Försäkringspremiehöjningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Fetaost

Trådstartare
I går fick jag nya årsbeskedet på vovvens försäkring. Den hade höjts med 35% :eek:

Efter samtal med Moderna och surfat runt på andra bolag så blev det uppsägning.
Nu blev det samma vilkor och 200:- billigare i månaden på annat bolag.
 
I går fick jag nya årsbeskedet på vovvens försäkring. Den hade höjts med 35% :eek:

Efter samtal med Moderna och surfat runt på andra bolag så blev det uppsägning.
Nu blev det samma vilkor och 200:- billigare i månaden på annat bolag.
Jag fick grotesk höjning på den som nyttjat sin försäkring... vilket bolag bytte du till?
 
I går fick jag nya årsbeskedet på vovvens försäkring. Den hade höjts med 35% :eek:

Efter samtal med Moderna och surfat runt på andra bolag så blev det uppsägning.
Nu blev det samma vilkor och 200:- billigare i månaden på annat bolag.
Min försäkring ändrades med ca 2000 kr från förra året, betalar nu runt 11000 kr per år, 900/månad. Galet, dom sa att det är för att dom höjt alla försäkringar överlag och infört den där nya rasförsäkringen som ju bara tog bort förmåner och höjde priset, att Milou nu inte längre räknas som valp utan unghund och att Alvin blivit äldre.

Naturliga saker som borde vara standard, klart dom växer och blir äldre osv.

Men 2000 är en mycket hög höjning för mig.
 
Min försäkring ändrades med ca 2000 kr från förra året, betalar nu runt 11000 kr per år, 900/månad. Galet, dom sa att det är för att dom höjt alla försäkringar överlag och infört den där nya rasförsäkringen som ju bara tog bort förmåner och höjde priset, att Milou nu inte längre räknas som valp utan unghund och att Alvin blivit äldre.

Naturliga saker som borde vara standard, klart dom växer och blir äldre osv.

Men 2000 är en mycket hög höjning för mig.
Rasförsäkringen måste vara årtiondets försäkringsbluff. Inga fördelar, bara nackdelar och inget egentligen rasspecifikt. Och svindyrt då.

Jag är så arg på min rasklubb för att de låter Agria göra massa reklam för den!
 
Min försäkring ändrades med ca 2000 kr från förra året, betalar nu runt 11000 kr per år, 900/månad. Galet, dom sa att det är för att dom höjt alla försäkringar överlag och infört den där nya rasförsäkringen som ju bara tog bort förmåner och höjde priset, att Milou nu inte längre räknas som valp utan unghund och att Alvin blivit äldre.

Naturliga saker som borde vara standard, klart dom växer och blir äldre osv.

Men 2000 är en mycket hög höjning för mig.
Min gick upp med över 1700:- på en hund. Från 5110:- till 6898:-.
Moderna skyllde på privata veterinärkliniker som pressade upp priset.
Jag har svårt att tro att privatklinikerna har kunnat genomföra och motivera så extrema prishöjningar för sina kunder på ett enda år.

Nya försäkringen blev 4860:- så jag lyckades tom sänka :p
Samma veterinärbelopp, samma fasta självrisk, samma rörliga (15%), dubbla summan i rehab, samma medicinbelopp 👍
 
Jag blev ”tvungen” att ta Agria till min nya valp. Hade som krav minst 120.000 kr i veterinärvård, och då stod det mellan Agria, Moderna och ManyPets. Sistnämnda gick bort direkt då de enbart ersätter komplikationer relaterade till hundens första dräktighet/förlossning. Så får hunden en andra kull och det blir problem ersätts inget. Dessutom kräver de en årlig tandkontroll som dock inte är specificerad någonstans hur och av vem den ska utföras, men samtidigt ersätter de inga tandsjukdomar som inte beror på skada. Så då förstår jag inte riktigt vad den årliga tandkontrollen ska göra för skillnad.

Moderna gick bort då det blev dyrare än Agria men med något sämre villkor.

Synd att de andra bolagen inte höjer sina veterinärbelopp och att ManyPets inte ens kan tecknas av uppfödare. Agria har åtminstone rabatt om man är medlem inom SKK och rabatt för uppfödare och legitimerad djurhälsopersonal även om jag stör mig enormt på hur de höjer och höjer premien och gränsen för självrisken hela tiden.
 
Jag har ärligt inte vågat kolla vad de höjt hundens försäkring i år. Vi har utnyttjat den två gånger så den är hög. Den var orimlig hög redan förra året men vi beslöt att ha kvar den då vi har den gamla fasta självrisk. Det var riktigt skönt att bara betala 2700kr den gången som vi fick åka in akut en söndag, och hunden sedan låg inne flera dygn för kontroller. Så vi bollas med en hög månads faktura mot att summan hos veterinären är låg.
 
Jag blev ”tvungen” att ta Agria till min nya valp. Hade som krav minst 120.000 kr i veterinärvård, och då stod det mellan Agria, Moderna och ManyPets. Sistnämnda gick bort direkt då de enbart ersätter komplikationer relaterade till hundens första dräktighet/förlossning. Så får hunden en andra kull och det blir problem ersätts inget. Dessutom kräver de en årlig tandkontroll som dock inte är specificerad någonstans hur och av vem den ska utföras, men samtidigt ersätter de inga tandsjukdomar som inte beror på skada. Så då förstår jag inte riktigt vad den årliga tandkontrollen ska göra för skillnad.

Moderna gick bort då det blev dyrare än Agria men med något sämre villkor.

Synd att de andra bolagen inte höjer sina veterinärbelopp och att ManyPets inte ens kan tecknas av uppfödare. Agria har åtminstone rabatt om man är medlem inom SKK och rabatt för uppfödare och legitimerad djurhälsopersonal även om jag stör mig enormt på hur de höjer och höjer premien och gränsen för självrisken hela tiden.
Jag frågade ManyPets om detta med kullar och de förklarade att de flesta avlar inte och att de då hade valt att hålla lägre premier för "vanligt hundfolk". Tyckte det lät vettigt.
 
Folksam informerar att de tar bort max-gränsen på rehab och medicin. Det låter ju bra, tills jag inser att de ersättningarna numera ingår i veterinärdelen, så egentligen är ju den totala ersättningen sänkt rejält, har för mig att det var 10.000 i rehab och 5.000 i medicin. Så mina 50.000 i ersättning, som var rätt OK när hunden var ung krympte rejält... Känns som t ex ett ormbett lätt gör slut på årets ersättning!

Gillar verkligen att det i Agria är möjligt att ”köpa till” mer veterinärvård om något händer i början av försäkringsperioden. Givetvis täcker det inte första skadan/sjukdomen, men man slipper vara oskyddad om det händer något nytt.

Jag hade nog tjänat på det bakåt (och framför allt på att de även tagit bort taket på CT-röntgen som blev en dyr historia) men jag får nog kolla om det går att höja veterinärvården utan en massa reservationer. (Hunden har en historia med upprepade senskador med mycket rehab, pyo med operation och avslutningsvis ett diskbråck med rehab och dyr röntgen med plåtarna avlästa i UK, dock utan operation)
 
Jag frågade ManyPets om detta med kullar och de förklarade att de flesta avlar inte och att de då hade valt att hålla lägre premier för "vanligt hundfolk". Tyckte det lät vettigt.
Okej, ja det står ju uttryckligen att man som uppfödare inte kan teckna försäkring hos dom. Nu är jag ingen uppfödare men det är absolut möjligt att jag i framtiden kanske vill ta en egen kull när fodervärdsskapet löpt ut.
Å andra sidan kan man teckna en till försäkring hos annat bolag inför dräktighet och sedan avsluta försäkringen igen.
Just nu får hon vara kvar i Agria i alla fall så får vi se.
 
Jag har Moderna till 3 av mina 4 katter, höjningen blev rätt kännbar. Framförallt ihop med den försämrade fasta självrisken. Tur det fortfarande är 180 dagars självriskperiod i alla fall. Men de är också ett av nu få bolag som inte alls ersätter TR, en känd och tyvärr vanlig tandsjukdom på katt som innebär att man måste dra ut drabbade tänder. Mina är sjuklingar alla 3, så ingen möjlighet att byta. Men det är slut på att rekommendera dom och ev nya djur får jag hitta annat bolag till.
Trist, jag har varit otroligt nöjd med dom fram till detta.
 
Jag har Moderna till 3 av mina 4 katter, höjningen blev rätt kännbar. Framförallt ihop med den försämrade fasta självrisken. Tur det fortfarande är 180 dagars självriskperiod i alla fall. Men de är också ett av nu få bolag som inte alls ersätter TR, en känd och tyvärr vanlig tandsjukdom på katt som innebär att man måste dra ut drabbade tänder. Mina är sjuklingar alla 3, så ingen möjlighet att byta. Men det är slut på att rekommendera dom och ev nya djur får jag hitta annat bolag till.
Trist, jag har varit otroligt nöjd med dom fram till detta.

TR var anledningen till att jag inte ens tittade på dem för Isis (jag har ju haft "tandkatt").
 
Såg att de höjt självrisk mm på labbens försäkring. Han har dock fyllt 9 år så känns inte som jag vill byta, då jag vill ha 120000 i veterinärvård (särskilt som han är strumpätare än).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: super
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 863
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp