Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

Jag har ingen att fråga, så jag vet inte. Och jag tänker göra själv, det är alldeles för dyrt att ta in hjälp på det. Med hjälp av vänner som är mer okunniga än mig, troligen.
Jag bara ser att det är svårt att få till bra grund för stolparna när det lutar så kraftigt. Det får ju heller inte bli under 2 m någonstans, så de kan hoppa ut. Vilket såklart är en utmaning. Dyrare lär det möjligtvis bli för att jag kanske behöver stolpskor för att stolparna ska stå ordentligt. Kanske gjuta.
Men jag vet som sagt inte, ingen jag har sett har nätat in i sån sluttning. De flesta har ju liksom en relativt plan tomt. Eller väljer att näta in en liten del av tomten bara.
Jag satte stolpskor när jag nätade in tomten, men det är svårt att få helt tätt mot marken och 2 m nät för att hindra katterna att ta sig ut blir väldigt dyrt. Fördelen med stolpskor är att det är lättare att flytta där du tänkt sätta stolpen om det är en sten i vägen när du ska spetta, nackdelen är att roslagen är fullt av sten.

Jag satte stolpskor när jag nätade in tomten, men det är svårt att få helt tätt mot marken och 2 m nät för att hindra katterna att ta sig ut blir väldigt dyrt. Fördelen med stolpskor är att det är lättare att flytta där du tänkt sätta stolpen om det är en sten i vägen när du ska spetta, nackdelen är att roslagen är fullt av sten.

Zooplus säljer ett nät jag tänkt använda mig av i första läget, det kostar 2500 för 75 m. På 2 m höjd. Tittat på putsnät, men det skulle kosta närmare 10.000.

Det är skåne ochså,mitt staket längs med sidorna ser ut som jag var full när jag gjorde det

Jag har ingen att fråga, så jag vet inte. Och jag tänker göra själv, det är alldeles för dyrt att ta in hjälp på det. Med hjälp av vänner som är mer okunniga än mig, troligen.
Jag bara ser att det är svårt att få till bra grund för stolparna när det lutar så kraftigt. Det får ju heller inte bli under 2 m någonstans, så de kan hoppa ut. Vilket såklart är en utmaning. Dyrare lär det möjligtvis bli för att jag kanske behöver stolpskor för att stolparna ska stå ordentligt. Kanske gjuta.
Men jag vet som sagt inte, ingen jag har sett har nätat in i sån sluttning. De flesta har ju liksom en relativt plan tomt. Eller väljer att näta in en liten del av tomten bara.
Jag hade börjat mindre om det var jag som skulle ge mig på ett sådant projekt. Det går ju alltid att utöka allteftersom.

Det mesta brukar vara genomförbart, men det är inte alltid det blir exakt så som man har tänkt sig från början :) .

Nej, men jag vill inte börja med 500 kvm som på sikt ska utökas till 1500 kvm, men väl köpt och påbörjat visar sig gå att göra max 700 kvm pga hur marken ser ut. Då försvinner hela grejen med att ha trädgård för mig.

Jag har aldrig byggt något sådant själv, men tror inte att själva lutningen ska vara så problemarisk?
Stolparna står ju ”rakt upp” även om marken lutar, medan nätet följer marken?

Men sen undrar jag hur dyrt det kan bli att näta in sådana stora ytor… känns som om det krävs en hel del reglar och tätt mellan stolparna för att nätet ska överleva snön vintertid liksom?

Jaja, det var en liten fundering bara. Tänkte om prislappen gick från 50 tusen till 60 tusen så kanske de tio tusen kronorna sett till hela affären inte är så viktigt.

Jag har aldrig byggt något sådant själv, men tror inte att själva lutningen ska vara så problemarisk?
Stolparna står ju ”rakt upp” även om marken lutar, medan nätet följer marken?

Men sen undrar jag hur dyrt det kan bli att näta in sådana stora ytor… känns som om det krävs en hel del reglar och tätt mellan stolparna för att nätet ska överleva snön vintertid liksom?

Jaja, det var en liten fundering bara. Tänkte om prislappen gick från 50 tusen till 60 tusen så kanske de tio tusen kronorna sett till hela affären inte är så viktigt.

Nej, så dyrt är det inte. Inga reglar alls, nätet väger nästan ingenting. Tittar man på hjorthängn t.ex, så står ju inte stolparna så tätt heller. Men visst, det räcker ju inte med 1 stolpe i hörnen.
Jag räknar med under 10000 för några hundra kvm.

Jag tror inte det kommer att fungera för att hålla höns, katterna antar jag inte kommer få vara ute själva, men det blir svårt att sträcka det så ingen räv kan krypa under eller riva sönder det utan då behöver du förstärka med ett metallnät nertill. Det behöver å andra sidan inte vara så högt utan räcker nog med ett trädgårdsstängsel eller ett lågt viltstängsel typ det här.

1775499711829.webp

Jag tror inte det kommer att fungera för att hålla höns, katterna antar jag inte kommer få vara ute själva, men det blir svårt att sträcka det så ingen räv kan krypa under eller riva sönder det utan då behöver du förstärka med ett metallnät nertill. Det behöver å andra sidan inte vara så högt utan räcker nog med ett trädgårdsstängsel eller ett lågt viltstängsel typ det här.

Visa bifogad fil 183653
Eller så stänger man in sina höns på natten.

Visa bifogad fil 183653

Hönsen ska såklart ha en egen del och bara få vara utanför den när jag är hemma. Katterna får vara ute när dom vill, precis som de varit senaste 6 åren. Har Allox-nät nu, som inte är förstärkt alls nedtill. Och av de jag sett som haft innätad trädgård, har ingen haft påhälsning av räv.

Senast ändrad:
Jag har hört att putsnät ska vara det billigaste för att hägna höns. Om det alltså ska vara säkert för räv, fågel, katt, mink och vad som kan bli aktuellt. Det behöver vara metall och småmaskigt. För typ 10 år sedan hade Biltema en prisvärd variant, vet inte hur det är idag.

Att marken lutar borde inte vara något stort problem, när det är någorlunda åt samma håll. Med många gropar och kullar så det är omväxlande upp och ner blir det jobbigare. (Baserat på erfarenhet av att sätta fårnät i oländig terräng och brant backe)

Jag tror utifrån bilderna att du kan räkna med att det som lutar framför/snett framför huset går att stängsla. Men inte bergknallarna. (men även det skulle gå att lösa rent tekniskt om man inte hade begränsningar vad gäller pengar och arbete)

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat