Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

axel

Trådstartare
Det här har jag bara väntat på.
Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där verksamheter bedrivs- som givetvis drabbar alla- även de som sköter sig. När folk bara ser rättigheteno inte är insatta/ bryr sig i vad som gäller fullt ut.
Vissa kan nog tänka sig ekonomisk kompensation, men vem ska bestämma värdet?
Gissa om "hästhatare" tar sin revansch o kan utnyttja den ev. ändringen av lagen till att få hästfritt.

Klart att folk ruttnar. T o m vissa kommuner bannlyser mkt stora arealer från ridning där vandringsleder, motion, cykel o skidspår anläggs. Jo du får rida i eländig skogsmaskínaverkad skog- där det inte går att ta sig fram:crazy:

Ridförbudsskyltar i mängder, men inte en enda med förbjuden motortrafik- ja det vet vi hur det ser ut. Killar på crossar o gubbar på fyrhjulingar har mer eller mindre fritt fram. Man märker att dessa inte ser skillnad på ridning- ljudlöst o är avundsjuka o struntar blankt i lagen.
Man har större förståelse för mäns intresse=´ser mellan fingrarna för att det är så kul- än att se till att dessa inte kan ta sig fram, men samtidigt...om ryttare inte kan uppföra sig heller så...
Vi ryttare bör få legala ridrutter- förslagsvis stigar på sidan av andra leder.

Nåväl. Om folk bara kunde inse att man har skyldigheter som ryttare- rid inte på mark som inte tål ridning/ slitage o respektera markägarna- om det nu inte redan är för sent.
Cykling jämnställs med ridning o handen på hjärtat- kan man cykla där efter att hästarna har trampat sönder?
Om hästarna får stanna o bajsa- ja men flytta ut rumpan på sidan av!
Jag tycker inte heller att det är kul att behöva trampa i berg med skit- jo hästar har en benägenhet att bajsa där andra redan gjort det.

Oftast är det ryttare som sen inte själva nyttjar stigarna till fots som inte tänker/ bryr sig .

Hur ska vi göra för att få ha den fina tillgången kvar till naturen, så det inte blir som i andra länder där man endast får rida på egen mark eller bilvägar?

Ridning under ansvar- var tog det vägen?
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ridförbudsskyltar i mängder, men inte en enda med förbjuden motortrafik- ja det vet vi hur det ser ut. Killar på crossar o gubbar på fyrhjulingar har mer eller mindre fritt fram. Man märker att dessa inte ser skillnad på ridning- ljudlöst o är avundsjuka o struntar blankt i lagen.
Man har större förståelse för mäns intresse=´ser mellan fingrarna för att det är så kul- än att se till att dessa inte kan ta sig fram, men samtidigt...om ryttare inte kan uppföra sig heller så...
Vi ryttare bör få legala ridrutter- förslagsvis stigar på sidan av andra leder.

Fast det där stämmer inte riktigt. Fyrhjuling och cross får bara köras i inhängnat område - t om. på egen mark. Icke-registrerad fyrhjuling får man inte heller nöjesköra, man skakunna visa att den används i arbetet på gården.

Jag tycket att hästmänniskor bör går samman och gör sig starka tillsammans. Det uppkommer en rejäl klyfta i alla diskussioner om allemansrätten. Jag håller med båda, eftersom jag själv är markägare och jag är samtidigt för allemansrätten. Men viktigast är att ha en sansad dialog med med alla. Man måste kunna ha förståelse för båda lägren.

Problemet är att vi markägare inte kan värja oss för de som väljer att trotsa/tolka fritt/tänja på ansvarsdelen i allemansrättens. Vi vet inte vilka det är, vi vet inte när de kommer och vi vet inte vad dom kan tänkas ta sig för.

Sen har vissa människor verkligen inte koll på vad som gäller.

Jag tycker det är bra med en utvärdering - allemansrätten grundpelare är skriven då samhället såg annorlunda ut.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Var bor du som inte möter dessa motorförare som kör sönder helst blöta skogsvägar till att bli berg o dalbanor:p

Visst är det bra om man kan komma överens, men om läget är tillräckligt förgiftat så blir närmandet svårt. Vilka är det som har arbetat för att detta ska ske? Jo de som är luttrade o de som blir avsnoppade med hänvisning till AR.

Problemet i stort är ju just den organiserade överträdelsen där även bärplocket ingår o det är väl främst det man vill komma åt.
Inte enskilda bärplockare eller ryttare.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Var bor du som inte möter dessa motorförare som kör sönder helst blöta skogsvägar till att bli berg o dalbanor:p

Där jag bor är det mest EU-moppar som invaderat våra vägar som fö. är skyltade med FÖRBJUDEN MOTORTRAFIK.

Den som väljer att framföra terrängfordon i skog och mark gör sig skyldig till ett brott om inte har med allemansrätten att göra menar jag.

Men där jag växte upp, i utkanten av en stad med närheten till en skog med elljusspår och motionsvägar. I den skogen får man rida. Helt separat från eller bredvid löparspåret. Inga motorfordon tillåtna. Verkar som att det är väldigt ovanligt. Där jag bor nu vet jag att kommunen och privata aktörer vill göra en ridvänlig slinga. Men då måste alla berörda markägara släppa sin mark. Det gör jag mer än gärna - btw. Men visst är risken att det blir som du säger att vissa hästhatare inte kommer samarbeta. MEN, det finns ändå en möjlighet att påverka dessa motståndare. Tillsammans med kommuner och en enad organisation skulle man nog komma en bit på vägen.

En pik till alla kommuner och invånare vore att alla hästägare i kommunen, en och samma dag ger sig ut på en ridtur på kommunens vägar. De vägar som vi är förvisade att rida på dagens läge. I lagstiftningen är ju hästar "ett fordon" och vi har vår fulla rätt fritt rida på vägarna.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

I skogen utanför våra knutar har skogsägaren satt upp fasta vägbommar på alla ställen där fyrhjulingar och annat otyg brukat ta sig in, så numera slipper vi det eländet.
Det finns minst tre företag som bedriver verksamhet med turridning här i trakten, men samtliga är mycket noga med var man rider och med att inhämta tillstånd om de exempelvis ska passera nära en travanläggning eller annat där de kanske stör. Jag vet att skogsägaren är positiv till ryttarna häromkring, så jag är inte orolig.
Skidåkarna är nog de som ställt till med mest problem. Det finns ett skidspår som den lokala orienteringsklubben gjort iordning, men inga parkeringsplatser, soptunnor, toaletter eller rastplatser. Så - de två senaste vintrarna har vår lilla smala väg varit alldeles belamrad med bilar som skidåkarna parkerat där, de har parkerat inne på våra gårdsplaner och blockerat våra bilar, vi har fått våra soptunnor fyllda med diverse skräp, och när vi gått i skogen med hundarna så har de talat om för oss var skidåkarna uträttat sina behov......
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Hos er fungerar de kommersiella aktörerna ganska bra då. Är inte det också ett ganska bra exempel på hur jag tror LRF, (som har drivit den här frågan om begränsning av allemansrätten), VILL att det ska fungera. Det hör liksom till god ton att höra med markägarna och få en godkännande när man driver en verksamhet.

Sedan att dessa skidåkare skidåkare inte har god ton, är ju ett kapitel för sig.

Men det exemplet är också ganska talande och del av problemet för oss markägare. Hur ska man få fatt i rätt ägare till bilen som blockerat??? När hyfs och sunt förnuft tydligen inte existerar då är ju enda sättet att begränsa möjiigheten att det upprepas. Men nej, det får man som markägare inte göra.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sedan att dessa skidåkare skidåkare inte har god ton, är ju ett kapitel för sig.

Men det exemplet är också ganska talande och del av problemet för oss markägare. Hur ska man få fatt i rätt ägare till bilen som blockerat??? När hyfs och sunt förnuft tydligen inte existerar då är ju enda sättet att begränsa möjiigheten att det upprepas. Men nej, det får man som markägare inte göra.
Jovisst får man det. Ingen har, med hänvisning till allemansrätten, rätt att köra in och parkera på andras gårdsplaner. Eller bete sig i övrigt som Immer skriver.

Man kan stänga av infarter t ex, eller "parkera fast" sådana bilar som står fel.
Man får inte köra bil i naturen eller parkera där, vilket ofta görs när ordnade P-ytor saknas. Varför inte anmäla för att få slut på ofoget?

ALLA överträdelser, små som stora, av allemansrätten bidrar till att förstöra den. Folk måste lära sig att även se till skyldigheterna. Och inte minst använda förnuft.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

När hyfs och sunt förnuft tydligen inte existerar då är ju enda sättet att begränsa möjiigheten att det upprepas. Men nej, det får man som markägare inte göra.

Normalt sett får man som markägare inte skylta öht. Det var så jag tänkte.

Jag kan inte räkna upp alla gånger som jag kommit ut och det står en parkerad bil på vår la'gårdsplan. Har varken sett eller hört när den kom. Kanske stod i duschen eller dammsög. Detta kan jag inte på något sett förhindra. Vi har alla skyltar vi får ha. Bilen kanske inte står blockerad alltid men den begränsar i alla fall vår användning av gårdsplanen. Visst, denna person kan jag prata med/anmäla och förhoppningsvis förhindra att just denna person upprepar detta. Men det har ju ingen effekt på nästa person som anser sig ha rätten att parkera där.

De som bodde här tidigare informerade oss om att de haft diverse skyltar som de snällt fick plocka ner. Pga. av grannar och förbipasserande.

Ska man dra det till sin spets så har markägaren inga befogenheter att mota bort allmänheten. Undertexten är att alla som rör sig i naturen ska respektera gällande "regler". Det är precis det uppstår den den här klyftan mellan rättighet och skyldighet.

Om jag skulle tillrätta visa alla som rör sig på mina marker och som passerar här skulle jag vissa dagar ha att göra hela dagen och leta rätt på, vänta på och/eller dokumentera.

Det är därför jag anser att man som markägare effektivare ska få begränsa allmänheten från att göra vissa saker.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Normalt sett får man som markägare inte skylta öht. Det var så jag tänkte.

Jag kan inte räkna upp alla gånger som jag kommit ut och det står en parkerad bil på vår la'gårdsplan. Har varken sett eller hört när den kom. Kanske stod i duschen eller dammsög. Detta kan jag inte på något sett förhindra. Vi har alla skyltar vi får ha. Bilen kanske inte står blockerad alltid men den begränsar i alla fall vår användning av gårdsplanen. Visst, denna person kan jag prata med/anmäla och förhoppningsvis förhindra att just denna person upprepar detta. Men det har ju ingen effekt på nästa person som anser sig ha rätten att parkera där.

De som bodde här tidigare informerade oss om att de haft diverse skyltar som de snällt fick plocka ner. Pga. av grannar och förbipasserande.

Ska man dra det till sin spets så har markägaren inga befogenheter att mota bort allmänheten. Undertexten är att alla som rör sig i naturen ska respektera gällande "regler". Det är precis det uppstår den den här klyftan mellan rättighet och skyldighet.

Om jag skulle tillrätta visa alla som rör sig på mina marker och som passerar här skulle jag vissa dagar ha att göra hela dagen och leta rätt på, vänta på och/eller dokumentera.

Det är därför jag anser att man som markägare effektivare ska få begränsa allmänheten från att göra vissa saker.

Normalt sett får du som enmskilld mark o vägägare sätta upp förbudskyltar vad det gäller motorfordonstrafik.

Problemet är att du inte får sätta upp en skylt "privat" eller "ridning förbjuden"

Vad det gäller din lagårdsplan.
Sätt upp en skylt "Motorfordonstrafikförbjuden.
Sen backar du bara upp traktorn så att han inte kommer dän.

Alternativ parkering förbjuden och botbelägg felparkeraren.:grin:

Men det är bra att vi får upp ögonen för resursen mark.
Att det är skogsbruk, jordbruk, betalande djur (nöt eller häst) samt ex jakt som ska ha företräde framför allmänhetens bruk av privat mark.

Om kommunen väljer att subventionera fritidslivet må det vara hänt men jag betackar mig.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Normalt sett får man som markägare inte skylta öht. Det var så jag tänkte.
Visst får du skylta på din egen tomt. Vissa reklamregler mot landsväg dock.

Jag kan inte räkna upp alla gånger som jag kommit ut och det står en parkerad bil på vår la'gårdsplan. Har varken sett eller hört när den kom. Kanske stod i duschen eller dammsög. Detta kan jag inte på något sett förhindra. Vi har alla skyltar vi får ha. Bilen kanske inte står blockerad alltid men den begränsar i alla fall vår användning av gårdsplanen. Visst, denna person kan jag prata med/anmäla och förhoppningsvis förhindra att just denna person upprepar detta. Men det har ju ingen effekt på nästa person som anser sig ha rätten att parkera där.
Djungeltrumman!! Den är synnderligen effektiv. Att köra in på annans gårdsplan och parkera är ett oskick som absolut ska beivras.
Prova att hissa upp bilen på bockar? :devil:


De som bodde här tidigare informerade oss om att de haft diverse skyltar som de snällt fick plocka ner. Pga. av grannar och förbipasserande.
Jag skulle skaffa mig mina egna erfarenheter i det fallet. ;) Tror inte att någon seriös människa protesterar mot nödvändiga upplysningsskyltar.

Ska man dra det till sin spets så har markägaren inga befogenheter att mota bort allmänheten. Undertexten är att alla som rör sig i naturen ska respektera gällande "regler". Det är precis det uppstår den den här klyftan mellan rättighet och skyldighet.
Visst får man det, om omständigheterna är sådana att det är befogat.

Om jag skulle tillrätta visa alla som rör sig på mina marker och som passerar här skulle jag vissa dagar ha att göra hela dagen och leta rätt på, vänta på och/eller dokumentera.
Det är därför jag anser att man som markägare effektivare ska få begränsa allmänheten från att göra vissa saker.
Det håller jag med om. Jag förstår inte den negativa inställning många verkar ha när reglering av allemansrätten kommer på tal. Det är ju egentligen självklart för det mesta. T ex, inför krav att alla som vill använda någon annans mark i kommersiellt syfte, ska överenskomma med markägaren först. Därvid kommer man överens om regler, ekonomi osv. Lätt som en plätt.

Allmänheten ska ha tillgång till naturen ungefär som nu, under förutsättning att man sköter sig. Få plocka bär och svamp för eget bruk, enstaka tältningar osv, osv. Samtidigt ska kraven för detta visas tydligare så ingen missar att allemansrätten också är allemansskyldigheter.


LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Frontlastaren o eupallgafflar funkar även det bra
Håller med till fullo:D
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag förstår inte den negativa inställning många verkar ha när reglering av allemansrätten kommer på tal.

LIA

Varför ska det med självklarhet vara så att utnyttjande av mark i kommersiellt syfte ska vara reglerat? Varför duger inte dagens regler med ersättning vid skada? Om det är en regelbunden verksamhet på samma markplättar är det dock ganska självklart att skada uppstår, och då bör schablonen vara att man är överens om skälig ersättning och om var passager/tältplatser eller dylikt är mest lämpligt. Därför är jag för att det UTARBETAS riktlinjer och schabloner för ersättning, men helt emot att en markägare ska kunna enväldigt motarbeta aktörer som skapar arbetstillfällen på landsbygden.

Reglerna finns redan idag. Att göra dem tydligare i sina tolkningar är positivt för alla parter. Att reglera mer är helt fel väg att gå.

Likaväl som de som brukar allemansrätten behöver vara medveten om både rättigheter och skyldigheter, måste markägare vara medvetna om vad markägande innebär och inte innebär. Det är inte som att äga en bil, som vissa hävdar här på Buke. Det är stora principiella skillnader och det önskar och tror jag att det finns en stor majoritet i landet för att bevara.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Varför ska det med självklarhet vara så att utnyttjande av mark i kommersiellt syfte ska vara reglerat?
Av samma anledning som allt annat utnyttjande av annans egendom är reglerat?
Man ska vara klar över att just allemansrätten är ett undantag från äganderättigheter. Detta för att enskilda individer ska kunna ha tillgång till naturen.

Varför duger inte dagens regler med ersättning vid skada? Om det är en regelbunden verksamhet på samma markplättar är det dock ganska självklart att skada uppstår, och då bör schablonen vara att man är överens om skälig ersättning och om var passager/tältplatser eller dylikt är mest lämpligt. Därför är jag för att det UTARBETAS riktlinjer och schabloner för ersättning, ...
Bl a för att mindre skador inte uppmärksammas men likafullt är skador, för att det ofta är omöjligt att veta vem som skadat, mm. Men också för att reglerna inte klart tar hänsyn till marägarens intressen och egna möjligheter att bruka sin mark.

... men helt emot att en markägare ska kunna enväldigt motarbeta aktörer som skapar arbetstillfällen på landsbygden.
En beskrivning som känns något vinklad. Hur många sådana arbetstillfällen har exempelvis importörerna av bärplockande thailändare bidragit med, eller organisatörerna av kanotfärder i vilmarken? Och varför förutsätta att markägare vill motarbeta arbetstillfällen?

Reglerna finns redan idag. Att göra dem tydligare i sina tolkningar är positivt för alla parter. Att reglera mer är helt fel väg att gå.
Vad är det du förslår, om inte mer reglering???

Likaväl som de som brukar allemansrätten behöver vara medveten om både rättigheter och skyldigheter, måste markägare vara medvetna om vad markägande innebär och inte innebär. Det är inte som att äga en bil, som vissa hävdar här på Buke. Det är stora principiella skillnader och det önskar och tror jag att det finns en stor majoritet i landet för att bevara.
Jag betvivlar starkt att någon majoritet är för att markägarna inte får vara med och bestämma över sin mark när det kommer till kommersiellt (ut)nyttjande. Ingen har, såvitt jag vet, begärt att allemansrätten vad gäller den enskilde ska förändras.
F ö verkar det ofta som om man överdriver rättigheterna och förbigår skyldigheterna som nyttjare.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Av samma anledning som allt annat utnyttjande av annans egendom är reglerat?
Man ska vara klar över att just allemansrätten är ett undantag från äganderättigheter. Detta för att enskilda individer ska kunna ha tillgång till naturen.

Bl a för att mindre skador inte uppmärksammas men likafullt är skador, för att det ofta är omöjligt att veta vem som skadat, mm. Men också för att reglerna inte klart tar hänsyn till marägarens intressen och egna möjligheter att bruka sin mark.

En beskrivning som känns något vinklad. Hur många sådana arbetstillfällen har exempelvis importörerna av bärplockande thailändare bidragit med, eller organisatörerna av kanotfärder i vilmarken? Och varför förutsätta att markägare vill motarbeta arbetstillfällen?

Vad är det du förslår, om inte mer reglering???

Jag betvivlar starkt att någon majoritet är för att markägarna inte får vara med och bestämma över sin mark när det kommer till kommersiellt (ut)nyttjande. Ingen har, såvitt jag vet, begärt att allemansrätten vad gäller den enskilde ska förändras.
F ö verkar det ofta som om man överdriver rättigheterna och förbigår skyldigheterna som nyttjare.

LIA
jag håller inte jätteofta med dig LIA, men här satte du bannemig huvudet på spiken:bow::bow::bow: Man ska som privatperson kunna nyttja allemansrätten, men att profitera på annans mark genom bärplockning i stor skala eller turridning med mycket täta intervaller utan att fråga markägaren om lov är fel tycker jag. Då utnyttjar man allemansrätten för vinstsyfte och det är väl det man vill komma ifrån med en ändring av allemansrätten vad jag förstår.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

jag håller inte jätteofta med dig LIA, men här satte du bannemig huvudet på spiken:bow::bow::bow: Man ska som privatperson kunna nyttja allemansrätten, men att profitera på annans mark genom bärplockning i stor skala eller turridning med mycket täta intervaller utan att fråga markägaren om lov är fel tycker jag. Då utnyttjar man allemansrätten för vinstsyfte och det är väl det man vill komma ifrån med en ändring av allemansrätten vad jag förstår.

Fast nu har du nämnt två specifika näringsvarianter där vi alla säkert är överens om att det måste bygga på att man betalar för den skada man åsamkar (och att det faktiskt orsakar skada när det sker i den skalan) och kommer överens på vilket sätt det går att använda marken för att minimera den.

Det finns många, många fler. Exempelvis företag som ordnar utflykter med enstaka tältövernattningar, där man kanske utnyttjar mark på en plats en gång om året eftersom man har många alternativa platser. Om man då inte gör någon skada på platsen, är det verkligen självklart att det ska kommas överens om på förhand och betalas för? För det är vad man vill åstadkomma genom de resonemang som förs i tråden.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

F ö verkar det ofta som om man överdriver rättigheterna och förbigår skyldigheterna som nyttjare.

LIA

I första hand är naturen och marken något som vi alla tillsammans förvaltar och har rätt till. I andra hand kan man som enskilt företag eller person genom ekonomisk makt köpa sig vissa speciella rättigheter till marktillgångar, framförallt för olika typer av brukande av marken för ekonomisk utkomst. Det är min absoluta utgångspunkt.

En tydligare tolkning utan ändring av de faktiska reglerna som redan är tillräckliga är vad jag avser. Jag håller med om ditt fetmarkerade citat, men tycker att det gäller lika mycket åt andra hållet:
"F ö verkar det ofta som om man överdriver rättigheterna och förbigår skyldigheterna som markägare"
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Exempelvis företag som ordnar utflykter med enstaka tältövernattningar, där man kanske utnyttjar mark på en plats en gång om året eftersom man har många alternativa platser. Om man då inte gör någon skada på platsen, är det verkligen självklart att det ska kommas överens om på förhand och betalas för? För det är vad man vill åstadkomma genom de resonemang som förs i tråden.
Ja, absolut! Framför allt för att företaget självt tjänar pengar på användandet av markägarens mark!!

Så tycker jag att du vrider på begreppet "skada" (frånvaron av) till att vara ett kriterium för att använda annans egendom. Ska man analogt kunna använda vad som helst av annans egendom, förutsatt att denna inte skadas?
Det är ju istället så att man dels ska ersätta skada, dels inte får bedriva verksamhet som skadar. Enligt allemansrätten och gällande alla.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

*KL*
Jag har alltid uppfattat allemansrätten som ett förbud. Den reglerar vad du inte får göra när du är ute i naturen, oavsett om du har verksamhet eller inte. Det är allemansrätten som sätter stopp för ett för stort utnyttjande av naturen.
Problemet är ju inte allemansrätten utan problemen uppstår när människor bryter mot den, rider på nysatt skog, odlad mark m.m.

Vad som behövs är att öka kunskapen om vad allemansrätten säger inte rätten i sig. Är verksam i ett Leaderprojekt som har till uppgift att se till att folk bara rider där markägarna säger att det går bra och om det innebär inkomstbortfall eller slitage utgår ersättning. För ryttare innebär det säker ridväg utan bilar och ilskna markägare, så alla vinner på det. Se:
Ystad-Österlenregionens Ridledsförening

Så vad krutet ska läggas på är ökad kunskap inget annat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ja, absolut! Framför allt för att företaget självt tjänar pengar på användandet av markägarens mark!!

Så tycker jag att du vrider på begreppet "skada" (frånvaron av) till att vara ett kriterium för att använda annans egendom. Ska man analogt kunna använda vad som helst av annans egendom, förutsatt att denna inte skadas?
Det är ju istället så att man dels ska ersätta skada, dels inte får bedriva verksamhet som skadar. Enligt allemansrätten och gällande alla.

LIA

Är du också av åsikten att äganderätten av mark och äganderätten av exempelvis en bil är att likställa? För då anser jag att du startat i fel ända. Det är en milsvid skillnad. Jag tyckte att jag förklarade min utgångspunkt gällande äganderätt av våra gemensamma naturresurser ovan.

Så länge ingen skada sker på marken och inget hinder inträffar för markägarens brukande av marken, ser jag inte någon självklarhet alls i att markägaren ska ha ersättning för varje möjlig användning av marken - exempelvis det jag beskrev ovan. Återigen, att äga mark är en BEGRÄNSAD rättighet att använda en specifikt avstyckad del av våra GEMENSAMMA naturresurser för specifika ändamål. Det är här jag tycker vissa markägare är helt fel ute när det gäller att förstå hela avsikten med möjlighet att med ekonomisk makt "köpa" och äga mark. Man vill ha enväldiga rättigheter till marken som aldrig varit tänkta att ingå i det begreppet.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

*KL*
Jag har alltid uppfattat allemansrätten som ett förbud. Den reglerar vad du inte får göra när du är ute i naturen, oavsett om du har verksamhet eller inte. Det är allemansrätten som sätter stopp för ett för stort utnyttjande av naturen.
Problemet är ju inte allemansrätten utan problemen uppstår när människor bryter mot den, rider på nysatt skog, odlad mark m.m.

Vad som behövs är att öka kunskapen om vad allemansrätten säger inte rätten i sig. Är verksam i ett Leaderprojekt som har till uppgift att se till att folk bara rider där markägarna säger att det går bra och om det innebär inkomstbortfall eller slitage utgår ersättning. För ryttare innebär det säker ridväg utan bilar och ilskna markägare, så alla vinner på det. Se:
Ystad-Österlenregionens Ridledsförening

Så vad krutet ska läggas på är ökad kunskap inget annat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

100% medhåll. Det är exakt vad som behövs. Kunskap om vad äganderätt innebär och vad allemansrätt innebär, samt schabloner och praktiska exempel som tolkar hela regleringen. Det är för allas skull (alla utom möjligtvis den minoritet markägare som tror att de genom att ha en lagfart har en absolut och obegränsad rätt till marken som är i första hand vår gemensamma naturresurs.)

Jag tycker, att efter att ha läst mängder av trådar här på Buke och i andra sammanhang, att det verkar vara minst lika viktigt att öka kunskapen om vad äganderätt av mark innebär som om vad allemansrätten innebär.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 951
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 724
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 682
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp