Fråga om svensk standardskoning

Sv: Fråga om svensk standardskoning

Men om hästen slaktas för att den inte håller så kan man i vissa fall få ut pengar på försäkringen, det får man inte för att den inte travar tillräckligt fort :crazy: .
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Nejdå, eftersom jag inte bara håller på med islandshästar, har haft gamla travare, tävlat hopp/dressyr på hbl osv.
Det finns säkert hovslagare som går efter gamla teorier, men det verkar vara vanligt bland många yrkesgrupper.

"Jag har minsann jobbat med det här när du inte ens var född" ungefär:angel:
Vad jag vill ha fram är att jag absolut inte låter en hovlagare fuska med min hästs hovar, han har exakt rak naturlig överullning fast man inte raspar där tåkappan ska sitta, vill ha det ur världen så folk inte tror ngt annat.
Viktning håller jag absolut inte på med, tror inte sånt är bra för hästarnas leder.
Så lite tycker jag mej faktiskt veta om detta då jag fick mvg i hovvård;)

Ja det är verkligen tragiskt att domarna kan utfärda varningar & diska ekipage över sånt de inte har kunskap om, där endast deras personliga åsikter gäller.Som sagt så finns ju travare som tävlar barfota, de skulle de inte göra om de hade så ont i hovarna att det var djurplågeri, travmänniskor är ändå några av de hästmänniskor som är extremt noga med sina hästars välmående.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Utbildade hovslagare, för det kunde man iaf förr bli genom att gå utbildning eller gå som lärling & sedan göra gesällprov.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Japp, man bör verka så naturligt som möjligt(inte "naturligt" som i strasser nu då dessa människor verkar ha fått patent på ordet naturligt:devil: ), men normal hovvinkel, inte för mkt kapat i tårna bör man eftersträva på islandshästar, de får även kortare steg om man inte bibehåller korrekt hovvinkel & tex verkar för lite i trakten i jämförelse med tån osv.

Nu är inte alla hästar så känsliga men jag min kille tappar hela poäng om man kapar honom i tårna , det kan alltså skilja så mkt att vi fått 5,5 på trav med kapad tå & 6,5 på trav med normal verkning, alltså bara lite raspat där tåkappan ska sitta.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Fast där kan jag inte hålla med, min häst märker amn direkt när det är ordentligt kapat i tån, han har inte alls lika långa steg som han brukar ha.& han har alltid verkats i korrekt hovvinkel så det beror inte på ngt sånt.Det här är ju vida känt bland gångartsmänniskor, därför många islandshästmänniskor låter travhovslagare sko som förstår mer än många som bara skor hbl där aktionen inte har ngn betydelse.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Du får väl testa & åka på tävling med hästen verkad på 2 olika sätt så får du bedöma själv, SO hovslagare har iaf fel om min häst & många andra hästar, som faktiskt tappar poäng med för kort tå.
Dessutom märker jag en klar skillnad i balansen på hästen oxå, han har inte lika bra balans utan trippar mer om han har för kapad tå.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Men om hästen slaktas för att den inte håller så kan man i vissa fall få ut pengar på försäkringen, det får man inte för att den inte travar tillräckligt fort :crazy: .

För en travare som tas bort för förslitningsskada får du inte ut något på försäkringen.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Givetvis så märks det om det är ordentligt kapat i tån.
Det jag menar är att steget inte blir längre ju mer du länger tån.
Vilket många verkar tro.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

*KL*

Jag fyller i utan inriktning på någon speciell, utan från det jag har läst i tråden.

Om jag börjar med SO som skrev att många islands folk ville ha långa tår. Detta är en ren okunskap baserad från myt, och återfinns bland de mindre icke kunniga samt någon kvarleva på högre nivå.:devil:

Att töltsätta en häst utan skor kan ge stora problem, även om grund gångarterna är mycket bra så skiljer sig tölten från de övriga gångarterna. Här kommer nämligen alla svagheter och skavanker fram, har sett ett par hästar töltsättas utan skor varav den ena nekade blankt. När skor kom på, kom tölten fram i en faslig hastighet snudd på klockren från första början. Hovnedslaget i tölt är så distinkt vilket ingen av grundgångarterna kan prestera, och jag tror att det kan kännas rent ut sagt för :devil: i hovarna på en häst som är oskodd vid töltsättning.

Jag tycker att tölten är fullt jämförbar med en travare i tempo lopp/träning, själva steget kräver en kraftfull isättning både från bärigheten till nedslaget. Ökar man dessutom tempot så har vi en enorm kraft som hovarna utsätts för, jag har sett hästar som faktiskt fått ödemliknande skador i trakten efter en T1 final på hög nivå. Tempo är våldsamt högt, sträckan är lång samt kraften enorm som dessa hovar ska utsättas för.

Själv anser jag att hästen skall få en normalskoning, fysiskt korrekt utifrån varje individ. Tå delen normal, och sen att man tränar hästen utifrån detta. I förlängningen ger det en hållbar häst främst i kotor, senor samt ligament, man minimerar också skador i form av att hästen slår på sig osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Nej jag har ju hela tiden skrivit att jag inte håller på med ngn sorts manipulation på hästarnas hovar.Korrekt hovvinkel, inte bruten åt ngt håll..Att jag inte vill kapa för mkt i tårna betyder ju inte att jag försöker förlänga tårna, jag har aldrig heller sett en islandshäst med förlängda tår som ser ut som tex en bild på tennessee walking horse, där detta fenomen är vanligt.
Så nu kanske vi har den saken ur världen.Jag är absolut emot att försöka påverka ngt med hjälp av manipulation, men det betyder ju inte att jag tillåter hur mkt kapning av en tå som helst.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

*KL*



Om jag börjar med SO som skrev att många islands folk ville ha långa tår. Detta är en ren okunskap baserad från myt, och återfinns bland de mindre icke kunniga samt någon kvarleva på högre nivå.:devil:

.

Det var just detta fenomen som jag menade.
Jag ska inte påstå att jag har några erfarenheter från elitnivå men på lägre nivå så är detta ett ganska vanligt fenomen.

Inom travet så är detta fenomen också ganska vanligt på amatörnivå men ändå på rejäl tillbakagång.
Mycket tack vare hovisar som likt mig har svårt att hålla käft:D
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jäpp saken är ur världen:D
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Om jag börjar med SO som skrev att många islands folk ville ha långa tår. Detta är en ren okunskap baserad från myt, och återfinns bland de mindre icke kunniga samt någon kvarleva på högre nivå.:devil:
.


Dessvärre ganska många inom den högre nivån...
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Det var just detta fenomen som jag menade.
Jag ska inte påstå att jag har några erfarenheter från elitnivå men på lägre nivå så är detta ett ganska vanligt fenomen.

Inom travet så är detta fenomen också ganska vanligt på amatörnivå men ändå på rejäl tillbakagång.
Mycket tack vare hovisar som likt mig har svårt att hålla käft:D

talar endast en äkta amatör.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Du får väl testa & åka på tävling med hästen verkad på 2 olika sätt så får du bedöma själv, SO hovslagare har iaf fel om min häst & många andra hästar, som faktiskt tappar poäng med för kort tå.
Dessutom märker jag en klar skillnad i balansen på hästen oxå, han har inte lika bra balans utan trippar mer om han har för kapad tå.

Hej, det finns ett ganska bra ordspråk angående tålängden på hovarna och hästens balans.

Det man inte har tömmarna får man ha i tårna ;)
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Dessvärre ganska många inom den högre nivån...

Ja det finns ju en del kvarlevor, men antingen försvinner de med tiden eller så lär de om. Fast de sista tror jag inte på, mer att de som har sin häst längre inser hur viktigt det är med en bra hovvård som den får genom bra info av sin hovis.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Ja det finns ju en del kvarlevor, men antingen försvinner de med tiden eller så lär de om. Fast de sista tror jag inte på, mer att de som har sin häst längre inser hur viktigt det är med en bra hovvård som den får genom bra info av sin hovis.

Det har nyligen kommit ut en bok skriven av en i sverige bosatt Islänning som många gånger tävlat i VM, dennes bok omfattar ett kapitel om hovvård med tillhörande bilder på en vad hxn anser vara en idealisk hov. Den är för mig skrämmande, skyhöga trakter, lång tå osv. Hxn skor själv. Jag tror du vet vilken bok jag menar. Kolla den bilden!
Jag kan också skicka en bild till dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 840
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: Mitra
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 071
Senast: lindgreen
·
Hästvård Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 806
Senast: skwaller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp