Bukefalos 28 år!

Förskolesjukdomar

Det finns många arbeten där det är jättesvårt att vara "extra noggrann". Och alldeles oavsett så är ju poängen att reglerna för sjuka familjemedlemmar är samma oavsett. Som sagt. Man får ta ut föräldrapenning om man vill vara hemma och ta hand om friska barn.
Nja, det är inte svårt för en vuxen person att vara noggrann med handtvätt t.ex. Vuxna lyckas oftare spy i en toalett om de insjuknar, till skillnad från förskolebarn. Det gör väldigt stor skillnad för smittspridningen.

Jag kan ingenting om föräldrapenning, men jag tycker det är skit att folk vars barn har allvarliga kroniska sjukdomar inte vågar skicka till förskola på flera månader för att andra föräldrar inte kan hålla sina sjuka ungar hemma eller hålla ungarna hemma när de själva är magsjuka eftersom det är jättestor risk att den då friska ungen insjuknar på förskolan och smittar massor. Nej, det handlar inte om nojiga föräldrar utan barnets läkare suckar över hur illa det fungerar på förskolor och säger att barnet inte bör gå dit de värsta månaderna.
 
Större barn kan säga till om de mår dåligt, de spyr oftast tex inte rakt ut som små förskolebarn, dvs är de smittade kan man förhoppningsvis upptäcka det tidigare.

Glidigt, mm eller hur. Har jobbat hårt för att komma dit vi är.
Ur smittosynpunkt så smittar dom ju redan innan dom spyr så det spelar mindre roll. Mina två som går på förskolan säger till innan dom spyr och spyr dessutom alltid i toaletten så då är det ju okej om dom går på förskolan.

Glidit är det ja att kunna vara hemma även om man är frisk för att ens partner är sjuk. Att överhuvudtaget inte behövt förhålla sig när det kommer till frånvaro någon annan än en själv är glidit ja. Av det du har berättat här på Buke så har ni ju inte direkt behöva vrida på kronorna för att få det att gå ihop.

Det är lätt att sätta sig på höga hästar när man har det gott förspänt.

Jag tex om jag har frånvaro utan giltigt anledning kan faktiskt bli avskedad för det. Att syssla med bidragsbedrägeri är inget jag heller vill göra. Så innan du fördömer andras val så kanske du skall prova på hur det är att vara vanlig anställd och ha barn. Alla har det inte så väl förspänt att dom kan vara hemma alla om en i familjen är sjuk.

Enda gången jag får vara hemma och frisk när min man är sjuk är om han är så pass sjuk att han inte klarar av att ta hand om barnen när dom inte är på fritids/förskola. Dvs ordinarie vårdnadshavare sjuk. Har man förskola och barnen är friska så skall dom vara där och jag arbeta (om min man är för sjuk för att ta hand om barnen).
 
Senast ändrad:
Om den ena föräldern har influensa, 40 graders feber, och inte kan ta hand om det friska barnet. Hur ska den andra föräldern då kunna vara hemma med barnet?

Vab: Nä, man får inte vabba för friska barn
F-ledig: Måste meddelas 2 månader i förväg eller så måste man ha en snäll chef och ett jobb där det passar att man borta med kort varsel. Alla jobb är inte såna.
Skolka: nja... kanske inte den bästa lösningen.
Semesterdag: Nä, för det första så tycker jag inte man ska behöva slösa sina semesterdagar på sånt och sen sen finns det väldigt många som inte skulle få en semesterdag med kort varsel så där.

Lösningen är att lämna det friska barnet för förskolan, åka och jobba och hoppas på det bästa. Sjuka barn stannar hemma. Är det magsjuka tycker jag man kan vara mer försiktig. Men inte in absurdum som en dle i tråden skrivit.
 
Hellre det än att man är så dum i huvudet att man lämnar barn på föris när man själv är magsjuk/vinterkräksjuk och riskerar smitta ner alla andra.

Är man ändå hemma sjuk (och har sjuklön) så har man ju redan betalt och behöver (och får) inte vabba dvs problemet löst, man får redan betalt och kan således ha sitt barn hemma.

Eller så tänker man längre och bortser helt från ekonomi och slutar vara egoistisk och lämnar inte sitt barn på föris om man själv är sjuk, det vore det allra bästa.
Alltså, jisses!
Man kan inte dra alla över samma kant. Med en 3 åring och en 1,5 årig som utredds för att vara hyperaktiv - nej jag klarar inte att ta hand om dem när jag är magsjuk eller ligger hemma med hög feber. Är jag dum i huvudet för det?
 
Nja, det är inte svårt för en vuxen person att vara noggrann med handtvätt t.ex. Vuxna lyckas oftare spy i en toalett om de insjuknar, till skillnad från förskolebarn. Det gör väldigt stor skillnad för smittspridningen.

Jag kan ingenting om föräldrapenning, men jag tycker det är skit att folk vars barn har allvarliga kroniska sjukdomar inte vågar skicka till förskola på flera månader för att andra föräldrar inte kan hålla sina sjuka ungar hemma eller hålla ungarna hemma när de själva är magsjuka eftersom det är jättestor risk att den då friska ungen insjuknar på förskolan och smittar massor. Nej, det handlar inte om nojiga föräldrar utan barnets läkare suckar över hur illa det fungerar på förskolor och säger att barnet inte bör gå dit de värsta månaderna.

Det är klart att det är lättare för en vuxen än för ett förskolebarn. Det betyder inte att det är lätt för en vuxen beroende på yrke.

Jag är mycket väl medveten om hur hopplöst det är för barn med kroniska sjukdomar framför allt vintertid på förskolan. Men det gör det inte mer tillåtet att vabba friska barn.

Du får vabba när barnet är sjukt eller när ordinarie vårdare är sjuk. Ordinarie vårdare i det här fallet är förskolan. Vill man vara ledig från jobbet för att ta hand om ett friskt barn är det föräldrapenning, semester eller annan "vanlig" ledighet som gäller. Och det är ju inget som du garanterat får för arbetsgivaren.

Jag tycker också att folk ska bli bättre på att vara hemma när de är sjuka, men man behöver ju inte ondgöra sig över folk som följer reglerna för det.
 
Det är klart att det är lättare för en vuxen än för ett förskolebarn. Det betyder inte att det är lätt för en vuxen beroende på yrke.

Jag är mycket väl medveten om hur hopplöst det är för barn med kroniska sjukdomar framför allt vintertid på förskolan. Men det gör det inte mer tillåtet att vabba friska barn.

Du får vabba när barnet är sjukt eller när ordinarie vårdare är sjuk. Ordinarie vårdare i det här fallet är förskolan. Vill man vara ledig från jobbet för att ta hand om ett friskt barn är det föräldrapenning, semester eller annan "vanlig" ledighet som gäller. Och det är ju inget som du garanterat får för arbetsgivaren.

Jag tycker också att folk ska bli bättre på att vara hemma när de är sjuka, men man behöver ju inte ondgöra sig över folk som följer reglerna för det.

Men om man inte får ha friskt barn hemma när man själv är sjuk är det ju reglerna det är fel på. Om förälder/föräldrar är magsjuka och inte ens kan få iväg barnet till förskola? Är det bara ta med spypåsar och ge sig iväg för man får inte ha friska barn hemma?
 
Men om man inte får ha friskt barn hemma när man själv är sjuk är det ju reglerna det är fel på. Om förälder/föräldrar är magsjuka och inte ens kan få iväg barnet till förskola? Är det bara ta med spypåsar och ge sig iväg för man får inte ha friska barn hemma?

Vi (eller det jag svarade på) pratar ju inte om att ha barn hemma när man själv är sjuk. Vi pratar om att förälder 1 är sjuk och att förälder 2 som är frisk då ska vara hemma från jobbet och "vabba" barnet som också är friskt.
 
Senast ändrad:
Vi (eller det jag svarade på) pratar ju inte om att ha barn hemma när man själv är sjuk. Vi pratar om att förälder 1 är sjuk och att förälder 2 som är frisk då ska vara hemma från jobbet och "vabba" barnet som också är friskt.
Aha, jag missförstod. Trodde det handlade om sjuk förälder som hade friskt barn hemma.
 
Känns som om det där går i vågor. Vi har tre barn mellan 3 och 9 år. Fram tills i november -17 hade vi ytterst få vab- dagar (några få per år) och ingen av oss vuxna hade varit mer sjuk än vanligt heller. Sedan började det m vattkoppor på de två yngsta och sen har det rullat på med influensa på alla och ytterligare förkylningar med feber samt att lillebror (som annars varit minst drabbad) nu fått svinkoppor. Vi föräldrar har haft två omgångar var med rejäla förkylningar. I februari hade vi inte en enda vecka där vi båda kunde jobba enligt plan.
Senaste tiden har det varit väldigt mkt sjukor här runt överlag. Många borta på dagis, många avbokade på ridskolan (jag är ridlärare) och jag tycker mitt facebookflöde svämmar över av folk som hostar och snorar. Är nog bara att vänta ut eländet! Vet att vissa dricker någon citron- och ingefärsblandning som sägs göra underverk men har inte testat själv.
 
Hellre det än att man är så dum i huvudet att man lämnar barn på föris när man själv är magsjuk/vinterkräksjuk och riskerar smitta ner alla andra.

Är man ändå hemma sjuk (och har sjuklön) så har man ju redan betalt och behöver (och får) inte vabba dvs problemet löst, man får redan betalt och kan således ha sitt barn hemma.

Eller så tänker man längre och bortser helt från ekonomi och slutar vara egoistisk och lämnar inte sitt barn på föris om man själv är sjuk, det vore det allra bästa.
Just magsjuka är ju en speciell issue! På vår förskola ska både barn som är magsjuka (förstås) samt barn med magsjuka föräldrar och syskon vara hemma och jag tror faktiskt att de flesta håller 48-h- regeln också. Liten fsk, föräldrakoop där alla är måna om hela verksamheten.
Däremot är friska barn med sjuka syskon eller sjuk förälder, om det INTE gäller magsjuka, välkomna. Influensa och förkylningar cirkulerar ju så pass mycket ändå att det inte riktigt går att skydda sig annat än med mkt utevistelse och handtvätt ändå. Barnen har det definitivt roligare där och en sjuk förälder har chansen att få sova och bli frisk. Ligger man med 39 graders feber och knappt orkar ta hand om sig själv ens så är det ju svårt att ta hand om barn!
Jag tycker ovanstående känns fullkomligt rimligt!
Och angående att hämta och lämna- det får ju den friska föräldern göra i så fall.

Krya på er nu allihop! Själva funderar vi på vem som ska vabba lillebror med svinkoppor vilken dag nästa vecka...
 
Bägge barnen åkte på magsjuka här precis innan jul. Jag ringde jobbet o kollade om det va ok att jag var hemma (mannen var föräldraledig) då vi sitter i öppet kontorslandskap och risken att smitta nån känns överhängande. Alla kollegorna hade ju gärna sett att jag var hemma men efter en koll med HR var det blankt nej.
 
Jag som arbetar i förskolan är oerhört tacksam om syskon hålls hemma när det går magsjuka dvs. syskon som går på förskolan. Upplever tyvärr att många inte håller 48 timmars rekommendationen för hos oss är det bara en rekommendation. Vi kan inte säga nej. Vi har haft en rejäl omgång med streptokocker där t o m smittskydd sa att stanna hemma längre än två dagar när man börjat med antibiotikakur helst hela kuren, men alla gör ju inte det. Så nu har det snurrat runt länge....halsfluss, scharlakansfeber, svinkoppor mm. Även vi personalen har varit och gjort test för kolla så inte vi bär på det.

Min rekommendation är att byta kläder när barnen kommer hem från förskolan, tvätta händerna noga när det är mycket sjukdomar som går. Undvik ställen som Leos lekland mm när det är som värst...
 
Nu har jag inga barn, och kastar därför kanske sten i glashus, men jag fick magsjuka som vuxen för första gången för några år sen, och nej, jag hade aldrig för mitt liv klarat av att ta hand om ett barn under det dygnet det var som värst. Jag sov och kräktes i 24 timmar. Barnet hade kunnat sätta eld på huset utan att jag hade reagerat. Jag blir jättedålig av magsjuka, och har varit sån sen jag var barn. Dessutom var jag helt avslagen i tre-fyra dagar efter det, ett lugnt barn hade förmodligen gått att hantera under de dagarna, men inte en duracellkanin. Ingen vill ha magsjuka, så att få en anhörig (annan anhörig än barnets andra vårdnadshavare) att ställa upp och passa barnet för att slippa dra bacillerna till förskolan känns inte heller aktuellt, om inte barnet redan haft sjukdomen och smittat föräldrarna, då är det ju ett annat läge givetvis.
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.
 
Vi har diabetesbarn i ena dotterns förskolegrupp och är en i familjen magsjuk uppmanas vi att inte lämna barnen på förskolan alls pga att snabbt minska smittspridningen. Får diabetesbarnet magsjukan kan det bli inlagt på sjukhus och bli rejält dålig.
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.
Men du. Det finna gånger då man är så sjuk att man inte ens kan sitta. Det funkar knte att vara "bita ihop" och sköta t.ex. en väldigt aktiv treåring.

Min kompis var utomhus i 20 minuter. Hennes femåring hade dragit ut allt ur kyl och frys och sladdat omkring i sörjan med en trehjuling. Jag skulle vela se hur hon hade varit sängliggande en dag och tagit hand om det barnet samtidigt :rofl:
 
Vi har diabetesbarn i ena dotterns förskolegrupp och är en i familjen magsjuk uppmanas vi att inte lämna barnen på förskolan alls pga att snabbt minska smittspridningen. Får diabetesbarnet magsjukan kan det bli inlagt på sjukhus och bli rejält dålig.

Hur ska man då vara hemma från jobb? Jag säger inte att det är fel att vara försiktig bara att man ju faktiskt måste lösa det med arbetsgivaren också. Säg att en förälder är magsjuk, barnen och den andra föräldern friska. Hur ska den friska föräldern kunna hålla de friska barnen hemma om den sjuka föräldern inte klarar av att ta hand om barnen? Sjukskriva sig trots att hen är frisk? Det finns liksom inget sätt att vara hemma då utan att ljuga för sin arbetsgivare eller för försäkringskassan.
 
Men du. Det finna gånger då man är så sjuk att man inte ens kan sitta. Det funkar knte att vara "bita ihop" och sköta t.ex. en väldigt aktiv treåring.

Min kompis var utomhus i 20 minuter. Hennes femåring hade dragit ut allt ur kyl och frys och sladdat omkring i sörjan med en trehjuling. Jag skulle vela se hur hon hade varit sängliggande en dag och tagit hand om det barnet samtidigt :rofl:

Jag hade influensa och var hemma i två veckor. Jag hade över 40 graders feber i 5 dagar i sträck. Inte en chans att jag klarat av att ta hand om ens ett snällt litet barn de dagarna.
 
Jag hade influensa och var hemma i två veckor. Jag hade över 40 graders feber i 5 dagar i sträck. Inte en chans att jag klarat av att ta hand om ens ett snällt litet barn de dagarna.
Jag har mycket migrän och kan ganska länge bita ihop (kräkas och fortsätta jobba). Men ibland är det så jäkligt att jag ligger på golvet bredvid toalettstolen i ett dygn och gråter. Jag kan inte ens sova för det gör så jäkla ont. Jag kan liksom inte ta hand ens om mig själv då. Senast låg det medicin 10 cm från min hand men jag fixade inte att ta tag i den.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 527
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 771
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 256
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 551
Senast: alazzi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp