Fraktur överarm - någon kunnig?

När jag opererade min axel för några år sen fick jag med mig 5 tabl i en papperspåse. De här är starka så du får inte flera med dig hem. Jag tog en tablett och sen räckte väl citodon och alvedon. NU kollade jag vad ketogan är för något , hoppla. Undrar var jag lagt de andra fyra?
 
När jag opererade min axel för några år sen fick jag med mig 5 tabl i en papperspåse. De här är starka så du får inte flera med dig hem. Jag tog en tablett och sen räckte väl citodon och alvedon. NU kollade jag vad ketogan är för något , hoppla. Undrar var jag lagt de andra fyra?

Sånt sprutade de i mig första gångerna de skulle lyfta mig och löst hängande kroppsdelar (när jag kanske inte borde lekt för vårdslöst med höftledsproteserna) från golvet hemma och lägga mig på ambulansbår... Det kändes som om man blivit kidnappad av aliens tills ruset försvunnit... Man hamnade i en kalejdoskopmönstrad lång korridor med ett svart hål, långt, långt borta typ. Och tydligen kunde man svära i alla fall påstod ambulanspersonalen innan jag kvicknade till...
 
Jag fick akut ketogan när jag skadade ryggen. Det är något jag verkligen kan se varför man blir beroende av. Inte bara var jag smärtfri, jag hade aldrig mått så bra i hela mitt liv. Pratade tydligen kopiöst med strunt under tiden. Minns inget förutom känslan av att allt var bra och fint, hela världen var fin och bra och... Det är snart 20 år sen
 
Jag fick akut ketogan när jag skadade ryggen. Det är något jag verkligen kan se varför man blir beroende av. Inte bara var jag smärtfri, jag hade aldrig mått så bra i hela mitt liv. Pratade tydligen kopiöst med strunt under tiden. Minns inget förutom känslan av att allt var bra och fint, hela världen var fin och bra och... Det är snart 20 år sen

tydligen har de bytt ut det mot något likvärdigt... ketenex... ketonex eller något sådant.. för det vad jag fick den här gången och det var samma sak... :p
 
Jag fick akut ketogan när jag skadade ryggen. Det är något jag verkligen kan se varför man blir beroende av. Inte bara var jag smärtfri, jag hade aldrig mått så bra i hela mitt liv. Pratade tydligen kopiöst med strunt under tiden. Minns inget förutom känslan av att allt var bra och fint, hela världen var fin och bra och... Det är snart 20 år sen

Japp, jag fick det intravenöst när jag opererade mig för typ 12 år sedan. Har aldrig mått så bra som jag gjorde då. Särtan försvann på en gång och jag blev alldeles varm inuti. Minns det fortfarande. Där och då förstod jag också varför vissa blir missbrukare av dyl. preparat.
 
Japp, jag fick det intravenöst när jag opererade mig för typ 12 år sedan. Har aldrig mått så bra som jag gjorde då. Särtan försvann på en gång och jag blev alldeles varm inuti. Minns det fortfarande. Där och då förstod jag också varför vissa blir missbrukare av dyl. preparat.

Precis just det där må så otroligt bra. Inte "bara" att man blir smärtfri utan ett sånt enormt välbefinnande. Jag tror få människor är utanför farozonen att bli beroende av det faktiskt. Dvs nästan alla skulle kunna åka dit rent teoretiskt
 
Precis just det där må så otroligt bra. Inte "bara" att man blir smärtfri utan ett sånt enormt välbefinnande. Jag tror få människor är utanför farozonen att bli beroende av det faktiskt. Dvs nästan alla skulle kunna åka dit rent teoretiskt
Är inte Ketogan ett morfinliknande preparat? Och morfinets beroendeframkallande har var varit känt väldigt länge.
 
Är inte Ketogan ett morfinliknande preparat? Och morfinets beroendeframkallande har var varit känt väldigt länge.

Jo. Och att både morfin och andra opiater är beroendeframkallande vet man ju. Men just ketogan kan jag utifrån min egen erfarenhet förstå just varför folk fastnar i. Och skulle jag fastna i något skulle nog ketogan ligga bra till. Åtminstone de gånger jag fått har varken morfin, tramadol eller oxykodon gett den där må så himla bra-känslan ketogan gav. Tack och lov!
 
När jag opererade min axel för några år sen fick jag med mig 5 tabl i en papperspåse. De här är starka så du får inte flera med dig hem. Jag tog en tablett och sen räckte väl citodon och alvedon. NU kollade jag vad ketogan är för något , hoppla. Undrar var jag lagt de andra fyra?
Ketogan :love: det enda som fungerat på mig när jag haft riktigt ont och legat på sjukhus. Vanligt morfin kan slänga sig i väggen. Blir bara yr och får absolut noll smärtlindring.
 
Jag fick akut ketogan när jag skadade ryggen. Det är något jag verkligen kan se varför man blir beroende av. Inte bara var jag smärtfri, jag hade aldrig mått så bra i hela mitt liv. Pratade tydligen kopiöst med strunt under tiden. Minns inget förutom känslan av att allt var bra och fint, hela världen var fin och bra och... Det är snart 20 år sen
Konstigt, den effekten har jag aldrig fått. Smärtlindring javisst men väldigt klar i skallen
 
Ketogan :love: det enda som fungerat på mig när jag haft riktigt ont och legat på sjukhus. Vanligt morfin kan slänga sig i väggen. Blir bara yr och får absolut noll smärtlindring.
Och jag är helt tvärt om får jordens pannknack av ketogan och ingen större smärtlindring men en slurk Cocilana hostmedicin däckar mig :D
Oxy hej å hå (alla inräknade) funkar på brutna saker tex handled,men även den ger mig pannknack modell mycket blöt kväll dagen innan.
 
Och jag är helt tvärt om får jordens pannknack av ketogan och ingen större smärtlindring men en slurk Cocilana hostmedicin däckar mig :D
Oxy hej å hå (alla inräknade) funkar på brutna saker tex handled,men även den ger mig pannknack modell mycket blöt kväll dagen innan.
Tycker det är oerhört intressant hur olika personer kan reagera helt olika på samma mediciner. 😊
 
@CillaW utan att ha sett bilderna osv så bara generellt svar såklart. Men finns det risk man kan förvärra något om man råkar göra något som gör skitont? Jag försöker nu när jag inte har panikont och medan särbon är här prova fram sätt så jag kan klara vardagliga saker själv, tex duscha. Och det händer det blir syntax i hjärnan som skickar signal om "lyft armen" eller att jag råkar stöta i. Smärtimpulsen avbryter effektivt alla vidare sådana saker. Men är det nån risk man kan sabba något? Jag är inte så bra på att bara vara stilla och få hjälp med sånt jag kan trixa med själv, och inbillat mig frakturen ligger ganska skyddad bland muskler osv. Men ingen lust förlänga det här i onödan heller.
 
@CillaW utan att ha sett bilderna osv så bara generellt svar såklart. Men finns det risk man kan förvärra något om man råkar göra något som gör skitont? Jag försöker nu när jag inte har panikont och medan särbon är här prova fram sätt så jag kan klara vardagliga saker själv, tex duscha. Och det händer det blir syntax i hjärnan som skickar signal om "lyft armen" eller att jag råkar stöta i. Smärtimpulsen avbryter effektivt alla vidare sådana saker. Men är det nån risk man kan sabba något? Jag är inte så bra på att bara vara stilla och få hjälp med sånt jag kan trixa med själv, och inbillat mig frakturen ligger ganska skyddad bland muskler osv. Men ingen lust förlänga det här i onödan heller.

Det är det som är fiffigt med smärta. Den säger ifrån när du gör något du inte ska.
Frakturen ligger skyddad och det bästa du kan göra är att låta armen hänga. Armens tyngd rätar ut frakturen.
 
Det är det som är fiffigt med smärta. Den säger ifrån när du gör något du inte ska.
Frakturen ligger skyddad och det bästa du kan göra är att låta armen hänga. Armens tyngd rätar ut frakturen.

Tack. Då var jag inte alldeles ute och cyklade att det borde vara okej!

Fast jag har fått en sån där collar and cuff grej och order ha armbågen 90 grader i den, men att räta ut armbågen då och då. Det går dock inte med muskelkraft, armen lyder inte. Men brukar sakta räta ut den med hjälp av andra armen. (gör dock väldigt ont men vad som gör ont är svårare att säga, behöver inte vara frakturen).

Om armen är i 90 grader och inte har stöd av "selen", hand eller underlag är det svimningssmärta och sprutande tårar tyvärr (av den anledningen är det ett helvete att klä sig, att lirka på/av något kräver ju att armen är utan stöd en liten stund)

Har inte provat ha den hängande rakt ner, kan ju dock göra det. Resten av musklerna tror jag skulle uppskatta det stort...
 
Ah! Freedom! Så sanslöst sjukt skönt att räta ut eländet och låta den hänga! 😍😍😍

Vågade inte röra mig men så skönt och alla muskler unisont brast ut i tacksång. Tack för tipset @CillaW

(det var inte så skönt försöka lirka in den i sin position i "selen" igen men det var lätt värt det!)

Du behöver inte ha den i collar'n'cuff mer än nödvändigt, det viktigaste är faktiskt att den hänger. Dessutom slipper du bli så stel i axel och armbåge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp