Fraktur överarm - någon kunnig?

Det här minns jag så väl! Gah!
Fast för mig var det värre när jag bröt fingrarna (Var halvgipsad då det var flera brutna) och hade sängen längsmed ena väggen - antalet gånger jag smällde handen rätt in i stenväggen! :arghh: Vaken blir man i alla fall. :D

Vid det laget har TS förhoppningsvis en vettig mitella dock. Den jag hade (och fortfarande har i låda ifall jag vill gå på steampunklajv) gick himla fint att sova i och spänna åt efter behov.

Bra att veta att man kan förvänta sig det med och att det är normalt. Har än så länge en väldigt imponerande biceps (svullen).

Särbon som kom upp akut inatt börjar tala om att nog inte vilja gå med mig ute på stan om jag plötsligt skulle orka det. Jag har sår och svullen näsa (knäckte av skärmen mot den), en jättestor blå utgjutning i pannan (måste ha slagit i). Och armen i sele samt stort skrapsår ena underarmen samt rejäla svartblå blåmärken överallt. Jag är knappt 160 och särbon och särbon är 190 ;)
 
Ber om ursäkt! Detvstår faktiskt oxycodone (fick utbyte) ser jag på kartongen, och jag har - hade - inte koll på att de är olika typer och inte bara olika namn på samma sak 🙈

I see :). Men även om du inte tycker alvedon inte hjälper nått vidare skulle jag tagit 2*3 varje dag och så spritt ut dina oxynorm över dagen. Synd att du inte fått både oxycontin på tider och oxynorm/oxycodone vb. Men sjukvården kanske är lite mer restriktiva med det till yngre personer, jag jobbar ju mest med gamlingar och/eller riktigt svårt sjuka patienter...
Är det outhärdligt får du ju kontakta sjukvården igen
 
I see :). Men även om du inte tycker alvedon inte hjälper nått vidare skulle jag tagit 2*3 varje dag och så spritt ut dina oxynorm över dagen. Synd att du inte fått både oxycontin på tider och oxynorm/oxycodone vb. Men sjukvården kanske är lite mer restriktiva med det till yngre personer, jag jobbar ju mest med gamlingar och/eller riktigt svårt sjuka patienter...
Är det outhärdligt får du ju kontakta sjukvården igen

Jo tänker ringa dem imorgon. Det här känns inte funktionellt. Men jag la till Alvedon efter du tipsade om det. Kan inte säga det är någon märkbar effekt men kanske hade varit ännu värre utan. Och det borde ju iaf ge oxycodone lite kortare väg att lindra
 
Jobbar som undersköterska och just överarmsfrakturer brukar ju vara väldigt smärtsamma.
Oxycontin är ju långtidsverkande, så du borde väl fått det insatt på tider och inte ta vb? Det är ju bra att ha en bra grunddos för att undvika de värsta smärttopparna.
Om jag var du så skulle jag ta det morgon och kväll och ta alvedon två tabletter (om det är 500mg) tre gånger om dagen.
Exakt så har jag fått göra. Oxycontin morgon och kväll, starka alvedon (625mg tror jag) under dagen. Men fick även ta en extra Oxycontin mitt på dagen om jag kände att jag måste under första veckan. Funkade bra men det finns ju perioder under främst första veckan när det känns som att smärtan bara bygger på sig själv så man vill ramla i hop i en hög och gråta typ. Även om man tar maxdos på allt.
Jag funderade lite på om läkarna vill att det ska göra ont fortfarande så man inte lyckas vrida till frakturen eller göra något dumt pga att man inte känner smärtan?
 
Jag önskar bara jag fått den rekommenderad från början. Just att kombinera. För märker ju det åtminstone ger snabbare effekt av opiaten, dvs även om jag inte märker så kuperade nog Alvedon lite med!
Alvedon är ganska värdelöst i sig själv vid svårare smärttillstånd men som booster är den guld. Det är så synd att så få läkare är hemma på det här med smärtlindring http://www.lakartidningen.se/Klinik...e-utbildning-om-smarta/#.W1ajYNVUToY.facebook för med optimal smärtlindring blir livet så mycket enklare. Man kan inte smärtlindra bort allt men man kan göra det så uthärdligt som möjligt.

Hoppas verkligen att du får bra hjälp imorgon!
 
Alvedon är ganska värdelöst i sig själv vid svårare smärttillstånd men som booster är den guld. Det är så synd att så få läkare är hemma på det här med smärtlindring http://www.lakartidningen.se/Klinik...e-utbildning-om-smarta/#.W1ajYNVUToY.facebook för med optimal smärtlindring blir livet så mycket enklare. Man kan inte smärtlindra bort allt men man kan göra det så uthärdligt som möjligt.

Hoppas verkligen att du får bra hjälp imorgon!
Fast just att man i de allra flesta fall ”grundar” med paracetamol vid opiatbehandling är nog ganska väletablerat inom kåren :).

@Alexandra_W Jag har jobbat en del på ortopeden (är dock verkligen inte ortoped). De flesta frakturer i övre överarmsbenet behöver ej opereras men för mig är det mkt svårt att bedöma från en enskild röntgenbild, man behöver fler plan för att få en uppfattning om hur frakturen ser ut. 10-dagarskontrollen är främst till för att se att frakturen ligger i ett godtagbart läge. Jag lider med dig! Hoppas du får tag på ortopedmottagningen imorgon, det ska inte göra så ont för dig som det gör nu :(.
 
Men milda makter, armen är ju helt av och benen helt ur läge och det ligger en lös bit och skvalpar! VILL man ens att det ska påbörja en läkningsprocess när det ser ut så där? Spontant tänker jag morfin och stabilisering och sen ett par varv med skruvdragaren av en bättre ortopedkirurg.

Dina benpipor ser ut att ligga omlott, klart som sjutton att det gör vrålont. Uppsök annan vårdinstans. Har du nån som kan skjutsa? Jag tycker absolut inte att du ska vänta tio dagar.

Jag tycker att den ser bra ut, även om det bara är en frontalbild och ingen sidobild visas.
Tuberculum majus - ett viktigt muskelfäste - har inte gått av och det ser ut att finnas bra kontakt mellan frakturändarna. Den kommer att läka bra så länge läget inte blir mycket försämrat.

/ortopedöverläkare
 
Dr kryddelydd misstänker att röntgenkontrollen om tio dagar är för att se att frakturläkning börjat.
Dr kryddelydd, som inte är ortoped och därför uttrycker sig i generella termer och inte tar ställning till de aktuella bilderna (där det dock i dr kryddelydds ögon ser ut som om läget är rätt OK) eller det specifika fallet, tror inte att kollen om tio dagar är en second opinion utan en normal uppföljning.

Ortopeddoktor Cilla säger att röntgenkontrollen om tio dagar är för att kolla att läget inte har försämrats. Det går sällan att se callus redan efter 10 dagar. Läget ser bra ut, med reservation för att det bara är en frontalbild.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 206
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 971
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp