Försäkring-vertinärvård...?

diamonia

Trådstartare
Hur mycket kostar olika operationer/saker man kan råka ut för som häst och hästägare?

Tvååringen har precis blivit opererad och jag ville ha reda på innan vad det skulle kosta. De "skrattade" lite åt mej när jag förklarade att jag bara hade 60 000 i vetrinärvård och undrade om det täckte kostnaderna.

Det skulle kosta max 10 000 och det som gjordes var att ta bort en stor knöl som växte på benet och en annan förhårdnad som visade sig vara melanom.

Kan vi inte göra en lista på olika operationskostnader?

En annan fråga är om de 60 000 i vetrinärvård är för ett år eller för en självriskperiod?

Sv: Försäkring-vertinärvård...?

De 60.000 kr är för ett år, eller rättare sagt du får nya friska 60.000 kr vid varje huvudförfallodag.

Efter det att min häst insjuknade i tarmvred för en vecka sedan så anser i a f jag att 50-60.000 är alldeles för lågt. Vi var tvungna att säga nej till buköppning p g a att den skulle kosta mellan 60-100.000 kr och vi hade ingen som helst möjlighet att lösa detta ekonomiskt.
Nu gick det ju bra ändå till sist men hur hade man känt det om hästen hade dött till följd av pengabrist från vår sida?

En god idé att kolla försäkringarna. Ringde just till mitt bolag och kollade tantens försäkring. OM det nu skulle hända något vid fölningen. Hennes veterinärvård gällde bara vid "kolik och traumatiska sårskador". Vad i helskotta är traumatiska sårskador???:confused: Vem blöder i godan ro?
Nu är hon i alla fall fullförsäkrad. Jag, liksom många andra kan jag tänka mig, har bara låtit en gammal försäkring löpa utan att fundera mer över vad den täcker. Vem läser egentligen alla villkor som ändras?
Ponnymorsan

Min 3-åring fick problem efter kastrationen, infektion och sedan diarré som reaktion på penicillinen han fick. De var till sist tvungna att söva honom och "kastrera" igen, han stod på Ultuna i sammanlagt 12 dagar (först 3 dagar för operationen, sedan var han hemma en helg, 41 graders feber på tisdagen gjorde att vi åkte in igen. Han fick annan sorts penicillin som han reagerade på med diarré, fick stå på dropp ett tag och blev kvar i 9 dagar).

Allt som allt gick detta på 32.000 kr (TACK Agria för att ni ersatte även om det var komplikation efter kastration...). Jag har också 60.000 vet. vård men funderar på om jag ska höja till 120.000. En buköppning t.ex. kostar väl ofta mer än 60'? Känns lite otäckt.

Fick för flera år sedan en fölunge som föddes med pungbråck. Efter en vecka på Ultuna, buköppning och konvalecens fick vi tyvärr avliva då pengarna var slut (då 50,000:-) och en ny buköppning hade varit nödvändig. Stod till slut med en räkning på 8000:- och ingne fölunge. TROTS en bra försäkring. 20% av kostnaden plus självrisken...
Ponnymorsan

OK. Då fattar jag.
Ponnymorsan

Min 3-åring fick problem efter kastrationen, infektion och sedan diarré som reaktion på penicillinen han fick. De var till sist tvungna att söva honom och "kastrera" igen, han stod på Ultuna i sammanlagt 12 dagar (först 3 dagar för operationen, sedan var han hemma en helg, 41 graders feber på tisdagen gjorde att vi åkte in igen. Han fick annan sorts penicillin som han reagerade på med diarré, fick stå på dropp ett tag och blev kvar i 9 dagar).

Allt som allt gick detta på 32.000 kr (TACK Agria för att ni ersatte även om det var komplikation efter kastration...). Jag har också 60.000 vet. vård men funderar på om jag ska höja till 120.000. En buköppning t.ex. kostar väl ofta mer än 60'? Känns lite otäckt.
Önskar att F****m hade varit lika snälla mot mig.
Fick komplikationer efter kastrering för en månad sen, men fick stort NEJ.

Visst. Förstår att dom inte kan ersätta, men surt, det är det.
Och inte blev jag glad, för jag sitter med en tokstor räkning som jag inte har en aning om hur jag ska lösa...*kliar mig i huvudet*

kl

Ok, tack för alla svaren!

Börjar listan då:

• Liten operation, tog bort "2 knölar" (melanom och växande böld efter lymfangit) ca 10 000:-
  • Buköppning 60-100 000:-
Fyll på med mer!

Fick en kalldusch i dag; ambulans - 10.300 Ersättes; 5.500.

Jag har Folksam och har valt Rehabtillägget eftersom jag där läst att då täcks även kostnad för ambulans vid akutfall. Synd bara att jag missade det finstilta...

Jag ringde när hästen låg ner på marken och kämpade för sitt liv, när vi hade ringt alla tänkbara veterinärer och ingen kunde komma på minst två timmar, då ringde jag Folksam och frågade om Rehab täckte ambulansfärd till Hbg i vårt fall och fick ja till svar. Hbg hade då redan rek ambulans och veterinär menade att det var absolut nödvändigt för att hästen ö h t skulle ha en chans att klara det.(tarmvred). Han klarade sig med en hårsmån efter behandling på djursjukhuset.

Nu sitter jag med en räkning på 10.300 och ersättning på 5.500, redan innan har jag betalat ca 3000 kr i självrisk och andra kostnader, en räkning till från jourvet ska regleras och jag bävar för detta.

Man undrar ju hur i h-v-te man kan gå ut med reklam och påstå att man kan försäkra sig mot kostnad för djurambulans när det i själva verket borde stå; du kan försäkra dig mot HALVA kostnaden!

Visst, jag är en idiot som inte har läst det finstilta, det SKA man ju göra men hur många gör verkligen det? Och var går gränsen för falsk marknadsföring? Så - alla ni som har såna här tillägg - på vilket bolag det än må vara - KOLLA NOGA vad de egentligen täcker och om det är lönt!

Som diskuterats i tidigare trådar; jag är ALLVARLIGT inne på att skita i att försäkra egna hästar, och lägga pengarna i en hög på kontot. De gånger vi har fått åka har det ändå inte uppgått till självrisknivån, så det har varit en hel del poster under åren som vi inte fått ut ett öre för. Då hade man kunnat ta av den sparade premien om man satt in den på bankkonto istället.

Vi har gjort så med de dyra hundförsäkringarna, d v s sagt upp dem. Hundarna har aldrig varit skadade så det går upp till självriskgränsen, det som har varit dyrt har inte täckts av försäkringen. Hittills har det gått på plus...

MEN det förfarandet kräver ju att man har en backup med i alla fall samma summa som enkel veterinärvård täcker...

Och inte blev jag glad, för jag sitter med en tokstor räkning som jag inte har en aning om hur jag ska lösa...*kliar mig i huvudet*

Min häst höll på att förblöda 1,5 dygn efter sin kastrering för några år sedan .
Det intressanta är att hade han förblött så hade jag fått ut på försäkringen från Fol***m men när jag körde upp honom till Strömsholm så ersatte dom inte ?

Trots att blödningen kom 1,5 dygn efter kastreringen hade inte blött något sen han blivit kastrerad .

Hur mycket betalar man i månadskostnad för en fullförsäkring? och vad ingår?

Såvitt jag vet är buköppning ett av de dyraste ingreppen. En häst jag vet fick sandkolik och buköppnades. Det blev 80 000 pix. Försäkringen tog inte allt utan ägaren fick betala 25 000 själv. Andra priser jag hört om buköppning är runt 50 000 kronor. Det är både operationen men också några dygns intensivövervakning som kostar.

De där 60 000 kr är vad du har under ett år. Så om din häst får svår kolik och behandlas för det så gäller det att den är frisk resten av året!!! Därför har jag ett högre tak än så på mina hästar. En har obegränsad veterinärvård.

Det är dumt att snåla på försäkringen. Den dagen hästen är sjuk är det nog att oroa sej för ändå. Det skulle vara ett oerhört psykiskt lidande att oroa sej över att bli bankrutt dessutom och kanske låta ekonomin ge hästen ett sämre öde.

Men det gäller å andra sidan att hästen blir sjuk på ett sätt som försäkringen täcker!!! Därför lägger jag ner mycket möda på förebyggande åtgärder, jag visiterar mina hästar ganska ofta (kan inte göras nog ofta) och försöker förebygga skaderisker i miljön och lägger mej vinn om en säker hantering. Jag läser och förkovrar mej ständigt i hästhälsa mm.

Det är jättesvårt att jämföra försäkringsbolag, man får en grov specifikation. Men ofta drabbas man av specialfall och det är så mycket konstigt hästar kan drabbas av. Dessutom vet man inte hur sträng bedömning som tillämpas. Vissa försäkringbolag hårdrar alla detaljer så man blir lätt utan ersättning bara man har missat någon liten grej på vägen, men i gengäld betalar samma bolag ut rikligt om alla papper och förfaranden är helt rena. Andra bolag ser mer mellan fingrarna på småbrister hos ägarens förfaranden men man får kanske betala för det i en annan ände i gengäld.

Ja, hu, usch!
Men läser man på så täcker varken F''''' eller A'''' komplikationer efter kastration. Det står i deras villkor. Det är bara att kastrera och hålla tummarna!!! Ovanstående hade verkligen tur!

En vecka på Ultuna, utan operationer med bara mediciner, lite förbrukningsmaterial undersökningar och foder: 7.700:-
Billigt tyckte jag!

Vet en del som resonerar så och som du säger så kräver det i princip en buffert på minst enkel vet.vård, 50000kr.
Själv har jag fått tillbaks på försäkringen alla premier jag betalat under sju år och det på en enda långdragen hälta med flera besök och kontroller. Jag skulle inte vilja vara utan men då har jag bara en häst. :)

Allmännt: Jag har efter en tid i mitt yrke nu sett kanske den viktigaste aspekten med en försäkring och det är i det snabba beslutet om behandling i ett akutläge.
Har man en försäkring kan man på två sek i ett chockläge säga KÖR för att efter ett dygns behandling och lite eftertanke avbryta och välja avlivning. Istället för att i chockläget behöva ta beslutet om avlivning, som kanske inte skulle varit nödvändigt vid en snabbt insatt behandling men för att man där och då inte vet om man kan få ihop pengar.
Har man försäkringen så blir inte summan enorm trots intensivvård medan utan försäkring blir det MYCKET pengar snabbt som ska betalas även om man inte får djuret med sig hem.

Gällande hundar och katter får man ju snabbt tillbaks sina premier utan att de behöver bli allvarligt sjuka. Ett enkelt benbrott vid lek som behöver lite skruvar och plattor och några återbesök för att bli fullt återställd och du är upp i 15-20000kr. :crazy:

Hur som så är det ändå anledningen beskriven i stycket ovan som jag i många lägen anser försäkringen ha sin viktigaste funktion.

Jag har mina i Agria och med 120.000:- i vet vård. Har dessutom fast självrisk på 2.300:-. Är kanon att alltid veta vad det kommer att kosta och att jag inte behöver säga nej till dyr behandling. Jag har dock väldigt lågt livbelopp, men hästarna har inte varit så dyra i inköp i alla fall.

Till listan kan du lägga operation för att ta bort lös benbit 7.000-20.000 beroende på hur leden ser ut och eftervård. (Detta gälle birkelandfragment (alltså i kotleden), vet ej vad OCD kostar)

Ja, hu, usch!
Men läser man på så täcker varken F''''' eller A'''' komplikationer efter kastration. Det står i deras villkor. Det är bara att kastrera och hålla tummarna!!! Ovanstående hade verkligen tur!

Jag var ju osäker på om de skulle ersätta, men vad jag kan utläsa så står det bara att de inte ersätter kastration/klapphingstoperation men inget om komplikationer. Pappa ringde och pratade med dem, han berättade ju som det var och frågade speciellt eftersom det var komplikation efter kastration, men fick besked att de skulle ersätta.

(Fick ju betala en del ändå eftersom jag har 2800 kr självrisk + 20% på beloppet, men väääldigt mycket bättre med 8000 än 32 000 kr i vet. räkning...)

Ursäkta lite trådkapning... :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 846
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 816
Senast: Sockerbit
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
25 236
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten... 2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka