Fråga om svensk standardskoning

Sv: Fråga om svensk standardskoning

Rider man bara på bana fungerar det nog, men inte för mig som skrittar/travar på hårdare underlag.
Jag kan dessutom fatta varför det skulle vara en FÖRDEL att inte ha tåkappa?
Menar ni att det inte blir nåt glidmoment mellan skon och hoven så skadar väl inte tåkappan heller?
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Så gör många hovlagare, & vissa hästar behöver mer hjälp med överullningen än andra, hade ett sto som hade sin överullning på hovens insida, på en sån häst är det bättre att få överullningen fram.

MEN.
Jag har för mej att du är islandshästmänniska?visst?
Om du tävlar bör du tänka på att ju mer man kapar hästens tå desto kortare steg får hästen & en mkt kapad tå kan leda till många poängavdrag.
Detta förstår min hovslagare som oxå vanligen kapar tårna på hästarna, så han ska bara raspa lite så det blir bra för tåkappan att sitta, inte göra ngn stor överullning.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Om man styr överrullningen till front tå på en häst som naturligt rullar över insida tå så går det förr eller senare sönder.

Om man försöker kompensera brist på naturlig rörelse eller träning med alltför lång tå så går det förr eller senare sönder.

Detta har vi dyrköpt lärt oss inom travet.
Islandsfolket har inte riktigt tagit det till sig ännu.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Själv rider jag ett par timmar i skog och mark eller på grusvägar för det mesta och det gäller de flesta av mina kunder. Glidmomentet ska företrädesvis komma mellan sko och underlag, inte mellan hov och sko, och det gör det om du rider på asfalt eller grusväg också.
Många hästar har lite avlånga hovar och att kunna korta dessa ordentligt i tån gör att det går snabbare att rätta till formen på hoven. Även de mm tåkappan gör spelar roll! Dessutom ökar risken för att de ska få tryck av tåkappan när man raspar av hovväggen rejält. Men det var bara mina åsikter och ett tips. Grundprincipen vid skoning är ju att anpassa varja skoning efter varje hovs behov!

Ps. Det blir väldigt fin form på hovarna när de inte blir "platta" framme i tån så kunderna gillar utseendet också. Dessutom underlättar det för hoven att rulla över där den vill, inte dit den styrs av en tåkappa.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Det handlar inte om att kompensera brister på rörelser, i min hästs fall så har han vinkelhög naturlig aktion med naturliga hovar, alltså även när han är oskodd.En viss överullning görs, där tåkappan ska vara men ingen avhuggen tå.

En gång när jag tävlade hästen oskodd(har mkt fina & hårda hovar, samt oömma!!) fick jag utskällning av en domare för att hon tyckte jag plågade hästen, att den verkade ha ont.(Hästen är en 4gångare som inte är helt töltsatt än & har problem med tölten, men får över medel i de andra gångarterna).

För det första hade min häst verkats för mkt i tån, enligt henne.
Hon tyckte minsann inte att man ska rida oskodda hästar, hästen var störd av bettet & kommentaren kunde hon äta upp när vi vann vår final:smirk:

Ja , även domare skulle behöva gå lite hovvårdskurser & uppdatera sig.(tillägger att jag normalt inte rider mina hästar oskodda, men denna gång valde jag det då hästen ändå skulle på bete)
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jaså?men mina hästar har för det mesta skotts av travmänniskor:angel:
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Om man styr överrullningen till front tå på en häst som naturligt rullar över insida tå så går det förr eller senare sönder.

Om man försöker kompensera brist på naturlig rörelse eller träning med alltför lång tå så går det förr eller senare sönder.

Detta har vi dyrköpt lärt oss inom travet.
Islandsfolket har inte riktigt tagit det till sig ännu.

tråkigt att det förekommer fortfarande på travet bara, fick hem en 4åring som blivit "travskodd" för att han skulle få bättre trav å inte ta galopp så lätt. Han travar inte alls för tillfället då han har en rejäl senskada på ena frambenet å var rejält överansträngd på det andra. Senskadan å överansträngningen är pga skoningen. ångrar verkligen att jag inte tog kort på hur hästen såg ut. vill tillägga att han har varit i proffsträning i 14 månader...
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

tråkigt att det förekommer fortfarande på travet bara, fick hem en 4åring som blivit "travskodd" för att han skulle få bättre trav å inte ta galopp så lätt. Han travar inte alls för tillfället då han har en rejäl senskada på ena frambenet å var rejält överansträngd på det andra. Senskadan å överansträngningen är pga skoningen. ångrar verkligen att jag inte tog kort på hur hästen såg ut. vill tillägga att han har varit i proffsträning i 14 månader...

Absolut att det förekommer fortfarande.
Men idag så är inte lika vanligt.
Jag tycker att tränarna i många fall tar till sig den kunskap som man kan ge dom och faktiskt förstår varför jag inte ibland vill göra si eller så.
Sen finns det en del som aldrig vill lära om..
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Coari verkar vara orolig för att du ska känna dig påhoppad för du har Islandshäst.
Jag hoppas att du inte tog det på det sättet då jag hade sagt samma sak om att styra överrullning och långa tår om du hade haft travhäst eller shetlandspony eller vad som helst.

Min komentar om islandsfolket bottnar i att samma tankar om balansering verkar råda hos väldigt många som tävlar islandshäst som rådde för 20 år sedan inom travet.
Och som även hos vissa travtränare fortfarande praktiseras.
Denna åsikt bygger jag på erfarenheter som jag fått då jag skott islandshästar.

Jag kan verkligen hålla med dig om domarna.
Jag såg bilden i ridsport på den hoven som var vinnare för bästa hovkvalitet för några år sedan. Den var ingen skön syn.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jaså?men mina hästar har för det mesta skotts av travmänniskor:angel:

"Travmänniskor" som i lärlingar eller kuskar eller tränare eller som i utbildade hovslagare som skor travhästar?:angel:
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Så gör många hovlagare, & vissa hästar behöver mer hjälp med överullningen än andra, hade ett sto som hade sin överullning på hovens insida, på en sån häst är det bättre att få överullningen fram.

MEN.
Jag har för mej att du är islandshästmänniska?visst?
Om du tävlar bör du tänka på att ju mer man kapar hästens tå desto kortare steg får hästen & en mkt kapad tå kan leda till många poängavdrag.
Detta förstår min hovslagare som oxå vanligen kapar tårna på hästarna, så han ska bara raspa lite så det blir bra för tåkappan att sitta, inte göra ngn stor överullning.

Jag är raggsocksmänniska ja *stolt* *morrar lite åt SO* :devil: ;)
Men, får hästen verkligen kortare steg med kort tå? :confused:
Hmm..jaja, just nu tävlar vi inte på några vansinnig nivåer precis :o ;) så jag tror inte att något litet poängavdrag kommer att döda oss :p dessutom planerar jag att ha honom barfota igen tills säsongen är igång :bump:
Men tack för tipset :bow:
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Om man styr överrullningen till front tå på en häst som naturligt rullar över insida tå så går det förr eller senare sönder.

Om man försöker kompensera brist på naturlig rörelse eller träning med alltför lång tå så går det förr eller senare sönder.

Detta har vi dyrköpt lärt oss inom travet.
Islandsfolket har inte riktigt tagit det till sig ännu.

Hmmm... ja, jag trodde inte det var lämpligt att flytta överrullningspunkten? Jag har tom för mig att jag har hört att man bör kolla överrullningspunkten noga och sätta tåkappan just där, så om den punkten inte är i mitten får man vrida skon..typ :p
Annars riskerar man väl en massa felbelastningar och skit?
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jag är raggsocksmänniska ja *stolt* *morrar lite åt SO* :devil: ;)
Men, får hästen verkligen kortare steg med kort tå? :confused:
:bow:

Generellt så är svaret nej.
Men om du kombinerar den korta tån med en hög trakt så blir steget kort och stumt.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Hmmm... ja, jag trodde inte det var lämpligt att flytta överrullningspunkten?
Annars riskerar man väl en massa felbelastningar och skit?

Jag vet inte hur du läst mitt inlägg men det är ju just det jag skriver!!
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Om du kollar de första raderna i inlägg 22 så ser du vad jag svarat på.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jag vet inte hur du läst mitt inlägg men det är ju just det jag skriver!!

Ja, jo..jag höll liksom med dig där, fast jag kan inte riktigt hålla med eftersom jag ju faktiskt inte VET att jag trodde rätt... snurrigt? ;)
Och så skrev du bara att nått går sönder... kunde ju tex bara vara skon du tänkte på...
Jamen, då är vi på samma linje här då :banana:

Konstigt att folk vill ändra på överrullningspunkten... då undrar jag om hovisen som Chrysler använt var utbildad?
"Får" man flytta överrullningen under några speciella omständigheter?
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Hmm något snurrigt ja:D
Om du höll med så vad var det du morrade åt?

Ja om man korrigerar en felverkad/felskodd hov.
Då flyttar man ju ofta överrulningen per automatik.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Sen kan man hamna i dilemmat om man ska styra en överrullning för att rädda en karriär på tävlingsbanan efter devisen "håller det så håller det" Där kan det vara svårare att bedömma. Slakt för att den inte duger som tävlingsindivid eller slakt senare om det visar sig att det inte håller.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 840
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: Mitra
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 071
Senast: lindgreen
·
Hästvård Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 806
Senast: skwaller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp