Frågor till hoppryttare på regional nivå!

1,20 kanske?
För på banan förekommer ju hinder på den höjden om det är en 1,20 klass, så då är det väl bra att ha hoppat fram den höjden? :confused:
 
he he he, jo jag håller med, men jag menade om man inte skulle få ändra hindrerna utan att de skulle vara på en lagom höjd för framhoppning.hmm nu känner jag att jag är en aning otydlig. jag skulle ju aldrig hoppa fram direkt på en 1.20 oxer utan att hoppat några lägre språng menar jag.
 
Det är vanligast att ryttare som rider högre klasser gör så på unghäst oavsett om de ridit en klass innan eller inte.

Jag själv sänker kankse inte till 50 men alla gånger 60 70 när jag rider unghäst eller tävlar andras hästar,Det är eftersom de hästarna inte alltid är att lita på. unghästar har en tendens till att vilja lägga av inne på banan om den stannar på framhoppningen.

Ni kan väl jämnföra när ni tränar inte börjar ni väl hoppa 1,20 på alla hinder med en gång?
Hästarna behöver också mjukas upp.
 
Nej jag börjar inte på 1,20 direkt.
Jag börjar på tävlingsdagen med en 1,10 klass.
Så just hinderhöjden anser jag redan att jag gjort "nedifrån".

Dessutom börjar jag alltid på det lilla hindret några språng, så det första sprången blir ju aldrig direkt på 1,20.
 
Efter att ha läst alla dessa inlägg har jag en fråga:

Har inte klubbarna funktionär(er) på framhoppningen???? När jag var med och arrangerade tävlingar ansågs detta vara en av de viktigaste funktionerna.
 
OM det finns funktionärer som ska fixa med hindren, så har i allafall jag de senaste åren INTE sett dem!

Är framhoppningen lite mindre så det är begränsat antal som får vara på den, finns en "grindvakt".
Men ngn som har koll på hindren? Det vete 17!? :confused:
 
Håller med kopparberg. Man kanske ser en funktionär på framhoppning om man har tur, men då är et en förskrämd liten 13 årig tjej som inte vet hur hon ska göra. Och inte konstigt att dom är förskrämda så som vissa folk uppför sig när nerverna sätter in!
 
På alla tävlingar även regional tävling SKA det finnas funktionärer på framhoppningen. Finns det inte det är det bara att knalla till överdommaren och klaga.
alla ska ha samma förutsättningar att hoppa fram eftersom det kan påverka resultatet. :)
 
Men i gyttret av folk som "kryllar runt" på en framhoppning i och med alla medhjälpare, så är det ju VÄLDIGT svårt att se OM det finns en funktionär där!
 
Ett tips till alla tävlingsarrangörer, om utrymme finnes.
Ha en framridningsbana med det "lilla fasta hindret" och ett hinder med bommar (begränsa höjden på detta hinder genom att tex plugga igen hålen för hållarna med vanliga bultar), där djungelns lag får råda. Dvs ryttare/medhjälpare kan höja och sänka detta lilla hinder i så god tid som dom anser och samtidigt lära siga att visa hänsyn till sin medtävlare... :angel:
Ha sedan en framhoppningsbana med erfarna, bestämda och vuxna funktionärer, där endast räcket och oxern finns. Dessa hinder får inte sänkas, endast höjas 10 cm av funktionär. Självklart så är det insläpp till framhoppningen i startnummerordning.
Detta testade vi på våran ponnyhoppning i sommras, fungerade utmärkt. Det var också en av dom saker vi fick mest beröm för! :bow:
 
Vi har planer för en hästtävling 2004, blir isådana fall en lokal med 1,10 som högsta klass. För lågt för dig?
 
Går pålle fortfarande bra i vår, så rider jag gärna 1,20.
Men det vore å andra sidan väldigt kul att vara på en tävlingsplats som har 100% koll på framhoppningen!
Blir det två 1,10 är det lika ok som en 1,10 och en 1,20 för mig.
 
Ängelholm gör på ungefär samma sätt. De har full uppsättning hinder redan på framridningen (stor bana, gott om plats) där man kan fibbla själv, sedan en väl organiserad framhoppning med alla tre hindertyperna. Skitbra!
 
Ni som har stenkoll på Tr, är det något som säger att man INTE får ha 1,20 på lokal?

Annars blir det nog som vanligt 0.90CR, 1.00 2 faser, 1.10 2 faser...
 
Tävlingsplatserna "utvecklas" ju mer och mer.
Jag minns hur det var på både banor och framhoppning när jag började tävla för "100 år" sedan... :crazy:

Så förhoppningsvis är det du säger Ängelholm har ngt som kommer sprida sig!
För uppenbarligen så ÄR fler än jag missnöjda med "hinderfibblet" eftersom ju klubbar verkar ändra på framhoppningsrutinerna.
 
Hm? aldrig varit med om att man kan hoppa hindren från båda hållen..brukar ju alltid sitta markeringar om vilket håll hindret ska hoppas åt.

Appropå det lilla 50cm hindret som på många tävlingar brukar vara ett kryss så kanske ryttarna själv väljer att dom vill hoppa räcket på 50cm oxå. Det är ju upp till var och en hur man vill värma upp sin häst. Varje ryttare vet ju jsälv hur mkt och hur man måste värma upp sin häst inför tävlingen
 
Givetvis så var ju hindren inflaggade.
Det vore ju livsfarligt annars... :crazy:
Jag menar att det gick att rida på samtliga hinder i både höger och vänstersväng.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 935
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos grannhästen, kajsa, idag med tinki och indra. Kajsa hade redan börjat hoppa innan vi kom och det såg lite högt ut tyckte jag för...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp