Bukefalos 28 år!

Försäkringskassan fungerar bra?

Härligt att du fick en bra handläggare! Synd att inte fler får det.
Det finns visst fler som får det. Jag har också en jättebra handläggare. Jag hade även en bra handläggare då jag va sjukskriven för ca 2 år sedan (dessa sjukskrivningar hör ej ihop).

Jag känner även 3 personer till som är supernöjda med sina handläggare. Det finns en person som jag känner till som har klagat på sin handläggare, det visade sig vara ett missförstånd från denne persons sida som trodde att handläggaren skulle reagera på ett visst sätt. Så hen trodde helt enkelt på ett problem som inte existerade då hen hade hört så mycket negativt om FK och utifrån sina förutfattade meningar agerade efter det.
 
För att undvika godtycklighet ska FK:s handläggare hålla sig till paragrafer, ja. Men då är det inte heller bra?

Hur FK än vänder sig så skiter de i det blå skåpet, verkar det.

Även om man har en lagbok så kan man bemöta folk vettigare än att spela på att vara någon form av viktigpetter och paragrafryttare.

Det finns även de som inte kan sin lagbok.. Den är intressant när man får vara med om det.
 
Jag kan också bidra med en solskenshistoria gällande FK. När jag sjukskrevs efter min sambos död så visade det sig att min SGI var nollad sen jag tagit semester från arbetssökandet sommaren innan. Jag tog inte ut någon föräldrapenning eller så istället för vi hade råd och tänkte att SGIn inte behövde skyddas. Då hade vi ju inte direkt planerat in ett dödsfall... Det var typ precis så jag uttryckte mig när en handläggare på FK ringde upp mig med beskedet. Jag konstaterade även att det inte kunde hjälpas, jag var inte direkt i skick för att söka jobb och därmed få a-kassa så jag fick vara utan pengar.
En vecka senare ringer handläggaren upp igen. Hon tyckte så synd om mig så hon hade helt på eget bevåg ägnat tid till att leta domslut och lagar och kommit fram till att man får ta semester från arbetssökande utan att ha annan inkomst, utan att SGIn berörs. Egentligen var min ledighet i längsta laget men hon bedömde ändå att det var ok och godkände det och därmed hade jag en SGI igen! Och pengar såklart! En riktig ängel! :love:

Den andra handläggaren jag fick under den sjukskrivningen var också jättebra. Hon ringde upp mig flera ggr för att försäkra mig om att jag inte behövde stressa tillbaka till verkligheten utan att de skulle bevilja fortsatt sjukskrivning utan problem, detta innan jag ens funderat på det. Normalt får man 6 veckors sjukskrivning vid dödsfall av närstående (det fick sambons föräldrar), jag fick det dubbla utan knussel.

Så, klaga på FK, men de är inte djävulens avkomma alla som jobbar där! :)
 
Jag har flera solskenshistorier, nästan alla jag kommit i kontakt med på FK har varit trevliga och hjälpsamma. Jag har haft flera handläggare och inte haft något att klaga på vad gäller någon av dem. Den senaste tog sig tid att ringa och påminna mig om att jag måste skicka in ansökan om sjukpenning(läkarintyget skickades automatiskt). Jag var inte riktigt i ett tillstånd där jag hade lätt att få saker gjorda, dagar gick och blev till veckor och det där jäkla papperet låg kvar på köksbordet trots att det skulle ta fem minuter att fylla i det och ytterligare fem minuter att gå och lägga det på brevlådan. Till slut ringde alltså min handläggare och undrade förtvivlat om jag levde på luft? Hon fick mig att lova att skicka in ansökan på en gång innan vi avslutade samtalet.
 
Kl

Har haft en fantastisk bra handläggare när jag varit sjukskriven! Den allra första jag hade var dock helt rabiat, en riktig paragrafryttare som ansåg att jag inte var så sjuk som min läkare bedömde :cool:
 
Det är folk som måste vakna upp ur sin dvala där de tror att systemet fungerar så himla bra när det till väldigt stor del inte gör det.
Systemet fungerar till största delen alldeles utmärkt, men det blir det inga skriverier om.
Sedan så kan det bli fel ibland och då så får dessa fel rättas till, som i fallet i tråden.

Gör du aldrig fel?
Eftersom att du kräver att andra alltid skall göra rätt.
 
Systemet fungerar till största delen alldeles utmärkt, men det blir det inga skriverier om.
Sedan så kan det bli fel ibland och då så får dessa fel rättas till, som i fallet i tråden.

Gör du aldrig fel?
Eftersom att du kräver att andra alltid skall göra rätt.
Jag har letat men inte hittat.

Det fanns nämligen en artikel för något halvår sedan (?) som beskrev att de där fallen med cancersjuka som FK och AF krävt att de skulle arbeta - flera av fallen visade sig vid närmare granskning vara ett och samma! Media hade beskrivit dem med olika ålder och fingerade namn.

Bara för att en person ser flera misstag så betyder det inte att det är vanligt. Det är trots allt försvinnande få som drabbas och inga system i världen är vattentäta.

I den bästa av världar vore alla ofelbara och inga felsteg skedde.
 
I valtråden hävdade du att allt var politikernas fel. Nu är det tjänstemän det är fel på.
Hur menar du?
Det är väl politikerna som bestämmer reglerna, tjänstemän som tolkar och tar besluten.
I de fall där politikerna varit fega och tagit beslut som bäddar för en luddig regeltolkning så blir ofta resultatet luddiga beslut.
 
Nu har jag inte varit i kontakt med FK personligen, men har suttit med vid möten med dem gällande Lss-insatser. Min erfarenhet är att de är alldeles för naiva och den svenska ekonomin får mycket stryk pga LSS-lagen när det gäller insatsen personlig assistans. Hade man fått berätta hur saker egentligen går till inom personlig assistans, för någon som aldrig kommit i kontakt med det, så hade de nog fått en stor klump i magen. Det får jag iallafall.
 
Ok, jag har träffat flera som sökt femtielva gånger till polisen och blivit nekade. Varför? Jo, de var DEFINITIVT inte lämpade för jobbet. Så jo, vissa jobb drar de som inte är lämpade för dem och en del får det jobbet. De som lyckas ta sig igenom maskorna ger de som gör ett bra jobb ett dåligt namn. Det är inget konstigt, jag får ibland klä skott för vad kollegor till mig gjort fel. I mitt fall handlar det tack och lov inte om människors liv.
Som jag har sagt tidigare: självklart kan man få ett dåligt bemötande på FK. Och självklart finns där handläggare som inte är lämpade.

Men att kalla handläggarna för småpåvar - det är att påstå att de valt jobbet för att utöva makt. Det är ju mest larvigt.
 
Det är väldigt många som inkompetensförklarar myndigheter, arbetsgivare, hyresvärdar och andra som de är beroende av när de inte får som de vill.
Det betyder faktiskt inte alls att dessa gör fel.
Men exakt. Jag får samma känsla av det där som jag får av politikerförakt. Det som beskrivs här är myndighetsförakt. Och varken det ena eller det andra har någon träffsäkerhet alls.
 
Systemet fungerar till största delen alldeles utmärkt, men det blir det inga skriverier om.
Sedan så kan det bli fel ibland och då så får dessa fel rättas till, som i fallet i tråden.

Gör du aldrig fel?
Eftersom att du kräver att andra alltid skall göra rätt.

Och alla de fall som iaf jag vet om som aldrig varit uppe i pressen då?

Det fungerar inte alls till största delen utmärkt. Sen när kan NÅGON bestämma hur många dagar man kommer att vara sjuk tex?
 
Som jag har sagt tidigare: självklart kan man få ett dåligt bemötande på FK. Och självklart finns där handläggare som inte är lämpade.

Men att kalla handläggarna för småpåvar - det är att påstå att de valt jobbet för att utöva makt. Det är ju mest larvigt.

Det får stå för dig. Jag säger inte att majoriteten av handläggarna är dåliga men nog tror jag det finns de som söker sig dit av fel anledning. Problemet blir bara att de få som inte är bra får väldigt stora konsekvenser i en annan människas liv. En människa som i vissa fall är väldigt sjuk och kanske inte orkar stå på sig.
 
Ja nog alla som fått sina fall uppmärksammade i aftonblaskan brukar få det.
Är det rätt att man måste gå till media först?
Och vad vet vi om hon överhuvudtaget överklagat "rätt väg" eller om hon gick direkt till FB?
Gick hon direkt till FB så är det inte ett dugg konstigt att det var media som krävdes för beslutet skulle ändras, dom fick ju inte veta det förrän media skrev om det.

/Camilla
 
Det får stå för dig. Jag säger inte att majoriteten av handläggarna är dåliga men nog tror jag det finns de som söker sig dit av fel anledning. Problemet blir bara att de få som inte är bra får väldigt stora konsekvenser i en annan människas liv. En människa som i vissa fall är väldigt sjuk och kanske inte orkar stå på sig.
Det känns lite lönlöst att diskutera när ni inte läser vad jag skriver innan ni svarar. Jag har inte invänt mot att det finns dåliga handläggare. Det är din påstådda kännedom om deras motiv jag reagerar på. Du påstår att de söker sig till jobbet för att de vill vara småpåvar. Det vet du inget om, är min invändning. Det du vet är att du uppfattar dem så som småpåvar gentemot dig. Det innebär inte att de också är det.
 
Härligt att du fick en bra handläggare! Synd att inte fler får det.

Jag fick faktiskt en bra handläggare, iofs var jag tvungen att pallra mig dit och träffa henne. Iofs var jag också tvungen att svara på hennes frågor via brev osv, men när hon fått de efterfrågade svaren så handlades ärendet på i mitt tyckande bra sätt. Jag tror faktiskt att de flesta är bra, och de man ser i media är de som är mindre bra, eller direkt dåliga.

Sammantaget kan man säga att FK som arbetsgivare, har förmodligen är som andra arbetsgivare. De har arbetstagare som borde syssla med annat än deras nuvarande sysselsättning, och arbetstagare som förmodligen är helt fantastiska i sitt yrkesutövande.
 
Jag fick faktiskt en bra handläggare, iofs var jag tvungen att pallra mig dit och träffa henne.

Jag tror att det är något som man måste göra efter ett visst antal dagars sjukskrivning. När jag varit sjukskriven för migrän så fick jag vid ett tillfälle en kallelse till ett möte med handläggaren.

KL

Det var ett riktigt obehagligt möte. Receptionen var obemannad, där satt en skylt i det lilla klaustrofobiska väntrummet om att man skulle sätta sig och vänta tills handläggaren hämtade in en. När hon till slut gjorde det fick jag gå med in i ett rum som inte var hennes tjänsterum, utan någon form av besöksrum. Ett enkelt bord med två stolar, inget på väggarna, inga fönster, inga telefoner, inga pennor, ingenting. Såg ut som ett förhörsrum i en tv-deckare.

Obehaget stod dock enbart lokalerna för, handläggaren verkade schyst och bra. Att det är så trist arrangerat är förmodligen av säkerhetsskäl.

Jag tror att det är känslan man som sjuk får av de där mötena som ligger bakom kritiken mot handläggarna. Man känner sig jävligt liten när man är där. Men jag kunde ändå se att jag inte hade något som helst att invända mot handläggarens bemötande, det var inte hon som gav mig den känslan. Och de ska inte behöva avslutad psykologutbildning för att bli handläggare på FK.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 360
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp