Formel1 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31.)

Bukefalos 30 år!

Får ju upp mad amounts of F1-TikToks just nu efter att det varit lopp och någon hade ett audio på George Russell angående hans pole som sa, 'They love what you're doing, they're just mad that it's you.' Stämmer rätt bra med vad jag sett på SoMe. 😆

Så nöjd med George på toppen av podiet! Kan jag inte få Gasly dit är det mitt val nummer två. 🫶🏻

Så kul att det händer lite ändå, det är lite trist när en och samma snubbe (oavsett vem) dominerar ALLA lopp. Min favvo Bottas är som alltid i slutet numer men han är den enda som jag tror jag skulle kunna dricka vin med en kväll och fortfarande gilla. Är oerhört förtjust i honom och Tiffany, de verkar vara sympatiska på riktigt.

Så kul att det händer lite ändå, det är lite trist när en och samma snubbe (oavsett vem) dominerar ALLA lopp. Min favvo Bottas är som alltid i slutet numer men han är den enda som jag tror jag skulle kunna dricka vin med en kväll och fortfarande gilla. Är oerhört förtjust i honom och Tiffany, de verkar vara sympatiska på riktigt.

Det är så tråkigt att Cadillac har missed the mark med sin bil, speciellt de underdimensionerade bromsarna. Det blir intressant att se vad som händer med deras föraruppställning nästa år, ryktet går ju att de vill ha in en amerikansk förare i bilen snabbt – troligen Colton Herta – men då har ju inte Colton direkt rosat marknaden i F2. Det har förvisso inte heller hans teamkamrat i Hitech, Ritomo Miyata. Hitech-bilen var ju skräp för Dino Beganovic förra året, så det kan ju vara bilen och inte Colton som klarat av omställningen från IndyCar till F2. Jag hade föredragit Herta-Bottas, jag har svårt för Perez. Tycker han har en väldigt tråkig inställning ibland.

Valtteri och Tiffany är så härliga! 😍

Det är så tråkigt att Cadillac har missed the mark med sin bil, speciellt de underdimensionerade bromsarna. Det blir intressant att se vad som händer med deras föraruppställning nästa år, ryktet går ju att de vill ha in en amerikansk förare i bilen snabbt – troligen Colton Herta – men då har ju inte Colton direkt rosat marknaden i F2. Det har förvisso inte heller hans teamkamrat i Hitech, Ritomo Miyata. Hitech-bilen var ju skräp för Dino Beganovic förra året, så det kan ju vara bilen och inte Colton som klarat av omställningen från IndyCar till F2. Jag hade föredragit Herta-Bottas, jag har svårt för Perez. Tycker han har en väldigt tråkig inställning ibland.

Valtteri och Tiffany är så härliga! 😍

Perez är inte en favorit här heller. Jag hoppas Bottas får vara kvar, han är guld.

Perez är inte en favorit här heller. Jag hoppas Bottas får vara kvar, han är guld.
Jag drar mig till minnes en tävling i Monaco (2024, förmodligen – Kevin Magnussen kolliderade med honom och de båda bröt i huvudracet) där han kvalade dåligt, P16 och blev så oändligt tjurig och tyckte att det inte ens fanns någon mening att stanna kvar utan att 'han lika gärna kunde åka hem'. Som om det vore synd om honom som måste göra det han förhoppningsvis älskar en söndag i Monaco medans han tjänar multum.

Sedan, det finns team som konstant fightas om P11-P22 (P20 då) och inte kommer över den gränsen nästan någonsin men de är fortfarande tacksamma och respektfulla mot sponsorer och team som betalar dem, fans som älskar dem och de mekaniker som arbetar för dem. Som utan att visa sig sura ställer upp på intervjuer, autografer, foton. Alpine hade en fruktansvärd säsong förra året och inte direkt mycket bättre året innan, men Gasly (som är den jag haft mest fokus på) var alltid 'Vi kommer fortsätta kämpa tillsammans som en enhet så kommer resultaten att komma till slut, bara vi inte ger upp.' Och har alltid haft ett starkt fokus på att han vill göra sitt bästa för de som jobbar med honom och bilen. Det tillsammans med flera andra faktorer är en orsak till att han är min stora favorit och har varit under några år nu. ❤️

Vi har ett kvalresultat inför morgondagens race på Silverstone! :D

1000105322.webp

SÅ trist att sluta ett lopp under safety car!!! Man borde göra som i Indy, där man lägger till åtminstone ett varv efter att loppet omstartats. ELLER helt enkelt räkna bort varven bakom safety car. Det här loppet hade förmodligen slutat lite annorlunda på podiet om man släppt iväg dem sista varvet. Hamilton kunde passerat Russell.

Det var ett "software problem" vad jag förstår, varför de inte släppte iväg fältet?

Det var ett "software problem" vad jag förstår, varför de inte släppte iväg fältet?

Nja, FIA gjorde rätt enligt reglementet men 'Safety Car in this Lap' borde aldrig ha visats, det var däri mjukvaruproblemet låg.

'The FIA said the regulations governing the restart of the race were handled correctly. It said the error lay in stating the race would be restarted, when under the regulations it would not.

“The Safety Car period regulation, Article B5. 13.5, states that one lap must be completed following the unlapping procedure,” said the FIA in a statement.

“This process was followed by Race Operations. The ‘Safety Car In This Lap’ message was displayed erroneously due to a software error.”

Nja, FIA gjorde rätt enligt reglementet men 'Safety Car in this Lap' borde aldrig ha visats, det var däri mjukvaruproblemet låg.

'The FIA said the regulations governing the restart of the race were handled correctly. It said the error lay in stating the race would be restarted, when under the regulations it would not.

“The Safety Car period regulation, Article B5. 13.5, states that one lap must be completed following the unlapping procedure,” said the FIA in a statement.

“This process was followed by Race Operations. The ‘Safety Car In This Lap’ message was displayed erroneously due to a software error.”
Aha, ok. Men oavsett så tycker jag att man borde ändra regelverket kring safety car, i slutet av ett lopp inte minst; antingen att de varven inte räknas (bränslefrågan är upp till de olika stallen) eller att man lägger till minst ett varv sedan fältet släppts iväg. Det är SÅ trist för samtliga när lopp slutar under safety car. Tar bort hela spänningen som (ibland i alla fall) pågår till mållinjen.

Nu när ni nämner Kimi – detta har inte mer än det att göra så jag påstår inte att ni vidmakthåller beteendet alls. Jag håller med om att Kimi kämpade mycket väl, även om jag vill att Russell ska plocka poäng på honom. :D

Jag hamnade på en intressant video för ett tag sedan där en kvinna pratade om främlingsfientlighet inom F1, där hon tog Isack Hadjar och Kimi Antonelli som motpoler. Hennes poäng var att när Antonelli blir frustrerad/irriterad och tappar humöret så blir han oftast 'babied' (återigen, inte av er) eller i alla fall lyssnad på, samt får massa pepp och sympati av folk som tar honom i försvar, medans Hadjar anses som, 'odisciplerad', 'omogen' och, 'ociviliserad', att han, 'borde sättas på plats'. Att han hade en free trial när han kraschade på formationsvarvet i sitt debutlopp på Albert Park förra året och tröstades av Lewis pappa Anthony Hamilton, men att smekmånaden definitivt är över nu.

Jag önskar att alla hanterades med samma omtanke – både från team och fans – som Kimi. Inte att Kimi ska behandlas sämre. Jag tycker så synd om Isack som måste stå ut med rasistiska tillmälen när han är på sin arbetsplats och på sin fritid, samtidigt känns det som det där postet om George sa, 'They love what you're doing, they are just mad that it's you.'

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar