Första uppfödarbesöket

Bukefalos 30 år!

machafuko

Trådstartare
Random fråga som jag inte visste vilken tråd jag skulle ta det i, så tänkte att jag startar en ny så slipper jag sno något valp-tråd för en nishad fråga. Men när ni är på första besöket hos en uppfödare, hur länge brukar det vara?

Jag förstår att det är väldigt annorlunda beroende på om man kanske ses hemma hos en uppfödare, eller om det t.ex. är på en träning när man ser avelsdjur eller uppfödarens hundar i träning. Men jag tänker framförallt situationer där man är hemma hos uppfödaren.

När jag besökt uppfödare har det varat nån timme, ungefär. Det är en ganska lagom tid tycker jag, man hinner diskutera det viktigaste, ställa eventuella frågor och känna efter vad man tycker om uppfödaren och hundarna.

Valpar har jag personligen inte ut så mycket av att se innan minst 5 veckors ålder, då är dom mer som hundar istället för pipande potäter 😅 och uppfödaren brukar ha en idé om vilka personligheter dom börjar utveckla.

Hos oss får man komma tidigast när valparna är fyra veckor. Vi brukar boka in en timmes besök första gången för annars är det lätt att det drar ut på tiden och att hundarna inte får någon vila förrän nästa familj dyker upp. Men vi lovar heller inte bort någon valp förrän vi har träffats om det inte är återkommande köpare.

Sedan när det är bestämt vilka som "står på listan" och valparna är lite äldre kan besöken vara längre och flera får gärna komma samtidigt så att köparna kan bygga relation till varandra om de vill.

Jag menar alltså hur LÄNGE man är på plats, inte vid vilken vecka man får komma. Bara för att förtydliga :D

Jag har bara haft ett sånt första-besök. Det var innan valparna fötts och vi var nog där alldeles för länge. 🤣 Samma sak när vi hälsade på valparna lite senare. 😅

När jag köpte Cessna sist så hade jag nog bara ett sådant besök tror jag, i princip alla andra uppfödare träffade jag annars på träningar eller jaktprov. Inte många regelrätta hemmabesök förut just hos Cessnas uppfödare. Jag minns ju inte alls hur länge vi var där eller vad vi ens pratade om. Vi hade väl redan pratat någon timmar på telefonen första gången vi pratade, har jag för mig. :angel:

Hos oss får man komma tidigast när valparna är fyra veckor. Vi brukar boka in en timmes besök första gången för annars är det lätt att det drar ut på tiden och att hundarna inte får någon vila förrän nästa familj dyker upp. Men vi lovar heller inte bort någon valp förrän vi har träffats om det inte är återkommande köpare.

Sedan när det är bestämt vilka som "står på listan" och valparna är lite äldre kan besöken vara längre och flera får gärna komma samtidigt så att köparna kan bygga relation till varandra om de vill.
Spännande. Brukar det vara så att det är första gången valpköparna är hos dig då, folk kommer inte på besök innan valparna är födda?

Spännande. Brukar det vara så att det är första gången valpköparna är hos dig då, folk kommer inte på besök innan valparna är födda?
Nej, innan dess vet man ju inte om den ens blir några valpar. Men om nån skulle vilja träffa oss och tiken innan så skulle vi givetvis ordna det men under de år som jag varit delaktig i kenneln har det inte skett.

Nej, innan dess vet man ju inte om den ens blir några valpar. Men om nån skulle vilja träffa oss och tiken innan så skulle vi givetvis ordna det men under de år som jag varit delaktig i kenneln har det inte skett.

Oj, är det så vanligt alltså? Här har jag alltid känt som att jag är sen på bollen för att jag inte besökt nån uppfödare innan det funnits valpar. :o Tyvärr håller mina nerver inte för att stå på kö långt i förväg utan jag vill kunna ganska snart komma på besök för att se om det klickar, och om inte söka vidare.

Vi har bara kull vartannat år ungefär och näst senaste kullen hade vi en valpköpare som stått på intresselistan för en valp från just den tiken i över två år. Senaste kullen var det enbart återkommande valpköpare så då var det inte heller aktuellt.

Sen träffar vi ju mycket folk ute på träning, tävling och utställning så ofta har man lite koll på varandra ändå.

Oj, är det så vanligt alltså? Här har jag alltid känt som att jag är sen på bollen för att jag inte besökt nån uppfödare innan det funnits valpar. :o Tyvärr håller mina nerver inte för att stå på kö långt i förväg utan jag vill kunna ganska snart komma på besök för att se om det klickar, och om inte söka vidare.
Var inte hemma hos Ammos uppf innan jag hämtade honom, men hade träffat uppf ute på andra saker innan.

Tänker att det är därför många inte behöver ett första möte där sas, man har haft det på annan plats liksom 😊

Jag har bara haft två sådana möten. Första var bara ett "lär känna rasen"möte hos den enda uppfödaren jag kunde hitta i norr. Jag mötte en underbar kvinna ute i deras sommarstuga dit hon tagit med sig tre hundar och jag stannade nog ganska länge på ön. :o Vi promenerade runt och pratade hund typ, och jag blev störtförälskad. <3
I slutänden köpte jag inte valp från henne (det stämde inte tidsmässigt) men jag var tydlig med att jag bara ville träffa en shiba.
När jag åkte för att träffa Kimchi (visserligen en katt men proceduren är ju densamma och hon krävde ett besök innan köp) var han sex veckor och eftersom jag åkt rätt längt stannade jag nog någon timme hemma hos henne, sedan gick vi ut och fikade medan jag väntade på tåget. Också toktrevlig dam men jag tror inte att fikadelen var en norm egentligen. Vi hade hästar att prata om. :D

När jag själv hade valpar tror jag också att besöken oftast var runt timmen. Man hinner prata, valparna hinner vakna och vara aktiva och eventuellt somna igen så att man får prata efter umgänget också.

När vi har valpbesökare, tidigast när valpen är tre veckor, kan det variera mellan en och tre timmar. Har spekulanterna kört långt bjuder vi alltid på kaffe, nån gång har det blivit lunch. Men då har vi så klart pratat ganska mycket på telefon innan besöket.
Bara en gång har det kommit nån som viljat träffa tiken i förväg. De flesta väljer att komma vid ca fem veckor, men om de inte har så långt att köra kan det bli både två och tre besök.
Vi har bara haft tre kullar, och ganska långt mellan, annars kanske vi hade behövt styra upp det mer.

Vi träffade uppfödaren när valparna var 6 veckor ungefär. Det hade inte klaffat innan så vi kunde träffas. Numera tror jag att hon vill träffa före valparna fötts och att det bokas in ungefär hur länge man får stanna. Vi hade åkt långt så vi var nog där ett tag, fick fika och ställde alla tusen frågor och gosade med hundarna sen åkte vi ju hem. Har för mig det tog 6-7 timmar dit, vi åkte över dagen så vi kan ju inte ha stannat alltför många timmar. 2 timmar kanske?!

Vi blev kompisar sen och var där när de hade besök av andra valpköpare, de gick fasen aldrig hem och tillslut var hon rätt irriterad för det blev alldeles för länge för valparna. Och vi skulle äta middag när de åkt men det blev en väääldigt sen middag..Tror hon började med tider efter det..

Dagnys uppfödare träffade vi för första gången när vi hämtade Dagny.

Spännande frågor. Jag har varit på besök en gång innan leverans på ett par hundar i mitt liv. Men jag har också köpt hund direkt vid leverans.

De uppfödare jag haft mest kontakt med är faktiskt de jag köpt utomlands (två hundar). Både uppfödaren i Tyskland respektive Tjeckien var väldigt måna om vår kontakt och uppdaterade med bilder osv. Kanske lite mer från kenneln i Tyskland då tiken vid första omgången gick tom, och sedan tog det sig. Hon tyckte så synd om mig när det inget blev första gången.

Nu har jag ju mitt livs första kull själv och fick senast igår en förfrågan om man kunde få träffa mamman och ev pappan för att bilda sig en uppfattning om rasen.

En annan person har tingat en tik, och när hon kommer (tidigast när de är fyra veckor), så är det kanske vettigt att boka en timme.

Det här kommer att bli lärorikt!

Vi träffade den dräktiga tiken och sedan åkte vi en gång när valpen var sex veckor och sedan hämtning efter det. Det var en resa på ca tre timmar en väg.

I det fallet var det för att få en uppfattning om kenneln, alla dess hundar, mamman så klart osv.

Han är nog en av de bästa hundarna vi haft, men det hade han varit oavsett om vi var där eller ej.

:D:cool:

Oj, intressant! Jag vet inte hur länge vi varit där, 2 timmar?

Inflör senaste valpköpet, golden, var nog besöket i valphagen vid fem veckor egentligen lite onödigt, sett i backspegeln. Jag hade pratat en hel del med uppfödarna, kollat all tillgänglig hälsostatus och så vidare, och vi körde i fyra timmar enkel väg för att kika på åtta ungefär likadana och förutsägbart bedårande goldenklumpar 😃 Men jag ville verkligen träffa tiken (och ärligt talat kunde jag knappt hålla mig i skinnet av valplängtan och var så glad när vi kom hem på kvällen att jag la mig på golvet och grät en skvätt).

När vi köpte corgi för tusen år sen var det vårt första valpköp, och där tror jag att uppfödaren ville träffa oss som familj innan något beslut togs. Det var heller inget straff att åka ett par timmar i försommarväder för att sitta på en gräsmatta med ett gäng corgivalpar i en timme eller två.

Jag var nog hos "min uppfödare" en timma och det var innan tiken ens var parad. För att se om jag skulle bli godkänd som valpköpare...

Sen hälsade vi på en halvtimma eller så när valparna var kanske 6, 7 veckor gamla (?) och det var så fint: Jag hade sagt att jag ville ha den största hanvalpen (det fanns 10 valpar i kullen!) och den fick lila halsband av uppfödaren. När vi kom dit var alla valparna i trädgården bakom huset och vi satt på varsin stol i köket när hon släppte in dem. Hela valpskocken kom rusande huller om buller (det vankades mat!) - utom EN - den lila: han vek av från gänget och sprang rakt fram till min man!!! Det var magiskt! (Vi hade alltså aldrig träffat valparna innan dess!)

Vi hämtade honom en vecka senare :heart

(Nu vill jag ju ha valp igen.....)

Det har varit väldigt olika för min del. Med riesenschnauzern som vi köpte när jag var tonåring hade mamma all kontakt med uppfödaren, men ingen var där på besök förrän hela familjen åkte och hämtade vår valp. Men i samband med valphämtningen stannade vi kanske någon timma för fika och prat och fick även träffa valpens mamma (vår valp var den sista som var kvar) och en hund till ur deras uppfödning.

Med cairnterriern så var vi på besök när valparna var 4-6 veckor. Fick se valparna, välja valp samt också träffa mamman och ytterligare någon hund. Stannade väl någon timma då och sen en lite kortare stund i samband med hämtning när valpen var 8 veckor.

Med de isländska fårhundarna så kände jag/vi hanens uppfödare (och båda föräldrahundarna) sedan flera år tillbaka, min dotter jobbade på hans gård när valparna föddes så det behövdes liksom inte något extra besök :) Tiken är en omplacering efter omhändertagande av länsstyrelsen så där har jag aldrig träffat uppfödaren (men haft viss messenger-kontakt).

Liknande trådar

• Förväntningar på uppfödare
  • Valp 2027
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!