Förvara sadel

Anna-KarinO

Trådstartare
Nytt stall och får leta efter nya lösningar. Jag har två sadlar (en hopp, en dressyr) men bara en hängare i nya stallet. Vilken av följande alternativ skulle ni valt?

1. Ha sadlarna hängandes ovanpå varandra
2. Ha hoppsadeln ståendes på framvalvet på tjock schabrakhög
3. Hängandes i sadelskåp i transporten
4. Hängandes i kallgarage hemma (dock opraktiskt då jag sällan tar bilen till stallet och sadeln även används av min medryttare).

Hur hade ni gjort? Sadeln använda ca 1 gång i veckan och är ingen dyrgrip men ändå.
 
Nytt stall och får leta efter nya lösningar. Jag har två sadlar (en hopp, en dressyr) men bara en hängare i nya stallet. Vilken av följande alternativ skulle ni valt?

1. Ha sadlarna hängandes ovanpå varandra
2. Ha hoppsadeln ståendes på framvalvet på tjock schabrakhög
3. Hängandes i sadelskåp i transporten
4. Hängandes i kallgarage hemma (dock opraktiskt då jag sällan tar bilen till stallet och sadeln även används av min medryttare).

Hur hade ni gjort? Sadeln använda ca 1 gång i veckan och är ingen dyrgrip men ändå.
Jag skulle haft dom ovanpå varandra med några schabrak emellan. Så hade jag ofta då jag hade två sadlar och två selar att få plats med när jag var inhyrd med en häst.
Men jag hade inga dyra sadlar som jag var så rädd om.
 
Jag skulle haft dom ovanpå varandra med några schabrak emellan. Så hade jag ofta då jag hade två sadlar och två selar att få plats med när jag var inhyrd med en häst.
Men jag hade inga dyra sadlar som jag var så rädd om.
Hade du i så fall lagt den mest dyrbara överst eller underst?
 
Går det att fråga om lov att sätta upp en hängare till? Tänker att beroende på hur upplägget ser ut så kan man ju isf sätta en hängare precis under eller över så att det är just precis att sadeln går in, så hänger ändå sadlarna "på varandra" men den övre ligger inte och trycker på den undre.
 
Går det att fråga om lov att sätta upp en hängare till? Tänker att beroende på hur upplägget ser ut så kan man ju isf sätta en hängare precis under eller över så att det är just precis att sadeln går in, så hänger ändå sadlarna "på varandra" men den övre ligger inte och trycker på den undre.
Det går ju alltid att fråga men vill helst inte vara den krångliga nya..
 
Absolut inte på varandra iaf. Hade nog valt att ha den stående på framvalvet på ett ställe där den inte kan ramla ner, och tjockt med padding runt och under den.
Det känns bäst ändå. Börjar med att förvara den så och får se vad som händer när man är lite mer inne i stallet.
 
Jag har haft den sadel jag är mest rädd om inne i vardagsrummet.

Så löste jag det när vår sadelkammare var för kall och fuktig med mina pedantmått mätt. :o:angel:

Sedan åkte sadeln snällt med till och från stallet.
 
IMG_1747.jpeg

Den här sadelhängarna finns på B*rjes, heter Robust och kostar 265kr. Kan du inte fråga om du får köpa och montera upp den här istället för den befintliga sadelhängaren?

När jag köpte en egen sadel till medryttarhästen frågade jag stallägaren om jag skulle köpa en egen sadelhängare och montera upp. Då svarade hon att det är stallets ansvar och monterade upp en ny hängare till mig :D man kan ju alltid fråga! Erbjud dig att själv bekosta sadelhängaren, ta med borr och be stallägaren märka ut var den ska sitta. Har man dessutom två sadlar tycker jag inte det är en märklig fråga. Det är ju en annan sak om man på eget bevåg monterar upp en till sadelhängare.
 
Visa bifogad fil 124960
Den här sadelhängarna finns på B*rjes, heter Robust och kostar 265kr. Kan du inte fråga om du får köpa och montera upp den här istället för den befintliga sadelhängaren?

När jag köpte en egen sadel till medryttarhästen frågade jag stallägaren om jag skulle köpa en egen sadelhängare och montera upp. Då svarade hon att det är stallets ansvar och monterade upp en ny hängare till mig :D man kan ju alltid fråga! Erbjud dig att själv bekosta sadelhängaren, ta med borr och be stallägaren märka ut var den ska sitta. Har man dessutom två sadlar tycker jag inte det är en märklig fråga. Det är ju en annan sak om man på eget bevåg monterar upp en till sadelhängare.
Den ser ju jäkligt smart ut! Den kan jag med och fråga om!
 
Vart ska den stå på golvet? Känns som att det är extra i vägen på golvet än en extra sadelhängare.
Hade ingen plan att ställa den på golvet, utan på en av mina hyllor som jag fått tilldelat. Där står den nu ovanför min hög av schabrak.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 593
Senast: Lavinia
·
Utrustning Klurar på att bygga ett torkrum och behöver bolla lite tankar samt få lite tips och idéer. Som det ser ut nu så hängs blöta täcken upp i...
Svar
9
· Visningar
3 160
Senast: landet
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp