Bukefalos 28 år!

Frågor om Värmland

Om jag tackar jag till jobbet blir de som hisstekniker och kommer åka runt hela Värmland på jobb då.
Jobbar som de nu å bor ute på landet utanför Västerås.. Så blir en rätt ordentlig flytt.. Men tänkte man måste ju kolla läget med boende på en gång om man skulle svara ja.
 
I år har jag fullbordat mitt projekt att besöka Sveriges residensstäder. Efter bara några dagar i varje kan man självklart inte yttra sig om hur det är att bo i någon av dem. Ändå vill jag nämna, att jag i Karlstad tyckte mig uppleva en speciell atmosfär.

Med risk för att formulera mig på ett sätt som möjligen hade hört hemma i Nordisk Familjebok för 100 år sedan, fann jag människor väldigt vänliga och trevliga. Flera gånger kom jag spontant i samspråk med personer jag mötte på ett sätt som jag normalt inte gör och som jag inte var med om någon annanstans under mina resor. Dessutom var det en vacker stad. Karlstad kändes som en stad jag skulle kunna flytta till.
 
Ey dissa inte Hagfors. :rage:
Det är soft där. Jättefina omgivningar och riktigt billigt att köpa hus. Det ligger lite off ja, ...

För många år sedan var jag fackligt aktiv och träffade då ibland kolleger vid andra enskilda järnvägar, bl.a. gamla, fina NKlJ (Nordmark - Klarälvens järnvägar), som tyvärr inte finns längre. De bodde i Hagfors, och jag hade ofta svårt att förstå dem. Dialekten var så utpräglad, att det kändes som att man nästan skulle behöva lära sig ett nytt språk, om man flyttade dit.
 
Om jag tackar jag till jobbet blir de som hisstekniker och kommer åka runt hela Värmland på jobb då.
Jobbar som de nu å bor ute på landet utanför Västerås.. Så blir en rätt ordentlig flytt.. Men tänkte man måste ju kolla läget med boende på en gång om man skulle svara ja.

Då tycker jag nog du ska hålla dig i södra Värmland, Kil har du ju t ex fått förslag på.

I norra Värmland är det befolkningsglest och sannolikt hissdito. Värmland är också brett i söderänden så det är nog smart att bosätta sig i mittendelen :).

//athena som haft resandejobb i Värmland med omnejd det senaste decenniet
 
För många år sedan var jag fackligt aktiv och träffade då ibland kolleger vid andra enskilda järnvägar, bl.a. gamla, fina NKlJ (Nordmark - Klarälvens järnvägar), som tyvärr inte finns längre. De bodde i Hagfors, och jag hade ofta svårt att förstå dem. Dialekten var så utpräglad, att det kändes som att man nästan skulle behöva lära sig ett nytt språk, om man flyttade dit.
Ja jag fick snabbt lära mig ett nytt sätt att prata när jag flyttade därifrån. Nu hörs ingen dialekt, men jag byter tillbaka direkt jag åker "hem".
 
Värmland är trevligt. Jag bor i Storfors och trivs bra här. Det var jobbet som gjorde att jag valde att bosätta mig här. Först flyttade jag till Kristinehamn men trots att det är en trevlig stad så längtar jag inte tillbaka en sekund.
 
Karlstad ligger väldigt bra och det är lätt att ta sig överallt. Skattkärr är ett litet samhälle ett par minuter utanför och jag har flera vänner som bor där och alla trivs. Kristinehamn, Kil och Forshaga är också alternativ.
 
Om jag tackar jag till jobbet blir de som hisstekniker och kommer åka runt hela Värmland på jobb då.
Jobbar som de nu å bor ute på landet utanför Västerås.. Så blir en rätt ordentlig flytt.. Men tänkte man måste ju kolla läget med boende på en gång om man skulle svara ja.
Kil är mycket hästar, ridhus, jättemycket tävlingar och utställningar har jag fått för mig. Sunne är skidor och underbart vackert, Butterfly Flip är väl från Sunne. Karlstad förtjänar nog sitt rykte med en sol, sola i Karlstad. Kristinehamn är för folk som gillar hamnar och båtar. Karlskoga, Degerfors bruksorte, Degerfors fotboll. Arvika och det hållet tror jag är mycket islandshästar. Jag hade valt Sunne, så härligt vackert med spa och badland. Ja just det i Filipstad luktar det brödbak.
 
Kil är mycket hästar, ridhus, jättemycket tävlingar och utställningar har jag fått för mig. Sunne är skidor och underbart vackert, Butterfly Flip är väl från Sunne. Karlstad förtjänar nog sitt rykte med en sol, sola i Karlstad. Kristinehamn är för folk som gillar hamnar och båtar. Karlskoga, Degerfors bruksorte, Degerfors fotboll. Arvika och det hållet tror jag är mycket islandshästar. Jag hade valt Sunne, så härligt vackert med spa och badland. Ja just det i Filipstad luktar det brödbak.
och i Karlstad kaffe!
 
I år har jag fullbordat mitt projekt att besöka Sveriges residensstäder. Efter bara några dagar i varje kan man självklart inte yttra sig om hur det är att bo i någon av dem. Ändå vill jag nämna, att jag i Karlstad tyckte mig uppleva en speciell atmosfär.

Med risk för att formulera mig på ett sätt som möjligen hade hört hemma i Nordisk Familjebok för 100 år sedan, fann jag människor väldigt vänliga och trevliga. Flera gånger kom jag spontant i samspråk med personer jag mötte på ett sätt som jag normalt inte gör och som jag inte var med om någon annanstans under mina resor. Dessutom var det en vacker stad. Karlstad kändes som en stad jag skulle kunna flytta till.

:love:
Jag jobbar ibland med att producera material om "Karlstad för besökare" och började nästan gråta pga rörd och stolt när jag läste det här. Får jag visa texten för kollegan som jobbar med Karlstads platsvarumärke?
 
Lånar denna tråden eftersom det känns onödigt att skapa en ny :) Ska besöka Karlstad i sommar och tar gärna emot tips om sevärdheter och så vidare. Har aldrig varit där innan och kunskaperna är därefter:down:
Tack:D
 
Lånar denna tråden eftersom det känns onödigt att skapa en ny :) Ska besöka Karlstad i sommar och tar gärna emot tips om sevärdheter och så vidare. Har aldrig varit där innan och kunskaperna är därefter:down:
Tack:D
Mariebergsskogen! Ligger centralt i Karlstad och har lantdjur man får klappa (och fin slinga att gå). Alsters herrgård, där fröding kommer ifrån
Lite längre bort är gruvorna utanför Persberg, där finns det en man får gå in i.

Picasso statyn i Kristinehamn, inte min favorit men finns det café där.

Brigardmuseet i Karlstad, tror deras utställning just nu handlar om Sverige under kalla kriget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 721
Senast: Elo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 307
Senast: Whoever
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Otherside
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 927
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp