Bukefalos 28 år!

Allemansrätten missbrukas!

axel

Trådstartare
Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen.
Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare blanke :devil: i.
Man klafsar runt i skogen, helst under tjällossning eller vid rejäl blöta.
När ryttare från andra byar runtikring blir bannade hemma, så rider de hit där vi har lerjord, backig terräng o gott om norrsidor (dåligt med sol som torkar upp).

I relativ närhet finns det fina sandvägar som man får använda o som inte blir förstörda, eftersom det ligger vid en stor grusås.

Du kan ge dig på att så fort det har regnat så kommer armadan.
De rider o gör stora hål på sommarstugetomter.
Man vill inte rida i det upptrampade o leriga spåret, utan trampar upp nya.

Folk ska kunna gå i skogen. Vi ryttare äger inte marken.
Sen om det mot förmodan torkar upp, så är det djupa hål som man lätt kan vricka sig på.

O vid nästa regn så fylls hålen på igen o sörjan är tillbaka- Yippie!

Tro :devil: att skogsägare o bönder och vanligt fotfolk blir förbannade.
Folk galopperar i hjulspåren på skogsvägarna med FYRA brodd, NU

Det heter allemansrätten under ansvar o alla får lida för att en (hel) del missbrukar den.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten missbrukas!

men då måste ni ju prata med dem! Det låter ju som om ni har väldigt många ryttare hos er, efetrsom det blir sånt slitage...

Hemma hos oss rider vi ju såklart ut ändå fast det har regnat o sånt, emn det blir ju inte lerigt och förstört efetrsom vi ej rider i stora grupper och ej på samma ställen varje dag. :)

Det är trist när folk inte kan TÄNKA innan de rider... Sånna borde inte få ha häst. De förstör ju för så mycket "vanligt" folk.. :(

Men har ni verkligen pratat med alla? Ring runt och sätt upp VÄNLIGA lappar runtom i stallen :) Det borde ju hjälpa? Jag skulle lyssna då iallafall!

Lina
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Jag håller helt med dig - många ryttare verkar inte ha någon koll/förstånd alls.

Visst, ibland är det svårt att förutse att det är blötare på ett ställe när det har hunnit torka upp på alla andra ställen, men man brukar komma på (och ihåg) det ganska snabbt.

Frågan är hur man ska göra för att få folk att inse att om de inte skärper sig kanske ingen får rida där överhuvudtaget!

Hos mig satte en bonde upp en vägspärr efter att ha fått sina rör under vägen sönderridna trots att han påtalat problemet många gånger...Förvisso försvann bommen efter ett tag och kanske har folk bättrat sig, men man tycker ju att det inte borde behöva gå så långt!
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Håller med! Så otroligt idiotiskt tycker jag, det handlar ju bara om lite sunt förnuft! Så synd för det påverkas ju alla ryttare och hästägare när vissa inte har vett nog! Jag har full förståelse för markägarna!
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

:bow: Tack för att någon tog upp detta!

Jag har i alla mina hästår, försökt ta hänsyn och rätta mig efter de rättigheter och skyldigheter jag har i naturen, vare sig jag är till häst, till cykel eller till fots.

Är det för blött på vissa stigar i skogen, där vi alltid har ridit. Ja, då väntar vi ett par dagar, så att solen och vinden kan torka upp lite, eller också rider vi en bit från stigen om möjlighet finns en bit.

Vi rider ALDRIG på elljusspår, utmärkta leder och så vidare. Möjligen KORSAR vi dem, för att komma till lämpligare stigar. Eller också rider vi vid sidan av. Detsamma gäller skidspår och hundslädspår.

För några år sedan skötte jag en häst, nära ridskolan. På den tiden hade vi ganska fritt i skogarna,trots att det fanns både hundslädspår och elljusspår med vandrings och skidleder. Det fanns stigar, med till och med NEDLAGDA spår, där vi som ryttare fick rida hur mkt vi ville. Det fanns milslånga såna spår. En dag, kom det ilskna motionärer, bostadsgrannar, hundägare och liknande och skällde ut ridskoleryttare och privatryttare vid ridskolan, för att vi flängred i skidspåren och hundslädspåren. Då visade det sig att det var EN ENDA person, som inte orkade rida de extra hundratals metrarna utan flängred i skid och hundslädspår. Tror ni att vi var välkomna i skogen sen? Nej, folk blängde snett på oss alla.

Nu bor min häst i ett stall längre ut på landet, men vi har ändå tillgång till de skogar där lederna och elljusspåren finns. Men jag är jättenoga med att hålla koll, sakta av när vi möter någon, hälsa glatt och kanske prata en stund. Jag märker att folk är nyfikna, intresserade och tycker att det är trevligt med visad hänsyn. Det tycker jag att det är det minsta man kan begära av oss ryttare.

Härom dagen, var en kompis med mig ute och fick provrida Tima. Då berättade hon att hon stod i närheten av ridskolan med sin häst och att de i det stallet brukade strunta i att man inte ska rida i spåren och gör det ändå... Då berättade jag just ovanstående och jag vet inte. Men jag hoppas att hon lyssnade och tog åt sig. För, jag tror inte att hon och hennes stallkompisar blir så väl sedda av de ryttare som sköter sig i skog och mark i framtiden om det kommer fram vilka de är.

Snälla, naturen är till för alla. Missbruka inte Allemansrätten. Vi vet inte hur länge vi får ha den kvar. Var ska vi rida den dag, man inskränker ännu mer på vår nu så frikostiga allemansrätt?

Mvh

IngelaH
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

IngelaH skrev:
:Snälla, naturen är till för alla. Missbruka inte Allemansrätten. Vi vet inte hur länge vi får ha den kvar. Var ska vi rida den dag, man inskränker ännu mer på vår nu så frikostiga allemansrätt?

Mvh

IngelaH

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: .

Kram
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

PÅ 80- o början på 90-talet fick hästarna i Sthlm ha en färgad lapp med nr. på tränset, för att man skulle se från vilket stall hästarna kom ifrån.

För 2 år sedan kom en tant förbi o frågade om det var jag som hade galopperat på deras väg under tjällossningen.
Hon hade sett ryttaren bakifrån o ropat men ryttaren( en äldre kvinna!) hade bara fortsatt.

Jag hade varit o frågat om jag fick använda deras väg i skritt på mittremsan självklart, mot betalning ngt år tidigare.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

*Knapplån*

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del man kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.
Undvik också att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker.
Var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna.
Tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet så virket förstörs.
Det är bra att först kontakta markägaren om man tänker rida regelbundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand.

Tillåtet på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen. Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter. Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittningsintrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning.


Ovanstående är hemtat från Naturvårdsverkets hemsida om allemansrätten. Det är en sida, som jag anser att alla hästmänniskor och givetvis andra bör ha bokmärkad som en självklar favorit!

Naturvårdsverkets sida - Allemansrätten - Ridning
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Det finns oxå en regel som säger :
-att om man bedriver en hästverksamhet o kontinuerligt belastar annans mark, så skall en dialog föras mellan parterna.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

IngelaH skrev:
:bow: Tack för att någon tog upp detta!

Jag har i alla mina hästår, försökt ta hänsyn och rätta mig efter de rättigheter och skyldigheter jag har i naturen, vare sig jag är till häst, till cykel eller till fots.

Är det för blött på vissa stigar i skogen, där vi alltid har ridit. Ja, då väntar vi ett par dagar, så att solen och vinden kan torka upp lite, eller också rider vi en bit från stigen om möjlighet finns en bit.

Vi rider ALDRIG på elljusspår, utmärkta leder och så vidare. Möjligen KORSAR vi dem, för att komma till lämpligare stigar. Eller också rider vi vid sidan av. Detsamma gäller skidspår och hundslädspår.

För några år sedan skötte jag en häst, nära ridskolan. På den tiden hade vi ganska fritt i skogarna,trots att det fanns både hundslädspår och elljusspår med vandrings och skidleder. Det fanns stigar, med till och med NEDLAGDA spår, där vi som ryttare fick rida hur mkt vi ville. Det fanns milslånga såna spår. En dag, kom det ilskna motionärer, bostadsgrannar, hundägare och liknande och skällde ut ridskoleryttare och privatryttare vid ridskolan, för att vi flängred i skidspåren och hundslädspåren. Då visade det sig att det var EN ENDA person, som inte orkade rida de extra hundratals metrarna utan flängred i skid och hundslädspår. Tror ni att vi var välkomna i skogen sen? Nej, folk blängde snett på oss alla.

Nu bor min häst i ett stall längre ut på landet, men vi har ändå tillgång till de skogar där lederna och elljusspåren finns. Men jag är jättenoga med att hålla koll, sakta av när vi möter någon, hälsa glatt och kanske prata en stund. Jag märker att folk är nyfikna, intresserade och tycker att det är trevligt med visad hänsyn. Det tycker jag att det är det minsta man kan begära av oss ryttare.

Härom dagen, var en kompis med mig ute och fick provrida Tima. Då berättade hon att hon stod i närheten av ridskolan med sin häst och att de i det stallet brukade strunta i att man inte ska rida i spåren och gör det ändå... Då berättade jag just ovanstående och jag vet inte. Men jag hoppas att hon lyssnade och tog åt sig. För, jag tror inte att hon och hennes stallkompisar blir så väl sedda av de ryttare som sköter sig i skog och mark i framtiden om det kommer fram vilka de är.

Snälla, naturen är till för alla. Missbruka inte Allemansrätten. Vi vet inte hur länge vi får ha den kvar. Var ska vi rida den dag, man inskränker ännu mer på vår nu så frikostiga allemansrätt?

Mvh

IngelaH

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Tycker detta är ngt som verkligen behöver tas upp igen och igen i hästvärlden. Verkligen gnuggas in på de flesta (och speciellt på den uppväxande generationen). För fortsätter detta så kan en möjlig utgång vara att vi ryttare (och kuskar) portas i naturen.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Bra tråd.

Jag har haft en konversation flertalet gånger med vissa i vårt kollektiv stall som låtit slinka ur sig att de rider på vallar och fält under "tveksamma" tider på året. Jag blir stört förbannad men har helt konkret sagt till dem att om JAG eller någon annan av de oskyldiga ryttarna får skäll för att de ridit där, så ska jag personligen ge deras namn, adress och telefon nummer till berörde markägare - på stört.

det är synd att det över huvud taget ska finnas ett problem runt det hela och att folk inte tänker längre än näsan räcker. Man har BARA att förlora på att uppröra markägare och förstöra.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

IngelaH skrev:
Vi rider ALDRIG på elljusspår, utmärkta leder och så vidare. Möjligen KORSAR vi dem, för att komma till lämpligare stigar. Eller också rider vi vid sidan av. Detsamma gäller skidspår och hundslädspår.

Eftersom detta verkar vara en "storstadstråd" borde jag väl egentligen inte uttala mig, men för att inte få några missförstånd vill jag bara säga två saker:

1. Jag håller med dig om att man ska vara försiktig i naturen och inte missbruka allemansrätten :bow: :bow: :bow: den innehåller inte bara rättigheter utan skyldigheter också... Och precis som flera av er säger, det är inte alla som tänker på.

2. Tur att dom inte är så kinkiga om sina utmärkta leder där jag bor. Jag bor nämligen i glesbygden och där har Hembygdsföreningen lagt ut en vandringsled och den slingrar sig på varenda väg och stig runt samhället, vi fåtal ryttare var dessutom där först och det är omöjligt att gå av vägen utan att hamna på någon av lederna (finns tre fäger) Hästarna hjälper dessutom till att hålla stigarna upptrampade så att dom inte växer igen... Men jag kan självklart se skillnaden mot ett fåtal ryttare om dagen och en större grupp.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Jag räknar iofs inte Örebro, som nån direkt "storstad"... men, pjaa.. :smirk:
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Fast där jag pratar om har vi under 1000 invånare i lilla samhället... tassemarkerna... Så då är ju Örebro en storstad... Det är lixom mer folk i rörelse...
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Hästtätheten kanske hänger ihop med antalet hästar per människa.
Det blir då många hästar på en mindre yta.

Om man klafsar funt i norrlands inland eller de småländska skogarna så är det en mkt marginell förstörelse.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Eller så är det så att ju fler olika stall det finns, ju lättare är det att vara "anonym"....

I byn jag bor i finns det nu 7 st hästar, varav 2 st som bor mitt i byn, och det är <100 människor....
Inte så lätt att slinka undan om man skulle rida galet på något vis...
Speciellt som det är en av varje färg och storlek....
1 svart-vit stor häst, 1 vit stor häst, 1 mörbrun stor häst, 1 brun-vit ponny, 1 fjording, 1 brun ponny och 1 svart ponny.....
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Jag håller med - det är jätteviktigt att ryttare och kuskar dels följer allemansrätten (som ju ger oss oerhörda rättigheter men också en skyldighet att inte skada naturen) men tyvärr kan jag bara konstatera att trådar som den här knappast läses av de som verkligen struntar i skyldigheterna... de verkar leva i en helt egocentrisk liten värld där bara jag jag jag är viktig... så en fråga som jag tycker är befogad är: Hur skall man nå ut med informationen till de som verkligen behöver den och hur skall man få dem att ta emot och respektera informationen?

Alla som skrivit på denna tråd är ju överens - alltså drar jag slutsatsen att "de som verkligen skulle behöva" läsa tråden inte är här :confused:
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Det är inte bara ungdomar som struntar i allemansrätten, utan även vuxna-
Oftast mulleryttare som rider ut 7 dagar /vecka o tycker att det är tråkigt att rida samma rutt.

Sen finns det en annan aspekt.
Jag finner att det är mer tolererat att pojkar/ gubbar får göra mer som de vill.
Köra moppe i skogen är kul.
Gubbar köper 4-hjulingar o fräser runt o tycker att det ingår i allemansrätten.
Har bråkat med flera.

Vi flickor / fruntimmer ska sköta oss o helst leka med dockor o stå vid spisen.
Män verkar vara avundsjuka på att ridning går under allemansrätten.

Iom att de flesta belutsfattarna är sådana, så kan jag tänka mig att det inom en inte alltför avlägsen framtid kan leda till stora restriktioner för ridning i skog o mark.

I H-sand hade de EN bra ridstig vid ridskolan, som sen kördes sönder av crossåkare.
 
Sv: Allemansrätten missbrukas!

Är det ingen mer som har erfarenheter av att folk gör som tråden hänvisar till?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 388
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 735
Senast: Jaba
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 126
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp