Förståndig eller olydig?

L

lamagga

Jag har ett äldre, erfaret sto. Jag rider henne mycket i skogen och hon går fram överallt och vi har sällan problem. Men - det händer att hon tar sig friheten att bestämma gångart. Tex kan det hända att hon inte vill galoppera nerför, eller att hon absolut vill skritta på vissa ställen. Förr tyckte jag att hon var olydig, nu börjar jag mer tycka att hon är klok. För det har hänt att när hon inte vill galoppera nerför har det visat sig vara rätt halkigt under snön. Eller att när hon envisas med att det är skritt som gäller så är det lite sankt i marken. Numera kompromissar vi - jag låter henne bestämma ibland - oftast låter hon mig bestämma. Så vad ska jag tro - är hon olydig eller är hon klok? Brukar ni låta era hästar bestämma?
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Min häst tenderar till att vilja bestämma gångart och helst även färdväg själv.
Ibland rena idiotvägar uppför/utför slänter etc
så i mitt fall handlar det om att hon är olydig och fräck,
och tror att hon bestämmer.

Vi jobbar för fullt med ledarskap och det visar sig gå bättre och bättre för oss.

I ditt fall handlar det nog om att hon är klok TROR jag iaf. :)
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Din häst är klok, dem gånger hon kör med dig så märker du det.

Lyssna på din häst, så som du gör med dina vänner ;)
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Av de exempel du beskriver, så låter det som en klok häst. De vet nog mer än vi om det där med att bedöma underlag, avstånd etc...
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag försöker att bedöma varje situation för sig. Stoet jag red mest i höstas hade ibland åsikter när det var blött och mjukt i marken, och då gällde det att bestämma sig för om hon sjåpade sig, för det gjorde hon ibland, eller om det var bättre att lyssna på henne. Red sedan en annan häst som inte var lika noga, hon klampade glatt rakt ut på alldeles för mjuk mark (givetvis mitt ansvar...) och vi for omkull. Hon kan också ha åsikter, men där är det oftare att hon testar än att hon försöker "prata" med mig. Så det gäller att känna hästen och få en känsla för när det är allvar, samt tänka efter hur säker man egentligen är på att underlaget är okej.
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Min häst är lite likadan. Oftast är det för att han faktiskt lurar mig för att det är jobbigt för honom, eller för att han blir rädd för något oförklarligt.
Men ibland är han faktiskt väldigt klok. Han är 17 i år, och jag har börjat att tänka att han nog borde veta vad som är bäst med tanke på vad han vart med om.
han vill till exempel inte galoppera där jag trott att det vart mjukt och fint, men som sedan visat sig hårt och ojämt.
Sen måste man ju alltid skilja på klokhet och fräckhet. Men äldre hästar har nog lite mer känsla för det där, men också lättare för att veta när de slipper arbeta.
Känner du din häst väl bör du känna när hon luras och när hon är allvarlig.
Tycker annars du verkar ha en riktigt klok pålla :bump:
 
Sv: Förståndig eller olydig?

vet jag om att underlaget är bra, så brukar jag inte låta honom få sakta ner själv, däremot får han öka om han vill, men inte till överdrift.
Jag låter honom tex gå över i galopp om han vill då jag anser att han tycker det var kul och kul ska vi ha när vi rider ut.
Rider vi däremot i paddock eller tränar då bestämmer jag
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Hon är klok din häst :) ! Värre vore väl, om hon fortsatte o galoppera och halkade omkull i backen. Så var glad för henne!!
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag galopperar sällan nerför och skritta är nyttigt.

Tycker du har en klok häst.
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Kul att höra era synpunkter. Själv har jag ju som ni förstår börjat lyssna på och samarbeta mer med min häst. Det känns faktiskt som om hon tar hand om mig ibland, dvs säger att "hörru matte - här är de dumt att galoppera", men hon lyssnar på mig och går fram överallt, även på läskiga ställen, men då får det bli i den gångart hon bestämmer. Har aldrig hänt att vi fått vända eller att jag behövt kliva av. Känns också som (kanske lite fånigt men ändå ) som om hon frågar - jag vet - hästar kan inte prata - men hon är rätt tittig och får lång hals och stora ögon och fryser fast titt som tätt, men bara några sekunder medans hon liksom "checkar" med mig att allt är OK. Sen går hon förbi vilka läskigheter som helst om jag bara är lugn och inte ändrar nånting i sits och tygel. Så vi har det rätt bra ihop. Men - jag får synpunkter från stallkamrater som tycker att jag "förstör hästen" om hon får bestämma ibland. De tycker att ryttaren ska vara konsekvent och bestämma varje steg, annars tar hästen över till slut.
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Det låter som om hon mycket väl vet att det är du som bestämmer, och dessutom litar på dig, då hon checkar av så som hon gör och sedan går förbi även läskiga saker. Det är du som känner din häst, och det är också du som märker om hon visar tecken på att "bli förstörd".
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag tycker din häst är klok, precis som du. :bow:

Min förra medryttarhäst, Killen, var precis som din häst.
Jag brukade tala om för honom när han fick bestämma, vilket var ganska ofta när vi var ute själv i skogen. Ändå så frågade han alltid mig först när han ville öka tempot, :love: men inte vid temposänkningar.
Från galopp till skritt på ett steg med en fd. travare kan bli lite "skumpigt". :angel:
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Tycker du har en riktigt klok häst som gör som hon gör. Fortsätt lita på henne du!

Har själv en likadan, händer att vi rider i skogen och kollar nya stigar när han vägrar gå längre, då kan det vara för att marken börjar bli sank och då får man vända. Vet jag att det är ok att gå där ändå, och vet vart man ska gå så litar han på mej och går ändå.

Eller att han saktar av till en annan gångart av sig själv, då vet man att det är av en anledning eftersom det aldrig skulle hända under andra omständigheter. Kanske är det halt, stenigt, lite för ojämnt för att det ska vara ok eller nåt annat som stör.

Jag litar alltid på min hästs omdöme i såna situationer.
Inte har vi några som helst problem med ledarskapet heller.
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag håller med de flesta andra här. ;) Du har en klok häst. Jag har själv en sådan, fast yngre, han är 6 år i år.

Där vi rider händer det ibland att han får avgöra om det är värt att gå där. Djur har ju ett sjätte sinne. Tänk på Tsunamin i Thailand då djuren blev oroliga och flydde upp i bergen om de kunde! Om jag utsätter min häst för en situation där han känner sig osäker och jag sedan inte reder upp situationen, så har min häst ju senare ett förtroendeproblem för mig. Om jag har envisats med att gå i ett visst tempo eller på ett visst ställe, trots att han klart och tydligt visat att det är olämpligt och han sedan har rätt, då gör jag inget vidare intryck på honom som ledare.

Fortsätt att lyssna på din häst och fundera på varför hon väljer att sakta av eller inte vilja gå på vissa ställen. Ofta finns där en anledning. :)
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag har ett äldre, erfaret sto. Jag rider henne mycket i skogen och hon går fram överallt och vi har sällan problem. Men - det händer att hon tar sig friheten att bestämma gångart. Tex kan det hända att hon inte vill galoppera nerför, eller att hon absolut vill skritta på vissa ställen. Förr tyckte jag att hon var olydig, nu börjar jag mer tycka att hon är klok. För det har hänt att när hon inte vill galoppera nerför har det visat sig vara rätt halkigt under snön. Eller att när hon envisas med att det är skritt som gäller så är det lite sankt i marken. Numera kompromissar vi - jag låter henne bestämma ibland - oftast låter hon mig bestämma. Så vad ska jag tro - är hon olydig eller är hon klok? Brukar ni låta era hästar bestämma?

tycker att du har en klok häst som kompenserar ditt dåliga omdömme....
galoppera nedåt... inte det bästa... särskillt när underlaget är oklart!
att överhuvudtaget rida där det är sankt.... inte så klokt....

(sorry om jag låter otrevlig, inte meningen... jag är bara ärlig och svarar på ditt inlägg...;) )
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag vet inte om klokhet kommer med åldern, min är 16 och vill galoppera överallt, vilket underlag som helst! :D
 
Sv: Förståndig eller olydig?

Jag vet inte om klokhet kommer med åldern, min är 16 och vill galoppera överallt, vilket underlag som helst! :D

Haha. Det kanske är beroende på personligheten :angel:
Min häst är inte heller alltid den klokaste.
Ser han en pinne som skulle kunna likna ett hinder, sätter han av i galopp och hoppar oavsett underlag :p
Ibland är de för söta alltså!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 954
Senast: Dopy
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 614
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 681
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp