Bukefalos 28 år!

Försäkringskassan fungerar bra?

Ja, frågan är ju verkligen om hon fått hjälp om inte det blivit sådana skriverier, tror inte det..

Har själv sådär mycket förtroende för FK. Blev fråntagen min sjukskrivning 2 dagar efter operation samt en konstatering via en smärtklinik att jag har en kronisk smärtproblematik som nedsätter mina förmågor i vardagen mellan 50-95%.
 
Ja, frågan är ju verkligen om hon fått hjälp om inte det blivit sådana skriverier, tror inte det..

Har själv sådär mycket förtroende för FK. Blev fråntagen min sjukskrivning 2 dagar efter operation samt en konstatering via en smärtklinik att jag har en kronisk smärtproblematik som nedsätter mina förmågor i vardagen mellan 50-95%.
 
jag tror att pulkaskurken behöver lugn ner sig litegrann...
Jag tror inte att det finns någon som anser att systemet fungerar perfekt, för det gör det bevisligen inte.

Men jag skulle vilja veta hur många ärenden som handläggs per år hos fk och hur stor andel av dessa det är som inte fungerar... Det är ju som vanligt, att man aldrig hör något om alla de fall som faktiskt funkar smärtfritt, utan det är ett fåtal fall per år som gråter ut i media.
Och nej, det är inte bra när det blir fel. Men ibland blir det det. Ingen är perfekt eller ofelbar.

Nej jag behöver inte lugna ned mig.
Det är folk som måste vakna upp ur sin dvala där de tror att systemet fungerar så himla bra när det till väldigt stor del inte gör det.

Ingen är ofelbar och det har jag aldrig påstått heller, men det är inte okej när det tar helt orimliga proportioner och de mest utsatta hamnar i ett rent helvete.
 
I mitt fall har det varit det. Det KAN vara det. Sen ids jag inte specificera just nu vad som skett.
Vad jag menar är - visst kan man bli dåligt bemött, både hos FK och hos andra myndigheter.

Men sådana där slängar om småpåvar = människor som vill utöva makt - det är orimligt.
 
Sådana där slängar förstår inte jag. Är de inte onödiga? Det finns väl ingen som tror att någon som väljer att jobba på FK gör det för att hen har stort behov av att utöva makt? :confused:

Vissa gör det faktiskt. Varför skulle en handläggare annars t.ex. säga att någon ser frisk ut och sedan skita i läkarintyget och kasta ut personen ur systemet, när personen i fråga faktiskt inte är frisk och bara pallar begränsad aktivitet trots all möjlig anpassning av både jobb och fritid (typ ingen = den ägnas åt sömn) för att orka deltid. Jag kan inte se det som annat än godtycklighet och översitteri.
 
Vissa gör det faktiskt. Varför skulle en handläggare annars t.ex. säga att någon ser frisk ut och sedan skita i läkarintyget och kasta ut personen ur systemet, när personen i fråga faktiskt inte är frisk och bara pallar begränsad aktivitet trots all möjlig anpassning av både jobb och fritid (typ ingen = den ägnas åt sömn) för att orka deltid. Jag kan inte se det som annat än godtycklighet och översitteri.
Fast att du inte kan se det som annat betyder ju inte att det ÄR godtycklighet och översitteri.
 
Fast att du inte kan se det som annat betyder ju inte att det ÄR godtycklighet och översitteri.

Handläggarens uppgift är inte att bedöma någons hälsa efter vad de kan se själva. Det är läkare som bedömer folks hälsostatus och dessa skriver intyg som handläggare ska fatta beslut efter.
 
Sådana där slängar förstår inte jag. Är de inte onödiga? Det finns väl ingen som tror att någon som väljer att jobba på FK gör det för att hen har stort behov av att utöva makt? :confused:

Ursäkta min cynicism, jag bygger den på erfarenhet. Den erfarenheten är att tyvärr alltför många som vill ha en maktposition sedan missbrukar den makt de får. Det gäller inte alla men alltför många.
 
*kl*

Vad jag menar är - visst kan man bli dåligt bemött, både hos FK och hos andra myndigheter.

Men sådana där slängar om småpåvar = människor som vill utöva makt - det är orimligt.

Finns massor på FK. Jag, inkl några till som jag vet om, kallar det paragrafryttare. Attityden är inte alltid...vad ska jag kalla det..smidig?
 
Handläggarens uppgift är inte att bedöma någons hälsa efter vad de kan se själva. Det är läkare som bedömer folks hälsostatus och dessa skriver intyg som handläggare ska fatta beslut efter.

Det jag kommenterade var det där med godtycklighet och översitteri. Inget annat.

Ursäkta min cynicism, jag bygger den på erfarenhet. Den erfarenheten är att tyvärr alltför många som vill ha en maktposition sedan missbrukar den makt de får. Det gäller inte alla men alltför många.

Men det kan du inte veta om de vill och gör. Du kan bara sätta etiketten småpåve på dem - men du vet inte. Och när man inte vet kan man ju göra nåt slags rimlighetsbedömning: Är det rimligt att folk väljer att jobba på FK för att de vill vara småpåvar? Svaret borde vara ganska givet.
 
*kl*
Finns massor på FK. Jag, inkl några till som jag vet om, kallar det paragrafryttare. Attityden är inte alltid...vad ska jag kalla det..smidig?
För att undvika godtycklighet ska FK:s handläggare hålla sig till paragrafer, ja. Men då är det inte heller bra?

Hur FK än vänder sig så skiter de i det blå skåpet, verkar det.
 
Det jag kommenterade var det där med godtycklighet och översitteri. Inget annat.

Men det kan du inte veta om de vill och gör. Du kan bara sätta etiketten småpåve på dem - men du vet inte. Och när man inte vet kan man ju göra nåt slags rimlighetsbedömning: Är det rimligt att folk väljer att jobba på FK för att de vill vara småpåvar? Svaret borde vara ganska givet.

Ok, jag har träffat flera som sökt femtielva gånger till polisen och blivit nekade. Varför? Jo, de var DEFINITIVT inte lämpade för jobbet. Så jo, vissa jobb drar de som inte är lämpade för dem och en del får det jobbet. De som lyckas ta sig igenom maskorna ger de som gör ett bra jobb ett dåligt namn. Det är inget konstigt, jag får ibland klä skott för vad kollegor till mig gjort fel. I mitt fall handlar det tack och lov inte om människors liv.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 358
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp