Forskning om bomlösa sadlar?

Bells

Trådstartare
hej!

Någon här som vet om någon forskning gjorts kring hur tryckavlastande bomlösa sadlar är? Har läst på hippson men där stod det inte vilken typ av sadel de testat. Jag är intresserad av dem dyrare modellerna från ca 10000 och uppåt, som ser ut som vanliga bomsadlar med bossor.

Och ni som ridit i bomlösa sadlar, hur upplevde ni att det var jämför med bomsadel?

Jag har inte läst någon seriös forskning så jag vet inte om det finns. Det jag har läst kommer från tillverkare eller motståndare och där är ju utgången av deras "forskning" redan klar.

Däremot har jag ridit i bomlöst de senaste 12 åren. De första två-tre åren red jag även i bomsadel emellanåt. Min upplevelse är friare rörligare häst, häst som sätter muskler på ett helt annat sätt än med bomsadlar hur väl inpassade de än är, som rör sig ledigare, är gladare och mer framåt. Jag har inte haft några rid/utrustningsrelaterade problem sedan jag helt gick över till en bra bomlös. Som ryttare antingen älskar eller avskyr man bomlöst. Har man dålig balans avslöjas man direkt. Hästen känner allt. I den sadeln jag ridit mest i kommer jag väldigt nära hästen vilket gör att jag känner minsta avvikelse, minsta spänning i muskulaturen osv. Jag rider mest i en Sensation hybrid. Jag har även en Ghost och även om man får mycket för pengarna så är det en budgetsadel. Komforten är inte alls som en dyrare men den är helt klart bra.

På unghäst/omusklad häst upplever jag att sålänge ryttaren är balanserad och sadeln är bra så är det inga problem. Hästen jag köpte i februari -17 och som sedan dess ridits tre dagar i veckan (med vilor då och då såklart) har gått ifrån gänglig mager omusklad unghäst till fint musklad och stabil. Han reds alltså in i bomlöst. I en ghost.

Som alltid är det viktigaste att utrustningen passar hästen och med sadlar är det lika viktigt att den passar ryttaren med.

Jag har ridit rätt mycket i bomlösa, både soffkuddarna (Torsion bl a) men mest i Trekker Master och en del i Startrekk (I,II och III). Det är väl egentligen inte att räkna som renodlade bomlösa, men med läderbom.

Jag har också kört med bomlöst eller semibomlöst sen över 10 år tillbaka, olika varianter av Star Trekk, Maxflex och nu Taurs.

Nu är inte jag särskilt tung och anser att jag är ganska välbalanserad, men oavsett har mina hästar aldrig haft ryggproblem eller sadelproblem.

Och ni som ridit i bomlösa sadlar, hur upplevde ni att det var jämför med bomsadel?

Jag har ridit i bomlös sadel (sensation ride) sedan januari 2012. Efter bara ett par månader hade jag ET ut för ny koll (då stoet jag red hade blivit något öm i ryggen av tidigare bomsadel) som blev oerhört chockad över hur mycket muskler stoet redan hunnit bygga framme vid manken. Trots att hon inte alls upplevdes som omusklad där innan. Bomlösa sadeln gjorde det möjligt för henne att muskla sig ännu mer.

Ska jag jämföra bomlösa sadeln rakt av med min dressyrsadel (som jag skaffade för drygt 1 ½ år sedan) så rör sig stoet precis lika bra i bägge sadlarna, men jag känner det mer i bomlösa och själv får jag jobba mer med min balans i bomlösa. Eftersom jag har flera sadlar kan jag alternera, men skulle jag av någon anledning bara få använda en sadel, så skulle det vara bomlösa.

Jag har märkt stor skillnad beroende på vilken padd jag har under sadeln också, den måste vara tillräckligt tjock OCH bred för att vara tillräckligt tryckutjämnande. Jag är ganska tung själv, så givetvis påverkar padden mer än om man är flugviktare.

Jag har även ridit in min valack i den bomlösa sadeln och han har alltid varit välmusklad och positiv till ridning. Samma ET som ovan kände igenom honom efter ett halvårs ridning, men hittade ingenting att anmärka på, vilket är ovanligt med en häst som precis lärt sig balansera med ryttare på ryggen.

Tack för alla svar!

Hur gör ni när ni provar ut bomlösa sadlar? Något speciellt man ska tänka på?

Vilka utmärkta studielänkar!
Sammantaget får jag ut att bomlösa ger högre tryck under framvalvet och högre punkttryck än bomsadlar, som i son tur gör sitt jobb med att fördela trycket.

Rätt sadel för uppgiften - musklade hästar fixar säkert bomlösa med rätt avlastningspadd medan omusklade kanske bör ridas varsamt för att förhindra bestående tryckskador.

Ganska nätt i kroppen så jag kör Sensation med vänligt schabrak. Jag tycker personligen inte om de tryckutjämnande paddarna. Alternera tre sadlar, samt kör min häst men jag föredrar den bomlösa. När vi rider långa turen på 3 timmar så är det skönast för rygg, rumpen och knäna den bomlösa. När hästen är lite skuttig så föredrar jag bomsadeln.
Jag tittar alltid på pälsen och ryggen när jag tar av sadel/seldon. Stryker handen och blicken över halsen ryggen och vid gjorden. Min bomlösa skapar aldrig något ruggg i pälsen, så jag tror den ligger som en smäck.
Jag tror på att alternera, men jag föredrar den bomlösa.

Ganska nätt i kroppen så jag kör Sensation med vänligt schabrak. Jag tycker personligen inte om de tryckutjämnande paddarna. Alternera tre sadlar, samt kör min häst men jag föredrar den bomlösa. När vi rider långa turen på 3 timmar så är det skönast för rygg, rumpen och knäna den bomlösa. När hästen är lite skuttig så föredrar jag bomsadeln.
Jag tittar alltid på pälsen och ryggen när jag tar av sadel/seldon. Stryker handen och blicken över halsen ryggen och vid gjorden. Min bomlösa skapar aldrig något ruggg i pälsen, så jag tror den ligger som en smäck.
Jag tror på att alternera, men jag föredrar den bomlösa.
Jag blir lite nyfiken på vad du ogillar med de tryckavlastande paddarna?

Jag blir lite nyfiken på vad du ogillar med de tryckavlastande paddarna?
Jag tycker jag hamnar högt ovan hästen. Att sadeln blir lite ostabil. Med vanligt schabrak känns det bättre. Jag har en Haf-padd till min Sensation sadel.
Jag föredrar lite nättare schabrak även till bomsadlarna.
Jag tycker sadlarna ligger bättre med de lite tunnare / normala schabrak.

Det vore synd om länkarna ovan tolkades som någon slags sanning, för det är de inte. Man kan omöjligt säga att "alla bomlösa..." likväl som "alla bomsadlar..." gör si eller så. Alla sadlar är olika, det finns bra och dåliga sadlar inom varje kategori. Det går inte att säga att bomlösa sadlar ger tryck vid framvalvet, medan bomsadlar ger jämt fördelat tryck. En bomsadel med rak bom som ligger på en häst med svängd rygg, ger t.ex. punkttryck både fram och bak. Så det viktigaste är att anpassa rätt sadel till rätt häst.

Själv har jag ridit bomlöst de senaste tio åren (westernsadlar) och både jag och hästarna är supernöjda. Jag kommer aldrig att byta tillbaka. :D

Är det lättare att hitta bomlösa sadlar som passar än sånna med bom? Vissa hästar verkar ju nästan omöjliga att hitta sadel till och man måste byta ofta vid utveckling. Är det lättare med bomlösa sadlar?

Jag gillar lite tanken att bomlösa är mindre förlåtande för ryttarens brister, många sadlar idag är ju så uppbyggda att man knappt behöver tänka på sitsen. Grovt generaliserat förstås.

Är det lättare att hitta bomlösa sadlar som passar än sånna med bom? Vissa hästar verkar ju nästan omöjliga att hitta sadel till och man måste byta ofta vid utveckling. Är det lättare med bomlösa sadlar?

Jag gillar lite tanken att bomlösa är mindre förlåtande för ryttarens brister, många sadlar idag är ju så uppbyggda att man knappt behöver tänka på sitsen. Grovt generaliserat förstås.
Både ja och nej. En bomlös måste ju passa precis som en med bom och det kan vara svårt att hitta någon som ligger perfekt innan man satt sig in i den bomlösa världen och insett vilken skillnad det är på de olika sadlarna. Man får prova sig fram precis som med bomsadlar. Bomlösa precis som sadlar med bom finns ju i alla prisklasser och precis som billiga bomsadlar inte passar någon häst så passar inte billiga bomlösa någon häst. Men, en bomlössadel som passar hästen kan följa dess muskling på ett helt annat sätt.
Min ena har ridits in i bomlös. När han kom var han riktigt mager. Det var så illa att jag inte ville ha honom ute utan täcke :( Han var såklart också helt omusklad och ryggen takformad, verkligen takformad :( När sadeln passades ut och han började ridas var han inte mager mager längre men tunn och inga muskler. Nu är han välmusklad och mycket fin i kroppen, rund över ryggen och perfekt i hull. Sadeln ligger fortfarande lika bra. Hade jag valt en bomsadel så hade jag fått byta bomstorlek många många gånger på de nästan 10 månader han har ridits.
Även för hästar med mycket kort sadelläge brukar det vara enklare att hitta en bomlös som passar. Min ena har ett sadelläge på ca 30 cm. Det är ganska hopplöst att hitta någon bomsadel som passar då. Med rätt bomlös var det däremot inga problem.

Både ja och nej. En bomlös måste ju passa precis som en med bom och det kan vara svårt att hitta någon som ligger perfekt innan man satt sig in i den bomlösa världen och insett vilken skillnad det är på de olika sadlarna. Man får prova sig fram precis som med bomsadlar. Bomlösa precis som sadlar med bom finns ju i alla prisklasser och precis som billiga bomsadlar inte passar någon häst så passar inte billiga bomlösa någon häst. Men, en bomlössadel som passar hästen kan följa dess muskling på ett helt annat sätt.
Min ena har ridits in i bomlös. När han kom var han riktigt mager. Det var så illa att jag inte ville ha honom ute utan täcke :( Han var såklart också helt omusklad och ryggen takformad, verkligen takformad :( När sadeln passades ut och han började ridas var han inte mager mager längre men tunn och inga muskler. Nu är han välmusklad och mycket fin i kroppen, rund över ryggen och perfekt i hull. Sadeln ligger fortfarande lika bra. Hade jag valt en bomsadel så hade jag fått byta bomstorlek många många gånger på de nästan 10 månader han har ridits.
Även för hästar med mycket kort sadelläge brukar det vara enklare att hitta en bomlös som passar. Min ena har ett sadelläge på ca 30 cm. Det är ganska hopplöst att hitta någon bomsadel som passar då. Med rätt bomlös var det däremot inga problem.

Förstås kan man inte lägga på vad som helst och tro att det passar, men jag tänkte om det var lättare att hitta en bomlös sadel eftersom den verkar aningen flexiblare än en bomsadel.

Jag rider bomlöst helt sedan två år ungefär, då sålde jag sista sadeln med bom. Har en Sensation Hybrid och en Sensation G3 med G4-sits till mina breda welshkorsningar. Rider dock mer än hälften av alla pass barbacka eller med padd (filzsattel). Lyssnar på mina hästar, de är lite äldre nu, blir 20 i år, och de trivs väldigt bra med dessa sadlar, fint musklade, aldrig en sur min vid sadling osv. Det säger mig en hel del :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 576
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 450
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 425
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka