Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ella_99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 10 324
Sv: Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

:bow: :bow: :bow: :bow:

BRA svarat, och mycket BRA länk! Har alltid tyckt att rakt bett underlättar när man har en häst med kännslig mun!

Hej! Jo, angående det här med sår i munnen.. Jag känner en häst som fick sår i munnen, han hade rätt tillpassad nosgrimma och ett välsittande bett, och allt satt korrekt och var korrekt spänt, MEN såren uppkom eftersom ryttarens hand inte var mjuk, utan hård och drog i tyglarna... Såren syntes inte föräns veterinären kollade han i munnen, och när hon red var hästen "bara" ovilig och blev spänd när man tog i tyglarna... läkningen har tagit nästan ett år och denna häst är nu väääldigt orolig i munnen och behöver en mycket mjuk hand! :crazy: detta kanske inte har med detta att göra, men jag ville bara berätta och detta hade INGENTING med nosgrimman att göra!!

Min fråga är bara, om man har en mjukhand, rätt tillpassad nosgrimma och bett, som är lagom spänd. hur kan hästen då få sår i munnen? För när allt sitter rätt så ska det ju inte bli så :confused:
Det måste ju ha suttit fel på nått sätt..?? och om man spänner så kinderna trycks ihop har man väl spänt fel..?? :crazy: eller?

kl

AWAKE: Jag tror inte att du spände nosgrimman rätt..

Haha! Du är för rolig. Du är rätt bra på att röra till allting. Ditt inlägg var riktigt roligt och underhållande att läsa. :D

Du kanske inte förstår (..förmodligen inte) vad jag menar med onödig utrustning. Jag menar såklart när ryttare proppar på hästarna mer än vad de behöver, så som de ena hjälptyglarna efter de andra och massa konstiga bett osv. Avseende din lilla frågan om jag rider utan träns vid barbackaritter, så händer det att jag gör det men jag använder såklart även träns. Lösdrift? Tja, de har ju vindskydd men denna årstiden går de ändå in om natten. Det finns hästar som är vilda, men det är inte våra. De är tama! Våra hästar skulle inte klara sig om vi släppte dom lösa. ;) Du överreagerar!

Roligt?? vad e det roliga i mitt inlägg? jag svarade bara på dina helt knäppa resonemang-då är det väl dig själv du skrattar åt:smirk:

Hur som helst,jag var också ganska så ironisk i mitt inlägg ang. sadel å träna,lösdrit å vilda hästar,efetrsom allt du säger stämmer så himla väl in på ett sådant tanke sett å sedan så gör du ändå raka motsattsen.
Sen handlade denna disskution om nosgrimmor,INTE all "annan onödig" utrustning som används-för det är en annan disskution som Inte hör hemma i denna tråd. Så håll dig till ämnet;)

Och återigen-vem är DU som ska avgöra vad som är "onödig utrustning" gällande en viss häst?

:smirk:

Visst är det så, men inte på en häst med korrekta tänder, med korekkt anpassat bett som den trivs med, samt korrekt anpassad nosgrimma som den trivs med och en 'bra' ryttarhand.

Då är det ju högst märkligt hur min perfekta häst hade sår från nosgrimman.. :angel:

Då är det ju högst märkligt hur min perfekta häst hade sår från nosgrimman.. :angel:

Det är just det..

Alltså är det något som inte var så 'perfekt'. Vilket inte är något att skämmas för, det är svårt att få till perfektion oavsett området, när vi talar hästar/ridning är det omöjligt..

tänk också på att nosgrimman är till för att hjälpa hästen. den gör ju så att hästen inte gapar - vilken medför att hästen inte får sår i munnen lika lätt eftersom det gör hemskt ont på en häst som gapar för att komma undan bettet smatidigt som nån drar i tyglarna. nosgrimman är ju till för ATT HJÄLPA !

Rider du din häst på ett sådant sett att den gapar för att undkomma dina händer bör du ALLVARLIGT fundera på vad du håller på med.

Har också hört/sett vilka problem en häst kan få av en nosgrimma - rättspänd som felspänd. Testa trycka dig själv lätt på kinderna (motsvarande där nosgrimman ligger an) och tugga lite.. lägg sedan till ett dåligt avvägt tränsbett där ena "benet" städnigt är längre än det andra och Pekar RAKT upp i hästens gom. (vet hästar som haft ÖVERBEN i sin gom efter att tränsbettet petat hål i skelettet.. veterinär medicinsk undersökning, ska leta rätt på all info senare)

Naej, fanken, jag säger som jag blivit lärd - KAN du inte rida din häst utan en massa hjälpremmar, sporrar och spön ska du inte rida alls.

Kan du förklara VART, exakt såren satt?

För jag förstår inte, om man har spänt den på korrekt sätt och har mjuka händer och hästen inte har något problem i munnen så finns det ingen chans att den kan få sår av en nosgrimma...

Klippt från hans hemsida http://www.djurtandvardskliniken.se/

Oavsett vilken utrustning man använder är det alltid ryttarens/kuskens inverkan via tygel eller töm som avgör hur hästen uppfattar signalerna samt om den får betselrelaterade skador eller ej.

(Med betselrelaterade skador ingår då även nosgrimman i benämningen betsel, min kommentar).

Och jag har träffat på hästar med sår i munnen, trots att ryttaren använder bettlösa alternativ. Så det här stämmer till punkt och pricka, för varför skulle de annars ha fått dessa sår när ingen utrustning finns att skada sig på än SIS.

hej föråt om jag läger mig i detta men jag har läst lite på detta nu liten varje dag??
oki, så här är det!!
jag har aldrig haft problem med min pullarnosgrimma har aldrig haft några beskymer med stora eller små sår i munnen!!
men vad jag har hört av universitet djursjukhuset eller vad det heter så är problemet men alla sårtes nosremar eller nosgrimmor att ha man dom för hårt spända så blir det sår i munnen för dom kan inte tugga på bettet så dom tuggar fel i munnen och biter sig då blir det sår!!:D
och om nosgrimman eller nosremen tillhör tränset så använd det för det kan upp stå fel tuggning och att dom biter snett i bettet och tänderna blir jätte dåliga så kan det bli av att man har utan nosgrimma eller nosrem med och dom kan även få sår i munnen av att inte ha nosrem eller nosgrimma!!!
:D :D
men ett tips har du kollat vargtänerna för dom kan ju även sitta kvar fast dom är gammal hästar för min har sina vargtänder kvar fast han fyller 15år nu snart men han har inte ont av dom och har aldrig har haft det ;) men det kan även vara dom som gör det om din häst har några kolla det med din veterinär och be henne kolla det :D :D

MVH Lisette

Inga nosgrimmor på araber!!Fy så fult(tycker lilla jag=arabälskare)

Jag fick ett jättefint träns med pullarnosgrimma av mamsen i julklapp. Problemet är bara att jag aldrig ridit med pulla tidigare.
Jag har en sprallig men väldigt lydig arab som jag tränar mycket "dressyr" med(åt det ackademiska hållet:) Tidigare har jag skippat nosgrimman totalt, men nu snurrar det i huvudet på mig:confused:

Hur hade ni gjort?

Jag ogillar pullarnosgrimmor (kryssnogrimma), då sidostycket (där ringen sitter) ligger och 'skaver/skrapar' emot käkbenet på hästen.
Plus att det är FÅ människor som kan tillpassa en pullarnosgrimma så pass bra att den sitter 'perfekt'.

Ne, pullarnosgrimma tycker jag du inte skall använda dig av.

Hälsn. Malin

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand = Kan visst ge hästen sår i munnen!

Hur f*n då?
En rätt spänd grimma skapar inte obehag, den finns där för att stabilisera bettet. Så hur kan en rätt anpassad grimma ge obehag.
Vad brukar man säga? Två fingar ska man kunna få in, får man in det så skapar inte det obehag och tryck.

Kollade tänder, antar då att den inte biter sig själv eller dyl. då?

Mjuk hand motsatsen skapar sår, en mjuk följsam hand gör det inte.

Jag kan inte riktigt förstå hur någon utav dessa tre faktorer kan skapa sår? För inget blinkar ju direkt farligt.

Min fråga är egentligen, sitter alla eskimåer i kajaken eller ser du inte själv hur många självmål du gör?

MvH Anna

kanske inte är nosgrimman som är boven, den kanske är perfekt.
men hur står det till med hon som sitter på och håller i bettet?
En nosgrimma som är fast satt rätt ger INTE obehag.
MvH Anna

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: anyberg
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka