Första jobb efter gymnasiet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tyvärr ser det inte ut som att jag kommer komma in på den utbildningen jag sökte nu till hösten :(
Så då blir det ju till att söka jobb istället. Har tittat på en del jobbannonser på olika sidor, men känns inte som att jag är kvalicerat för något enda jobb :cry:
Gick ekonomi-juridik på gymnasiet, med 18,3 i betygssnitt (drygt B i snitt alltså). Har dock ingen tidigare arbetslivserfarenhet i den bemärkelsen. Har aldrig "jobbat för pengar", utan bara jobbat extra i stall, varit funktionär på många tävlingar, bl.a. på två av Sveriges största meetings och lite så. Men aldrig jobbat "på riktigt" med lön och så. Så mitt CV är ju kort och gott helt blankt. Vilket ju kanske inte är helt optimalt till att börja med.... Sen har jag inte körkort heller. Och talar ingen vidare engelska, däremot både svenska och bra (dock inte helt flytande) tyska.
Sen så har jag tittat på lite olika typer av jobb. Främst enklare assistenter, enklare ekonomiassistenter och dito sekreterare. Men nej. En hel del kräver åtminstone påbörjad (gärna avslutad också!) högskoleutbildning, annars minst 3-5 års arbetslivserfarenhet. Känns så surt på något sätt. Flera av de tjänsterna som utlyses känner jag egentligen direkt att "dessa skulle jag nog gilla - och klara av utan problem!", och alla krav stämmer in på mig. Utom arbetslivserfarenheten och högskoleutbildningen. :( Tänkte att eftersom att jag trots allt ändå gått ek-ju på gymnasiet så kanske jag skulle kunna få något enklare assistent/receptionist/sekreterarjobb, men icke, tydligen....:arghh:
Vad finns det annars för enkla jobb man kan få direkt efter gymnasiet? Donken och dylika känns inte lockande, då jag är helt katastrofalt dålig på att laga mat.... Då återstår bara...städare? Eller? Någon som kommer på något jobb jag inte har tänkt på? :)
Edit: Helst inte stalljobb heller.
 
Senast ändrad:
Tyvärr ser det inte ut som att jag kommer komma in på den utbildningen jag sökte nu till hösten :(
Så då blir det ju till att söka jobb istället. Har tittat på en del jobbannonser på olika sidor, men känns inte som att jag är kvalicerat för något enda jobb :cry:
Gick ekonomi-juridik på gymnasiet, med 18,3 i betygssnitt (drygt B i snitt alltså). Har dock ingen tidigare arbetslivserfarenhet i den bemärkelsen. Har aldrig "jobbat för pengar", utan bara jobbat extra i stall, varit funktionär på många tävlingar, bl.a. på två av Sveriges största meetings och lite så. Men aldrig jobbat "på riktigt" med lön och så. Så mitt CV är ju kort och gott helt blankt. Vilket ju kanske inte är helt optimalt till att börja med.... Sen har jag inte körkort heller. Och talar ingen vidare engelska, däremot både svenska och bra (dock inte helt flytande) tyska.
Sen så har jag tittat på lite olika typer av jobb. Främst enklare assistenter, enklare ekonomiassistenter och dito sekreterare. Men nej. En hel del kräver åtminstone påbörjad (gärna avslutad också!) högskoleutbildning, annars minst 3-5 års arbetslivserfarenhet. Känns så surt på något sätt. Flera av de tjänsterna som utlyses känner jag egentligen direkt att "dessa skulle jag nog gilla - och klara av utan problem!", och alla krav stämmer in på mig. Utom arbetslivserfarenheten och högskoleutbildningen. :( Tänkte att eftersom att jag trots allt ändå gått ek-ju på gymnasiet så kanske jag skulle kunna få något enklare assistent/receptionist/sekreterarjobb, men icke, tydligen....:arghh:
Vad finns det annars för enkla jobb man kan få direkt efter gymnasiet? Donken och dylika känns inte lockande, då jag är helt katastrofalt dålig på att laga mat.... Då återstår bara...städare? Eller? Någon som kommer på något jobb jag inte har tänkt på? :)
Edit: Helst inte stalljobb heller.
Personlig assistent. Timmis på äldreboende, gruppbostad eller hemtjänst. Jag har trivts asbra!!!☺
 
Personlig assistent. Timmis på äldreboende, gruppbostad eller hemtjänst. Jag har trivts asbra!!!☺

Personlig assistent lät ju som ett alternativ! :)
Tittade däremot på olika hemtjänst- och äldreboende-tjänster. Dessa krävde tyvärr undersköterske-examen, vilket jag tyvärr inte har :(
 
Tyvärr ser det inte ut som att jag kommer komma in på den utbildningen jag sökte nu till hösten :(
Så då blir det ju till att söka jobb istället. Har tittat på en del jobbannonser på olika sidor, men känns inte som att jag är kvalicerat för något enda jobb :cry:
Gick ekonomi-juridik på gymnasiet, med 18,3 i betygssnitt (drygt B i snitt alltså). Har dock ingen tidigare arbetslivserfarenhet i den bemärkelsen. Har aldrig "jobbat för pengar", utan bara jobbat extra i stall, varit funktionär på många tävlingar, bl.a. på två av Sveriges största meetings och lite så. Men aldrig jobbat "på riktigt" med lön och så. Så mitt CV är ju kort och gott helt blankt. Vilket ju kanske inte är helt optimalt till att börja med.... Sen har jag inte körkort heller. Och talar ingen vidare engelska, däremot både svenska och bra (dock inte helt flytande) tyska.
Sen så har jag tittat på lite olika typer av jobb. Främst enklare assistenter, enklare ekonomiassistenter och dito sekreterare. Men nej. En hel del kräver åtminstone påbörjad (gärna avslutad också!) högskoleutbildning, annars minst 3-5 års arbetslivserfarenhet. Känns så surt på något sätt. Flera av de tjänsterna som utlyses känner jag egentligen direkt att "dessa skulle jag nog gilla - och klara av utan problem!", och alla krav stämmer in på mig. Utom arbetslivserfarenheten och högskoleutbildningen. :( Tänkte att eftersom att jag trots allt ändå gått ek-ju på gymnasiet så kanske jag skulle kunna få något enklare assistent/receptionist/sekreterarjobb, men icke, tydligen....:arghh:
Vad finns det annars för enkla jobb man kan få direkt efter gymnasiet? Donken och dylika känns inte lockande, då jag är helt katastrofalt dålig på att laga mat.... Då återstår bara...städare? Eller? Någon som kommer på något jobb jag inte har tänkt på? :)
Edit: Helst inte stalljobb heller.

Jag gick häst och ridutbildning med samhälls, direkt efter gymnasiet började jag som städerska och är kvar 12-13 år senare :D

Men jag trivs väldigt bra! Iallafall där jag är inhyrd, trivs inte så bra hos arbetsgivaren,
 
Personlig assistent lät ju som ett alternativ! :)
Tittade däremot på olika hemtjänst- och äldreboende-tjänster. Dessa krävde tyvärr undersköterske-examen, vilket jag tyvärr inte har :(

För det mesta krävs ingen erfarenhet för arbete inom hemtjänst eller barnomsorg så länge man är timvikare. Jag skulle gå in på dagis/förskola, och eventuellt hemtjänst om du är intresserad av det, och prata med dig med dem som jobbar där. Kolla upp med arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig, du kommer antagligen att kunna få en viss mindre ersättning därifrån också.

Jag tror att Macdonalds kan vara ett bra alternativ, för framtiden ändå.
 
Sök allt, även sådant du inte känner dig så pepp på. Har man bra referenser från t.ex. McDonalds så är det väldigt positivt för framtida arbetsgivare.

Håller med här. Först gäller det att skaffa NÅGOT att sätta på meritförteckningen, så du kan få referenser. Det blanka pappret är största hindret att komma vidare.

Sök allt, tacka ja till det du blir erbjuden. I värsta fall får du en erfarenhet som du inte vill göra om, och det är ett steg närmare att hitta något som funkar.
 
Man behöver inte kunna laga mat för att arbeta på McD/BK/Max/etc.

Det är en stor merit att ha jobbat där och fått bra vitsord. Svårt att tro - men det det visar för en framtida arbetsgivare är att du vill jobba, inte är rädd för att jobba, klarar stress bra och kan arbeta i grupp/team.

Jag jobbade på BK efter skolan. Då för det typ var det enda jag fick. Nu är det så långt bak att jag inte ens tar med det i CVt längre men första säkert 6-7 åren i arbetslivet (jag flyttade en del så många jobbyten) var det rena "sesam öppna dig" och mycket uppskattat av arbetsgivarna att ha den erfarenheten.
 
Sök även sånt som du kanske på pappret inte är kvalificerad för om du är helt övertygad om att du skulle klara av det och satsa på att skriva ett grymt personligt brev. Ibland kan det väga tyngre med attityd, personliga egenskaper och färdigheter. Se till att skriva ett separat brev till alla ansökningar, ingen arbetsgivare vill läsa ett generiskt personligt brev. Koppla dina tidigare erfarenheter och din utbildning till de uppgifter som anges i annonsen, se till att det märks att du läst annonsen, läst på om företaget och att du verkligen förstår vad som efterfrågas och hur du kan leva upp till dessa.
Och när du får komma på intervju, se till att du är påläst om företaget! Det har varit otroligt avtändande med ansökande som inte riktigt vet vad vi gör eller vad företaget går ut på. Se till att du vet vad de du ska träffa heter, det tyder på intresse och engagemang.

Var tydlig med att du är mer är villig att starta på botten och jobba dig upp, visa att du är prestigelös och ödmjuk.
 
Håller med övriga om McDonalds, äldrevård etc, bra arbetslivserfarenhet är det alltid. Men i övrigt är mitt tråd att även söka den typ av arbete som du är mest intresserad av och strunta i "kraven" i annonserna. Detta är bara arbetsgivarens önskelista. De vet att det inte alls är säkert att de får någon som uppfyller den. Vårdjobb (timanställd) har ingen arbetsgivare "råd" att ställa krav för. Ett annat alternativ är att vända dig till Academic works eller liknande uthyrningsföretag. Inte ovanligt att arbetsgivare tar in folk som inhyrda och passar de får de fast efter ett tag. Häng inte upp dig på det där med "academics".
Ditt CV är inte tomt! Skriv upp alla arrangemang där du har hjälpt till (beskriv med vad). Och om du kan ta referenser från personer som vet vad du har gjort/engagerat dig i detta så är det ännu bättre.
 
Håller med ovanstående.

Ett bra personligt brev, ärligt skrivet men där du vänder en nackdel till något som kan vara en fördel. T ex "Jag söker nu möjligheten att få praktisk erfarenhet inom arbete på ekonomiavdelning och där kunna lära mig program och rutiner med stöd av kunniga kollegor. Jag brinner verkligen för att få en chans och hoppas att ni vill träffa mig för att låta mig övertyga er om att jag gärna jobbar hårt och målmedvetet om jag får tillfälle".

För vissa företag kan det vara en fördel att du är långt ner på lönestegen, om du kan påvisa att de får mer än de betalar för. Lojal, trogen, hårt arbetande är sådant som arbetsgivaren vill se. Inte någon som sjukskriver sig, begär ledigt i tid och otid och har total oförståelse för deadlines och övertid.
 
Håller med övriga, sök allt. Första jobbet är sällan exakt det man utbildat sig till och jag ser det snarare som en fördel att ha provat på lite annat innan man snöar in fullständigt på det ena eller andra. Försök tänka utanför ramen och googla gärna företag som du skulle kunna tänka dig jobba hos. Vissa annonsera bara på sina egna hemsidor och har man tur och snubblar över något sådant så kan det vara lättare att få.
 
Jag tog ett säljjobb direkt efter studenten, den där klassiska "tjena, har du Comviq?"-irriterande typen av utesälj :D Det var extremt förnedrande, jag hatade varje sekund, jag tjänade inte en krona i lön, men som sagt - det var enbart för att få någon form av jobb på papper, och redan dagen efter jag sa upp mig hade jag nytt jobb som servitris - 8 månader senare var jag arbetsledare på just den restaurangen. Den erfarenheten i sin tur gjorde att jag kunde landa en bättre betald kontorstjänst på ett annat företag.

Man måste börja någonstans. Ta vilket jobb som helst så att du får något att sätta på ditt CV.
 
Sök allt du kan, McDonalds, telefonförsäljare, vikarie inom äldreomsorgen, personlig assistent är jobb som du kan få utan utbildning. Ring till kommunen och fråga om de behöver timvikarier, jag försörjde mig i många år som timvikarie i hemtjänsten. Inga problem att få ihop tillräckligt med timmar. Vill du jobba i butik så får du nog ringa upp dem och fråga då de sällan annonserar (t ex ICA). Det viktigaste är att du har ngt att sätta på CV:t. Det är alltid lättare att få jobb om man redan har jobb. Många av dessa jobb som nämns ovan tycker jag är underskattade, det är ofta helt OK jobb och bra erfarenheter. Många går dessutom att kombinera med studier så skulle du börja plugga sedan så har du kanske ett extrajobb och det är ju inte fel när man pluggar. Lycka till med jobbsökandet!
 
Städerska, kassörska, personlig assistent, äldreboende/hemtjänst, säljare, servitris. McDonalds är en svinbra merit på cvt. Många butiker ser hellre att man travar in och presenterar sig än att man skickar ansökningar. Du kanske kan få jobb i något stall? Tufft, men ofta bra på cvt.

Det är svårt att få jobba i sin drömbrasch direkt efter gymnasiet. Dessutom är ovanstående jobb ofta lätt att kombinera med studier senare. I butiksvängen är det ofta väldigt bra ob också.
 
Man behöver inte kunna laga mat för att arbeta på McD/BK/Max/etc.

Det är en stor merit att ha jobbat där och fått bra vitsord. Svårt att tro - men det det visar för en framtida arbetsgivare är att du vill jobba, inte är rädd för att jobba, klarar stress bra och kan arbeta i grupp/team.

Jag jobbade på BK efter skolan. Då för det typ var det enda jag fick. Nu är det så långt bak att jag inte ens tar med det i CVt längre men första säkert 6-7 åren i arbetslivet (jag flyttade en del så många jobbyten) var det rena "sesam öppna dig" och mycket uppskattat av arbetsgivarna att ha den erfarenheten.

Behöver man inte kunna laga mat för att jobba på typ McD/BK osv?! :eek:
Att man inte behöver vara världens kock förstår jag också, men jag är på den nivån att jag satte igång skolans brandalarm inte mindre än 3 gånger under högstadiet, när jag försökte laga mat på HKn..........:angel:
 
Håller med övriga om McDonalds, äldrevård etc, bra arbetslivserfarenhet är det alltid. Men i övrigt är mitt tråd att även söka den typ av arbete som du är mest intresserad av och strunta i "kraven" i annonserna. Detta är bara arbetsgivarens önskelista. De vet att det inte alls är säkert att de får någon som uppfyller den. Vårdjobb (timanställd) har ingen arbetsgivare "råd" att ställa krav för. Ett annat alternativ är att vända dig till Academic works eller liknande uthyrningsföretag. Inte ovanligt att arbetsgivare tar in folk som inhyrda och passar de får de fast efter ett tag. Häng inte upp dig på det där med "academics".
Ditt CV är inte tomt! Skriv upp alla arrangemang där du har hjälpt till (beskriv med vad). Och om du kan ta referenser från personer som vet vad du har gjort/engagerat dig i detta så är det ännu bättre.

Oj! Jag trodde kraven som stod i annonsen verkligen var krav i ordets rätta bemärkelse :eek:
Nej, för på vissa jobb har det kanske stått säg 10 "kravpunkter" och jag har uppfyllt 6-7 st. Då har jag bara x:at direkt. Men på vissa har jag tyckt mig uppfylla allt - utom typ 3-5 års erfarenhet/påbörjad högskoleutbildning. Men du menar alltså att jag skulle kunna testa att slänga iväg anmälan även på sådana? :bump:

Är det inte?! :eek:
För jag har jobbat som funktionär på åtskilliga lokaltävlingar, 2 gånger på 2 av Sveriges (och Mälardalens) största meetings, varit ledare på ett ridläger, praoat 1 månad i stall samt jobbat extra i stall i 3 månader. Men eftersom att jag aldrig fått lön för detta, så tänkte jag att "det går ju inte att skriva i CV:et" även om jag har haft tydliga arbetsuppgifter och nog absolut skulle kunna få referenser också (kommer iaf ihåg namnet på alla jag jobbat för).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 281
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp