Forstoppning?

Krusan

Trådstartare
Hur vet man att barnet har forstoppning? Ok att det inte bajsar forstass. Men jag har ju last att de kan ha typ diarre anda... Far inte ihop det. Lilla damen har alltid varit regelbunden, morgon, lunch och kvall, fint och fast. Nu senaste veckan sa har det varit mer smet och aven en del slem. Igar morse var det en liten en och sedan ingenting forrens nu vid lunch, da gul och smetigt. Hon har ocksa varit himla kinkig med maten de senaste 2 dagarna inte ens vallingen pa kvallen gar ner.

Har ni nagra rad, tips etc.

//Krusan

Sv: Forstoppning?

Det låter som någon födoämnesallergi? Hur gammal är hon? Lite svårt att råda utan att veta vad hon äter/kan äta.
Messmör kan man ge lite även till riktigt små bebisar med förstoppning och är hon lite äldre kan man prova att ge morötter, blåbär och banan men även mer fiberrik kost.
På bebisar kan man massera magen om de har problem. Försiktiga solfjäder lika rörelser brukar uppskattas.
Det låter ju helt klart som att det är någon vajsning med tarmen iallafall.
Jag tycker att du ska ringa någon typ av sjukvårdsupplysning och har inte de något bra råd så kontakta bvc/liknande i morgon.

Damen ifraga ar 16 manader och har alltid haft god apptit. Dagsmenyn enligt foljande:
Frukost - fullkornsgrot av mjolk med extra havregryn och weetbix, 1 tsk katrinplommonopure.
Lunch: Burk eller hemlagt med mycket gronsaker
Mellanmal: Frukt med weetbix
Middag: Hemlagat med gronsaker, kott/fisk/kyckling och ris/pasta/potatis
Laggdags; 150-200 ml valling

Hon har inte visat nagon allergi/intolerans mot nagot sa har langt. Pa dagis far de oxa varierad kost och enligt personal sa ater hon som en hast. Hon dricker bara vatten hemma men pa dagis sa far hon mjolk.

Nu under helgen sa har hon inte atit mycket, det enda som gatt ner utan protest har varit morgongroten. Inte ens favoriterna rostat brod med smor eller stekt agg har gatt.

//Krusan

Jag tycker inte alls att det låter som förstoppning. Om hon ätit mindre är det väl naturligt att hon inte bajsar lika mycket/ofta.

Att hon inte vill äta kan kanske bero på tänder? Eller någon infektion som är på g kanske? Eller också är det bara en liten utvecklingsfas eller att hon testar något nytt. För oss har det alltid gått mycket upp och ner med matlusten.

//Julia

Men jag har ju last att de kan ha typ diarre anda... Far inte ihop det.

Som när man inte gjort rent vattenlåset ordentligt. Det är stopp men vattnet kommer sakta sakta förbi ändå oc sjunker ju undan i handfatet.
Samma sak i tarmen. Stoppet sitter där med hårt bajs men det som är löst pressas förbi ändå. Tror jag läst att de oftast är väldigt vattningt och kan vara lite géleigt.

Bajsar hon 3 ggr om dagen? Det minns jag inte ens sist mina barn gjorde. Här hemma bajsas det varannan-var 3e dag.

ja du kan vara förstoppad och ha diarre.
och det du beskriver kan mkt väl vara förstoppning.

har det inte avtagit inom en vecka efter det börjat, sök vård!

det du kan göra själv är o se till att hon får i sig MKT vätska
gärna saft eller vätskeersättning där det är lite energi i, om det är kinkit med maten..

oftast är det så att förstoppade barn inte bajsar mer än varannan var tredje dag men det kan oxå vara fullt normalt..
är det en svårare och mer långvarig förstoppning så blir det oftast diarre.

Nu ska jag inte måla fan på väggen men min dotter var ungefär lika gammal när hon blev laktosintolerant med exakt samma symptom i början som din dotter har. Precis som hos er drack min dotter vatten hemma men när hon började på dagis vid 17 månaders ålder så fick hon mjölk att dricka. Då märktes intoleransen och ganska snart klarade hon inte vanlig mjölk i maten heller vilket hon hade klarat innan.

Kanske ska du fråga personalen om de kan ge henne vatten istället för mjölk att dricka en vecka och se om det blir skillnad?
Självklart blir ju aptiten därefter, gör det ont i magen så vill man ju inte äta heller.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 407
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
979
Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa... 2
Svar
39
· Visningar
3 048
Senast: KungTulle
·
  • Låst
Övr. Barn Nar min gubbe gick med i AA och slutade dricka forra aret sa jublade jag. Antligen skulle jag slippa klumpen i magen, oron och angesten...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka