Förslag på ras!

MiniLi

Trådstartare
Just när man trodde att man hade bestämt sig så inser man att det förmodligen finns miljarder raser som vi inte ens har övervägt :p

Därför, jag tänker beskriva oss och vår situation och hoppas på att ni kunniga bukefalister ger mig lite olika förslag. :idea:

Vi är båda 22 år. Vi bor på landet i ett stort hus med tillhörande trädgård.
Inga barn. Inga andra husdjur.
Ingen av oss har haft egen hund innan. Dock nära kontakt med andras hundar.
Jag har häst. Vill kunna ha med hunden (när den är tillräckligt stor såklart) i stallet och på ridturer.
Min sambo är sugen på "hundaktiviteter", vad det nu kan tänkas bli.
Han jobbar heltid hemma på gården.
Jag studerar och är ofta hemma på dagarna.
Jag vill inte ha en hund som fäller "onormalt" mycket. Så lite som möjligt är tacksamt.

Om det är något jag har missat att skriva så fråga bara.

Så, vilken ras tror du skulle passa oss? :laugh:
 
Sv: Förslag på ras!

Vill inte ha en liten hund. (alltså typ chiwawa)
Annars är vi båda förtjusta i stora hundar, även om det egentligen inte är ett krav så länge allt annat funkar.
Det viktiga är att den är tillräckligt stor för att orka hänga med på ridturer och andra aktiviteter i lite högre tempo.
 
Sv: Förslag på ras!

Varför inte en golden eller labb? Eller pudel, dalamtiner kan också vara ett alternativ kanske.
Det handlar väl om ni vill ha en självständig och lite tuff hund eller en väldigt mjuk och förig och alla andra mentala preferenser.

En welsh springer kanske kan passa också, men då blir det lite pälsvård, min är det dock inga som helst problem att ha med på en tvåtimmars ritt i hyfsat högt tempo (mestadels trav/galopp), han hänger med utan större ansträngning!

Det det hänger på är väl om hundaktiviteter betyder kasta boll och träna trick en kvart i veckan, eller varje dag på ngt vis få hunden att använda hjärnan genom tex att hjälpa till på gården, träna lite sök eller spåra mm.
 
Sv: Förslag på ras!

En sportig labbe ur DP-linjer! Är alltid mitt förslag till "nya" hundägare :)

Glada, positiva hundar som hänger med på allt, är tåliga - dvs. är lika glada oavsett sol, regn eller snö. Lagom stora, hänger med på allt, men kan även ta det lugnt och "bara vara".

Visst fäller de, men inte mer än att man kan stå ut! (tre veckor på våren och tre veckor på hösten - typ :D )

/Swat
 
Sv: Förslag på ras!

Golden Retriver (av rena jaktlinjer) lät perfekt fram tills att de inte fick fälla :angel:

Köp iaf en hundras som är känd för att var bra första hund! Vakthundsraser t.ex. -de är sällan lätta förstagångshundar. Vallhundsraser behöver valla -och hästar är mycket populärt att hänga i haserna på, inte säkert för varken häst, ryttare eller hund. Inte lätt att tillgodose vall-begäret heller. Terriers är ofta envetna, inte heller helt enkla förstagångshundar, eller enkla att ha med på ridturer. Retrivers däremot finns det flera bra förstagångshundraser, de är intresserade av att följa med/vara till lags och det är rätt enkelt att träna apport på en nivå som håller hunden nöjd och glad. Lättuppfostrade :)

En lättuppfostrad hund är ju a och o när man skall ha med den i stallet och på ridturer. Man måste kunna styra sin hund helt lös, både för att undvika hästens hovar, mötande folk, bilar etc.etc.

Jag är ju partisk iom att jag har en jaktgolden- men hon stämmer in på allt ni vill göra utom det där med att hon fäller typ året om... Mycket beror ju givetvis på uppfostran -men en jaktgolden ger bra förutsättningar för att lyckas!

O fina är dom oxå!
smillabus_54544288.jpg
 
Sv: Förslag på ras!

Har precis avslutat en utbildning i raskunskap, och en sak är säker, många väljer fel ras.
En annan sak som är säker, alla hundar jagar. Naturligtvis mer eller mindre, men du bör göra en rejäl undersökning av den ras du väljer. Så att det inte blir att hunden beteter enlig gängse norm för sin rasstandard sen så får ägaren spader. Tex om den apporterar grannens kanin...

Jag säger som Swat, en DP-labbe. Men då ska man komma ihåg att alla vattenpölar är till för att badas i. Man bör nästan gilla, eller åtminstone stå ut med lukten av blöt hund.

Pudel har ju en fördelaktig päls, kungsmodellen har man genom avel lyckats få fram en väl sprättig modell som passar utsällningsringen. Men varför inte mellanmodellen?
 
Sv: Förslag på ras!

Trams!! Att hunden inte badar överallt handlar inte om något annat än lydnad!!

Visst gillar labbar vatten, men att de skulle behöva gilla lukten av blöt hund för att vara labbeägare stämmer inte alls med mina erfarenheter.

Lika lite som man behöver vara jägare för att man har dobermann eftersom de generellt sett har mycket jaktlust!

/Swat
 
Sv: Förslag på ras!

Bara måste svara portugisisk vattenhund.

Fäller ej, men pälsvård krävs ju.

Glad och positiv, robust och tålig. Hänger med på allt du kan tänkas hitta på. Lekfulla, men kan även koppla av.
 
Sv: Förslag på ras!

Dansk-svensk gårdshund den är ju inte stor men klarar ridturer dottern har haft med våra på ridturer och hon har ridit i alla tempon både längre o kortare sträckor o hundarna har alltid hängt med. Den är ju kul att ha i andra aktiviteter med som agility och spårning. Det är ju släthåriga så det är ingen större pålsvård. Ett stort plus är ju att de jagar råttor och möss. Det är mycket hund i litet format.
 
Sv: Förslag på ras!

Trams!! Att hunden inte badar överallt handlar inte om något annat än lydnad!!

Visst gillar labbar vatten, men att de skulle behöva gilla lukten av blöt hund för att vara labbeägare stämmer inte alls med mina erfarenheter.

Jo det underlättar enormt om man som retrieverägare inte är känslig för blöt hund, lera, sumplukt m.m. samt har enkla möjligheter att bada/skölja av hunden. Hade jag varit pedant hade jag slitit håret av mig vid det här laget... :D

Rida ut med en retreiver lös och få den att hoppa ÖVER vattenpölarna...? Då mår man bra mycket bättre själv om man kan slappna av lite, låta hunden plaska sig fram och står ut med en sån här:



när man kommer hem!

Gillar man inte det - då föreslår jag skarpt en känsligare hund som inte gillar att smutsa ner sig och hellre stannar inne/tar en kort runda när det regnar. Fördelen med en vattenglad retreiver är ju dock att den inte bangar för något väder! :)

Visst kan man lösa mycket med lydnad, men man kan också välja hundras efter sina egna preferenser vilket i slutändan gör hundlivet bra mycket enklare. Enligt mina erfarenheter då. :p
 
Sv: Förslag på ras!

min labbe tycker att det är jätteäckligt att behöva sätta ner tassarna i vattenpölar. det måste vara så djupt att det når upp till magen för att han ska kliva i, och då badar han mer än gärna :). schäfern däremot ska tvunget doppa sina tassar i varenda vattenpöl hon hittar, och det är hon som far runt som en vilde bland vågorna när vi går på stranden.
 
Sv: Förslag på ras!

Fast jag har haft ett helt litet stim med labbar och ingen av dem har varit någon "maniska badare"! Och som CillaMuffin skriver så är även min erfarenhet att de kräver ett visst djup för att uppskatta det blöta. Även om man passerat ett bad med lämpligt djup så har mina hundar dessutom aldrig varit fixerade vid att springa och bada "oavsett vad".

Däremot så bör man uppskatta att få en del "fina presenter" apporterade på promenaderna - ex. döda fåglar och rävbajs - och alltid ha gott om tid när man skall åka hemifrån då skorna på något mystiskt vis förflyttar sej över hela hemmet.

Utöver det behöver man dessutom lära sej föra dagbok över vem som matar hunden när, eftersom oavsett om hunden fått mat eller ej så kommer den blåneka om den blir tillfrågad! ;)

/Swat
 
Sv: Förslag på ras!

Min labbe gillar inte heller vattenpölar, avskyr dom faktiskt. Däremot gillar hon träsk och sjöar väldigt mkt, djupare bäckar funkar det med.
 
Sv: Förslag på ras!

Lapsk Vallhund.

Ca 20 kg. Lagom lång päls. Behöver bara borstas när de fäller (2ggr/år, ca 3v i stöpet). Då kommer det förvisso desto mer, men det lägger sig i bollar längsmed golvet så det är bara att plocka upp när man går förbi. Dom luktar, enligt mina erfarenheter, aldrig illa i pälsen. Inte ens när min hund varit ute i 2 timmars skyfall så luktar han blöt hund. Förutsatt att man inte borrar ner näsan i pälsen. När han är torr luktar han bara gott.

Är inte "grisiga" av sig. Dom har inga problem med något väder utan tittar bara ut och konstaterar att det är snöstorm, regn, solsken, you name it och sedan bryter dom sig ut genom dörren för att möta världen med sin ägare.

Lyhörda och signalkänsliga. Lättlärda. Kan lika gärna vara aktiva brukshundar som stallkamrater/"hemmahundar" med aktivering någon gång i veckan i form av spår, lydnad, agility etc.

När det gäller jakt så gäller det att vara noga från början, som med vilken ras som helst egentligen. Min jagade lite när han var ung, men det gick väldigt fort att träna bort och idag har han bara intresse för en sak, EKORRAR! Det går lätt att bryta honom även om han drar på en sådan iofs. Ett varningens finger kan jag ju lyfta iom att jag vet att flera har problem med att deras hundar gärna drar på vilt. Om detta är en typisk rasegenskap eller fel i träning vet jag inte. Min uppfödare hävdar att de inte jagar utan vill valla och därmed inte är svåra att bryta med rätt lydnad. Som jag skrev har jag aldrig haft problem med detta. (Han ska lämna valpar i Februari hos en kennel i Norge om du är intresserad :angel:;))

Sen är dom ju så snygga: ^^





Edit: Oj, det märks att man brukar stå i rasmonter! Nu fick du en hel uppsats ;P
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på ras!

En lagotto kanske? Mellanstor, fäller inte, klipps med klippmaskin nångång om året, våran jagar inte även om det springer upp ett djur precis framför, otroligt lättlärd och intelligent, älskar att vara med överallt.
 
Sv: Förslag på ras!

kl

:laugh:Kul att det kommer fram så många olika förslag!
Ni har nämnt mängder med raser som jag inte hade en tanke på och en del som jag inte ens visste fanns ;)

Fortsätt skicka in förslag så fortsätter jag att läsa vidare om raserna ni skriver om :)
 
Sv: Förslag på ras!

Visst fäller de, men inte mer än att man kan stå ut! (tre veckor på våren och tre veckor på hösten - typ :D )

Ho, det stämmer inte på min labbe. Visst fälller han mer i vissa perioder, men här är hundhår (precis överallt) onekligen någonting man får räkna med. Året runt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 777
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 366
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp