Förslag på ras!

MiniLi

Trådstartare
Just när man trodde att man hade bestämt sig så inser man att det förmodligen finns miljarder raser som vi inte ens har övervägt :p

Därför, jag tänker beskriva oss och vår situation och hoppas på att ni kunniga bukefalister ger mig lite olika förslag. :idea:

Vi är båda 22 år. Vi bor på landet i ett stort hus med tillhörande trädgård.
Inga barn. Inga andra husdjur.
Ingen av oss har haft egen hund innan. Dock nära kontakt med andras hundar.
Jag har häst. Vill kunna ha med hunden (när den är tillräckligt stor såklart) i stallet och på ridturer.
Min sambo är sugen på "hundaktiviteter", vad det nu kan tänkas bli.
Han jobbar heltid hemma på gården.
Jag studerar och är ofta hemma på dagarna.
Jag vill inte ha en hund som fäller "onormalt" mycket. Så lite som möjligt är tacksamt.

Om det är något jag har missat att skriva så fråga bara.

Så, vilken ras tror du skulle passa oss? :laugh:
 
Sv: Förslag på ras!

Vill inte ha en liten hund. (alltså typ chiwawa)
Annars är vi båda förtjusta i stora hundar, även om det egentligen inte är ett krav så länge allt annat funkar.
Det viktiga är att den är tillräckligt stor för att orka hänga med på ridturer och andra aktiviteter i lite högre tempo.
 
Sv: Förslag på ras!

Varför inte en golden eller labb? Eller pudel, dalamtiner kan också vara ett alternativ kanske.
Det handlar väl om ni vill ha en självständig och lite tuff hund eller en väldigt mjuk och förig och alla andra mentala preferenser.

En welsh springer kanske kan passa också, men då blir det lite pälsvård, min är det dock inga som helst problem att ha med på en tvåtimmars ritt i hyfsat högt tempo (mestadels trav/galopp), han hänger med utan större ansträngning!

Det det hänger på är väl om hundaktiviteter betyder kasta boll och träna trick en kvart i veckan, eller varje dag på ngt vis få hunden att använda hjärnan genom tex att hjälpa till på gården, träna lite sök eller spåra mm.
 
Sv: Förslag på ras!