Fri tillgång till föl

Q

Quell

Min uppfattning är att föl/åringar skall ha fri tillgång på grovfoder av bra kvalitet. Samt att de ska gå i sådan hage att det är möjligt för dem att "ge järnet" om andan faller på. Men det hör väl till ett annat forum kanske.

Men när man lyssnar och läser vad som sägs här så verkar det som om de flesta räknar foderstater även till så unga hästar. Ni med föl, hur gör ni. Är man inte nyfiken får man inget veta. Min ädla springare hade fri tillgång på hö tills han var 2-2½ år, bra hö och inget kraftfoder. Inte förrän han började jobba fick han en "foderstat".
 
Jag räknar, eftersom jag har rätt god koll på hur mycket hö han pular i sig per dygn.
 
Mina unghästar o bebisar har fri tillgång av ensilage i hagen. De får även hö att tugga på natten om de skulle bli lite sugna.
Jag ger dem hel havre, betfor, hippo breed och mineraler-vitaminer morgon o kväll. De får mellan 1 - 2,5 kg kraftfoder berodende på storlek o hull.
Jag räknar inte på unghästarna utan går på utseendet, hull-pälskvalite-livlighet.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Beror inte det lite på hur tidigt man har tänkt sig att börja träna sitt föl, hur tidigt man vill att det ska utvecklas?
 
Jag räknar också på mina unghästar, De har fri tillgång på hö, men jag har koll på hur mycket som går åt och ungefär hur mycket var och en äter. Jag kompletterar med lite havre, betfor och soja för att de ska få i sig tillräckligt.

Piggy
 
På alla ställen ja jobbat har dom alltid haft fritillgång på hö till unghästar/föl. och tycker självklart att dom ska få ha en hagen som e tillräckligt stor för dom att leka i.. sedan så gav ja min egen unghäst, ett arabsto, även kraftfodret edel avel pga att hon va så mager... det var även va min vetrenär tipsade mig om.. och d funkade utmärkt förutom att min ponny som gick i samma hage oxå fick fritillgång o blev otroligt fet... :o :angel: så d e nog bra att tänka på vilka andra hästar som går i samma hage oxå!!
 
Våra har fri tillgång på hö... Mitt stoföl som går hos en kompis just nu för avvänjning har fri tillgång på hösilage men hon går ju på lösdrift också.
 
Jag förstår inte hur det går till???

Jag kan omöjligt ge mitt föl fri tillgång till hö!
Han är redan rund som en tunna om magen fast han
"bara" äter 7-8kg hö per dag! :confused:
 
7-8 kg om dan är rätt mycket för ett föl. Stor mage beror mer troligt på mask (ja, de kan ha mycket spolmask trots noggrann avmaskning, gör träckprov!) eller fel balans på näringen.
 
Ja, avvand är han!

Ska avmaska igen då!
Vilket medel föreslår ni?
 
Inte avmaska på känn. Ta träckprov. Har du otur har du fått spolmask som svara dåligt på Ivomec och Banminth och behöver ta något annat.

När är den avmaskad och med vilket medel?
 
Mina arabföl får fri tillgång med bra hö men de kan omöjligt tugga i sig 12 kg =ca 10 kg TS, högst 8-9 kg =ca 7 kg TS/var brukar det bli, så tillskott behövs för att täcka upp protein-/mineralbristen!!

Skillnad blir det ju då de kommer upp i 1-årsåldern, då kan 12 kg 'slinka ner' :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 347
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp