Försäkringskassan fungerar bra?

Då måste jag fråga dig, tror du att handläggarna sitter och beslutar lite hur de vill? Och sitter och skrockar över sina "bästa historier" i fikarummet?

(Faktiskt så var det flera stycken som själva var sjukskrivna när jag jobbad där. Men självklart kan det inte gett något perspektiv till småpåvarna, de är ju omänskliga per definition...)

Återigen, jag tror inte alla är lämpliga att jobba där pga av flera orsaker. De flesta gör säkert ett bra jobb.

MEN de som inte gör ett bra jobb leker faktiskt med människors liv! Det är väl ändå inte svårt att förstå. Det räcker med att en beter sig dåligt för att det ska ge kåren ett dåligt rykte just för att en handläggare har en sådan makt över människor.

Jag grinar inte om någon ger mig skit för något en kollega gjort utan jag försöker då göra mitt jobb ännu bättre för att motverka ryktet mitt yrke fått. MEN i mitt jobb har jag inte en sådan makt över människor.
 
Säkert. Men att handläggare på FK skulle vara en den typen av maktposition är ju bara fånigt. "Jag vill ha makt och inflytande, vad ska jag jobba med då? Åh, jag vet - försäkringskassebyråkrat :idea:"

Inte riktigt va?

Du vet det finns det man gör undermedvetet va? Jag kan tänka mig att en del "maktmänniskor" inte inser att de är det.

Jag själv vet att jag inte är någon, jag har kompisar som är det och är medvetna om det. Det betyder (eftersom de har en klar moralisk kompass) att de inte utnyttjar det.
 
Det räcker med att en beter sig dåligt för att det ska ge kåren ett dåligt rykte just för att en handläggare har en sådan makt över människor.

Inte då. Gör man generaliseringar får man ta ansvar för dem. Det är INTE en enstaka handläggares fel om kåren får dåligt rykte. Det är generaliseringens fel, alltså bör man inte göra den.
 
*kl*



Finns massor på FK. Jag, inkl några till som jag vet om, kallar det paragrafryttare. Attityden är inte alltid...vad ska jag kalla det..smidig?
Det är ju så att systemet för några år sedan skärptes till. Reglerna blev tuffare och till exempel inrättade man beslutsstödet (se min länk i tidigare inlägg) för att komma tillrätta med en del "smidighet". Det var till exempel så att hur länge folk var sjukskrivna för en och samma diagnos i olika landsändar kunde variera ENORMT inom riket. Jag minns inte idag vilken diagnos man tittade på, men minns att sjuskrivningstiden skilde flera månader för personer boende i norra landsänden kontra storstadsområden. Man konstaterade att det kan inte bara bero på att det råkar vara så att alla med den diagnosen i norrland hade oturen att få "komplikationer" utan att det förmodligen hade med andra skäl att göra; sociala skäl t ex.

Man ändrade för att rätten till sjukpenning ska vara likvärdig över hela landet. Det ska INTE handla om vilken handläggare man har eller om man bor i glesbygd med hög arbetslöshet som avgör hur länge man ska få sjukpenning för en viss diagnos. Man försökte renodla så att det är diagnosen och nedsättningen av arbetsförmåga som skulle avgöra.

Sen är ju alla människor; även de som jobbar på FK. Det som främst gjorde att jag inte trivdes (och då var det FÖRE denna stora praxisändring) var att det är ett ganska "styrt" jobb. Det handlar om att göra bedömningar av rätten till sjukpenning. Jag ville hellre jobba just mer flexibelt. Men det finns inte det utrymmet i sådant jobb. Med rätta. För då blir bedömningar godtyckliga. Då har du oturen att få en handläggare som följer reglerna och grannen med samma diagnos turen att få en som bryter mot dem. Det blir inte rättssäkert.

Jag tycker att en BRA handläggare inom FK bedömer enligt de regelverk som finns. Denne ska också vara duktig på att informera människor; kunna berätta och få människor att förstå om de inte kan få sjukpenning längre. Kunna BEMÖTA människor på ett bra sätt och lyssna till dem och förklara sin roll och vad FK är till för.
 
Du vet det finns det man gör undermedvetet va? Jag kan tänka mig att en del "maktmänniskor" inte inser att de är det.

Jag själv vet att jag inte är någon, jag har kompisar som är det och är medvetna om det. Det betyder (eftersom de har en klar moralisk kompass) att de inte utnyttjar det.

Så "maktmänniskorna" vet det inte själva - men DU vet att de är maktmänniskor?
 
Och alla de fall som iaf jag vet om som aldrig varit uppe i pressen då?

Det fungerar inte alls till största delen utmärkt. Sen när kan NÅGON bestämma hur många dagar man kommer att vara sjuk tex?

Jag hittar inte siffran nu på FK men det är en väldigt hög procent som ansöker om sjukpenning som faktiskt får det beviljat. De allra flesta FÅR sjukpenning beviljat när de ansöker om det.
 
Får du skit för vad kollegor gjort så är det väl inte mindre fel på den generaliseringen än den du gör om handläggarna?

Fast det kvittar om det är rättvist eller ej när det finns en bild av vem/vad man är. Mitt sätt att bemöta det är att göra mitt jobb ännu bättre och på ett korrekt vis. Rättvist? Kanske inte men få saker i mitt liv har varit rättvisa.
 
Återigen, jag tror inte alla är lämpliga att jobba där pga av flera orsaker. De flesta gör säkert ett bra jobb.

MEN de som inte gör ett bra jobb leker faktiskt med människors liv! Det är väl ändå inte svårt att förstå. Det räcker med att en beter sig dåligt för att det ska ge kåren ett dåligt rykte just för att en handläggare har en sådan makt över människor.

Jag grinar inte om någon ger mig skit för något en kollega gjort utan jag försöker då göra mitt jobb ännu bättre för att motverka ryktet mitt yrke fått. MEN i mitt jobb har jag inte en sådan makt över människor.

Får man fråga hur många FK-handläggare du känner personligen?

Nu är inte jag säker på om det är du som jobbar med prospektering eller inte, men i så påverkar visst ditt arbete andra människors liv. Fyndigheter av värdefulla metaller har jättestor påverkan för de som bor och/eller äger det området.
 
Säkert. Men att handläggare på FK skulle vara en den typen av maktposition är ju bara fånigt. "Jag vill ha makt och inflytande, vad ska jag jobba med då? Åh, jag vet - försäkringskassebyråkrat :idea:"

Inte riktigt va?
Med tanke på all kritik som FK-handläggare får i olika media och bland annat såna här trådar så är det väl inte så lockande direkt...

Jag brukar säga som så att när man jobbar på FK så är det nästan en sån där sak som man inte vill berätta när/om folk frågar på en trevlig tillställning "och vad jobbar du med då?".
 
Med tanke på all kritik som FK-handläggare får i olika media och bland annat såna här trådar så är det väl inte så lockande direkt...

Jag brukar säga som så att när man jobbar på FK så är det nästan en sån där sak som man inte vill berätta när/om folk frågar på en trevlig tillställning "och vad jobbar du med då?".

Haha, jag känner numera en person som jobbar som FK-handläggare och en som jobbar på AF. Snacka om social paria.
 
Jag tror väldigt många om är inlagda på sjukhus inte behöver ha med FK att göra, så det skulle bli en onödigt extra administration att hantera alla "onödiga" sjukskrivningar.
Den absolut enklaste lösningen är ju att FK accepterar inläggning som en sjukanmälan.
Om man t.ex. är medvetslös så är det ju svårt att anmäla själv.
 
Det är klart att man inte kan bestämma. Men det betyder inte att man ska sjukskriva alla tills vidare och låta dem komma och säga till när de känner sig bättre och vill arbeta igen.

Man kan inte vara sjukskriven om man är frisk. Intygen behöver förnyas då och då. Dessutom vill faktiskt de flesta jobba, ha en egen inkomst och annat som följer med ett jobb.

I dagsläget skickas även uppenbart arbetsoförmögna (och anses vara det av även FK och AF) till arbetsförmedlingen, bara för att reglerna säger så och personen inte uppfyller någon av de undantag som finns. Jag anser att det är rubbat. Stressen som blir gynnar inte något tillfrisknande alla, snarare tvärt om.

För egen del använde jag upp alla mina a-kassedagar med att arbetsträna (hade redan ett deltidsjobb när jag utförsäkrades) och sen när jag var klar att söka jobb på heltid på riktigt tog a-kassan slut. Inkomsten under den här tiden var också riktigt skitdålig, d.v.s. en redan låg inkomst som jag hade som långtidssjukskriven, sjönk ytterligare. Den stressen hade jag kunna vara utan.
 
Jag har varit jättenöjd varje gång. Haft kontakt med FK tre gånger, olika handläggare varje gång.
Har bara tagit nån vecka från pappren kommit till dem så har beslutet varit klart.

Min pappa var cancersjuk under både förra regeringen och nuvarande och märkte ingen skillnad. Fungerade utmärkt hela tiden.
 
Det som främst gjorde att jag inte trivdes (och då var det FÖRE denna stora praxisändring) var att det är ett ganska "styrt" jobb. Det handlar om att göra bedömningar av rätten till sjukpenning. Jag ville hellre jobba just mer flexibelt. Men det finns inte det utrymmet i sådant jobb. Med rätta. För då blir bedömningar godtyckliga. Då har du oturen att få en handläggare som följer reglerna och grannen med samma diagnos turen att få en som bryter mot dem. Det blir inte rättssäkert.
.

Även jag har jobbat på FK (med just sjukpenning) och upplevde det hela som du Björk. En annan sak som också var bidragande till att jag slutade var att i princip alla människor var så sjukt otrevliga i sin kontakt med mig som handläggare. De kallade mig allt möjligt bara för att de inte fick som de ville eller för att handläggningen enligt dem inte gick snabbt nog. Sen att anledningen till att handläggningen inte fortskred berodde på dem eller deras läkare (skickat in papper för sent, inte skickat med nödvändiga bilagor, dåliga läkarintyg m.m.) togs ingen hänsyn till - det var MITT fel punkt :(
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 177
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 846
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 577
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp