Förslag till nya regler om hästhållning

Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
jag var på irland och red jakt, jakthästarna gick jakter 2-3 ggr i veckan a 4-5 timmar - dvs 8-15 h arbete i veckan - mycket mer än vad en normal häst i sverige gör, övrig tid stod de i box och gick i horse walker (1 h per dag ca), jag har väldigt svårt att påstå att dessa hästar led och att ägaren borde få böter, viten för att ändra sin häst hållning, till saken hör också att de gick på bete i 6 månader, hästarna var mycket bra, hade inga olater, var inte svåra att rida i jaktfältet - ett väldigt naturligt sätt att bedriva sport på!

nej, DSM har tyvärr ett väldigt svävt perspektiv


inte en RSPCA (england ledande djurskyddsorg) anser att hage är nödvändigt om hästen får motion

om hästens behov:
"Daily exercise or to be turned out in a large area."
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

peter_lundin skrev:
När det gäller det vetenskapliga underlaget för tex hästens sociala behov mm så finns det. Kontakta DSM så får du säkert hänvisningar.
Vad beträffar branschegna program så har jag inte sett några. Om hästsporten fått fram o fått genomslag för sådana hade det säkert miskat behovet av nya regler men nu är det för sent.
PL

ja, det är ju konstigt med djurskyddsmyndighetens sk vetenskapliga underlag - ofta - det här att hästar alltid skall hållas tillsamans stämmer inte med naturen - i studier på ferala hästar - många har gjorts - finns alltid iaktagelser om solitära hästar

här är en referens:
Joel Berger. 1977. Organizational systems and dominance in feral horses in the Grand Canyon. Behavioral Ecology and Sociobiology, Volume 2, Number 2 Pages: 131 - 146

Summary 1. Several aspects of the behavioral ecology of feral horses (Equus caballus) were studied in Grand Canyon, Arizona, USA. Most bands contained three to five horses that included one stallion and his harem. Males that did not obtain a harem remained solitary. Throughout the study bands remained stable in composition.

en slutsats är att om naturen inrättat det så här - har då inte hästar det inbyggt i sin "natur" att klara av att vara ensamma????
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Vad tror du dessa ensamma hingstars mål i livet är?
Att fortsätta vara ensamma:confused:
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

peter_lundin skrev:
Vad tror du dessa ensamma hingstars mål i livet är?
Att fortsätta vara ensamma:confused:
PL

det är god djurhållning att hålla hästar tillsmmans - är det gränsen för djurskyddet? knappast
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har på sin facebook presenterat förslag till nya regler för både kval till SM och mästerskapets genomförande samt även...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 938
Senast: Cornelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten GP) Nya regler för hästhållning ska ge hästar i city rätt att vistas i tillräckligt stora hagar varje dag En...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 583
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp