Bukefalos 28 år!

Fråga ang sula, haft hovböld..

B

Bessie

Pållen fick en hovböld efter senaste skoningen. Hovvis kom på direkten och skar bort det onda.. Skodde därefter med sula och isolerade så ingen skit skulle komma in i hoven.
Hästen blev ohalt nästan på direkten. Nu undrar jag om man kan låta sulan vara kvar till nästa skoning, (isoleringen är borta så skit kan komma in) eller kan det förvärras pga sulan??

:confused:
 
Ja, sulan ska vara kvar till nästa skoning :). Detta för att förhindra "tryck" utifrån som kan skada eller reta läderhuden där hovbölden satt.
 
OM bölden är läkt så är det ingen fara! :)
Det blir ju MER smuts om du tar bort sulan... ;)
Det är mest för att skydda läderhuden man har kvar sulan.
 
Se bara till att sten och annat smuts inte blir kvar mellan sula och hov. Om en sten kommer in, kommer den att trycka och på så sätt kunna orsaka en blödning.

det bästa hade varit om hovslagaren kunde komma och spruta in isolering (t.ex. silikon) mellan sula och hov.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 212
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 946
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 901
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 449
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp