tjej som var så ny från läkarutbildningen att jag bokstavligt talat var hennes första patient (de kallas väl AT-läkare innan de är helt klara?). Hon hade koll på vad som krävdes för att ett intyg skulle godkännas av FK, så jag har svårt att se vad andra läkare skulle ha för ursäkt.

Gammal utbildning?
 
Aktivitetsstöd är det arbetsförmedlingen som ansvarar för inte Försäkringskassan. Försäkringskassan sköter bara om att göra utbetalningen.

Sedan är de flesta fall läkarintygen och läkarutlåtandena som gör att en person inte får någon ersättning inte handläggaren i sig. Handläggaren följer bara regelverket som finns. Vår bedömning handlar om att bedöma nedsättning av arbetsförmågan vilket vi inte får göra utan vettigt läkarintyg. Det är viktigt att veta att allting som vi gör ska kunna hålla i domstol, därför måste vi många gånger vara paragrafryttare.

Visst finns det handläggare som inte är lämpliga för sitt arbete som i alla andra arbeten.

Alltså, läkaren kan ju i många fall dessutom tycka att en viss arbetsförmåga kvarstår. Som det är för 99% av patienterna annat än i ett väldigt akut skede. Ett vettigt läkarintyg innebär liksom inte att sjukskrivning ska beviljas till 100% speciellt ofta.
 
Alltså, läkaren kan ju i många fall dessutom tycka att en viss arbetsförmåga kvarstår. Som det är för 99% av patienterna annat än i ett väldigt akut skede. Ett vettigt läkarintyg innebär liksom inte att sjukskrivning ska beviljas till 100% speciellt ofta.
Ja, jag har sett en del helt galna läkarintyg. Antingen så står det inte ett jota i dem, ibland har jag nästan misstänkt att läkaren Bara skrivit ett för att ha något att ge patienten trots att läkaren vet att det inte håller för FK. Ibland är det nog språksvårigheter eller bristande känndom om rutinerna.

Jag fick en gång en mycket duktig och trevlig läkare, men helt ny i Sverige och inte hade koll vilket jag upptäckte och kunde förklara för honom hur han behövde skriva. Men de allra flesta patienter skulle nog tro att det räcker med att sjukdomen/skadan står där. Men det gör det alltså inte. Utan det måste framgå varför man inte kan arbeta.

Å andra sidan har jag sett en del skräckexempel där läkaren totalt dömt ut en person på uppseendeväckande luddiga grunder och under shockerande lång tidsperiod.
 
Alltså, läkaren kan ju i många fall dessutom tycka att en viss arbetsförmåga kvarstår. Som det är för 99% av patienterna annat än i ett väldigt akut skede. Ett vettigt läkarintyg innebär liksom inte att sjukskrivning ska beviljas till 100% speciellt ofta.
Då är väll det enda vettiga att inte sjukskriva patienten 100%, det är ju väldigt märkligt att skriva ut ett sjukintyg som man vill att försäkringskassan avslår. Det ger patienten väldiga ekonomiska problem när den plötsligt inte har någon inkomst eftersom bedömningen ofta tar en månad och ibland flera månader. Ska man stå utan tre månadslöner då för att läkaren inte vågar säga att den inte anser att man är så sjuk som man själv tror?
Sen är det många arbetsplatser som inte klarar av att ha deltidssjukskriven personal, det måste ju också väga in, går det att utföra arbetet på deltid?
 
Då är väll det enda vettiga att inte sjukskriva patienten 100%, det är ju väldigt märkligt att skriva ut ett sjukintyg som man vill att försäkringskassan avslår. Det ger patienten väldiga ekonomiska problem när den plötsligt inte har någon inkomst eftersom bedömningen ofta tar en månad och ibland flera månader. Ska man stå utan tre månadslöner då för att läkaren inte vågar säga att den inte anser att man är så sjuk som man själv tror?
Sen är det många arbetsplatser som inte klarar av att ha deltidssjukskriven personal, det måste ju också väga in, går det att utföra arbetet på deltid?

I en första fas ska det vägas in. Sedan inte. Men visst har du rätt, läkarna ska vara rakryggade. De ska inte lyssna på patientens vilja utan göra en objektiv bedömning.
 
När jag skulle få min sjukskrivning förlängd fick jag träffa en tjej som var så ny från läkarutbildningen att jag bokstavligt talat var hennes första patient (de kallas väl AT-läkare innan de är helt klara?). Hon hade koll på vad som krävdes för att ett intyg skulle godkännas av FK, så jag har svårt att se vad andra läkare skulle ha för ursäkt.
Eftersom det inte är läkarna som drabbas av att det skrivs ut undermåliga/svårbedömda intyg sjukintyg så behöver de ju ingen ursäkt. Ingen ställer läkare mot väggen för att de inte skriver ut bra intyg. Istället är det patienten och handläggaren som får betala priset. Är det dessutom vanligt med dåligt skrivna intyg så är det ju ett systemfel och inte en stor grupp individer som är problemet. Att bara peka finger mot gruppen läkare och säga fy skäms leder ju ingen vart. Istället får man ju då titta på vad det är som gör att alla dessa läkare skriver dåliga intyg (om det nu är så) och sedan rätta till det felet. Kanske har man delvis gjort det genom att låta det ingå i läkarutbildngen eller så hade du tur och fick en AT-läkare som lärt sig skriva intyg på något annat sätt, kanske genom att hon gått brevid en annan läkare som var van eller på något annat sätt fått till sig hur man gör.
 
Ang sjukintyg, jag har varit sjukskriven sedan juni 2003, första sjukanmälan tog det 16 veckor att få beslut på. Gick på socbidrag under tiden och betalade igen när det väl blev godkänt. Sen dess har det fungerat utan problem, har varit barnledig, sjukskriven igen, på aktivitetsersättning, utförsäkrad (aktivitetsstöd), sjukskriven igen, på rehabiliteringsersättning och nu sjukskriven igen... Inga glapp i utbetalningar, inget intyg ifrågasatt osv. Och jag gissar att det är väl 30 läkare som skrivit intyg, om inte fler :)

Har aldrig mött en otrevlig handläggare vare sig via tele eller IRL.

:banana:
 
Får man fråga hur många FK-handläggare du känner personligen?
Nu är inte jag säker på om det är du som jobbar med prospektering eller inte, men i så påverkar visst ditt arbete andra människors liv. Fyndigheter av värdefulla metaller har jättestor påverkan för de som bor och/eller äger det området.

@athena_arabians Du svarade aldrig på hur många handläggare på FK du känner? Eftersom du vet hur handläggare på FK "är" ( = maktmänniskor) så antar jag att du känner en hel del för att kunna dra den slutsatsen...?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 180
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 849
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 577
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp