Bukefalos 28 år!

Fortkörning

MiniLi

Trådstartare
Har en orolig sambo hemma och lyckades inte hitta info på internet så frågar här..

Sambo fick fortkörningsböter på 2000 kr idag då han körde 52 km/h på 50-väg.
Förra våren blev han av med körkortet pga en rejäl fortkörning, var då utan hela sommaren (3 månader). Om jag minns rätt fick han tillbaka kortet i september.

Kan hans hastighetsöverträdelse idag göra att de återkallar hans körkort igen?

Vi lär väl märka om det händer men kan vara skönt att reda ut vad man kan förvänta sig.
 
Sv: Fortkörning

det äre väl nästan ett år sedan .. och 52
kmh​
på 50 sträcka är knappast vårdslöshet i trafik... så det räcker nog med böterrna
 
Sv: Fortkörning

Jag vet inte vilken tidpunkt man räknar från? Den dag brottet begicks? När straffet påbörjades eller när han fick tillbaka kortet?

Nej det var ju en väldigt liten överträdelse men jag har ingen koll alls på vad som gäller eller om man ens behöver oroa sig över indraget igen..
 
Sv: Fortkörning

Jag tycker det var konstigt att han fick fortkörningsböter för så liten höjning? Trodde gränsen gick vid 53 eller 55 för böter.
 
Sv: Fortkörning

Om du kollar upp lite ser du att han knappast har kört 2 km för fort på 50-sträcka, snarare över 10 km för fort.

Här kan du kolla bötessummorna.

Han kanske behöver vara av med körkortet ett tag till för att inse att han ska ta av blyskon :angel:
 
Sv: Fortkörning

Jag tycker det var konstigt att han fick fortkörningsböter för så liten höjning? Trodde gränsen gick vid 53 eller 55 för böter.

Nej numera får man böter från 51 som jag har förstått.

Om du kollar upp lite ser du att han knappast har kört 2 km för fort på 50-sträcka, snarare över 10 km för fort.

Här kan du kolla bötessummorna.

Han kanske behöver vara av med körkortet ett tag till för att inse att han ska ta av blyskon :angel:

Påstår du att han ljuger för mig bara för att du har läst på en random internetsida om bötessummor?

Den sidan du länkar till verkar förövrigt inte korrekt om man jämför med andra sidor.
Polisens sida känns mer pålitlig: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörning

Om man läser i Trafikförfattningen (lagar och regler i trafiken) så bör han inte få indraget körkort. Men fortsätter han att köra för fort och får fler böter, då kan han till slut bli av med körkortet.
 
Sv: Fortkörning

Eftersom han fick tillbaks körkortet och inte behövde ta om det så har han inte ny prövotid och kan alltså åka till fast för fortkörning *ganska ofta* utan någon annan påföljd än böter.
 
Sv: Fortkörning

Om man läser i Trafikförfattningen (lagar och regler i trafiken) så bör han inte få indraget körkort. Men fortsätter han att köra för fort och får fler böter, då kan han till slut bli av med körkortet.

Eftersom han fick tillbaks körkortet och inte behövde ta om det så har han inte ny prövotid och kan alltså åka till fast för fortkörning *ganska ofta* utan någon annan påföljd än böter.

Tack båda!

Jag vet att han verkligen tänker sig för i trafiken nu efter sommaren utan körkort, det händer nog de flesta någon gång att bilen råkar öka någon km i en nedförsbacke.
Så jag tycker det är lite magstarkt att säga "fortsätter köra för fort..".
 
Sv: Fortkörning

Jag fick böter för ett tag sen åkte 57 på 50 väg och fick också betala 2000, hon som tog mig sa att det bara var nån km från att bötesbeloppet skulle bli 2400.

Sen som någon skrev att man inte får böter om man åker 1 km för fort stämmer, de drar av 2 eller om det var 3 km från den hastighet deras mätinstrument visar. Alltså körde jag i verkligheten ca 59-60km/h Och line_n s sambo 54-55km/h.
 
Sv: Fortkörning

Så uppfattade inte sambo polisen som stoppade honom?
Men då kanske det är bäst att kolla hastighetsmätaren på bilen..
 
Sv: Fortkörning

Nej, ingen fara. Får han däremot flera "mindre" förseelser (mindre = sådana som inte i sig ger körkortsåterkallelse) inom två år så kan det i värsta fall resultera i ett ingripande men inte för en enskild förseelse.
 
Sv: Fortkörning

Så uppfattade inte sambo polisen som stoppade honom?
Men då kanske det är bäst att kolla hastighetsmätaren på bilen..
I princip alla hastighetsmätare visar för hög hastighet, om man har rätt däckdimension - så att hjuldiametern är den rätta för hur hastighetsmätaren är inställd. Så om man bara håller sig till rätt hastighet enligt hastighetsmätaren så klarar man sig.
(jag har många gånger passerat NTFs utställda hastighetskameror som visar hur fort man kör och det brukar stämma ganska bra att bilarna visar ca 10% för mycket. Men det är ju värt att kolla en extra gång...)

Sen tror jag att det är så att polisen möjligen avrundar neråt i mätningen, då det finns ett visst mätfel i mätmetoden. Men hamnar man ändå över gränsen så ska det vara böter. Det ska ju inte vara så att man alltid kör i 53 km/h för att man vet att polisen bjussar på några extra km/h vid kontroll. Utan står det 50 ska man hålla 50 och inget annat.
 
Sv: Fortkörning

I princip alla hastighetsmätare visar för hög hastighet, om man har rätt däckdimension - så att hjuldiametern är den rätta för hur hastighetsmätaren är inställd. Så om man bara håller sig till rätt hastighet enligt hastighetsmätaren så klarar man sig.
(jag har många gånger passerat NTFs utställda hastighetskameror som visar hur fort man kör och det brukar stämma ganska bra att bilarna visar ca 10% för mycket. Men det är ju värt att kolla en extra gång...)

Aha, är det därför GPS visar lägre hastighet? För säkerhets skull har jag haft ett öga på bilens hastighetsmätare!
 
Sv: Fortkörning

Det var skriverier om det för ett tag sedan och de har skärpt reglerna kring det där. De är mycket hårdare nu. Förr bjöd de mer på någon kilometer, nu är det böter direkt.
 
Sv: Fortkörning

Sen hörde jag, och har inte googlat sanningshalten i det hela. Men en som kört dagen efter och först fick 25.000 i böter och sen 25.000 för att ta nytt kort. Det var inte billigt. Inte för att jag tyckte synd om honom.
 
Sv: Fortkörning

Nej, ingen fara. Får han däremot flera "mindre" förseelser (mindre = sådana som inte i sig ger körkortsåterkallelse) inom två år så kan det i värsta fall resultera i ett ingripande men inte för en enskild förseelse.

Toppen!
Du kan vi blänga lite på den där boten men annars andas ut. Att vara körkortslös på landet är INTE kul varken för den det gäller eller den andre som alltid får agera chaufför..
 
Sv: Fortkörning

Den sidan du länkar till verkar förövrigt inte korrekt om man jämför med andra sidor.
Polisens sida känns mer pålitlig: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/

Fast den sidan säger samma sak som den tidigare länkade sidan.
2000 kr får man för överträdelse på väg upp till 50 km/h. Då skulle man tro att din sambo antingen kört 62 på 50-väg, eller 52 på 30- eller 40-väg. Eller något sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörning

Vad missar jag? Det står ju

På väg med
hastighetsbegränsning till
och med 50 km/tim.
Överträdelse med 1-10
km/tim
2 000 kr

Hade han kört 62 hade det blivit 2400.
 

Liknande trådar

Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 733
Senast: Vallmo
·
L
Träning Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 860
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp