Görel
Moderator
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!
Varför undrar du det?
Varför?
1010
Varför undrar du det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför?
1010
Är det bara jag som kännar så av alla hingst ägare??!!!
Jag har en hingst på 1år som är väldigt snäll.
Han står på lösdrift så det är bara jag som hanterar honom, ingen i stallat behöver ens klappa honom om dom inte ens vill och ändå så blir det skitprat om honom???!!!
-Han kommer att bli elak...
Vad är det för kommentar!!!???
Är det så att dom flesta ser hingstar som något elakt och ohanterbart eller är det någonting annat??!!
Är det bara jag som känner så här?![]()
Snälla skriv!!![]()
Då har vi olika erfarenhet.
Det var tex väldigt stora skilnader på lösdriften där min gick förut iaf, där kunde man lätt avgöra vilka som hade kulorna kvar utan att behöva gå speciellt nära. Hingstarna hade redan i våras en betydligt mer välutvecklad och musklad överlinje. Samma sak på stuteriet där jag jobbade tidigare, de (få) valacker som gick där var mycket 'tunnare'.
Jag håller med. TSs skriver att hennes är snäll och att hon bara behöver hantera den själv, så fine liksom?
Jag undrar vad moholmarabs vet som gör att h*n tycker TS ettåring ska skäras, och varför TS är oförmögen att själv fatta beslut om vilka ingrepp som ska göras på henoms häst.
Jag tycker tråden stuckit iväg något alldeles ofantligt.. Hade TS haft en fullvuxen hingst 'utan anledning' hade jag haft mer förståelse, men som sagt, det är en ettåring.
De flesta får mer massa om de sparas, vilket är en anledning till att inte skära dem så fort kulorna trillat ner. Många avelsförbund rekommenderar visning/rådgivande innan kastrering, vilket är ytterligare en anleding.
Det skrivs att var och en gör som den vill med sin häst (eller gäller detta bara om man har eget stall?! I så fall ska jag ha inackorderingar, snacka om makt), men det tycks en jäkla massa ändå och går lite prestige i att "ja, JAG skar faktiskt MIN hingst!".