Förslag om TR-ändringar

Men det är ingen som har sagt att det inte går....fattar inte hur du alltid ska vrida till saker för att passa in i dina egna syften. Det som har sagt är att det blir- generellt sett- aldrig lika bra, och ingen har heller kunnat visa det.

Och det här med bettlöst på tävling, jag lägger ingen åsikt i det men tror att gnället som varit förut när de inte fick vara med i det snaraste kommer fortsätta ( alltså aldrig nöjda whatever)gå över i : för låga poäng, får inte tävla mot de med bett ( i nuläget) , för få klasser, för lite starter,få arrangörer( i nuläget) etc osv.
Jodå, det var precis det som var ett av dom starkaste argumenten till varför bettlöst inte skulle funka på dressyrtävling, eftersom det var just bett-kontakten som var så central och avgörande i bedömandet. Ett av mina argument mot det var det faktum att väldigt hård "bett-ridning" med hårt spända nosgrimmor på mycket hög nivå ju ändå var möjlig att bedöma (och få höga poäng för). Då kan ju inte just bettet ha så stor betydelse egentligen.

Gnäll och gnäll, tiden går mot öppnare syn (och trevligare ridning förhoppningsvis) så det är klart att målet är att få bort bett-fixeringen helt och istället få dressyrbedömandet att fokusera på det som verkligen är dressyr.

I min värld, i det system/tradition jag anammar i grunden, så har bett eller bettlöst ingen som helst motsättning till varandra. Man rider med det verktyg man behärskar bäst, ofta beroende på tradition och vana. Bedömning av hur det funkar sitter inte i själva huvudlaget utan i hur väl kommunikationen fungerar mellan ryttare och häst. Fungerar den i grunden fungerar oftast resten också med lite (eller mycket) övning.
 
En del av problemet är att en del inte ser skillnad på LC form o GP-form och så är diskussionen igång.
En annan del av problemet är att förstå vad som diskuteras. Kan man inte se/bedöma kvaliteterna i grunden så blir det väldigt svårt att förstå vad det kan innebära i förlängningen mot svårare moment.
 
Jodå, det var precis det som var ett av dom starkaste argumenten till varför bettlöst inte skulle funka på dressyrtävling, eftersom det var just bett-kontakten som var så central och avgörande i bedömandet

Det handlade väl om punkten accepterandet av bettet? Ja det är väl givet att bettet är en central del i den bedömningspunkten?

Nu ska ju de bettlösa rida i en egen klass , blir intressant att se hurvida den punkten ligger kvar eller om kommer utforma något annat där istället.
 
Intressant , vilket stärker min övertygelse ännu mer om att är man skicklig nog så använder man bett och att de som rider på bettlöst gör det för att dölja sina dåliga händer som jag tidigare skrev om i tråden.

https://www.tidningenridsport.se/studie-sa-kan-utrustningen-skada-hasten/

Min slutsats av den artikeln (ej läst studien) är att de som haft så mycket problem av bettet (mest irriterade mungipor) men ändå ville starta valde bettlöst.
 
Min slutsats av den artikeln (ej läst studien) är att de som haft så mycket problem av bettet (mest irriterade mungipor) men ändå ville starta valde bettlöst.

Ja det var ju det jag skrev tidigare i denna tråden. Förutom att jag inte skyller på bettet utan för kassa händer.
 
Domarna tittar ju på hästen. Vilken bedömningsgrupp tänker du att det ska hamna under? Jag ser ibland otroligt kassa sitsar som får bra poäng eftersom hästen inte störs nämnvärt. Med bett kommer hästen gapa och slänga med huvudet av en dålig hand.

Det beror alltså på hur det stör hästen tänker jag vad domaren ser och inte ser.

Plus att rätt många hästar som går med dåligt gjorda trutar har smärtor i käkled och då också nacke.
Rider man bettlöst på en sån kan man ju maskera den dåliga munnen ngt.
En skicklig ryttare kan ju rida en sån häst ändå i många fall, iom att man rider mer med sits och hästen är skolad. Men en ryttare med mer handridning och som är sämre på att skola sin häst kan få en ritt som ser mer harmonisk ut på bettlöst.

Jag tycker ofta de som är övertygade om att hästen inte kan ha bett alls och de som är övertygade om att hästen måste ha stång/inte kan gå på tränsbett har samma grundproblem.
 
Jodå, det var precis det som var ett av dom starkaste argumenten till varför bettlöst inte skulle funka på dressyrtävling, eftersom det var just bett-kontakten som var så central och avgörande i bedömandet. .

Du får väl läsa ditt eget MSV C: 1 protokoll, allmänna intryck nr 3: Lösgjordhet...ingår...accepterande av bettet, och självklart om det står att det ingår så ska det bedömas, det är inget någon här har hittat på du vet...du har väl läst ditt eget protokoll?? ( edit @fio )
 
Gnäll och gnäll, tiden går mot öppnare syn (och trevligare ridning förhoppningsvis) så det är klart att målet är att få bort bett-fixeringen helt och istället få dressyrbedömandet att fokusera på det som verkligen är dressyr.

Men tänk om det är så att en hel del bettlösa förespråkare är just bettlösa förespråkare för att de vet att deras ridning( hand) ger sår av bett och med bettlöst kan de tävla ändå? fast det finns fulheter i munnarna.....
 
Men tänk om det är så att en hel del bettlösa förespråkare är just bettlösa förespråkare för att de vet att deras ridning( hand) ger sår av bett och med bettlöst kan de tävla ändå? fast det finns fulheter i munnarna.....
Det där är ju rent ut sagt en löjlig beskyllning. De jag känner som rider bettlöst har aldrig haft ett sår i munnen på hästen.
 
Det där är ju rent ut sagt en löjlig beskyllning. De jag känner som rider bettlöst har aldrig haft ett sår i munnen på hästen.

Jag går efter undersökningen att det inte är långsökt....och jag tror inte du tittar de som du känners hästar i munnen så där kan du inte vara säker, om de nu inte bara rider bettlöst.
 
Knapplån

Har inte läst igenom hela tråden angående bettlöst men jag har lite funderingar kring det.

Om man nu öppnar upp för bettlösa klasser dvs gör det möjligt för de som vill tävla bettlöst att tävla varför kan man inte va glad för det? Varför ska man prompt tävla bland de som vill rida med bett? Med tanke på att det finns väldigt många åsikter på bland annat div fb sidor så borde det ju finnas en marknad för bettlösa klasser så vad är problemet? Varför är det så viktigt att få rida bettlöst i en ”vanlig” klass om man får lov att kalla det så? Jag förstår faktiskt inte. För jag förmodar att även de bettlösa klasserna kommer att redovisas på tdb och vara med på equipe
 
@settis Nä jag håller med, fattar inte heller det. Det är ju såååå många som vill rida bettlöst har man förstått att det inte kommer vara ett problem att fylla de klasserna 😉
 
@settis Nä jag håller med, fattar inte heller det. Det är ju såååå många som vill rida bettlöst har man förstått att det inte kommer vara ett problem att fylla de klasserna 😉
Man är nog ganska naiv om man tror att det är lätt att fylla klasser som egentligen är helt nya. De som redan är ute o tävlar mkt rider ju på bett redan.

Jag tävlar gärna på bettlöst nästa år om hästen är redo för tävling då. Hon reds in förra sommaren och har fått föl nu, och hittills har jag inte haft bett på henne. Vi får väl se om hon är redo för nån liten tävling nästa år. Tar det extra lugnt eftersom hon reds in som 6 åring och har lite muskelskador i bagaget.
 
Man är nog ganska naiv om man tror att det är lätt att fylla klasser som egentligen är helt nya. De som redan är ute o tävlar mkt rider ju på bett redan.

Jag tävlar gärna på bettlöst nästa år om hästen är redo för tävling då. Hon reds in förra sommaren och har fått föl nu, och hittills har jag inte haft bett på henne. Vi får väl se om hon är redo för nån liten tävling nästa år. Tar det extra lugnt eftersom hon reds in som 6 åring och har lite muskelskador i bagaget.

Jag är inte det minsta naiv. Jag vet hur det är att arbeta upp en tävling, har jobbat med vårt stora dressyrmeeting i 9 år nu och vet vilket enormt slit det är för att få folk att komma. Man kan aldrig luta sig tillbaks utan man måste hela tiden arbeta för att få bra sponsorer, jobba så gott man kan med anläggningen efter de förutsättningar som finns, klura ut vilka klasser man ska ha med hur många starter osv, vad man ska använda sig för domare, trivsel aktiviter så som ryttarmingel osv osv. Förra året drog vi strax över 600 starter på fem dagar, i år har vi över 700 anmälda hittills på sex dagar ( ja det lär sjunka den dagen man kan återta anmälan men vi har flertalet reserver)

Man får helt enkelt kavla upp ärmarna och jobba för att få saker att bli stora, jag VET det för jag tillsammans med mina klubbkompisar jobbar fanimej arslet av oss för att få folk att komma till oss och tävla.

Så är man intresserad utav att få tävla bettlöst kanske man ska kavla upp ärmarna och jobba för att den delen av sporten ska växa och ta fäste. Men jag tror att som vanligt så vill folk allra helst att ”Inga och hennes kompisar” ska göra slitgörat. Om man förväntar sig stora startfält med 40 starter per klass är man nog ute och cyklar. Men å andra sidan så är det nog knappast många arrangörer som anordnar GP klasser som förväntar sig såna startfält heller. Vi är glada om vi fyller platserna med 10 GP ryttare, så rent krasst utan sponsorer så är det egentligen totalt ointressant ekonomiskt för oss att ha GP klasser, men vi tycker det är superskoj att få GP ekipagen till oss och det är ett sätt att vara med och utvecklas sporten genom att arrangera, det är även inspirerande för våra medlemmar att få se de högsta klasserna. Man får tänka att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna 😉
 
Man är nog ganska naiv om man tror att det är lätt att fylla klasser som egentligen är helt nya. De som redan är ute o tävlar mkt rider ju på bett redan.

Jag tävlar gärna på bettlöst nästa år om hästen är redo för tävling då. Hon reds in förra sommaren och har fått föl nu, och hittills har jag inte haft bett på henne. Vi får väl se om hon är redo för nån liten tävling nästa år. Tar det extra lugnt eftersom hon reds in som 6 åring och har lite muskelskador i bagaget.

Nej men jag tror att folk gärna skriker högre om att det är orättvist att man inte får tävla bettlöst än att dom egentligen vill tävla när det nu kommer bli bettlösa klasser (men nu var ju inte det heller till belåtenhet).
 
Jag är inte det minsta naiv. Jag vet hur det är att arbeta upp en tävling, har jobbat med vårt stora dressyrmeeting i 9 år nu och vet vilket enormt slit det är för att få folk att komma. Man kan aldrig luta sig tillbaks utan man måste hela tiden arbeta för att få bra sponsorer, jobba så gott man kan med anläggningen efter de förutsättningar som finns, klura ut vilka klasser man ska ha med hur många starter osv, vad man ska använda sig för domare, trivsel aktiviter så som ryttarmingel osv osv. Förra året drog vi strax över 600 starter på fem dagar, i år har vi över 700 anmälda hittills på sex dagar ( ja det lär sjunka den dagen man kan återta anmälan men vi har flertalet reserver)

Man får helt enkelt kavla upp ärmarna och jobba för att få saker att bli stora, jag VET det för jag tillsammans med mina klubbkompisar jobbar fanimej arslet av oss för att få folk att komma till oss och tävla.

Så är man intresserad utav att få tävla bettlöst kanske man ska kavla upp ärmarna och jobba för att den delen av sporten ska växa och ta fäste. Men jag tror att som vanligt så vill folk allra helst att ”Inga och hennes kompisar” ska göra slitgörat. Om man förväntar sig stora startfält med 40 starter per klass är man nog ute och cyklar. Men å andra sidan så är det nog knappast många arrangörer som anordnar GP klasser som förväntar sig såna startfält heller. Vi är glada om vi fyller platserna med 10 GP ryttare, så rent krasst utan sponsorer så är det egentligen totalt ointressant ekonomiskt för oss att ha GP klasser, men vi tycker det är superskoj att få GP ekipagen till oss och det är ett sätt att vara med och utvecklas sporten genom att arrangera, det är även inspirerande för våra medlemmar att få se de högsta klasserna. Man får tänka att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna 😉

Absolut är det så!
Jag personligen gör inte mkt för sporten, jag har fullt upp med att hålla koll på min hälsa, förhoppningsvis jobba i sommar och samtidigt orka med att ha häst. Det är mitt projekt.

Mkt större än så lär det inte bli för min del.
 
@ginnies @the_connemara @Shaggy

Håller helt med er!
Att 4-5-åringar, oavsett vilka klasser det rör sig om, inte ska gå 2 klasser/dag, ser jag som en självklarhet, och är förvånad över att man inte stoppat det tidigare. 6 åringar är jag lite kluven till, åtminstone om båda starterna är på L-klassnivå kan jag någonstans ändå tycka att det är ok. Däremot 7 åringar borde, i mitt tycke, få starta 2 klasser/dag på L-klass nivå åtminstone. Kan bara exemplifiera med min egna häst. Har för mig att han började tävlas så smått i typ LC-dressyr och LD-hoppning (1 klass/dag) som 6 åring. Däremot hösten som 7 åring (i praktiken drygt 7.5 år gammal!) så började han gå 2 klasser/dag, antingen 0.80 och 0.90 cm hoppning eller LC/LB alt. LB:1-LB:3 dressyr. Det var inga konstigheter för honom.
Jag håller inte med om att femåringar inte kan gå två klasser. Rider en femåring just nu, lokal nivå. LC och LB. Säg att jag rider fram 20 min, + start på max 7 min (skritt in och ut inräknat). Så har pålle gått en halvtimme cirka. Nästa start rider jag fram en kvart kanske, joggar och gör en kort check.
Så mer än 60 min blir det inte totalt. Visst klarar hästen av det!
Hade den gått MSVC som man får rida med en femåring, visst - då ska den inte gå två klasser. Men på LC/LBnivå är det verkligen inga konstigheter. Och såklart får man individanpassa, är det en häst som blir både psykiskt och fysiskt trött av en klass, så rider man väl bara en. Men som denna jag har haft som exempel, så är det en sådan som behöver komma in två gånger på banan då den är lite spooky. Och ja - det hjälper att komma in två gånger. Nej - det hjälper inte att rida fram längre, det är ju inte på banan man rider fram.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 864
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp