förstahund, *lite frågor!*

melvin

Trådstartare
Jag är himla sugen på att skaffa hund, men jag har aldrig haft någon förut, så jag är lite fundersam här:

Är det överhuvudtaget att tänka på att skaffa hund om man inte har någon erfarenhet av dem att tala om? (med lite erfarenhet menar jag att jag aldrig själv ägt någon, jag har umgåtts mycket med hundar, promenerat, lekt osv..)

Hur mycket kan en hund av typen golden retriever, flatcoated retriver eller labrador stoppa i sig i matväg? (försöker få ett begrepp om kostnader)

Vilka veterinärkostnader behöver man räkna med, menar då löpande kostnader som tex. vaccinering, hur ofta vaccineras en hund?

Ursäkta mina smått dumma frågor, men men :o
 
Sv: förstahund, *lite frågor!*

Klart man kan skaffa hund ändå, men det är bra om man inser sina begränsningar och skaffar en "lätt" hund, alternativt läser på massor. Gå kurser med sin hund är alltid bra, och roligt.

Retrievers KAN nog stoppa i sig oändligt mycket mat, men det innebär inte att de SKA äta så mycket ;) Jag tror du får räkna med att en hund på runt 30 kg äter upp 15 kg hundmat på ca 6 veckor, men det beror förstås på vilken mat det är också. 15 kg vettig hundmat kostar ca 4-500 kr.

Man brukar vaccinera en gång om året, kostade 390 kr sist jag gjorde det. Avmaskning är billigt, men ska inte göras "rutinmässigt".
Försäkring kostar lite olika beroende på ras och bolag, men 1-200 kr/månad ungefär.
Vissa hundar ska trimmas eller klippas och det kostar förstås också. Kan du inte klippa klorna själv måste du betala någon för att göra det med.
 
Sv: förstahund, *lite frågor!*

Som en charmig prisuppgift kan jag dra upp min egen dam. Hon har till dags dato kostat mig ungefär 100.000. Det är ink. inköp, kurser, vaccineringar (alla ink. rabies) röntgen, mh, utrustning och veterinärkostnader. Det är inte inråknat bensin, för då skulle vi prata sorgliga summor. Hon är två år.
 
Sv: förstahund, *lite frågor!*

Är det överhuvudtaget att tänka på att skaffa hund om man inte har någon erfarenhet av dem att tala om? (med lite erfarenhet menar jag att jag aldrig själv ägt någon, jag har umgåtts mycket med

Ja, det skulle ju aldrig vara en första hund om det inte var den första hunden. ;)

Det finns "köpa hund"-kurser på vissa brukshundsklubbar och sen får man läsa på innan. Skaffa ett litet hundnätverk så man har flera att fråga om det är något man undrar och sen får man hålla sig öppen, lite ödmjuk och nyfiken under tiden man har hunden så man fortsätter lära sig.

Jag har en retriever på 30kg. Hundmatskostnaden ligger på kanske 200-300/mån, försäkring 150kr/mån. Vaccinera behöver man inte göra varje år, jag vaccinerar vart annat/vart tredje, men en spruta går på ca 150kr så det är ju inga jättesummor direkt.
Det som kostat mest för mig är dagpassning när jag har varit i skola/på jobb, runt 100-150kr/dag. Samt veterinärbesöken. Har haft lite otur med mina tyvärr men som tur är har ju försäkringarna tagit det mesta. Helt klart värt att satsa på en ordentlig sådan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 484
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 665
Senast: Roheryn
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 360
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp