Bukefalos 28 år!

Fortkörning

Sv: Fortkörning

Men det är ju just det som han har.
Han körde för fort förra våren.

Återkallande av körkort räknas inte som ett straff.
Så man är inte "ren" och börjar på blanka papper när man får tillbaka körkortet.
Utan det fungerar tvärt om.
Det sitter lösare och lösare för varje gång.

Körkortet skall man tänka på som en "licens" att köra bil.
Och den "licensen" måste man vårda.
 
Sv: Fortkörning

Nej, det står "På väg med hastighetsbegränsning till och med 50 km/tim."
 
Sv: Fortkörning

Jag tror nog att din sambo skall räkna med att bli av med körkortet igen.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Upprepade fortkörningar är inte bra.

Men det är ju just det som han har.
Han körde för fort förra våren.

Återkallande av körkort räknas inte som ett straff.
Så man är inte "ren" och börjar på blanka papper när man får tillbaka körkortet.
Utan det fungerar tvärt om.
Det sitter lösare och lösare för varje gång.

Körkortet skall man tänka på som en "licens" att köra bil.
Och den "licensen" måste man vårda.

Det räknas väl visst som ett straff? Jag vill minnas att det har stått typ "strafföreläggande" på papper och sånt i samband med fortkörningen förra året..
Man blir väl förövrigt inte "ren" efter andra straff heller? Utan det måste gå ett visst antal år innan ens register nollas..

Jag förstår också att det inte är bra med upprepade överträdelser men min fråga gällde om någon vet vart gränsen går.
Zoya är ju jurist och jag fick intrycket att hon visste vad hon pratade om?

Men jag vet inte. Vi lär väl märka vad som händer..
 
Sv: Fortkörning

Det räknas väl visst som ett straff? Jag vill minnas att det har stått typ "strafföreläggande" på papper och sånt i samband med fortkörningen förra året..

Själva boten är ju ett straff. Det blir ju ett strafföreläggande. En körkortsåterkallelse räknas däremot i lagens mening inte som ett straff även om folk i allmänhet upplever det som just det :p

Jag förstår också att det inte är bra med upprepade överträdelser men min fråga gällde om någon vet vart gränsen går.
Zoya är ju jurist och jag fick intrycket att hon visste vad hon pratade om?

Jag vet vad jag pratar om. Dock inte så mycket på grund av min utbildning utan för att jag arbetar med just dessa saker (bl.a) på berörd myndighet :up:
 
Sv: Fortkörning

Angående hastighetsmätaren så är det vi som förare som ansvarar för att den visar rätt. Känns ju rätt taskigt om man håller hastigheten och sedan har en hastighetsmätare som visar åt h-e!
 
Sv: Fortkörning

Får man 25.000:- i böter för fortkörning så har man gjort mer jäkelskap än bara kört för fort! Nu har jag i och för sig inte 2012 års Författning, och jag vet att beloppet höjts något, men högsta bötesbeloppet för enbart fortkörning var för ett par år sedan 4.000:-. Sedan är nästa "nivå" något som kallas "till åklagare".

25.000:- för att få körkort om det varit indraget gissar jag är den kostnaden som är för att ta ett nytt körkort! Något man måste om körkortet dragits in över en viss tid/för något allvarligt. Eftersom snittkostnaden för att ta ett körkort i Sverige i nuläget ligger på runt 20.000:- och den du nämnde HAFT körkort och måste ta ett nytt så måste jag säga att h*n måste verkligen kört som en kratta, bra att h*n fick friska upp körkortskunskapen! ;)
 
Sv: Fortkörning

Det räknas väl visst som ett straff?
Nej det räknas som återkallande av ett tillstånd.
Det kan ju bli återkallat för att man blir sjuk också, om man t.ex. får epilepsi.
Ett körkort återkallas för att man inte längre är lämplig att framföra fordonet i fråga.

Det är böterna som är straffet.


Man blir väl förövrigt inte "ren" efter andra straff heller?

Jo då så har man sonat sitt brott.
 
Sv: Fortkörning

Stämmer inte riktigt. Du gallras inte ur belastningsregistret förrän ett visst antal år efter avtjänat straff och det kan ligga dig i fatet om du begår brott igen.
 
Sv: Fortkörning

Så man har alltså inte ens då sonat sitt brott?
Då så är det ju litet lika även om körkortsindragning inte räkas som straff.
 
Sv: Fortkörning

Dessutom kan man till och med bli av med körkortet för att man som det kallas "är opålitlig i nykterhetshänseende", alltså dricker så mycket alkohol att man ofta ses berusad. Till exempel hamnar i fyllecell upprepade gånger. Man behöver alltså inte ens köra sin bil alkoholpåverkad för att bli av med körkortet.

Dock har jag aldrig hört talas om att någon blivit av med körkortet av den anledningen, men det har kanske hänt.
 
Sv: Fortkörning

Det har jag.
Fylla på stan för ofta.
Men det var länge sedan och något bråk inblandat också.
Han, för det var en han, fick ta om körkortet senare.
 
Sv: Fortkörning

Får man 25.000:- i böter för fortkörning så har man gjort mer jäkelskap än bara kört för fort! Nu har jag i och för sig inte 2012 års Författning, och jag vet att beloppet höjts något, men högsta bötesbeloppet för enbart fortkörning var för ett par år sedan 4.000:-. Sedan är nästa "nivå" något som kallas "till åklagare".

Nej det var precis som jag skrev. Dagen efter. Alkohol alltså.

Jag blåste här om dagen vid en kontroll. Det ska nog gå bra det här upplyste jag polisen om.

Jag har inte druckit en droppe på 1/2 år eller så, så det skulle varit själva f*n om det gett utslag!
 
Sv: Fortkörning

Jag har inte druckit en droppe på 1/2 år eller så, så det skulle varit själva f*n om det gett utslag!

Alkolåset i min arbetsbil reagerade inte på munskölj konstigt nog! Däremot så har den vägrat starta när vi precis spolat rent framrutan! :D
Likaså har den gnällt och inte "släppt igenom" elev som tuggade tuggummi "grönt te".

Men i de fallen så är det ju bara att blåsa igen, respektive spotta ut tuggummit så blir det ju godkänt och bilen startar snällt.
 
Sv: Fortkörning

Sen hörde jag, och har inte googlat sanningshalten i det hela. Men en som kört dagen efter och först fick 25.000 i böter och sen 25.000 för att ta nytt kort. Det var inte billigt. Inte för att jag tyckte synd om honom.
Det låter väldigt märkligt, jag lyckades ju fixa uppkörning och BE för några tusen på mindre än en vecka, bil- och släpvagnshyra inräknad. Finns inte på världskartan att det skulle kosta 25 000 att ta om ett körkort, uppkörning och teoriprov borde räcka gott om man har lappen sen tidigare.
 
Sv: Fortkörning

Tjejerna på min sambos jobb åker dit då och då. De som är ordentliga och handspritar händerna innan. Då låses bilen i 30 minuter!!!
 

Liknande trådar

Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 537
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 736
Senast: Vallmo
·
L
Träning Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 860
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp