Bukefalos 28 år!

Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

En av våra gamla uppfödningar togs nyligen bort pga en spricka i lårbenet samt ett infekterat bakknä. Han opererades men det gick tyvärr inte vägen.

Inte någon solskenshistoria tyvärr.:(

Usch hemskt :cry:
men den fick i alla fall behandling, därför verkar ju denna historia ganska ofattbar där man väljer att ej behandla en häst med lårbensfraktur.

Beklagar det som hände er häst.
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Min erfarenhet av frakturer/Fissurer i detta området är faktiskt rätt så dåliga:( Dom hästarna jag varit med om har blivit avlivade pga den dåliga prognosen för operation/läkning i det området , sen kompliceras ju detta av den flisan du beskriver som sitter i bakknät... Ledsen att säga, men jag tror prognosen är dålig för din häst...
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Hej igen!

Oj så många svar jag fått..
Jag tar och svarar er allesammans på en gång.
Har kanske fått det hela om bakfoten, men iaf det är en fissur hästen har, alltså en spricka och en lös flisa. På första röntgen var det tal om operation, alltså att sätta i en skruv i benet för att det skulle stabiliseras och läka ihop men detta var tydligen inget alternativ efter att vet hade konsulterat lite med varann. Jag själv tycker mig läsa lite överallt om operationer av lösa benbitar så jag fattar inte riktigt själv varför det inte skulle gå men men måste väl försöka lita på vet, har inte många andra alternativ för stunden.

Hästen är ju iaf idag mkt bättre, han linkade in i stallet som om ngt aldrig hade hänt. Men han kan inte alls rygga och har svårt att vända sig om.
Och jag vill verkligen säga att jag tänker inte hålla liv i en häst om inte blir frisk bara för att jag tagit bort 2 andra nyligen.
Jag ville bara få skriva av mig lite och höra om ngn annan varit med om liknande fall för att få veta lite om hur framtidsprognoserna kunde se ut.
Blir inte min älskling frisk så måste jag tyvärr ta beslutet men jag vill veta innan jag gör ngt förhastat. Mina andra två hästar avlivades pga. ålder och fång alltså ingen skada orsakat av yttre våld.

Tack för alla svar det är skönt att se att folk bryr sig.

/Susanne
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

En solskenshistoria....

En ung c-ponny blir sparkad illa i hagen bakbenat går av på
flera ställen i hasen. Hästen är oförsäkrad alla säger avliva!
Ägaren ger hästen en chans lååååång boxvila och sedan försiktig igångsättning, idag syns ingenting tävlar idag hoppning men ägarens
barnbarn och har även gått på ridskola en period.
Så visst kan det läka!
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Vid en riktig fraktur är det avlivning som gäller.
Förstår inte vad du är så chockad över, tror du att hästen lever om mindre o mår bättre i hängmatta??
PL
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Åååhh.. Lider verkligen med dig.. sitter i en liknade sitts. min halvårs fölis brakade omkull i hagen och fick ett sticksår av troligtvis en gren rakt in i hasleden :cry:.. efter 14 dygn på ulltuna djursjukhus så kom hon hem i måndags kväll. bandagerad hela benet och ordinerad boxvila i 3 veckor!! Uj uj.. gissa om mamma häst är glad som måste vara ute i hagen :grin: !!

Hon står på antibiotika och smärtstillade. Får inte din det?? Borde ju ialla fall få smärtstillade tycker jag!! yayia står i alla fall snällt i sin box.. mamma galoppar dock som en galning så fort fölis får komma ut på promenad.. ha ha.. henne behöver jag inte motionera i alla fall!!
idag är hon dock lite febrig å inte alls lika pigg som vanligt.. skulle avvakta tyckte vet! usch.. magen bara vänder på sig!!
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

En människa går det ju oftast att förklara för varför han/hon måste vara stilla i 6-8 veckor. En häst har ju lite svårt att förstå det.
Jag bröt mitt ben och vart tvungen att hoppa runt på ett ben med hjälp av kryckor i sex veckor. Har lite svårt att se en häst fara runt med kryckor dock. Dessutom pratas det ju här om bakben samt högt upp på benet, det har ju oftast en dåligare prognos. Frambens frakturer kan man ju klara av lite bättre.
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Hejsan!

Min pålle har gått på både smärtstillande, lugnande & antibiotika men nu får han ingenting, tyvärr kan jag tycka. Smärtstillande förstår jag att de inte ger då han troligtvis skulle fara runt ännu mera och inte inse sina begränsningar alls men lugnande hade suttit fint då han kanske hade stått stilla iaf. Men men vad ska jag göra jag gör iaf så gott jag kan med mitt eget pysslande. Idag ska jag stängsla ny sjukhage så han får lite nytt gräs att beta så får vi väl se. Har ju fått en ny tid nästa vecka för röntgen och då lovades ett besked på hur jag ska göra. Blir ju tokig av att inget veta. Får jag fråga en sak bara. Vart ligger Ultuna? Har hört mkt gott om dem..

Hoppas det går bra för din lilla pålle!

/Susanne
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Hejsan!

Då kanske det bara är att inse att han aldrig blir bra igen, jobbigt men sant. Jag försöker intala mig detta men så finns det ju alltid ngt där som säger, men om, man vet aldrig. Är väl människan i ett nötskal..

Jag har själv också varit på kryckor ett längre tag efter en spricka i mitt knä och jag tycker det är konstigt att han får gå hur som helst min lilla pålle. Vet säger ju att ja han ska inte röra sig alls men hur lätt är det med en häst som samlar energi så fort han inte rids 7 dgr i veckan och dessutom inte får vara ute & springa.

Jag håller modet uppe för min gosing och om en vecka får vi se, men det är lååånga dagar av väntan.

Tack för alla svar!

/Susanne
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Låter ju lite skumt att det inte går att operera men att man får lov att ha hästen så gott som frigående i box och sjukhage med en lårbensfraktur, det enda det möjligen kan leda till är en förvärrad skada, männiksor sätts i rullstol med helgipsat ben och spikar inoperade för att en lårbensfraktur ska läka, men här rekomenderar dom alltså ett djur på över 400kg att bära vikt på ett brutet ben och med lösa benbitar :confused: (har för mig du sa det från knät i alla fall)

Hade jag varit du hade jag ringt anonymt till HBGs djursjukhus och rådfrågat dom om hur man gör i sånnahär fall, bara för att höra om du får samma svar.

Verkar vara total begreppsförvirring här... Om hästen hade haft en lårbensfraktur - om benet hade varit helt av, så hade den knappast levt fortfarande. Om det är en spricka i benet verkar det väl förnuftigt att inte söva och operera hästen om det inte är nödvändigt. Tänk på påfrestningen som benet utsätts för vid kastning/uppvak!

Om det är oklart hur veterinären resonerar - fråga igen! De flesta har förståelse för att det kan vara svårt att hänga med!

(Om man misstror veterinären så pass att man känner att man måste ringa anonymt är det nog bättre att byta veterinär/sjukhus helt...
Dessutom går det knappast att få ett generellt svar på hur man gör med sprickor i lårbenet.)
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Hejsan!

Jag misstror inte min vet men jag har lite svårt att fatta alla begrepp som används. Man vill ju bara att allt ska bli bra och hoppas klart på att ngn annan vet kanske kan bättre att man hört fel osv. Man blir ju själv lite förvirrad också när man står mitt i det hela och allt man vill är att det ska vara ogjort men det går ju tyvärr inte.
Jag skrev mest för att få lätta hjärtat lite och fråga om prognoserna. Tydligen så verkar det inte se så bra ut för oss men kan kan inte göra mer än att hoppas nu.
/Susanne
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Jag som är i yrket med människosjukvård tycker ju det här är helt galet att man inte behandlar ett djur som väger över 400kg, men en människa på 60kg sätter man på kryckor eller i rullstol för en stukad fot eller liknande.

Någon vis man sa för längesedan att hästmänniskors största fel är att jämföra hästar med människor....

Man kan också fundera om inte hästens största fiende (förutom fel-tänkande människor) är sin egen tyngd..


AM
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Ultuna ligger i Uppsala.. Jag är jätte nöjd med deras arbete och personalen har varit kanon trevliga!!

Hoppas verkligen det ordnar upp sig för er!
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Någon vis man sa för längesedan att hästmänniskors största fel är att jämföra hästar med människor....

Man kan också fundera om inte hästens största fiende (förutom fel-tänkande människor) är sin egen tyngd..


AM

jag menade mest rent vårdmässigt att det skiljer sig brutalt och att människovården nog bör sluta fjanta så med små saker som den gör idag.
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

En av våra gamla uppfödningar togs nyligen bort pga en spricka i lårbenet samt ett infekterat bakknä. Han opererades men det gick tyvärr inte vägen.

Inte någon solskenshistoria tyvärr.:(

Detta hände en häst i vårat stall också för ett par veckor sen.. blev ledsen för han var så fin :cry:
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

något måste veterinärerna ju kunna ge, vad ger dom på djursjukhusen när hästarna står i boxvila där i flera veckor liksom.

Oftast ingenting, de flesta hästar tolererar boxvila väl.

De som stökar runt är inte så lätt att 'bara ge lugnande'. Jag haft två som blev knäppa på boxvila. Den ena boxvandrade hysteriskt, lugnande hjälpte inte. Den andra blev galen på riktigt och började bocka och pipa och härja i boxen.

Henne sederade vi TUNGT morgon och kväll för förflyttning in/ut ur box till boxhage, och ställde barnvakter och försökte hålla sysselsatt. Att droga ner dem rejält dygnet runt är inte ett riktigt vettigt alt tyvärr.

När hon stod på kliniken efter sin operation (i hopp om att hon skulle vara lugnare där) hade de fått dra i med HÖGA doser sedering och blanda medel. Dvs sådan sedering som inte kan delegeras till djurägaren.

När de vägrar vara stilla, dvs på riktigt blir alldeles för livliga på box, får man ofta - tyvärr - försöka andra alt än att droga dem dygnet om, och i extremfallen får man helt enkelt 'ta risken och hoppas det går bra'. Det är stora, tunga djur och som sagt 'inte bara att droga' tyvärr.

Men de flesta klarar det alldeles utmärkt i både veckor och månader. Dock brukar en dos sedering vara ganska bra ide när de ska börja promeneras t ex :devil:
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Sen är det i det här fallet med en fissur på lårbenet viktigt att man inte använder ngt lugnande med smärtstillande effekt eftersom det kan bli rena katastrofen medans en försiktig belastning förbättrar läkningen.
PL
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

jag menade mest rent vårdmässigt att det skiljer sig brutalt och att människovården nog bör sluta fjanta så med små saker som den gör idag.
Nyss var det ofattbart att man inte behandlade!!!
Inom humansjukvården har man sen länge en försiktig attityd till immobilisering hela extremiteten vid frakturer. Efter mekanisk fixering av lårbensbrott vill man tex ofta att benet används försiktigt så snart som möjligt.
PL
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Mm, kan inget om lårdbensfissur/fraktur, men är väl så med alla frakturer att man vill undvika smärtlindra. Har lugnande generellt en smärtlindrande effekt också, eller finns det de som inte ger smärtlindring med?

Torbugesic vet jag ju är smärtlindrande med, men hur är det med pleg osv? Tänker på att man ju sederar ibland om det är nödvändigt för att få undersöka ett sår, men aldrig funderat på om det är att hästen 'slappnar av' och inte bryr sig om att man tänker pilla (ofta är de ju rädd om benet, dvs stökar redan innan de ev gör ont), eller om det faktiskt inte gör lika ont..

Men ska man lugna sådana där riktigt stolliga, då hjälper ju pleg inte långt.

Sen är det ju aspekten med att de ska kunna äta med. Min dam fick ju belasta full ut, men inte springa/skutta/härja. Skulle man drogat henne lugn hade man fått ha henne på kombo av domosedan och torbugesic, och det är ju inte så käckt om de står och äter när de är så sederade heller..
 
Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Pleg har ingen direkt smärtlindrande effekt, domesedan har en del o torbugesic är kraftigt smärtlindrande.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 648
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 305
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp