Första jobb efter gymnasiet?

Oj! Vad bra i så fall! :up:

Nu skiljer det sig ju lite. Men tex BK grillar sina hamburgare. Dvs man petar in den på ett rullande galler. Sen spottas de ut i andra änden. Fritösen är bara hälla i det du ska fritera i en korg, sänka ner i oljan. Trycka på rätt knapp. Ta upp korgen när det piper. Lika enkelt som att micra.

Att ha på grönsaker, dressing, ost, ketchup etc på hamburgaren klarar du om du kan bre en smörgås.

Osv.

Så om du flyttat hemifrån och inte dött av svält är du skillad nog för den genomsnittliga snabbmatsrestaurangen. Det enda som kan vara är de som steker hamburgarna på häll, som Sibylla osv. Kan du steka något i en stekpanna hemma utan att bränna ner huset klarar du det efter lite övning med.
 
Nu skiljer det sig ju lite. Men tex BK grillar sina hamburgare. Dvs man petar in den på ett rullande galler. Sen spottas de ut i andra änden. Fritösen är bara hälla i det du ska fritera i en korg, sänka ner i oljan. Trycka på rätt knapp. Ta upp korgen när det piper. Lika enkelt som att micra.

Att ha på grönsaker, dressing, ost, ketchup etc på hamburgaren klarar du om du kan bre en smörgås.

Osv.

Så om du flyttat hemifrån och inte dött av svält är du skillad nog för den genomsnittliga snabbmatsrestaurangen. Det enda som kan vara är de som steker hamburgarna på häll, som Sibylla osv. Kan du steka något i en stekpanna hemma utan att bränna ner huset klarar du det efter lite övning med.

Haha tack för målande beskrivning :D
Nej, trodde det var typ grilla exakt såhär, vänd köttet exakt när det ser ut såhär, samtidigt som man skulle steka bröden si och så osv. osv.
Men är det inte värre än sådär är det ju helt lugnt!
 
Mitt första jobb var som telefonist på taxi, jag tog alltså emot folks taxibeställningar.

Kräver ingen erfarenhet och man tjänar ändå heelt ok, speciellt om man jobbar helger/nätter.
 
Oj! Jag trodde kraven som stod i annonsen verkligen var krav i ordets rätta bemärkelse :eek:
Nej, för på vissa jobb har det kanske stått säg 10 "kravpunkter" och jag har uppfyllt 6-7 st. Då har jag bara x:at direkt. Men på vissa har jag tyckt mig uppfylla allt - utom typ 3-5 års erfarenhet/påbörjad högskoleutbildning. Men du menar alltså att jag skulle kunna testa att slänga iväg anmälan även på sådana? :bump:

Är det inte?! :eek:
För jag har jobbat som funktionär på åtskilliga lokaltävlingar, 2 gånger på 2 av Sveriges (och Mälardalens) största meetings, varit ledare på ett ridläger, praoat 1 månad i stall samt jobbat extra i stall i 3 månader. Men eftersom att jag aldrig fått lön för detta, så tänkte jag att "det går ju inte att skriva i CV:et" även om jag har haft tydliga arbetsuppgifter och nog absolut skulle kunna få referenser också (kommer iaf ihåg namnet på alla jag jobbat för).
Det är ju jättebra referenser! Visar att du inte är rädd för att hugga i, tål stress, ledarerfarenhet etc. Om du inte minns alla, eller om det blir för många, ta med ett urval (skriv att det är ett urval) av de tävlingar som du varit funktionär på. Lyft fram om de har inneburit självständigt arbete, visat förmåga på att arbeta i grupp/samarbeta, under stress etc. Det kan ju vara olika beroende på vad man gör. Den som skriver till en dressyrdomare måste vara noggrann, den som jobbar i cafeterian behöver vara snabb, stresstålig och kunna samarbeta (och var trevlig mot kunderna samtidigt!). Praktik och läger är självklart på ett CV.

Ibland säger man lite skämtsamt att män söker jobb om de uppfyller ett krav medan kvinnor inte söker om det är ett krav som de inte uppfyller... Klarar du häften av kraven på en så lång lista så är det absolut läge att söka, såvida det du inte uppfyller är fundamentalt för tjänsten, typ legitimation, men sådana jobb utgår jag från att du inte tittar på ändå. I vissa fall kan det vara viktigt även med få års erfarenhet, om man t ex är ensam inom sitt område på arbetsplatsen, Annars får man snabbt några års erfarenhet även om man börjar som helt ny, utvecklingen går ofta väldigt fort de första åren i arbetslivet. Det vet arbetsgivarna, som hellre kan vilja ha en person med rätt inställning och som lär sig fort än en som jobbat tre år men inte verkar ha rätt inställning.
 
Ibland säger man lite skämtsamt att män söker jobb om de uppfyller ett krav medan kvinnor inte söker om det är ett krav som de inte uppfyller... Klarar du häften av kraven på en så lång lista så är det absolut läge att söka

Håller med. Under de år jag hann jobba innan jag började på universitetet så sökte jag flera tjänster som jag inte alls var kvalificerad för och fick flera av dem.
 
Mitt första sommarjobb var på en granodling. Nästa jobb på arkivet på lassarettet (genom mamma).
Första "riktiga" jobbet var på ica. Började som timmis i kassan och jobbade mig uppåt till fruktansvarig och butiksansvar på helgen då jag jobbade. Nu 11 år senare börjar jag plugga till sjuksköterska och är tjänstledig 3 år.
 
Håller med. Under de år jag hann jobba innan jag började på universitetet så sökte jag flera tjänster som jag inte alls var kvalificerad för och fick flera av dem.

När jag sagt upp mig och sett annonsen för det jag jobb jag ska sluta, inser jag inte helt sällan att jag inte har kvalifikationerna som krävs för att ta över efter mig själv. Och det har inte med att göra att man utvecklar tjänsten, utan att ledningen passar på att ha en rad tillkommande (irrelevanta) önskemål om den som tar över.

Visst är det bra att kunna tyska, men om inget förändras och man inte har behövt tyska under 6 år på tjänsten - varför ska det vara med i kravspexen för sökande...
 
När jag sagt upp mig och sett annonsen för det jag jobb jag ska sluta, inser jag inte helt sällan att jag inte har kvalifikationerna som krävs för att ta över efter mig själv. Och det har inte med att göra att man utvecklar tjänsten, utan att ledningen passar på att ha en rad tillkommande (irrelevanta) önskemål om den som tar över.

Visst är det bra att kunna tyska, men om inget förändras och man inte har behövt tyska under 6 år på tjänsten - varför ska det vara med i kravspexen för sökande...

Det där tänkte jag också på när vi sökte ytterligare en person till den grupp jag tillhörde. När jag läste annonsen tänkte jag "Men va fan, jag kan ju inte ens nästan allt det där! Är x, y och z ens relevant för vad vi håller på med..?". Det mesta låter så mycket svårare och mer avancerat än vad det egentligen är, inte minst när det gäller jobbannonser.
 
Mitt första jobb var kundtjänst. Där anställdes det massor med folk direkt från gymnasiet. Jag hade ingen annan erfarenhet förutom att jag jobbat i stall i massa år. Men skriv in ideella årtaganden som tävlingar osv i ditt cv, så helt utan meriter är du inte. Butik kan man ibland få utan tidigare erfarenhet och jobb på café/restaurang brukar vara lätt att få även om man aldrig jobbat tidigare, bara man har rätt inställning - dessa jobb annonseras det dock inte alltid om utan man får söka på andra vägar.
 
Det är ju jättebra referenser! Visar att du inte är rädd för att hugga i, tål stress, ledarerfarenhet etc. Om du inte minns alla, eller om det blir för många, ta med ett urval (skriv att det är ett urval) av de tävlingar som du varit funktionär på. Lyft fram om de har inneburit självständigt arbete, visat förmåga på att arbeta i grupp/samarbeta, under stress etc. Det kan ju vara olika beroende på vad man gör. Den som skriver till en dressyrdomare måste vara noggrann, den som jobbar i cafeterian behöver vara snabb, stresstålig och kunna samarbeta (och var trevlig mot kunderna samtidigt!). Praktik och läger är självklart på ett CV.

Ibland säger man lite skämtsamt att män söker jobb om de uppfyller ett krav medan kvinnor inte söker om det är ett krav som de inte uppfyller... Klarar du häften av kraven på en så lång lista så är det absolut läge att söka, såvida det du inte uppfyller är fundamentalt för tjänsten, typ legitimation, men sådana jobb utgår jag från att du inte tittar på ändå. I vissa fall kan det vara viktigt även med få års erfarenhet, om man t ex är ensam inom sitt område på arbetsplatsen, Annars får man snabbt några års erfarenhet även om man börjar som helt ny, utvecklingen går ofta väldigt fort de första åren i arbetslivet. Det vet arbetsgivarna, som hellre kan vilja ha en person med rätt inställning och som lär sig fort än en som jobbat tre år men inte verkar ha rätt inställning.

Oj, har aldrig tänkt på att man kan ha ideella erfarenheter kunde användas i CV.... :o

Det där känns så mig! Jag x:ar annonserna direkt jag inte uppfyller alla krav med råge....
 
När jag sagt upp mig och sett annonsen för det jag jobb jag ska sluta, inser jag inte helt sällan att jag inte har kvalifikationerna som krävs för att ta över efter mig själv. Och det har inte med att göra att man utvecklar tjänsten, utan att ledningen passar på att ha en rad tillkommande (irrelevanta) önskemål om den som tar över.

Visst är det bra att kunna tyska, men om inget förändras och man inte har behövt tyska under 6 år på tjänsten - varför ska det vara med i kravspexen för sökande...

Milde tid! :eek: :rofl:

Men varför skriver de ut orelevanta saker i kravspecen då?
 
Kolla med eventföretag! Där kan man få några dagar här och där, och får in några kronor samt något att sätta på sitt CV medan man söker annat. Jag har t.ex. jobbat för Eventpersonal och Inzpiration (båda hittar du genom att lägga till .se på namnet). Hos det senare fick jag fasta återkommande dagar till stor del för att jag var hästtjej (områdeschefen sa att hon kallat mig på intervju så snart hon läst det), eftersom hon ansåg att vi inte backar för arbete.
 
Milde tid! :eek: :rofl:

Men varför skriver de ut orelevanta saker i kravspecen då?

Orutinerad HR-avdelning. Man har inte riktigt koll alternativ "passar på". Istället ska man se det som att det blir dyrare ju mer kometens du köper, och mer sällsynt med sökande ju underligare kombinationer du försöker få till.

Hjärnkirurg med civ.ing-examen för receptionen känns liksom inte riktigt rimligt, för att hårddra det.
 
Orutinerad HR-avdelning. Man har inte riktigt koll alternativ "passar på". Istället ska man se det som att det blir dyrare ju mer kometens du köper, och mer sällsynt med sökande ju underligare kombinationer du försöker få till.

Hjärnkirurg med civ.ing-examen för receptionen känns liksom inte riktigt rimligt, för att hårddra det.

Jag har ibland upplevt det som att en del saker står med för att det liksom är branschpraxis eller att det ska spegla att företaget är t.ex. internationellt. Jag har för mig att det i annonsen till min gamla tjänst (på en internationell koncern) stod att man skulle behärska engelska i tal och skrift, men vi arbetade verkligen uteslutande på svenska.
 
Tyvärr ser det inte ut som att jag kommer komma in på den utbildningen jag sökte nu till hösten :(
Så då blir det ju till att söka jobb istället. Har tittat på en del jobbannonser på olika sidor, men känns inte som att jag är kvalicerat för något enda jobb :cry:
Gick ekonomi-juridik på gymnasiet, med 18,3 i betygssnitt (drygt B i snitt alltså). Har dock ingen tidigare arbetslivserfarenhet i den bemärkelsen. Har aldrig "jobbat för pengar", utan bara jobbat extra i stall, varit funktionär på många tävlingar, bl.a. på två av Sveriges största meetings och lite så. Men aldrig jobbat "på riktigt" med lön och så. Så mitt CV är ju kort och gott helt blankt. Vilket ju kanske inte är helt optimalt till att börja med.... Sen har jag inte körkort heller. Och talar ingen vidare engelska, däremot både svenska och bra (dock inte helt flytande) tyska.
Sen så har jag tittat på lite olika typer av jobb. Främst enklare assistenter, enklare ekonomiassistenter och dito sekreterare. Men nej. En hel del kräver åtminstone påbörjad (gärna avslutad också!) högskoleutbildning, annars minst 3-5 års arbetslivserfarenhet. Känns så surt på något sätt. Flera av de tjänsterna som utlyses känner jag egentligen direkt att "dessa skulle jag nog gilla - och klara av utan problem!", och alla krav stämmer in på mig. Utom arbetslivserfarenheten och högskoleutbildningen. :( Tänkte att eftersom att jag trots allt ändå gått ek-ju på gymnasiet så kanske jag skulle kunna få något enklare assistent/receptionist/sekreterarjobb, men icke, tydligen....:arghh:
Vad finns det annars för enkla jobb man kan få direkt efter gymnasiet? Donken och dylika känns inte lockande, då jag är helt katastrofalt dålig på att laga mat.... Då återstår bara...städare? Eller? Någon som kommer på något jobb jag inte har tänkt på? :)
Edit: Helst inte stalljobb heller.

Jag gick ekonomi på gymnasiet och har ingen annan utbildning efter det. Jag extrajobbade i en bokaffär under tiden jag gick i skolan och fortsatte där även efter studenten. Jobbade även i hemtjänsten ibland när det behövdes folk. Började sen på en större matbutik men fick inte fast utan blev arbetslös några månader. Jobbade några strödagar i bokaffären och inom vården bara. Fick sen praktikplats på ekonomiavdelningen på ett företag och efter några månader anställde dom mig. Jag jobbade där i 5,5 år innan jag sen bytte bransch och jobbar nu med redovisning, logistik och inköp på ett annat företag.

Så butik är ett av mina tips :)
 
Kundtjänst är annars ett bra jobb som ofta (på de arbetsplatser jag jobbat på i alla fall) kan leda till annan tjänst/vidareutveckling inom företaget.
 
Tala om dina volontärsroller på samma sätt som du vore om det var jobb roller. e.g. titel, arbetsplats, datum och så nyckeluppgifterna i punktform där du framhäver vad du åstadkommit (t.ex. "Koordinerade ett team av 10 stallvärdar över 5 dagar, där vi såg till att X Y och Z hände" etc.)
Sök jobb du är okvalificerad till - som alla sagt, krav specs är önskelistor, och det förväntas inte att alla krav ska mötas - som ung och oerfaren är du dessutom billig arbetskraft!
Sök, sök, sök - och sök på alla nivåer - både "ambitionsjobb" och så några backup jobbs (timmis på kommunen kanske)

Lycka tilll!
 
Tala om dina volontärsroller på samma sätt som du vore om det var jobb roller. e.g. titel, arbetsplats, datum och så nyckeluppgifterna i punktform där du framhäver vad du åstadkommit (t.ex. "Koordinerade ett team av 10 stallvärdar över 5 dagar, där vi såg till att X Y och Z hände" etc.)
Sök jobb du är okvalificerad till - som alla sagt, krav specs är önskelistor, och det förväntas inte att alla krav ska mötas - som ung och oerfaren är du dessutom billig arbetskraft!
Sök, sök, sök - och sök på alla nivåer - både "ambitionsjobb" och så några backup jobbs (timmis på kommunen kanske)

Lycka tilll!

Tack för pepp! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 279
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp