Förslag om TR-ändringar

Fast dessa ryttare sitter väl sällan på 6- och 7-åringar?
Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att en sån här regel ska göra det bättre för hästarna. Bara en start per dag från MsvA känns absolut rimligt men att sjuåringarna (och kanske också sexåringarna) skulle vara de som sliter värst på tävlingsbanorna? Var har SvRF fått det från?

Och med tanke på forskningen är jag fortfarande mer inne på att begränsa antalet tävlingstillfälle, inklusive resor till tävling, än antalet starter per resa liksom?

Känner mig överlag kluven, jag är för att ha så hästvänliga regler som möjligt men den här regeln känns bara så tagen ur luften, och kommer nog främst drabba de vanliga amatörerna i LB-LA. Proffsen åker till stora tävlingar med unghäst uttagningar, och rider ett pass på banan innan start och sen uppvärmning och sin klass... inte rider de två per dag.
Medan Lisa i innersta Norrland åker till grannklubben 10 mil bort och startar LB:2 och LA:3. Förlåt, gjorde, nu får hon inte göra det mer med sin sjuåring
Känner likadant, ska man lägga en heldag, betala soppa dit och hem, licensen kostar lika mycket för en klass som två, samma tid för förberedelser osv osv. Det är en ekonomisk fråga med vare sig man vill det eller inte.

Dessutom om man bara får rida en klass, så lär det ev medföra att folk åker på fler tävlingar, och hästarna får gå fler helger med tävling för att skaffa rutin. Så vet inte om enbart en klass-regeln kommer föra så mycket bra med sig egentligen..
 
Ponnyklasserna är jag mycket positiv till. Hade varit kul att få tävla min ponny mot andra ponnyer i samma storlek, som omväxling till att tävla mot stora med mycket flashigare gångarter.

Dock skeptisk till att "dra alla över en kam" och bestämma att ingen under sju får tävla två klasser samma dag. Jag har långa avstånd och en tittig häst, hon har definitivt mått bra av att starta en (lätt C) klass först och sen gå den svårare sen. Det känns som om det är i de allra lättaste klasserna det behövs. Att ha en begränsning för mycket unga (fyraåringarna) är jag positiv till men inte så högt upp i åldrarna som sju. Nu är min åtta i år så det påverkar inte oss ändå, men det hade inte blivit någon trevlig upplevelse för någon av oss att åka till en tävling, starta en klass med kasst resultat för att hästen blir tittig och spänd och åka hem, bara för att gå igenom samma procedur på nästa tävling. Då har vi ändå åkt till flera ställen för träning och p&r, så det är just själva tävlingsmomentet som gör henne (läs: mig) mer spänd.
Håller med! Sitter också på en tittig pålle, och har inte superlätt att ta mig till tävling (i nuläget måste jag hyra både bil och släp exempelvis). Att den går en LC och en LB med sparsam framridning, är absolut ingen fara..
 
Spånar;

Risken med att bara få starta en klass per dag med sin sjuåring kan ju bli att man inte tävlar alls. Alternativt väldigt mycket mindre. Alltså det är inte värt det. Verken med tanke på tiden man lägger på en tävlingsdag eller ekonomisk.
I distrikt det faktiskt inte dräller med tävlingar i varje kurva och där bara enstaka ligger inom fem mil, njä, tom jag skulle dra mej för det faktiskt.

Reglera femåringarna kan jag förstå. Men som sjuåring verkligen?
Sexåring?

Nu menar jag hobyyryttaren, inte de som satsar på Falsterbo osv. De kanske vill tävla allt dom kan ändå, men andra.
 
Spånar;

Risken med att bara få starta en klass per dag med sin sjuåring kan ju bli att man inte tävlar alls. Alternativt väldigt mycket mindre. Alltså det är inte värt det. Verken med tanke på tiden man lägger på en tävlingsdag eller ekonomisk.
I distrikt det faktiskt inte dräller med tävlingar i varje kurva och där bara enstaka ligger inom fem mil, njä, tom jag skulle dra mej för det faktiskt.

Reglera femåringarna kan jag förstå. Men som sjuåring verkligen?
Sexåring?

Nu menar jag hobyyryttaren, inte de som satsar på Falsterbo osv. De kanske vill tävla allt dom kan ändå, men andra.

Amen. :bow:
Som sagt tycker jag att det är helt knäppt, särskilt som denna regel öht inte finns/ens diskuteras i någon av de andra grenarna vad jag vet. Detta tycker jag är den mest springande punkten. Och då är ju dressyr (åtminstone på "moderat" nivå) den minst ansträngande av de alla. Tycker öht att man kunde reglera antalet starter för 5 åringar oavsett gren, för 6 åringar i typ högre hoppning (LB-LA och uppåt) samt typ i de grenar med flera moment som FT och WE. 7 åringar tycker jag dock öht inte ska ha några regleringar. Har funderat mycket på det, men kan inte komma på en enda "hobbyriden" 7 åring jag känner/har känt som farit illa av för mycket tävlande, allra minst i dressyr. Absolut om man har en teoretisk diskussion kring typ Msv-klasser, men i mitt tycke ska en 7 åring som inte är väldigt sent tagen absolut klara LC+LB dressyr samma dag, och ev. LB+LA också.
 
Tycker öht att man kunde reglera antalet starter för 5 åringar oavsett gren, för 6 åringar i typ högre hoppning (LB-LA och uppåt) samt typ i de grenar med flera moment som FT och WE.

Hur tänker du reglera antal starter i FT o WE?

Och säger det jag sagt förut, och drar in WE- de rider inte fram på samma sätt som dressyren.
 
.. Och då är ju dressyr (åtminstone på "moderat" nivå) den minst ansträngande av de alla.

Vad har du för belägg att det är så?

Det är ju knappast högutbildade starka hästar som rids i de lätta klasserna utan hästar under uppbyggnad eller hästar som inte kommer vidare.

Jag menar det om något ska vara " lätt " för en häst så måste såklart hästen vara utbildad högre och av det ha fått mer styrka.

Jag hävdar fortfarande rent generellt att just dressyrhästar har om man jämför med de andra grenarna mkt längre framridning.
 
Någon som vet vilket datum färdiga TR ska komma ut?

Har ni hört något om någon nyhet? Enda jag hört är att bettlösa klasser ska införas och att de inte kommer behöva egen framridning :).
 
Någon som vet vilket datum färdiga TR ska komma ut?

Har ni hört något om någon nyhet? Enda jag hört är att bettlösa klasser ska införas och att de inte kommer behöva egen framridning :).

Det brukar väl vara 1/11 som både nya program och nya TR presenteras? Har dock inte hört något mer än :confused:
Tycker också att det verkar märkligt att det inte kommit något mer, första dressyrtävlingen i mitt distrikt är redan 5/1 och anmälan brukar öppna kring 15/11, så det skulle ju vara bra att veta vad som gäller med program och regler i god tid...
 
Fast är det ett så stort problem? Förr när TR inte fanns på nätet brukade nya TR släppas till Globentävlingarna, och då hade det inte varit en så öppen process som idag. Vilken typ av regeländringar kräver att du har över en månad på dig för att förbereda dig?

Nej, inte för min skull men tänker ur ett arrangörsperspektiv. Då ligger ju redan proppar och anmälningar ute för de tävlingar som är i januari, och de skulle ju potentiellt sett kunna hamna rejält i kläm.
Tycker t.om. 2 månader är i kortaste laget egentligen, även om det väl ändå får anses som okej, men 1 månad är ju inget annat än rent vansinne.
 
Nej, inte för min skull men tänker ur ett arrangörsperspektiv. Då ligger ju redan proppar och anmälningar ute för de tävlingar som är i januari, och de skulle ju potentiellt sett kunna hamna rejält i kläm.
Tycker t.om. 2 månader är i kortaste laget egentligen, även om det väl ändå får anses som okej, men 1 månad är ju inget annat än rent vansinne.
Ur arrangörssynpunkt är det väl bara uppdaterade dressyrprogram som ’ställer till det’?
I stort sett.

(Annars är det väl på ponnysarna om man ändrar åldersindelningar eller liknande.
Men har man tidig tävling tänker jag att man lämnar proppen från årets TR sas och så får distriktet helt enkelt gå in och ändra om det behövs. De ska ju ändå godkänna proppen så de är ju medvetna om vilka proppar som kan behöva justeras.)

Men om ett program blir uppdaterat så gäller alltid senaste versionen på själva tävlingen. Oavsett.
Även om den skulle benämnas som den förra versionen i proppen tillsvidare.

Vet man att man ska använda ett uppdaterat program så kan man bara höra av sej till distriktet när allt är klart, som då går in o ändrar i proppen.
 
Ur arrangörssynpunkt är det väl bara uppdaterade dressyrprogram som ’ställer till det’?
I stort sett.

(Annars är det väl på ponnysarna om man ändrar åldersindelningar eller liknande.
Men har man tidig tävling tänker jag att man lämnar proppen från årets TR sas och så får distriktet helt enkelt gå in och ändra om det behövs. De ska ju ändå godkänna proppen så de är ju medvetna om vilka proppar som kan behöva justeras.)

Men om ett program blir uppdaterat så gäller alltid senaste versionen på själva tävlingen. Oavsett.
Även om den skulle benämnas som den förra versionen i proppen tillsvidare.

Vet man att man ska använda ett uppdaterat program så kan man bara höra av sej till distriktet när allt är klart, som då går in o ändrar i proppen.

Givetvis har du rätt! 😊
Tänkte just främst på ponnyreglerna, då det ju varit ett visst snack om någon "P100" klass där alla ska kunna rida ponny oavsett ålder. Därtill det här med bettlösa klasser och separat framridning/inte. Samt då det här med uppdaterade program, men det är ju som sagt ett mindre problem.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 864
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp