Bukefalos 28 år!

Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Hej!

Men om det är stallägaren som anser att dens inhyrda får rida på skogsägarens mark och det inte finns alltför många vägar? Så hästarna trampar sönder.. Men hästägarna har fått ok från stallägaren..

Då används ju skogen för en typ av kommersiell verksamhet, stallägaren hyr ut platser med förevändningen att där finns ridvägar. Folk flyttar till stallet för att få tillgång till sagda ridvägar.. Hästägarna är privatpersonen, så då är det ok, men inte för stallägaren??

Frågar mest för jag varit i just den situationen- jag flyttade från stallet efter att förstått att skogsägarna inte alls ville ha hästar i skogen, oavsett vad stallägaren sa..

/Lavinia, som numera bara rider på anlagda ridvägar och stigar och älskar den friheten..

Man ska som privatperson kunna nyttja allemansrätten, men att profitera på annans mark genom bärplockning i stor skala eller turridning med mycket täta intervaller utan att fråga markägaren om lov är fel tycker jag. Då utnyttjar man allemansrätten för vinstsyfte och det är väl det man vill komma ifrån med en ändring av allemansrätten vad jag förstår.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag har alltid uppfattat allemansrätten som ett förbud. Den reglerar vad du inte får göra när du är ute i naturen, oavsett om du har verksamhet eller inte. Det är allemansrätten som sätter stopp för ett för stort utnyttjande av naturen.
Jag har tvärtom alltid uppfattat allemansrätten som en rätt vi svenskar är nästan ensamma om. Nämligen rätten att på annans mark vistas, plocka svamp och bär, tälta, rida mm. Dom begränsningar som allemansrätten innehåller är för mig både självklara och blygsamma.
Vad du vill ha med "stort utnyttjande av naturen", utöver vad allemansrätten medger, känns skrämmande.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Är du också av åsikten att äganderätten av mark och äganderätten av exempelvis en bil är att likställa?
Nej, fr a inte av självklara skäl. Däremot ger ditt resonemang bilden att det bara är att använda sig av andras egendom så länge den inte "skadas". Läs gärna mina inlägg!

För då anser jag att du startat i fel ända. Det är en milsvid skillnad. Jag tyckte att jag förklarade min utgångspunkt gällande äganderätt av våra gemensamma naturresurser ovan.
Våra gemensamma naturresurser? Dom är långt ifrån "våra gemensamma". Allt ägs av någon. I en del fall av privatpersoner, i andra av företag, staten m fl. På vad sätt menar du att naturresurserna är gemensamma? Det som ägs av staten kan betraktas på så sätt, men resten? Inte ens ärkekommunisterna under Stalin fick det dithän.

Så länge ingen skada sker på marken och inget hinder inträffar för markägarens brukande av marken, ser jag inte någon självklarhet alls i att markägaren ska ha ersättning för varje möjlig användning av marken - exempelvis det jag beskrev ovan. Återigen, att äga mark är en BEGRÄNSAD rättighet att använda en specifikt avstyckad del av våra GEMENSAMMA naturresurser för specifika ändamål. Det är här jag tycker vissa markägare är helt fel ute när det gäller att förstå hela avsikten med möjlighet att med ekonomisk makt "köpa" och äga mark. Man vill ha enväldiga rättigheter till marken som aldrig varit tänkta att ingå i det begreppet.
Samma svar på det här + att jag kommenterat ditt "skade-resonemang" i tidigare inlägg.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Vad du vill ha med "stort utnyttjande av naturen", utöver vad allemansrätten medger, känns skrämmande.

Ursäkta men nu förstår jag inte vad du menar?? Jag skrev för stort utnyttjande av naturen. Vad är det du har emot det??

Rolle
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sorry, missade att det var två "för" i texten.
Kan du utveckla det där med "allemansrätten= förbud"?

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det går att göra mycket med en traktor... som att ställa en silagebal 1 decimeter framför och en till bal 1 dm bakom bilen :D

Efter bara en gång så brukar den mest ihärdige felparkare ändra sig...

Du får ju inte röra själva bilen, men om du råkar hålla på och flytta silagebalar och just då av transporttekniska skäl under begränsad tid måste ställa två balar precis just där så är det ju en femma ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det går att göra mycket med en traktor... som att ställa en silagebal 1 decimeter framför och en till bal 1 dm bakom bilen :D

Efter bara en gång så brukar den mest ihärdige felparkare ändr sig...

Jag har snabbkoppling på hydralen bak.
När andan faller på så kör jag upp motvikten till frontlastartraktorn och ställer den mitt på vägen. Tack vare snabbkopplingen behöver jag inte gå ur maskin varken vid på eller avkoppling(avkopplande) Det brukar bli en eller två bilar vi stänger inne på det viset i veckan på sommaren
Hur skogstokiga de än blir så kan de inte skada betongklumpen.
Sedan står mitt mobilnr på den så att det brukar bli en telesignal rätt snart.
Kan då vänligt medela att traktorn o jag kostar 600 spänn per påbörjad timme.
Gissa om det är populärt:devil:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nu är jag lyckligt lottad och har inte blivit drabbad av en kommersiell verksamhet. Däremot håller byalaget på men någon form av upprustning av en promenadslinga. Där förutsätter jag vi kommer komma överens och så där är jag inte allt orolig.

Men en annan problematisk utveckling är när företag bidrar till att öka flödet av människor. Vi har själva drabbas av skadegörelse som vi aldrig kommer på upprättelse för. Skulle fler folk organiserat röra sig på våra marker skulle jag överväga att inte släppa vår djur på vissa av våra beten. Det är dagens krassa sanning. Tyvärr.

Plus det här med äganderätten. Om man vänder på det lite! Om man anser att naturen är en resurs som tillhör alla, så varför har vi då betalt marknadspriser för vår mark? Varför får vi inte betalt för att bruka och förvalta vår natur som tillhör alla?

Detta blir liksom absurt i en marknadsekonomi!
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det går att göra mycket med en traktor... som att ställa en silagebal 1 decimeter framför och en till bal 1 dm bakom bilen :D

Efter bara en gång så brukar den mest ihärdige felparkare ändra sig...

Du får ju inte röra själva bilen, men om du råkar hålla på och flytta silagebalar och just då av transporttekniska skäl under begränsad tid måste ställa två balar precis just där så är det ju en femma ;)

Det centrala i det här är just att man kan hindra EN men inte alla. Oftast räcker det ju med att man visar sig på gårdsplan. Då brukar de flesta bilar faktiskt vända.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

En enkel lösning på många problem med hästar och slitage i naturen är ju helt enkelt att det anläggs ridstigar/vägar/leder där trycket är som störst.

Finns det lämpliga slingor som är trevliga för ryttare så kommer merparten av de som rider faktiskt använda sig av dessa. Människan är av naturen lat och det är ju självklart att det är roligare att rida där det är enkelt och trevligt.

Som exempel kan jag ta systemet av ridvägar som finns runt Hilversum i Holland. Där finns ett system med fantastiska ridvägar (ofta genom lummiga lövskogar och naturreservat) som ofta går parallellt med en cykelväg. Dvs på ena sidan är den riktigt hårdgjorda cykelvägen i mitten är det upprättstående stenar på lagom avstånd och sedan ligger ridvägen på andra sidan stenarna.

Det finns tom vägtunnlar eller broar över större bilvägar/motorvägar.

Nu har ju inte Holland nån allemansrätt men pga av att dessa ridvägar finns så är ändå trakten helt okej för ryttare.

För att få nyttja vägarna till häst måste man avlägga ett teoretiskt prov, samt betala in en medlemsavgift ( tror den är ca 200:-/år), medlemsavgiften innebär att ryttaren har en drulleförsäkring.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Som exempel kan jag ta systemet av ridvägar som finns runt Hilversum i Holland. Där finns ett system med fantastiska ridvägar (ofta genom lummiga lövskogar och naturreservat) som ofta går parallellt med en cykelväg. Dvs på ena sidan är den riktigt hårdgjorda cykelvägen i mitten är det upprättstående stenar på lagom avstånd och sedan ligger ridvägen på andra sidan stenarna.

För att få nyttja vägarna till häst måste man avlägga ett teoretiskt prov, samt betala in en medlemsavgift ( tror den är ca 200:-/år), medlemsavgiften innebär att ryttaren har en drulleförsäkring.

Det var något i den stilen jag for efter i mina tidigare inlägg. Om kommuner och andra går samman så skulle det även i Sverige kunna fungera så. Har för mig att jag sett det i utkanten av någon liten by jag kört igenom. Cykelväg och flisväg bredvid varandra!

Minns att jag hörde i vintras om att fler och fler avläggare av motionsskidspår numer tar betalt. Inte vet jag hur det praktiskt fungerar men något system borde det ju finnas.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Finns och är på gång på flera håll i Sverige också, närmare än du kanske tror ;)
Medlemsavgiften är 250 kr/år för privatperson.

Rolle
IpL
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Plus det här med äganderätten. Om man vänder på det lite! Om man anser att naturen är en resurs som tillhör alla, så varför har vi då betalt marknadspriser för vår mark? Varför får vi inte betalt för att bruka och förvalta vår natur som tillhör alla?

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag köpte marken för att få avkastning som överstiger kostnaderna. Det är liksom det marknadsekonomin går ut på, att alla intäkter kostar ju, om man kör laglig förstås ;)

Sedan är ju restvärdet högre vid avyttring till skillnad mot andra verksamheter som skriver ner värdet varje år. Min mark har på 22 år, om man tittar på taxeringsvärdet, ökat med minst tre gånger :D
Det kan ju vara anledningen till att man betalar marknadspris ;)

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nej, fr a inte av självklara skäl. Däremot ger ditt resonemang bilden att det bara är att använda sig av andras egendom så länge den inte "skadas". Läs gärna mina inlägg!

Våra gemensamma naturresurser? Dom är långt ifrån "våra gemensamma". Allt ägs av någon. I en del fall av privatpersoner, i andra av företag, staten m fl. På vad sätt menar du att naturresurserna är gemensamma? Det som ägs av staten kan betraktas på så sätt, men resten? Inte ens ärkekommunisterna under Stalin fick det dithän.

Samma svar på det här + att jag kommenterat ditt "skade-resonemang" i tidigare inlägg.

LIA

Så länge den inte skadas eller ägarens köpta rätt att bruka marken påverkas, är min inställning.

Och i andra stycket har vi uppenbarligen olika utgångspunkter. Min utgångspunkt är att marken vi alla har som stöd att gå på ägs av oss alla och ger oss alla vissa rättigheter och skyldigheter, och att köpta lagfarter ger vissa rättigheter och skyldigheter utöver det. Starkare på begränsade ytor såsom tomtmark och svagare på större markarealer, som används primärt för ekonomiskt brukande.

Jag ser inte ägande av mark som någon slags envåldsmakt på alla plan över en bit yta placerad på den Jord vi alla fötts på.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Japp, vi har oförenliga åsikter om vad ägande innebär. Förmodligen kommer vi inte längre.

LIA
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Så länge den inte skadas eller ägarens köpta rätt att bruka marken påverkas, är min inställning.

Och i andra stycket har vi uppenbarligen olika utgångspunkter. Min utgångspunkt är att marken vi alla har som stöd att gå på ägs av oss alla och ger oss alla vissa rättigheter och skyldigheter, och att köpta lagfarter ger vissa rättigheter och skyldigheter utöver det. Starkare på begränsade ytor såsom tomtmark och svagare på större markarealer, som används primärt för ekonomiskt brukande.

Jag ser inte ägande av mark som någon slags envåldsmakt på alla plan över en bit yta placerad på den Jord vi alla fötts på.

Och vem ska bedömma påverkan?
Ägarens köpta rätt innebär inte bara själva marken, den innebär vxtligheten på marken och beskattning av djurlivet.
Om du negativt påverkar jakten så bryter du ju mot dina egna regler eller?

Det innebär att du inte för korsa eller vistas i de skiften det jagas på, för det kan ju negativt påverka jaktutövning oresultat;)

Sedan äganderätt till själva marken.
Dagens samhälle förutsättet ett individuellt markägande. För bebyggelse och för jord o skogsbruk.
Jag förstår inte hur någon som med största acceptans åtnjuter detta samhällets fördelar inte accepterar dess förutsättningar.

Naturligtvis ska ett samhälles intressen gå före den enskilldes men inte på den enskilldes bekostnad. Samhället SKA stå för sina kostnader som alla andra aktörer.
Allt annat är rosarött flumm, flumm. Vilket gick i konkurs ca 1990:banana::banana::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

"Jag ser inte ägande av mark som någon slags envåldsmakt på alla plan över en bit yta placerad på den Jord vi alla fötts på. "

Jag ser inga konflikter i att vi alla har rättigheter till marken och att man därutöver kan köpa sig fler rättigheter genom lagfarter och andra avtal. Och att inget av det ger envåldsmakt över marken.

Annat än konflikten i att småpåvar/puckobönder/fler öknamn? med för mycket pengar, ärvd rätt att bruka mark och egoism som vägrar att förstå utgångspunkten att pengar inte kan köpa makt över allt. Särskilt inte när det gäller den mark vi alla går på.

Sedan finns det alltid skräppuckon, idioter och skadegörare som inte alls följer de skyldigheter som finns. Men för dessa finns redan lagparagrafer att tillgå. Massor.

Jag tycker att man i vissa fall kan utöka markägarens rätt att stänga av väldigt tillfälligt access till sina marker (1 helg?), om man bedriver stora jakter ang. din specifika fråga. Däremot är inte viltet något som "tillhör" markägaren på det sätt du beskriver, förrän det faktiskt är nedskjutet på marken. Därför kan man inte hävda att en enskild som passerar och driver viltet till grannens markyta är en skada på din mark. Viltet är inte odlat och ditt om man inte har inhägnat det med tillstånd.

Och nej, något rosarött flum handlar det inte om. Det handlar om sunt förnuft och en syn på värdet på människan och dess rättigheter som inte enbart handlar om vilken ekonomisk makt man lyckats skaffa sig.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Så länge den inte skadas eller ägarens köpta rätt att bruka marken påverkas, är min inställning.

Och i andra stycket har vi uppenbarligen olika utgångspunkter. Min utgångspunkt är att marken vi alla har som stöd att gå på ägs av oss alla och ger oss alla vissa rättigheter och skyldigheter, och att köpta lagfarter ger vissa rättigheter och skyldigheter utöver det. Starkare på begränsade ytor såsom tomtmark och svagare på större markarealer, som används primärt för ekonomiskt brukande.

Jag ser inte ägande av mark som någon slags envåldsmakt på alla plan över en bit yta placerad på den Jord vi alla fötts på.

Hmm, vad har du för koordinater till din gård? Vi i husbils/husvagnsklubben kanske skulle kunna få campa en natt hos dig? Vi är c:a 100 st husbilar och husvagnsekipage. Ok? :D Det kanske är ok att ta med hästtransporter och rida en sväng på din mark samtidigt också?
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 010
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 735
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp