Försäkringskassan sjukpenning

FK är jobbiga med sina krav. Jag gjorde en gastric sleeve operation i november förra året och blev sjukskriven 4 veckor, med orden "många återgår tidigare beroende på jobb och mående". En standardsjukskrivning för den typen av operation sa läkaren.

Mycket kortfattat intyg var det och jag kände verkligen inte för att dra in FK i det här så jag var hemma de två veckor utan intyg man då fick (coronaregler), jobbade sedan hemma en vecka och var på plats vecka fyra. Började alltså jobba efter 2 veckor. Är sekreterare och jobbar bara halvtid och tänkte att det funkar nog, men jag insåg efteråt att jag hade behövt vara sjukskriven helt i de här 4 veckorna som tänkt för att återhämta mig och komma i ordning med mat och vätska osv, inte bara rusa tillbaka in och jobba som förut.

Samtidigt är jag glad att jag inte var sjukskriven, FK är ju inte kända för att vara enkla precis och jag hade inte orkat traggla med FK och läkare en massa ordvrängande om min sjukskrivning.
 
Tyvärr så är kruxet med en sjukskrivning att man inte kan utföra sitt arbete, och då får någon förklara på vilket sätt det inte går.

När man kommer in sjuk till en läkare så brukar inte prio ett ligga i " men hur funkar det med ditt jobb då?" utan kanske hur man ska bli frisk... eller försöka iaf reda ut vad som felar och hjälpa.
Min läkare fick ordna ambulansskjuss till akuten, vi dividerade inte mycket om hur det var på jobbet direkt.
Det blir ju lite knepigt sen när de ska skriva varför man inte kan jobba, exakt vilka arbetsuppgifter som påverkas. De flesta har egentligen ingen aning om vad jag gör på mitt jobb.

Det är en viktig aspekt!

Det är förstås inte så lätt att vara förstående för läkarens brister när man själv är rädd att inte ha någon inkomst, men vid diskussion och kritik generellt så tycker jag att det är viktigt att försöka se hela bilden. Jag skulle också önska att man jobbar med med detta när man jobbar med systemet, och inte bara med paragraferna, för de här glappen orsakar jättemycket extraarbete förutom det personliga lidandet (som inte precis påverkar positivt på en människa som är sjuk).

Förutom att läkaren har en medicinsk uppgift som fokus, snarare än att vara arbetssakkunnig, så är inte FK:s tjänstemän det heller skulle jag tro. En del av den olika responsen från olika handläggare skulle till viss del kunna förklaras med att vi alla har olika yrken som är mer eller mindre tydliga för någon annan vad de innebär, och att olika handläggare har hunnit stöta på olika många yrken och diagnoser och därför har mer eller mindre egen koll på vad som är omöjligt att utföra med en viss diagnos.

Grunden är ju att det ska beskrivas utförligt för alla, och ha diagnoskoder utskrivna osv, men en handläggare som sett väldigt många liknande yrke- och dignoskombinationer kanske ändå kan tolka när en extra komplettering är överflödig, på ett annat sätt än någon som är helt ny på jobbet.
 
Det är en viktig aspekt!

Det är förstås inte så lätt att vara förstående för läkarens brister när man själv är rädd att inte ha någon inkomst, men vid diskussion och kritik generellt så tycker jag att det är viktigt att försöka se hela bilden. Jag skulle också önska att man jobbar med med detta när man jobbar med systemet, och inte bara med paragraferna, för de här glappen orsakar jättemycket extraarbete förutom det personliga lidandet (som inte precis påverkar positivt på en människa som är sjuk).

Förutom att läkaren har en medicinsk uppgift som fokus, snarare än att vara arbetssakkunnig, så är inte FK:s tjänstemän det heller skulle jag tro. En del av den olika responsen från olika handläggare skulle till viss del kunna förklaras med att vi alla har olika yrken som är mer eller mindre tydliga för någon annan vad de innebär, och att olika handläggare har hunnit stöta på olika många yrken och diagnoser och därför har mer eller mindre egen koll på vad som är omöjligt att utföra med en viss diagnos.

Grunden är ju att det ska beskrivas utförligt för alla, och ha diagnoskoder utskrivna osv, men en handläggare som sett väldigt många liknande yrke- och dignoskombinationer kanske ändå kan tolka när en extra komplettering är överflödig, på ett annat sätt än någon som är helt ny på jobbet.
Som tillägg till det så tänker jag att man också får ha med sig att kraven på vilka bedömningar som ska göras enligt vilka kriterier faktiskt är beslutade i lag. Det är vad som avgör vad man behöver ha in för uppgifter i underlag osv. Det är i regel inte tjänstemännen och FK som är struliga, de arbetar för att upprätthålla likvärdighet och rättssäkerhet i processerna. En uppgift som vi har satt dem att utföra för samhällets räkning.
 
Som tillägg till det så tänker jag att man också får ha med sig att kraven på vilka bedömningar som ska göras enligt vilka kriterier faktiskt är beslutade i lag. Det är vad som avgör vad man behöver ha in för uppgifter i underlag osv. Det är i regel inte tjänstemännen och FK som är struliga, de arbetar för att upprätthålla likvärdighet och rättssäkerhet i processerna. En uppgift som vi har satt dem att utföra för samhällets räkning.

Ja precis. Sedan skulle jag önska att det fanns mer hjälp att få för att få allt ifyllt och insamlat som behövs. Är man sjuk kan det ju vara svårt att orka jaga en läkare som inte är så intresserad eller kunnig om sjukförsäkringen. Men det är ju fortfarande inte ambitionen att ha en likvärdighet i bedömningen som det är fel på, utan att man blir utelämnad och klämd mellan olika instanser.
 
Tyvärr så är kruxet med en sjukskrivning att man inte kan utföra sitt arbete, och då får någon förklara på vilket sätt det inte går.

När man kommer in sjuk till en läkare så brukar inte prio ett ligga i " men hur funkar det med ditt jobb då?" utan kanske hur man ska bli frisk... eller försöka iaf reda ut vad som felar och hjälpa.
Min läkare fick ordna ambulansskjuss till akuten, vi dividerade inte mycket om hur det var på jobbet direkt.
Det blir ju lite knepigt sen när de ska skriva varför man inte kan jobba, exakt vilka arbetsuppgifter som påverkas. De flesta har egentligen ingen aning om vad jag gör på mitt jobb.

Nämen exakt. Fokus är ju på att må bättre/bli frisk.
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?

Ja, det är 80% och sen drar de skatten på det.

Har inte varit sjukskriven på länge men lite förvånad över din förvåning - det har väl rapporterats massor i media om hur dåligt sjukförsäkringen fungerar?
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?

Sjukpenning ska vara 80% av lönen. Du bör ha fått ett beslut om fastställd SGI, där står det lite bättre vilken inkomst de utgår ifrån (om jag minns rätt, det har gått ett tag sen jag behövde ansöka om sjukpenning nu..).
Du betalar skatt på sjukpenning (vill minnas att FK drar 30% skatt).



Jag har varit med om att en handläggare råkade missa att räkna på årsinkomsten. Hen tog min beräknade månadsinkomst istället och räknade fram summan per dag utifrån den. Jag kom på det, efter många turer fram och tillbaka, och fick prata med handläggaren. När jag förklarade hur jag tänkte insåg hen det direkt och fixade till det.
Men om det gäller en person med stabil lön förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna hända.. (Alltså om en har samma lön varje månad. Jag hade flera inkomster vid tillfället och det ovan gällde sjukpenning för några sjukdagar i min enskilda firma.)
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?
Kan de ha en gammal SGI, så du behöver lämna in nya uppgifter om inkomsten?
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?

De första 14 dagarna ska arbetsgivaren betala.
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?

Försäkringskassan har 'bryt' för sjukpenning den 20e varje månad. Vid ett första beslut betalas pengar ut från dag 15 i sjukperioden (om du har rätt till sjuklön från ag) till och med den dagen beslutet fattas, alternativt till bryt beroende på var vi befinner oss i månaden. Har du rätt till pengar även fortsatt kommer dessa på ordinarie utbetalningar, 25-27 beroende på vilken dag du är född. Alltså, sjukpenning till o med 20 september betalas ut i september, för perioden 21 september till 20 oktober betalas ut i oktober.

Du får sjukpenning baserat på din SGI. Sjukpenningen är 97% av 80% av din SGI o räknas före skatt. SGI har ett maxtak (tror det är 10 prisbasbelopp i år) o tjänar du över detta blir din sjukpenning max.

Har du kommit ihåg att uppdatera din inkomst? Det händer att detta glöms bort vid ansökan o då vet inte FK att du fått höjd inkomst.
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?
F-kassans brytdag är 20'e eller 21'a om jag minns rätt och de (precis som a-kassan) betalar för 7 dagar per vecka = lägre dagsersättning än om man räknar ut den på 5-dagarsvecka, men det blir ändå samma summa i slutänden.
Iaf har de sagt så till mig när jag frågat en gång för länge sen och jag antar att de har samma system nu.

Du lär få även från 21'a och framåt, men det blir ett eget beslut iom ny månad.
 
Ja, det är 80% och sen drar de skatten på det.

Har inte varit sjukskriven på länge men lite förvånad över din förvåning - det har väl rapporterats massor i media om hur dåligt sjukförsäkringen fungerar?
Jo jag har hört. Men visste inte att de inte kunde räkna.

Synd att ingenting händer dock. Att försäkringskassan fortsätter med sina trakasserier av sjuka.
 
F-kassans brytdag är 20'e eller 21'a om jag minns rätt och de (precis som a-kassan) betalar för 7 dagar per vecka = lägre dagsersättning än om man räknar ut den på 5-dagarsvecka, men det blir ändå samma summa i slutänden.
Iaf har de sagt så till mig när jag frågat en gång för länge sen och jag antar att de har samma system nu.

Du lär få även från 21'a och framåt, men det blir ett eget beslut iom ny månad.
Ja jag förstår att de förmodligen betalar från 20:e nästa månad. Men de börjar betala från idag (?). Så de har missat 2-12 aug. Samt att summan per dag inte stämmer på långa vägar.
 
Oj vad struligt en del verkar ha med FK.
Jag opererade bort en tennisbollstor hjärntumör, blev öppnad från öra till öra 29/10 och blev sjukskriven i 8v.
Efter 8v började jag jobba min normala tid, och några dagar efter ringer min handläggare på FK upp mig och frågar om jag missat att skicka in nytt läkarintyg för vidare sjukskrivning. Hon tyckte att jag fått kort sjukskrivning 😁
 
Jo jag har hört. Men visste inte att de inte kunde räkna.

Synd att ingenting händer dock. Att försäkringskassan fortsätter med sina trakasserier av sjuka.
"Vi" röstade ju fram en regering som gav Försäkringskassan order om att minska antalet sjukskrivningsdagar och skulle bli hårdare not fusk.

Klart att det kommer drabba sjukskrivna människor med stramare regler och hårdare kontroll.
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?

Har du kollat på din ansökan så du har fyllt i rätt årslön? Före skatt inklusive tillägg.
Jag tog hjälp av lönekontoret så det skulle bli rätt siffror och rätt antal timmar årsarbetstid.
 
Har du kollat på din ansökan så du har fyllt i rätt årslön? Före skatt inklusive tillägg.
Jag tog hjälp av lönekontoret så det skulle bli rätt siffror och rätt antal timmar årsarbetstid.
Jag kan inte se ansökan längre efter att den är inskickad konstigt nog. Har skrivit in rätt vad jag vet. Har anget min månadslön. Har inga tillägg om du menar ob typ? Men min årsarbetstid i timmar är lägre än den vanliga så de har kanske räknat konstigt där. Ser ingen spec på hur de räknat, bara en klumpsumma. Får gräva i detta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 764
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp